2017-08-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Madsen mytar enligt artikeln;

"Senere fortæller ubåds-skipperen blandt andet, at han havde forsøgt at reparere ventilen til ballasttanken, da han gik ned i båden igen, men et håndtag var gået i stykker, og det havde været fatalt for ubåden. Han virker en smule rystet, men alligevel klar i hovedet."

Såklart totalt svammel bara. Han ljuger. Och det är nu motbevisat av polisens ubåtstekniker. Att han sänkte ubåten med flit.
Lade du faktiskt någon tid på att läsa och förstå polisens pressmeddelande?

Polisens pressrelease
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/eftersoegningen-fortsaetter-i-sag-om-ubaad-2107073
innehåller följande text.
Citat:
Undersøgelserne bekræfter, at ubådens forlis angiveligt er sket som en bevidst handling.

Översätter vi till svenska hamnar vi på ungefär:
"Studierna bekräftar att ubåtens förlisning påstås hänt som en avsiktlig handling."

Eller om vi försöker oss på engelska:
"The investigations confirm that the submarine's shipwreck has allegedly taken place as a deliberate act."

Det är nog två separata ord som du ignorerar/missförstår i pressreleasen.

Det ena är ordet "angiveligt", som betyder ungefär påstått/försäkrat. Dvs att polisen anser det troligt eller starkt troligt - men inte absolut bevisat.
http://ordbok.woxikon.se/sv-da/angivelig

Det andra luriga ordet är "bevidst" som låter lockande nära att tolkas som "bevisat" men i själva verket betyder medveten/avsiktlig.
http://ordbok.woxikon.se/sv-da/bevidst

Polisens pressrelease, som du tycker om, anger även:

Citat:
Resultaterne af disse undersøgelser forventes at tage et stykke tid.

Dvs i den pressrelease du tycker om, så berättar polisen att man inte är klara med undersökningen ännu. Vilken polis lyckas vara bombsäkra på en medveten sänkning trots att man vet att man inte är klar med undersökningen?

Vidare så har vi den intervju med polisens kommunikationschef som gjordes samma dag som pressreleasen släpptes (den 14:e) men efter att pressreleasen släppts:
http://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170815/281582355735845

Polisens kommunikationschef får där en rak fråga om det är bekräftat att ubåten är medvetet sänkt och svarar:
Citat:
Vi ved det ikke 100 procent, men vi er mere sikre på det i dag (i går, red.) end i går (i søndags, red.).
Och hur konstigt är det att man på måndagen har mer kött på benen än på söndagen som ju var första tillfälle man hade att titta på ubåten?

Så återigen - spring inte all-in med påståendet att polisen har alldeles förkrossande bevisat att ubåten sänktes medvetet.

Även om ubåten sänktes för att PM fipplade på reglagen så innebär inte det att det medvetna önskemålet var att sänka ubåten.
Citera
2017-08-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Helt klart en bra ide att ha två ventiler i serie! Men aldrig spjällventiler i kritiska system som detta. Antagligen har han fått tag på ventilerna billigt någonstans o förståndet räckte inte till att förutse vad som händer om det fastnar något skräp. Han är ju trots allt bara raketforskare!

Tror inte det finns några nedre ventiler i tankarna, ser inget som tyder på det någonstans...
Nej, enklast är ju att inte alls ha ventiler på undersidan - förutsätter bara att övre ventiler är tillräckligt täta för att ubåten skall kunna lämnas längre tid i ytläge utan att dyktankarna sakta fylls.

Om de hade köpt svarv som klarade material upp till 1200mm så får jag för med att den svarven inte var enda tuffare utrustningen i maskinparken. Klarade de att själva designa luckan, så känns det som att en "plåtklipp" också skulle ligga inom deras kapacitet att bygga.
Citera
2017-08-19, 14:50
Medlem
PM:s vän ska ha sagt att Madsen aldrig verkat så oberörd om någon hade drunknat, men hur vet han det, har många drunknat i Madsens närhet? Jag tror på teorin om empatistörning. Madsen är väldigt duktig på att manipulera sin omgivning. Den förmågan har nu nått sin kulmen. Han struntade i Kim, han struntar i hennes familj och det är därför han är så oberörd.
Citera
2017-08-19, 14:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Lade du faktiskt någon tid på att läsa och förstå polisens pressmeddelande?

Polisens pressrelease
http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenhavns-politi/pressreleases/eftersoegningen-fortsaetter-i-sag-om-ubaad-2107073
innehåller följande text.

Översätter vi till svenska hamnar vi på ungefär:
"Studierna bekräftar att ubåtens förlisning påstås hänt som en avsiktlig handling."

Eller om vi försöker oss på engelska:
"The investigations confirm that the submarine's shipwreck has allegedly taken place as a deliberate act."

