2017-08-30, 14:22
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast här måste jag ändå säga att jag tror det inte är ett vanligt försvinnande.
Två anledningar att vara extra uppmärksam:

- att han under resans gång pratar med kvinnan på tåget och även sin mamma att han ska byta i Mjölby, men går av i Hallsberg ca 15 minuter efter det att tåget stannat.

- att hans väskor upphittas övergivna en bit från stationen, den ena på en åker med datorn kvar i.

Som anhörig, men även som utomstående känns ju dessa två saker märkliga och alarmerande. Vem överger sina väskor på ett ödsligt ställe?

Men vad är ett "vanligt" försvinnande? Det är inte alltför ovanligt att det inte finns några ledtrådar eller spår när en person försvunnit. Och det är inte mycket till ledtrådar eller spår i Patriks försvinnande heller. Och då syftar jag på det lilla man vet, alltså inga spekulationer.

Utsagorna från kranföraren, kvinnan som såg en person efter vägen och de två flickorna kan man inte anse som helt tillförlitliga. Inte för att jag tror att de hittar på eller vill vilseleda, utan det beror på de mycket väl kan ha sett fel.

Citat:
Då låter ditt samtal till polisen för anmälan om försvinnande inte lika konstigt, om man lägger till att han på tåget sa till två personer att han skulle till Mjölby men kliver av i Hallsberg istället. Vilket förmodligen mamman också sa till polisen. Enligt några tidningar ska han ha trott att han var framme i Mjölby (kanske sa han det till mamman? Tror eveveva sagt att mamman sagt det till henne, att han sagt att han var framme i Mjölby).

Man började väl inte leta direkt i det första skedet heller, utan tog upp anmälan från föräldrarna. Förmodligen väntade man ändå på att Patrik skulle dyka upp.

Men när sedan väskorna hittas övergivna, tror man då fortfarande på att han att han plötsligt bara velat "hålla sig undan och ge sig av på egna äventyr"? Tror inte på det alls. Då slås alla varningsklockor på. Tror inte polisen var på det spåret heller.

I datorn skulle det kunna finnas viktiga ledtrådar såsom ett avskedsbrev.

Visst skulle det kunna finnas information om vad som kan ha hänt, men åter igen, Patrik är vuxen och inte misstänkt för brott.
Citera
2017-08-30, 14:31
Medlem
zippzons avatar
hmm lite skumt på P's facebook

http://imgur.com/a/hIkd1

lades till 27 augusti 2017 kl 00:00

vad är vitsen med det ?

edit :länk

https://www.facebook.com/patrik.linfeldt?fref=ts
Senast redigerad av zippzon 2017-08-30 kl. 14:33.
Citera
2017-08-30, 14:40
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men snart ??......3 månader har gått utan att ett livstecken finns + att om inte hans resväska och rygga stått /legat som de gjorde hade de nog inte undrat lika mycket ,eller hur ?
Hur många gånger när du är ute och reser ställer du din RES-väska utmed en mindre asfalterad väg och lägger din rygga mitt ute på en åker? hmm....Är det inte just RES-Väskan man har med sig för att resa med?

Ja, nu har det gått tre månader, men mitt "fingerade" telefonsamtal utspelade sig i närtid efter försvinnandet. Och nej, jag brukar inte ställa ifrån mig mina väskor.

Citat:
...plus att visst brukar folk man känner (i alla fall familjemedlemmar ) , höra av sig efter två veckor på Mallorca !? eller liknande avstickare ....det här är liiiiite väl hemligt och annorlunda , för att vara en vanlig avstickare ,kan jag tycka ,vad tycker Ni ?

Normalt brukar man ju vilja höra av sig en enkel signal för att tala om för de nära att man är okej ,trots att man inte vill bli varken hämtad eller eftersökt ,men att de vet att man mår bra ,brukar höra till vanlig hyfs.

