2017-08-17, 18:22
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Mycket märklig historia och person. Jag slänger upp lite bollar i luften.

Den förra ubåten sänkte han under nästan ritualliknande omständigheter. Sen grät han över den.

Nu sänker han sin andra ubåt men fäller ingen tår. Den här ubåten var större och säkert betydligt mer påkostad än den förra. Jag inbillar mig att den borde ha ett större sentimentalt värde för PM.

Han tar med denna kvinna ut på kvällen. Var tanken att de skulle vara ute efter mörkret eller återvända?

Han kör mot området där han sänkte sin andra ubåt.

Han tar stora risker genom att framföra farkosten i mörker utan lanternor i hårt trafikerade farleder.

Om hans historia stämmer att han släppt av kvinnan. Varför kör han ut igen och sänker ubåten?
Sänkningen av båten kan ju förklaras av att raketprojektet havererat och att han därmed inte blir först nu den 26/8 ett sätt att komma ifrån sitt åtagande men ändå behålla sin trovärdighet som Danmarks hemabyggda astronaut.
Och ubåten är ju bärgad så den går att rädda enkelt om man tömmer maskin och övriga delar från vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och tänkt om 10 av dem varit PM-vänner som vid eventuellt fynd hade varit redo att gömma kroppen ännu bättre?

Om man resonerade så varje gång någon försvann. Då kunde man sluta med både Missing People och skallgångar. Tänk innan du skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt dansk polis så har ubåten dykt, vad jag förstår så har det skett i i området kring Middelgrund.

Vet vi det - dvs vet vi att ubåten har dykt minst en gång ytterligare, förutom den där sista dykningen med öppen tornlucka?

Edit: Tackar.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En polisinspektör JM säger, citat;

Han fortæller, at ubåden sejlede ud torsdag aften omkring klokken 19, hvorefter den sejlede rundt i farvandet omkring Middelgrund og på et tidspunkt dykker ned.

http://ekstrabladet.dk/112/se-tv-om-ubaads-mysteriet-her-er-sidste-nyt-fra-politiet/6781979

Vassego!

EDIT;

Däremed bör frågan om dyk eller inte dyk på grund av för grund vatten vara avgjord. Det finns även ett vittnes mål som går ut på att vittnet talade med PM när han mötte dem på havet, PM säger att han inte ska dyka just där de befinner sig på grund av förhållanden(djup eller trafik, minns ej), men på en på en annan plats.
Senast redigerad av cellplast 2017-08-17 kl. 18:31.
Citera
2017-08-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Insurrad i 5-6 meter ankarkätting så stannar en kropp på botten för evigt.

Hur vet du att kätting saknas? Det är inte officiellt information.
Citera
2017-08-17, 18:27
Medlem
Tomatos avatar
Betalande dansk eller valfri hacker.
Vad har PM's bror sagt bakom paywall'en på Bt?
Citat på det viktigaste vore nice.
http://www.bt.dk/krimi/bror-har-sin-egen-teori-derfor-er-det-helt-utaenkeligt-at-raket-madsen-slog-kim
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tänk om lanternorna var just vikten han använde för att sänka kroppen - och kabeln till lanternorna användes för att knyta runt kroppen.

Borde det vara på väg ut eller hem som det andra fartyget upptäckte ubåten?

Ja, tänk om det är så.

Du har fortfarande inte tagit till dig att det inte fanns lanternor på ubåten, trög?

Har du ens funderat i banor av att PM tog en risk genom att segla i hårt trafikerat vatten nattetid utan lanternor därför att det fanns en annan risk som kunde ge betydligt obehagligare konsekvenser.

PM är ute till havs i kvällningen, att segla utan lanternor när det är mörkt var sannolikt inte hans plan, dock så sket det sig av någon anledning och han blev tvungen är vara kvar på havet i mörkret trots avsaknad av lanternor.

Det är den enklaste förklaringen och sannolikt den rätta.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag som själv är ingenjör, uppfinnarjocke och intresserad av både militärteknik och rymden förstår inte alls frågan. Man bygger sånt här för det är djävligt häftigt. Jag hade gärna varit med i deras gäng och byggt om det hade varit närmre där jag bor. Ett gäng som bygger raketer, ubåtar och zeppelinare hade varit riktigt idealiskt (zeppelinarna är mitt förslag, inget som danskarna sysslat med hittills).

Nu har ju PM använt ubåten som servicefartyg vid raketuppskjutningar till havs men det är snarare för att det är kul, annars hade en vanlig båt varit betydligt mer praktisk för ändamålet.

Som jag sagt flera gånger så är Håkan Lantzs funderingar bara inskränkta, fantasilösa och efterblivna. Jag ger hans tankar kring detta noll poäng av tio möjliga.
Varför görs raketuppskjutning till havs?
Är inte det mer komplicerat än nödvändigt.
På vilket sätt fungerar ubåten som servicefartyg?
Citera
2017-08-17, 18:31
Medlem
Citat:
Om man resonerade så varje gång någon försvann. Då kunde man sluta med både Missing People och skallgångar. Tänk innan du skriver.
Missing People har många personer som normalt går nära varandra på ett kontrollerat sätt som bl a är tänkt just för att starkt försvåra för en skum person att förstöra bevis.

