2017-08-18, 21:07
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
En svensk hjälte, även om han inte räddade livet så gjorde han sitt bästa
http://www.expressen.se/nyheter/hass...-abo-attacken/

Hassan Zubier från Märsta försökte rädda den dödligt knivhuggna kvinnan i Åbo.
Då högg gärningsmannen honom med kniven fyra gånger.
– Kvinnan dog i mina armar. Jag har fyra knivhugg i kroppen, det är inte säkert att läkarna kan rädda min arm, säger Hassan som ligger allvarligt skadad på sjukhus.

Då är det med största sannolikhet han som syns på bilden som publicerats i The Sun och Daily Mail. Han halvligger med skador på höger arm. Bredvid honom ligger en pixlad kropp.
Citera
2017-08-18, 21:09
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finlands president kommenterar att det är en "ynkrygg" som har genomfört dådet. Tydligen har man begärt hjälp utav Europol (förutom egna migrationsverket), för id på GM.

(ingen Finsk asylant ?)

De hade ju knappast behövt anlita Erupool om det varit en Svensk
Lutar åt att det är en invällare i Finland
Citera
2017-08-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Då är det med största sannolikhet han som syns på bilden som publicerats i The Sun och Daily Mail. Han halvligger med skador på höger arm. Bredvid honom ligger en pixlad kropp.

En riktig hjälte inte många skulle när det väl gäller göra det för en främling med risk för egna livet om det väl gäller.
Citera
2017-08-18, 21:11
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Christer Sfeir brukar veta vad han talar om:

https://twitter.com/ChristerSfeir/st...55499595083780

https://twitter.com/ivarpi/status/898547812643868672
Citera
2017-08-18, 21:12
Medlem
Theoduluss avatar
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...et-annu-oklart

Citat:
Den misstänkte gärningsmannen är enligt polisen en yngre man med utländsk bakgrund.
Citera
2017-08-18, 21:12
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
En riktig hjälte inte många skulle när det väl gäller göra det för en främling med risk för egna livet om det väl gäller.

Hoppas att dom kan rädda hans arm. Han borde ha medalj.
Citera
2017-08-18, 21:15
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Spontant dåd av 3 personer?
Skulle inte tro det.

Antalet personer i Finland som ses som terrorrisker är tydligen bara 10 personer.

Muslimerna brukar dessutom ha lite hockus pocus riter innan man går ut och mördar tills man dör.
Så det talar emot spontanitet.

Har efterfrågat av våra finska vänner på forumet om muslimsituationen i Åbo och finland.

Jag misstänker att det finns kopplingar till Sverige.

Med tanke på hur lite planering som krävs för att utföra en sådan attack är det inte praktiskt omöjligt att dådet planerats efter gårdagens attack. Varför tror du det finns kopplingar till just Sverige? Ingår dessa i ett nätverk finns nog kopplingar till en rad olika länder.
Citera
2017-08-18, 21:15
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då ska du kanske inte påstå att de döljer GM:s ursprung när de redan hade skrivit om att GM ropade om Allah när du postade..

Jag har inte påstått att de döljer GM:s ursprung, jag har påstått att de är PK enligt finska mått och gärna skulle dölja allt om det bara var möjligt. Vilket jag står för. Nu är det inte möjligt eftersom de flesta finlandssvenskar talar två språk (som undertecknad) och är kapabla att läsa nyheter från andra källor också, finska källor.