Det är nog två separata ord som du ignorerar/missförstår i pressreleasen.

Det ena är ordet "angiveligt", som betyder ungefär påstått/försäkrat. Dvs att polisen anser det troligt eller starkt troligt - men inte absolut bevisat.
http://ordbok.woxikon.se/sv-da/angivelig

Det andra luriga ordet är "bevidst" som låter lockande nära att tolkas som "bevisat" men i själva verket betyder medveten/avsiktlig.
http://ordbok.woxikon.se/sv-da/bevidst

Polisens pressrelease, som du tycker om, anger även:

Dvs i den pressrelease du tycker om, så berättar polisen att man inte är klara med undersökningen ännu. Vilken polis lyckas vara bombsäkra på en medveten sänkning trots att man vet att man inte är klar med undersökningen?

Vidare så har vi den intervju med polisens kommunikationschef som gjordes samma dag som pressreleasen släpptes (den 14:e) men efter att pressreleasen släppts:
http://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170815/281582355735845

Polisens kommunikationschef får där en rak fråga om det är bekräftat att ubåten är medvetet sänkt och svarar:

Och hur konstigt är det att man på måndagen har mer kött på benen än på söndagen som ju var första tillfälle man hade att titta på ubåten?

Så återigen - spring inte all-in med påståendet att polisen har alldeles förkrossande bevisat att ubåten sänktes medvetet.

Även om ubåten sänktes för att PM fipplade på reglagen så innebär inte det att det medvetna önskemålet var att sänka ubåten.

Du och dina 100%. Vad vet man till 100% egentligen? Finns ju en chans att en gädda simmade in och sänkte båten.

Men om vi skulle ta och fokusera på vad ubåtsexperter och Polisen går ut i media och säger istället för att spåra in på mikroskopiska andra möjligheter.
Citera
2017-08-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, jag kan tänka mig att även en raketforskare kan göra glädjekalkyler och tänka fatalistiskt. Om han väldigt, väldigt gärna vill få sin båt sjöklar, och inte har råd med de dyraste och bästa prylarna. Kanske har han idéer om att han är utvald, att inget ont kommer att ske för att han har makterna med sig, etc..
Finns en intervju där han säger att han inte kan vänta x år [om det nu är 15 år han säger] på att få ihop en båt tills han hinner bli gråhårig. Han vill utföra fler projekt - som g-centrifug för astronauter etc.

Dvs han jäktar med projekt. Han verkar ha någon checklista på pojkdrömmar att hinna uppfylla.
Citera
2017-08-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Du och dina 100%. Vad vet man till 100% egentligen? Finns ju en chans att en gädda simmade in och sänkte båten.

Men om vi skulle ta och fokusera på vad ubåtsexperter och Polisen går ut i media och säger istället för att spåra in på mikroskopiska andra möjligheter.
Och det är exakt det som du inte gör.

Har vi dessutom några ubåtsexperter som på sidan om polisens pressrelease har gått ut och berättat om sina undersökning av ubåten? Finns det någon länk?
Citera
2017-08-19, 14:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det där är ju ett typiskt manipulativt beteende. Som för att avleda uppmärksamheten från andra saker, "Se på mig istället".

Jag förstår inte varför hon skulle vilja manipulera i det läget. Det är knappast ett rop på hjälp, men vad var det på u-båten eller med Madsen som hon ville dölja?

Eller var hon påtänd? Hade Madsen roliga piller att bjuda på? Jazztobak?

Det där med urspårad drogkonsumtion verkar inte ha funnits med i konspirationsteorierna än. Skulle då också förklara Madsens panik och passivitet fram till nästa dag. En ren parallell tillH-K Rausing.
Vad fan yrar du om då? Påtänd, det är inget som pekar det minsta lilla på att PM eller KW var påtända. Manipulativt beteende, du har livlig fantasi men den leder inte till några kreativa idéer. Det är inget konstigt alls i det mötet ute på sjön som beskrivs i artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Det är du som tjafsar eller känner dig träffad. Om OM inte fanns hade livet varit enklare det är helt klart.
Jag känner mig träffad som varande en av dem som menade att radarspår skulle ha kunnat finnas under de förutsättningar jag nämnt tiotalet gånger. Du skrev nu triumferande som om vi "radarspårsförespråkare" hade sagt något dumt eller så och då undrar jag vad det var som var fel. Svara på det istället för att slingra dig.

Citat:
Vill man hoppas att komma upp till ytan gör det inte ont att ha två ventiler ovanför varandra i ett rör i toppen på dyktank så det räcker om den ena av dem stänger för att undvika att tryckluften läcker ut ur båten. Och att man har två ventiler bredvid varandra i botten på dyktanken så det räcker om den ena öppnar för att tryckluften skall ha någonstans att kunna pressa ut vattnet ur tanken.