Drar folk ut i sina egna båtar, så får du ett helt annat resultat. Sökning med båt förväntar sig inte att hitta någon person på ytan - där jobbar man med flygplan och helikoptrar. Även svenska polisen har hjlpt till och flyga runt. Så marinsök nu är antingen någonting som flyter (inte någon kropp) eller sökning under vatten.

Du kan inte se 100m bort om grannbåten fiskar upp någonting och gömmer.

Och hur hanterar du draggning med 100 sportbåtar?
Citera
2017-08-17, 18:35
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Hur vet du att kätting saknas? Det är inte officiellt information.

Har aldrig påstått att det gått till så, det är bara ett exempel Helge.
Citera
2017-08-17, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Missing People har många personer som normalt går nära varandra på ett kontrollerat sätt som bl a är tänkt just för att starkt försvåra för en skum person att förstöra bevis.

Drar folk ut i sina egna båtar, så får du ett helt annat resultat. Sökning med båt förväntar sig inte att hitta någon person på ytan - där jobbar man med flygplan och helikoptrar. Även svenska polisen har hjlpt till och flyga runt. Så marinsök nu är antingen någonting som flyter (inte någon kropp) eller sökning under vatten.

Du kan inte se 100m bort om grannbåten fiskar upp någonting och gömmer.

Och hur hanterar du draggning med 100 sportbåtar?

Ge dig nu, du är verkligen ute och seglar. Anledningen till att man går tätt är för att det behövs ibland beroende på vad man letar efter och hur terrängen ser ut.

Inga problem att dragga med hundra båtar som navigerar med gps och att väderförhållande samt sjögång tillåter det.

Ingen dum idé att söka efter KW med hjälp av fritidsbåtägare om de har rätt förutsättningar för att söka.
Citera
2017-08-17, 18:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför görs raketuppskjutning till havs?
Är inte det mer komplicerat än nödvändigt.
På vilket sätt fungerar ubåten som servicefartyg?

Jag tänker mig att det är bra att den trillar ner i vattnet efter uppskjutning och inte i huvudet
på en cyklist.
Citera
2017-08-17, 18:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Enligt Nautilus facebookgrupp så fanns det en gång en kombilanterna på en träpinne med förlängningskabel. Det sägs vidare att det inte är nåt konstigt om Peter glömde att sätta upp den och det var i så fall inte första gången.

Bild här:
http://imgur.com/z8WCCCV

Jag har själv inte kunnat se med säkerhet om kombilanternan har varit med på de bilder som finns. Men det verkar inte som om den var det.

Det står även att det är ett missförstånd att Nautilus skulle kunna dyka djupare än 400m då den inte skulle kunna klara att stiga upp igen från det djupet. Den är tydligen nominerad till ca 100m, men mer realistiskt är 65-80m.

Har för mig att jag har läst nånstans att dom har gått ca 40m som djupast.

https://www.facebook.com/groups/26947331877/permalink/10155492207096878/
Fast nu har vi ju inte sett bilder inifrån ubåten och det skulle ju varit där den förvarades när den inte används. Att man inte sätter upp den löstagbara lanternan vid färd i dagsljus är ju inte så konstigt och säger inget gällande om den fanns med ombord eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Problemett är att båten inte kan stiga från djup större än 65-80 meter enligt facebookgruppen. Ubåten i sig klarar nog att gå djupare.
Det måste den kunna, det finns ingen anledning att den inte skulle kunna stiga mot ytan så länge den inte knycklats ihop till ett russin eller sprungit läck av vattentrycket.

En ubåt av den här typen (likväl som stora militära ubåtar, vissa forskningsubåtar har andra metoder) stiger till ytan på samma sätt som när man får ett flygplan att stiga. Ubåten måste till att börja med ha fart framåt genom vattnet, man drar spaken åt sig som vrider djuprodren uppåt och ubåten liksom "flyger" uppåt genom vattenmassan. Denna manövers funktion är oberoende av djupet.

När man väl kommit nära ytan blåser man ur vattnet från barlasttankarna med tryckluft vilket får ubåtens däck att stiga upp en hyfsad bit ovanför ytan. Skulle man tappa framdrivningsförmågan och därmed "flygförmågan" så kan man inte reglera djupet med djuprodren men kan då ändå blåsa tankarna och gå upp till ytan så länge tryckluften i dess tankar har högre tryck än omgivande vattenmassa. UC3 Nautilus kan ha upp till 200 bar tryckluft vilket teoretiskt skulle kunna blåsa tankarna ner till c:a 2000 m djup (säkert inte så man tömmer dem helt, det beror på vilken volym tryckluft man har med sig och en del luft kommer att lösas i vattnet pga. det höga trycket men det räcker att trycka ut lite vatten så börjar man så sakteliga stiga) om inte ubåten hade krossats för länge sedan på sådant djup.

Förmågan att åter gå upp till ytan är inte den begränsande faktorn för hur djupt den kan dyka. Om de säger något i den stilen så avser de nog att man har för liten säkerhetsmarginal för att kunna göra en snabb uppstigning från större djup än så om man får motorstopp och bara har luften att ta till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in