2017-08-18, 21:51
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Om inte jag hör fel så hör man någon, sannolikt GM, skrika Allahu akbar mellan 0:03-0:05 här:

http://searchlight-germany.blogspot....nd-allahu.html
Nä det låter som finska. Men tror till 100% att mördaren e muslim.
Citera
2017-08-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag tror att du behöver köpa revaxör. Han kan skrika vad som helst egentligen, men troligen är det på Finska.

Sannolikt så.
Citera
2017-08-18, 21:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Frågan om "terrorbrott" är inte så okomplicerad. En självradikaliserad psyksjuk invandrare som götts av isis-klipp på liveleak och diskussionsforum på internet, sen får feeling och går ut och vevar. Är det terrorism?

Jagt är tveksam. Jag tvekar också att kalla Breivik "terrorist". Terrorism enligt mig är organiserat

Jag skulle inte kalla alla brott begångna av muslimer för terrorbrott. Visst, om han är kopplad till nån radikal cell av blivande martyrer och nån al kaida aktig organisation, men det är inte självklart.

Finns inga krav på att det ska vara organiserat för att klassas som terrorism.
Citera
2017-08-18, 21:53
Medlem
MowCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Allahhh.....Allahu Akbaaar.

Hur tydligt som helst.

Sannolikt inte Jorma urfinne som skriker.

Nej det är finska. Någon (eventuellt polis?) som ropar "Varo! Varokaa!" som betyder Se up / Akta er
Citera
2017-08-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Sannolikt så.
Har inte vittnen sagt att han skrek "allah ahkbar"?
Eller missminner jag mig.
Citera
2017-08-18, 21:56
Medlem
NurseDiesels avatar
Här finns en bra sammanfattning
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...ingsman-gripen
Citera
2017-08-18, 21:57
Medlem
NurseDiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickleanddimes
Har inte vittnen sagt att han skrek "allah ahkbar"?
Eller missminner jag mig.
Han skrek så under själva huggandet.
Under flykten, på filmen, skriker människor på finska "Varo! Varokaa!" som betyder Se upp / Akta er.
Senast redigerad av NurseDiesel 2017-08-18 kl. 22:00.
Citera
2017-08-18, 22:00
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag tror att du behöver köpa revaxör. Han kan skrika vad som helst egentligen, men troligen är det på Finska.
Japp, skall tydligen vara varoka, typ hjälp på finska. Många försöker få detta till ett terrordåd pga politiska orsaker 👎🏻
Citera
2017-08-18, 22:03
Medlem
NurseDiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Japp, skall tydligen vara varoka, typ hjälp på finska. Många försöker få detta till ett terrordåd pga politiska orsaker 👎🏻

Fast här får "båda sidor" rätt. Han skrek på arabiska. Fast inte under flykten som finns ljudupptagning på i form av filmklippet. Där skrek man på finska.
Citera
2017-08-18, 22:03
Medlem
Om det var terror borde det blivit officiellt vid det här laget väl?
Citera
2017-08-18, 22:04
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Riktigt skrämmande att det är fortfarande inte känt om det är ett terrordåd eller inte Vid det här laget borde dom ha en uppfattning vad det handlar om... Det ser ju ju riktigt illa ut för den finska polisen, att dom inte vet vad det handlar om, om det finns fler gärningsmän och om dessa är på fri fot

Antingen undermåligt underättelsearbete eller dåligt jobbat av ansvariga utredare efter dådet.

Eller så kanske dom bara inte går ut med vad dom vet av någon anledning... mycket märkligt oavsett
Citera
2017-08-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Att folk skriker "hjälp" på finska innebär att det inte är ett terrordåd menar du?
Vad du har för politisk agenda (politiska orsaker? lär dig svenska) är dock väldigt tydligt.

Det är ännu inte bevisat varken eller. Vad har du själv för agenda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in