Mekanik, skräp och single-point-of-failure är ingen önskedröm när man befinner sig en bunt meter under vattnet och det på grund av vattentryck snabbt behövs flera tons kraft för att kunna öppna luckan. En blåsbar dykkammare hade inte heller varit totalt fel att ha.

Detta är inte modern bil med krockkuddar, bältessträckare, antisladd, ... utan mer amerikansk 50-talsbil med styv rattaxel och kanske rent av spetsiga former på ratten för att bättre kunna ta ihjäl föraren om någonting går fel även i krypfart.
Två ventiler i serie ger ju bättre säkerhet för att alltid kunna stoppa flödet men jag vet inte om det var det på den här ubåten. Det enda jag sett är två röd-vita spakar som används för att öppna och stänga ventilerna i toppen på huvudbarlasttanken (tankarna?) men de är placerade så långt från varandra att jag snarare tror att de är kopplade till varsin ventil som mynnar rakt ut utanför ubåten och inte att de sitter i serie med varandra.
Citera
2017-08-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
PM:s vän ska ha sagt att Madsen aldrig verkat så oberörd om någon hade drunknat, men hur vet han det, har många drunknat i Madsens närhet? Jag tror på teorin om empatistörning. Madsen är väldigt duktig på att manipulera sin omgivning. Den förmågan har nu nått sin kulmen. Han struntade i Kim, han struntar i hennes familj och det är därför han är så oberörd.

Ja, han är helt empatilös, skiter totalt i föräldrarna o andra anhöriga till Kim Wall ..ljuger om var han släppt av henne någonstans .
Citera
2017-08-19, 15:03
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Och det är exakt det som du inte gör.

Har vi dessutom några ubåtsexperter som på sidan om polisens pressrelease har gått ut och berättat om sina undersökning av ubåten? Finns det någon länk?

Okej vi säger som du då. Polisen säger att ubåten är sänkt medvetet, mest troligt eller hur du nu vill översätta det.

Så. Då är den inte sänkt medvetet då betyder det? Haha du får skärpa dig med dina fantasier. Nog fattar jag väl att det finns en liiten mikroskopisk chans att någon ventil eller något havererat. Men jag vill påstå att ubåtsexperterna hade noterat det isåfall och Polisen hade aldrig gått ut och sagt något om medveten handling.

Fortsätt på ditt spår då. Att det var en olycka att den sjönk. Så fortsätter jag påstå att om polisens experter från försvaret säger att så är fallet (mest troligt eller systemet du vill). Då kör jag på den teorin. Tills experterna säger motsatsen. Dvs att sen mest troligt sjönk pga haveri.

Förstår du inte att dom har bevis för att den är medvetet sänkt? Annars skulle dom inte uttala sig åt det hållet alls.

Nu får tråden vila från ditt och mitt tjafs. Tro du på olycka eller dina teorier så fortsätter jag tro på ubåtsexperter och polis.

Andra i tråden får såklart tro på vilken av teorierna som helst. Eller egna andra saker.
Citera
2017-08-19, 15:05
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Två ventiler i serie ger ju bättre säkerhet för att alltid kunna stoppa flödet men jag vet inte om det var det på den här ubåten. Det enda jag sett är två röd-vita spakar som används för att öppna och stänga ventilerna i toppen på huvudbarlasttanken (tankarna?) men de är placerade så långt från varandra att jag snarare tror att de är kopplade till varsin ventil som mynnar rakt ut utanför ubåten och inte att de sitter i serie med varandra.

Kolla länken jag postade några sidor bak i tråden, där ser du hur undermåligt det är byggt!
Citera
2017-08-19, 15:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Kolla länken jag postade några sidor bak i tråden, där ser du hur undermåligt det är byggt!
Ja jag tänkte på det tidigare också, det är inte alla delar som ser särskilt proffsiga ut och ännu värre var det före renoveringen.
Citera
2017-08-19, 15:42
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Det är så märkligt att intervjun skulle göras relativt sent på kvällen. Kan det ha handlat om annat än själva ubåten - något PM sagt att han tänkt visa och dit de då skulle ta sig med ubåten?

Sen matchar ju inte klädseln på KW alls vad som skulle kännas bekvämt och lämpligt om man ska klättra omkring i en trång ubåt. Finns något för oss vanliga hemlighållet i det här.

Om PM begått ett våldsdåd har jag en mycket obehaglig känsla inom mig att det inte är första gången.
Märkligt? Hon kanske hade varit ute och ätit middag med vänner innan hon steg ombord på ubåten.

Släpp det med hennes klädsel. Att ha på sig en kjol innebär att man röra sig i trånga utrymmen nästan som om vore man naken,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in