Om du är så hjärntvättad av svensk media att du inte kan ta in att det står Allah i en rubrik så ska du kanske inte kommentera finsk media? Eller nåt annat lands heller för den delen, det är nämligen Sverige som är extremt här. Erat SD är ungefär lika höger som våra sossar.
Citera
2017-08-18, 21:16
Medlem
Detta dåd känns onekligen som en muslimsk ensamvarg som blivit "inspirerad" och löpt amok på torget. Känns knappast som något personligt om 8 person blir knivhuggna.
Citera
2017-08-18, 21:17
Medlem
A-party-with-martys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Tillförlitlig källa som DN har inte några sådan spekulationer i sin rapportering. Säger er kanske något?
Får väl se vem som skaffat sig en dumstrut om några timmar 😶
Citera
2017-08-18, 21:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi-Andy
I klippet kan man se samma kille med basebollträ, som man kan se i ett annat där ett offer(kvinna) ligger och är skuren i halsen, gå runt brevid polisen och bland "åskådare", i samma klipp ser man gärningsmannen som grips längre ner på trottoaren. De(vanliga och torgarbetare, kan läsas i intervjuer i media) har sprungit efter gärningsmannen från torget(köptorget), och kommit fatt han vid det andra torget(puutori) där dom slagits med gärningsmannen tills polisen kom och sköt han i benet.
Modigt gjort av alla som försökte stoppa galningen.

Förlåt om det här tagits upp tidigare i tråden.

Personlig erfarenhet:

Körde förbi puutori på Mariagatan kl 15.57, på väg till min tjejs arbetsplats för att lämna henne en cykel som jag köpte åt henne. Den stäckan tar ca 2-3 minuter att köra med eftermiddagstrafik. Hon jobbar på Universitetsgatan ca 100m från torghörnet(där det första offret dödades), vid en liten gata mitt emot huvudingången till köpcentret Hansa. Jag lastar av cykeln och tjejen lyfter ur pojken ur baksätet och kramar honom. Jag lägger märke till 2 personer som springer uppför gatan och några som småspringer längs gågatan i direktion mot hamnen etc. alltså bort från torget. Det är precis då dådet sker och vi är ca 100m från platsen. Men inget jag blir och funderar över.

Det jag förundrar mig över, är att ingen skrek eller sa något om att nånting händer längre fram.. Mycket konstigt, för jag tänker mig att en normal reaktion skulle vara att varna folk, i alla fall för mig.

Så jag åkte hem med grabben utan att veta vad som sker, tills tjejen ringer och säger vad som pågår. Då bestämmer vi oss för att jag åker och hämta henne från jobbet. Kör pojken till släktingar nära och kör tillbaka. Då var det redan poliser i hörnen och på gågatan. Då var klockan ca 16.15-16.20. Det var verkligen konstig stämning. Men en hel del folk gick som vanligt.

En timme senare hämtar jag med en väninna hennes son och mormor från bion, som ligger vid köpmannagatan, det ligger precis där klippet med de 3 som springer upp längs gatan är filmat.
De gick in på bion nån minut i klockan 16.
Biografen har låst dörrarna och en vakt frågar vad vi gör där, och släpper in oss sen. Då är det mycket mindre folk på gatorna, fast det fortfarande är en hel del. Torget är absolut tomt, som på när ca 10 polisbilar. Det står då också poliser i hörnet av Köpmannagatan och Mariagatan i par. Dörrarna in till biosalarna var också låsta och låstes upp efter walkietalkie-snack med säkerhetsvakt/vaktmästare.

Med nuvarande fakta kan man konstatera att:

- modiga invånare ingrep och troligen stoppade en hel del.
- polisen har agerat verkligt effektivt och snabbt. Inte många minuter från alarm till arrest.
- det är väldigt sorgligt och ett bevis på att det kan hända saker åt vem som helst och när som helst.
- gärningsmannen har sprungit och huggit runt sig en sträcka på ca 500m(2 kvarter)
- 2 döda

Stort Tack för intressant lägesinformation.
Citera
2017-08-18, 21:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Med tanke på hur lite planering som krävs för att utföra en sådan attack är det inte praktiskt omöjligt att dådet planerats efter gårdagens attack. Varför tror du det finns kopplingar till just Sverige? Ingår dessa i ett nätverk finns nog kopplingar till en rad olika länder.

Nu är det så atr jag visserligen inte varit allt för mycket i Finland de senaste 20 åren. Men det som sett mörkt ut har oftast varit zigenare. Och de har varit där i århundraden. Underlaget till terrorism måste ju vara försvinnande kitet. Säkerhetspolisen har sagt det rör sig om tiotalet personer. I Sverige är de flera hundra om inte tusentals.

Vi får se vart det slutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in