2017-08-17, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tack..

Se där ja.., en "tough cookie" ifrån den översta hyllan. Säkert mycket kompetent om man vadar i sk-ten..

Betina er tilgængelig på alle tidspunkter af døgnet og hendes engagement – personligt som professionelt – gør hende til en af landets mest eftertragtede forsvarsadvokater.

(ifrån din länk)

Hon är nog på saken för Peters skull och har knappast missat frugans blåtira, detta har hon (hennes team) inte missat. En sista sak där : hon har tackat ja, till att representera Peter, hon kunde säkert ha tackat nej..

Polis och åklagarmyndighet är nog medvetna över detta "motstånd", vilket kan skärpa rutiner : Inget skall läcka ut !
Er du dum? Hun er ikke på saken for Peters skyld, men for sin egen, og hun ville aldri drømme om å takke nei til en sak som denne, den er ypperlig reklame for henne. Her er det ikke snakk om rett og galt, her er det snakk om å kjempe med nebb og klør for kjendisklienten.
Citera
2017-08-17, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Kan bara tala utifrån mig själv. Förmodligen har jag adhd, om än i en mild variant. När jag kommer i svackor kan det vara ett rent h****** Tankar och känslor far runt i huvudet och jag kastar saker omkring mig i ren frustration. Men sedan räcker det hur långt som helst när någon bekräftar mig eller säger några vänliga ord. Jag har förresten mängder med olika tankar, önskningar och drömmar i huvudet, samtidigt. Alltid, hela tiden!!

Med ett handikapp så är man den man är, och det rår man inte för. Men självklart kan det vara en förklaring till varför saker gått käpprätt åt h******.. Men ett handikapp får aldrig rättfärdiga fel saker som mord, men möjligen anses som förmildrande omständigheter. Tänk er att stänga in ett rovdjur. Det gör allt det kan för att komma fri; kosta vad det kosta vill.

Jag tror lösningen finns i PMs personlighet, dvs i hans diagnos. Det gäller "bara" att kommunicera med honom på ett sätt som han förstår, på hans nivå och utifrån hans förutsättningar.
Självklart är det jobbigt till/från. Men en diagnos rättfärdigar som du säger inte något. Jag tror att många tyvärr använder diagnoser/handikapp till det och sedan använder "att jag kan inte rå för det" efteråt. Kanske för att många blir fostrade så av föräldrarna om dom får diagnosen under uppväxten. Det är ju inget ovanligt att föräldrarna ursäktar barn istället för att lära ut ett sätt att hantera det på. Typ "x menar ju inget illa och kan ju inte rå för det". Givetvis menar dom inte heller något illa med den typen av uppfostran.

Jag tror att dom flesta med diagnoser/handikapp så långt det är möjligt ska sluta tänka i de termerna och se det som personkännedom om sig själva istället. Vi är alla olika med olika förmågor, temperament och sätt att hantera saker på, och då gäller det att lära känna sig själv, sina begränsningar och att agera och hantera saker därefter.

Jag har ingen diagnos och är nog så normal man kan vara, iaf på pappret. Men jag är en extremt kännande person, vilket jag med åren har lärt mig. Med det menar jag att min känsloskala är mycket större än de flesta jag känner. Dvs när jag är förälskad eller känner nåt positivt så ligger jag säkert på 20 jämfört med mina vänner som ligger på ex vis 10. När det rasar vid en separation eller liknande är det samma sak. Dom hamnar på -10 och jag på -20. Det positiva med det är ju att jag kan leva i veckor med fjärilar i magen bara av att se glädjen i min dotters ögon när hon har lyckats med något. Dvs allt som är positivt blir extremt stort. Det negativa är givetvis allt åt det andra hållet. Med åren har jag lärt mig hur jag fungerar och hittat lite olika sätt att hantera det på. Det är ju liksom inte ok att det annars går ut över mina nära och kära, och allt det handlar om i slutändan är ju att jag får lära mig att leva med och efter mina förutsättningar.

