2017-08-18, 21:35
Medlem
NurseDiesels avatar
Här säger ett vittne att det ropades under själva huggandet i iallafall.

"Paiman berättar även att den unga gärningsmannen ska ha skrikit ”Allahu akbar” flera gånger. Det är en uppgift som polisen inte har kunnat bekräfta."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/v...a-knivattacken
Citera
2017-08-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu är det så atr jag visserligen inte varit allt för mycket i Finland de senaste 20 åren. Men det som sett mörkt ut har oftast varit zigenare. Och de har varit där i århundraden. Underlaget till terrorism måste ju vara försvinnande kitet. Säkerhetspolisen har sagt det rör sig om tiotalet personer. I Sverige är de flera hundra om inte tusentals.

Vi får se vart det slutar.
Skypo noterade för några månader sedan att man "håller ögonen på" >300 potentiella terrorister/sympatisörer till terrordåd på finsk mark. Det är en del.

Finland har dessutom omnämnts som mål av islamister.

Finland har också en del IS-resenärer.

Underlaget finns alltså där.
Citera
2017-08-18, 21:40
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammansvetsat
GM ropar Allahu akkbar. You do the maths...

Mig veterligen var det tre runt GM som ropade Allahu akbar?
Citera
2017-08-18, 21:42
Medlem
Varangians avatar
Om inte jag hör fel så hör man någon, sannolikt GM, skrika Allahu akbar mellan 0:03-0:05 här:

http://searchlight-germany.blogspot....nd-allahu.html
Citera
2017-08-18, 21:46
Medlem
swimp78s avatar
Frågan om "terrorbrott" är inte så okomplicerad. En självradikaliserad psyksjuk invandrare som götts av isis-klipp på liveleak och diskussionsforum på internet, sen får feeling och går ut och vevar. Är det terrorism?

Jagt är tveksam. Jag tvekar också att kalla Breivik "terrorist". Terrorism enligt mig är organiserat

Jag skulle inte kalla alla brott begångna av muslimer för terrorbrott. Visst, om han är kopplad till nån radikal cell av blivande martyrer och nån al kaida aktig organisation, men det är inte självklart.
Senast redigerad av swimp78 2017-08-18 kl. 21:48.
Citera
2017-08-18, 21:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Om inte jag hör fel så hör man någon, sannolikt GM, skrika Allahu akbar mellan 0:03-0:05 här:

Allahhh.....Allahu Akbaaar.

Hur tydligt som helst.

Sannolikt inte Jorma urfinne som skriker.
Citera
2017-08-18, 21:47
Medlem
NurseDiesels avatar
Vittnen säger att det rör sig om en ung utländsk man som ropar "Allah Akbar" under själva attacken.
Finska Migrationsverket är inkopplad enligt finsk polis eftersom GM "såg utländska ut" enligt YLE.
Ropen på filmklippet taget från ett fönster ska vara finska ord för "se upp" eller "akta er", som varning under GM's flykt från platsen.
Citera
2017-08-18, 21:48
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Mig veterligen var det tre runt GM som ropade Allahu akbar?

Bilden börjar klarna.
GM skrek Allahu Akbar och började hugga folk omkring sig.
Allmänheten reagerade och gick till motattack varvid GM flydde.
Under flykten/jakten så skrek de jagande "varo, varoka" enligt videon från fönstret, detta ska betyda något i stil med "fara, se upp".
När dom kom ikapp GM så blev det slagsmål tills en polis kom och sköt GM i trakten runt skrevet.
Citera
2017-08-18, 21:48
Medlem
NegroidMongoloids avatar
varför pratas det om vartannat om både gärningsman och flera gärningsmän (3?), hur kan man inte veta om det är en eller om det var flera. Har ju gått flera timmar, borde kommit fram..
Citera
2017-08-18, 21:50
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian

Jag tror att du behöver köpa revaxör. Han kan skrika vad som helst egentligen, men troligen är det på Finska.
Citera
2017-08-18, 21:50
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Frågan om "terrorbrott" är inte så okomplicerad. En självradikaliserad psyksjuk invandrare som götts av isis-klipp på liveleak och diskussionsforum på internet, sen får feeling och går ut och vevar. Är det terrorism?

Jagt är tveksam. Jag tvekar också att kalla Breivik "terrorist". Terrorism enligt mig är organiserat

Jag skulle inte kalla alla brott begångna av muslimer för terrorbrott. Visst, om han är kopplad till nån radikal cell av blivande martyrer och nån al kaida aktig organisation, men det är inte självklart.
Vad faan försvarar du? Har du ett helt eget begrepp för terrorism?
Kvasi-intelektull oral diarré är vad det är
Senast redigerad av ParkLane66 2017-08-18 kl. 21:53.
Citera
2017-08-18, 21:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag tror att du behöver köpa revaxör. Han kan skrika vad som helst egentligen, men troligen är det på Finska.

Allahu akbar är ju inte riktigt finska min "vän".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in