Jag skall rätta mig själv om räddningstjänstlagen i min post under natten. Tydligen är jag för gammal för att minnas att den har bytt namn till lagom om skydd mot olyckor. (LSO)Kom på det när jag vaknade... Men innehållet som jag skrev är väl ungefär detsamma.
Citat:
Efterforskning av försvunna personer i andra fall
4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.
Och verktyget:
Citat:
Ingrepp i annans rätt
2 § Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt göra andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt. Sådana ingrepp får också göras av en nämnd som avses i 3 kap. 11 § eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av den myndighet som ansvarar för räddningstjänsten.
Som jag skrev tidigare så är jag inte säker om detta innefattar att söka spår i elektroniska dokument, bankhistorik osv. Det borde dock göra det, Förutsatt att det finns stöd för att personen kan fara illa.. Om jag har fel så är lagen korkad. Men jag tror dvs inte att det KRÄVS en FU om tex Människorov eller annat brott för att söka spår efter en person. Brukar ju annars finnas undantag i lagen för att den inte skall kunna tolkas till en specifik grej. Självfallet bör man kunna kolla konton och liknande för att avfärda eller styrka i de fall det föreligger allvarlig risk för liv och hälsa. Tex ett barn med Mobil, en dement eller svårt sjuk med kontokort som försvinner. Nu är jag inte en Jurist så jag kanske har fel. Men som jag skrev så kan det lika väl vara föräldrarna som kollat kontot. Men då diskussionen fortsatte och jag var tvungen att rätta mig själv ville jag lyfta detta igen.
EDIT:
Hade
jag varit räddningsledare
(om inget annat än det som sägs i lagen är sagt på min eventuella utbildning, Vilket det inte är) i ett fall där en person försvinner och det föreligger fara för hans liv, Han har då mobil och bankkort vid försvinnandet, då så skulle jag göra det. Och jag skulle hänvisa till denna lag. Och jag skulle sova gott på natten.
EDIT2:
Varning för överdrift. Ponera att Hasse och hans familj är i en gammal bunker från kalla kriget. Där Hasse har ett företag (låt säga en server hall) Hasse som är ett teknisk geni har en WIFI lås, enda sättet att låsa upp detta är med Mobilt bank ID. Hasse har sagt till sin mor att hon inte får använda Hasses mobil, som då ligger kvar i bilen, parkerad utanför. Från bunkern kommer det brandrök. Full utryckning och där står räddningsledaren med Hasses mor. Och mobil. Låter han då Hasse brinna inne eller ringer han banken? Svaret är väl ganska självklart, eller?