Men för att återgå till ämnet så visst kan en diagnos, handikapp eller begränsning förklara ett beteende. Men det kan aldrig rättfärdiga eller ursäkta ett våldsamt beteende (varken psykiskt eller fysiskt).
Senast redigerad av GoofyGuy222 2017-08-17 kl. 02:26.
Citera
2017-08-17, 05:00
Medlem
Skriver bara fritt ur minnet här: Någon här hade funderat om hur pass sjövärdig ubåten var - Nja ubåtar av den formen är inte särskilt sjövärdiga vid färd på ytan, Som övervattensfartyg har de en mycket olämplig form för att tåla hårt väder, de rullar och kränger kraftigt vilket också blir ett svårt problem för styrningen, särskilt tex för just gyrokompassen. En annan sak är att formen i sig gör att vibrationerna ifrån motorn fortplantar sig i skrovet på ett ogynnsamt sätt, både för svetsfogarnas hållbarhet och tex gyrokompassens stabilitet. Man ska helst ha dieslar som har många cylindrar och helst ett stort svänghjul - det underlättar dämpningen av vibrationerna. Eftersom varvtalet kan vara ganska högt är det vanligen olämpligt för vanliga propellerdesigns. Är varvtalet för högt fås alltid kavitation.
Man har då vanligen alltid en reduktionsväxel + backslag , men även den ger upphov till vibrationer
Turboladdning har man många gånger undvikit i ubåtar med enkelmotormontage - Detta beror till stor del på att bla avgastemperaturen då blir för hög, vilket medför risker för att avgasventilerna bränns. Och man kan inte tillåta sig att ha en motor som havererar ute till sjöss, i synnerhet inte på en ubåt. Avses ubåten ha lång räckvidd är det ju därför man gärna har dubbla motorer ( och i vissa fall dubbla propellrar också )

Formen som UC3 har är med stor sannolikhet uttänkt för största möjliga sjövärdighet i uläge, och inte i ytläge. Ser man däremot på Tysklands ubåtsmodeller under WW2, tex VII så hade de förhållandevis god sjövärdighet även som övervattensfartyg - Och långa sträckor avverkades i regel i y-läge. De var så att säga en rätt välgenomtänkt kompromiss emellan stabilitet i y-läge och i u-läge, och att de var stora av det enkla skälet att de behövde lång räckvidd.

Att bygga små ubåtar slutade man ganska fort med, de hade alltför kort räckvidd för att vara militärt användbara annat än i små hamninlopp. Så det blev aldrig många sådana byggda.

Till fördel för UC3 så kan man nog säga att den kan inte kantra hur man än gör, utom om barlasten , antagligen av blytackor som om de inte är fastlåsta emot skrovet, kan utgöra svår risk ifall de börjar röra på sig och får ubåten att kantra..

Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Cellplast är väl vad en del av huvudet på dig består av. Ena sekunden är du expert på SD-minnen, andra bluetooth och tredje tröghetsnavigering (googla det du). Sedan ger du dig in på juridik. Du tillför inget med dina nyvunna kunskaper som du googlar dig till i denna tråden (eller andra) för att maniskt spotta ut dig tekniskt skitsnack du saknar kunskap om.

Ta och fundera på vilken slags person Madsen är så skall du se att lanternerna lyser även om jag är övertygad om att dina slocknade för länge sedan.

Det är nog du som behöver tröghetsnavigering för trög i huvudet är ju du -- cellplast is The King
Nåja, skunkjobb ligger nog åtminstone en hästlängd före

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om du ser kratrar i tennet på kretskortet så pratar vi inte statisk elektricitet utan någon kortslutning.

Jag kan inte tänka mig att statisk elektricitet kan vara ett problem inne i en ubåt, eftersom den relativa fuktigheten alltid är nära 100 %. Först vid ganska låg fuktighet så blir statisk elektricitet ett problem. Hela stålskrovet utgör dessutom ett perfekt jordfält.

Statisk elektricitet kan dock vara ett problem på tex glasfiberbåtar och de båtar som man hanterar bensin eller gasol på.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men dra fram en trolig rutt själv då. Han kommer en bra bit söderut på runt 12 timmar! Vet inte var du fått Ven ifrån för han kör ju söderut.

Om det finns en någorlunda välförd loggbok borde man kunna räkna ut vilken maxradie fartyget kan ha haft under olycksresan om man mäter upp återstående volym dieselolja som fanns i den vid bärgningen. Om man tänker sig att den var fulltankad vid avsegling. Det är ju en viss fördel med att vara fulltankad, fartyget går mycket stadigare i vattnet då

Att mäta volymen av återstående bränsle blir ju bara en uppskattning, men det ger ju ett maxtak på hur lång sträcka den kan ha klarat av under olycksresan.

Jag blir ju lite fundersam på när den sjönk, och troligen blev det kraftig elektrisk kortslutning med en hel del klorgasutveckling ifrån batterierna. Sänkningen kan ju ha berott på en tidigare grundstötning, att skrovet var skadat.

Här är någon slags solid state gyrokompass ifrån Sperry:
http://www.sperrymarine.com/navigat-3000-gyro-compass
( Sperry är ett av de äldsta gyrokompassföretagen i Världen. Och en slags de facto industristandard på deras instrument. )
Mer finns här:
http://www.sperrymarine.com/

Tyvärr inget pris på prylarna.. Programvaran är man kanske tvungen att skriva själv, vilket ju inte blir så lätt, typ...
Dessa är tänkta att ha synk emot GPS då och då.
Sperrys instrument monteras gärna även på övervattens fartyg där man har särskild nytta av dessa på större fartyg genom att man kan begränsa fartygets sjöhävning och rullning.
Citera
2017-08-17, 06:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt hans bror existerade inga lanternor.

Han har sagt var han ilandsatte henne. OK han ändrade sig EN GÅNG om den exakta platsen.

Personligen tror jag att när PR show-off var över ville han bara återvända till "sitt projekt", och ilandsatte KW så fort han bara kunde.

Hände något KW var det mest troligt på land.
Är det därför de letar i vattnet?
Citera
2017-08-17, 07:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är det därför de letar i vattnet?

Polisen är inte ofelbar. Att de letar på plats X betyder inte att mordoffret inte kan befinna sig på plats Y.
Citera
2017-08-17, 07:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du underkänner alltså dansk polis och rättsväsende helt och hållet!?

Jag tror att detta med "ubåt" är så märkvärdigt och speciellt för de flesta av oss, även polisen, att när en person försvinner i anslutning till en ubåtsfärd så tror alla automatiskt att det måste ha haft med ubåten att göra. Hade han åkt en tur med henne i en vanlig bil, så hade polisen - tror jag i alla fall - varit mycket mer benägen att tro på att han satte av henne där han sa att han satte av henne.
Citera
2017-08-17, 07:45
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Kan Madsen ha varit avlyssnad av dansk underrättelsetjänst? Han måste ju onekligen vara en intressant person att hålla koll på? Tycker att det verkar som att dansk polis har en hel del info!

En mer jordnära förklaring är att den viktigaste infon består av telefontrafik, förslagsvis mellan (förmodade) brottsoffret och hennes pojkvän. Jag håller inte för omöjligt att underrättelsetjänsten eller säkerhetstjänsten i nån form nån gång har intresserat sig för PM, men att detta skulle vara avgörande känns än så länge onödigt komplicerat.
Citera
2017-08-17, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att detta med "ubåt" är så märkvärdigt och speciellt för de flesta av oss, även polisen, att när en person försvinner i anslutning till en ubåtsfärd så tror alla automatiskt att det måste ha haft med ubåten att göra. Hade han åkt en tur med henne i en vanlig bil, så hade polisen - tror jag i alla fall - varit mycket mer benägen att tro på att han satte av henne där han sa att han satte av henne.

Även om han satte eld på bilen..
Citera
2017-08-17, 07:59
Medlem
kato85s avatar
För alla er som har lust att titta på en liknande händelse och därigenom möjligtvis kunna dra några paralleler så kan jag rekommendera dokumentären om Cats Falcks försvinnande:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/897388?programid=2519
Citera
2017-08-17, 08:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Absolut. Frågan är varför. Är det bara för att det inte ska missuppfattas eller för att det fanns en story bakom som hade varit graverande för PM?
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Precis..Om nu polisen har koll så hade det sett betydligt mindre misstänkt ut. Och vem sitter förresten och byter bilder på Facebook när maken sitter anhållen om det inte finns mycket bra skäl till det?

Det räcker väl med alla spekulationer i den här tråden för att hon ska ta bort fotot.
Citera
2017-08-17, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För alla er som har lust att titta på en liknande händelse och därigenom möjligtvis kunna dra några paralleler så kan jag rekommendera dokumentären om Cats Falcks försvinnande:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/897388?programid=2519

Jag tror att Cats Falcks död var en olycka. Det var ju så otroligt klantigt bara det, att övningsköra nära en kajkant, utan dubbelkommando och med en dörr som satt fast... Bra kandidater för Darwin Awards båda två!

Men hur-eller-hur så skrev ju inte KW om något viktigt. Hon skrev om feminism, queer och annat liknande som många unga kvinnor gör. Visst kan man reta sig på denna typen av skriverier, men vem skulle gå så långt som till att börja beta av skribenterna..?
Citera
2017-08-17, 08:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Kanske. Men det är inte bara ubåten som gör honom märklig. När jag läste artiklar om honom och ser bilder på honom ständigt i uniformsliknande kläder och de att han påbörjar olika utbildningar som han inte går klart utan bara läser "det han behöver", ungefär som några gick pilotutbildningar bara så mycket de behövde för att kunna flyga in i några byggnader och ha ihjäl några tusen människor. Jag tror polisen är rätt ute med att vara uppmärksam på denne man, särskilt om han börjar få ekonomiska problem i det att han vad det verkar egenmäktigt tog över äganderätten till fartyget. Men det kanske ändå är så att Kim drabbats av något annat någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in