Ja, att höra av sig till anhöriga när man är på semester är väl kutym. När vi bilade ner till södra Tyskland under en vecka häromåret så ringde jag inte hem en enda gång. Däremot checkade jag in (alltså på Facebooks mobil-app) på olika hotell vi bodde på och de närmast anhöriga såg dessa incheckningar och tryckte på "Gilla". Alltså hade de koll på var jag var någonstans och vad vi gjorde.
Citera
2017-08-30, 14:43
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
hmm lite skumt på P's facebook

http://imgur.com/a/hIkd1

lades till 27 augusti 2017 kl 00:00

vad är vitsen med det ?

edit :länk

https://www.facebook.com/patrik.linfeldt?fref=ts

Det är en händelse som automatiskt visas vid det datum man angett. Lika dant som när man anger födelseår och det visas "föddes" längst ner på loggen.
Citera
2017-08-30, 14:47
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Det är en händelse som automatiskt visas vid det datum man angett. Lika dant som när man anger födelseår och det visas "föddes" längst ner på loggen.

Ah ok tänkte nästan det tack ,dock lite makabert med facit i hand
Citera
2017-08-30, 14:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
men ?

citat från pappan:

verkar ju mer som om dom misstänkte självmord iaf i mina ögon

och det är ju inget brott i sig.

Det är vad pappan tror så här i efterhand, ganska långt efter Patriks försvinnande. Vet inte om han syftar till självmord, men så kan det vara. Polisens arbetshypotes är vad jag förstått att Patrik eventuellt kan fått en psykos av depressionen. Den i sig utgör en ökad risk för självmord, men behöver inte göra det naturligtvis. Men en obehandlad psykos kan vara en fara för den drabbade.

Då det handlar inte bara om att utesluta brott, utan att kanske rädda en person som är i behov av hjälp.

Och initialt kunde man inte veta vad som hänt, innan man kollat samtalstrafik, förhört anhöriga och kvinnan på tåget, hittat väskor och sett filmen där Patrik kliver av tåget. Då väntade man på att Patrik trots allt skulle dyka upp, för att sedan försöka att ta reda på vad som kan ha hänt när han inte gjorde det. Därefter antog man att brott inte begåtts, då pga att datorn fanns kvar i väskan.

Efter detta har man ju gått ut med att Patrik kunde eventuellt ha fått en psykos utlöst av depressionen.

Då handlar det om en människa som inte är kapabel att ta hand om sig själv som i stort kan likställas med ett barn eller en dement person som virrat bort sig. I dessa fall kan ju chansen att hitta personen i tidigt skede vara skillnaden mellan liv och död. Han skulle kunna ha gått väldigt långt, skadat sig, fastnat eller alternativt gömt sig någonstans.

Detta försvinnande är inte likställt med ett försvinnande av en person som kanske signalerat att hon/han vill ta livet av sig, går hemifrån en kväll och lämnar nycklar, telefon och plånbok på bordet tillsammans med ett avskedsbrev.

Eller en person som tar med sig alla sina tillhörigheter och verkar hålla sig undan frivilligt eftersom man ser att kontona är rörda, telefonen används osv.
Citera
2017-08-30, 15:25
Medlem
Citat:
Det är vad pappan tror så här i efterhand, ganska långt efter Patriks försvinnande. Vet inte om han syftar till självmord, men så kan det vara. Polisens arbetshypotes är vad jag förstått att Patrik eventuellt kan fått en psykos av depressionen. Den i sig utgör en ökad risk för självmord, men behöver inte göra det naturligtvis. Men en obehandlad psykos kan vara en fara för den drabbade.

Då det handlar inte bara om att utesluta brott, utan att kanske rädda en person som är i behov av hjälp.

Och initialt kunde man inte veta vad som hänt, innan man kollat samtalstrafik, förhört anhöriga och kvinnan på tåget, hittat väskor och sett filmen där Patrik kliver av tåget. Då väntade man på att Patrik trots allt skulle dyka upp, för att sedan försöka att ta reda på vad som kan ha hänt när han inte gjorde det. Därefter antog man att brott inte begåtts, då pga att datorn fanns kvar i väskan.

Efter detta har man ju gått ut med att Patrik kunde eventuellt ha fått en psykos utlöst av depressionen.

Då handlar det om en människa som inte är kapabel att ta hand om sig själv som i stort kan likställas med ett barn eller en dement person som virrat bort sig. I dessa fall kan ju chansen att hitta personen i tidigt skede vara skillnaden mellan liv och död. Han skulle kunna ha gått väldigt långt, skadat sig, fastnat eller alternativt gömt sig någonstans.

Detta försvinnande är inte likställt med ett försvinnande av en person som kanske signalerat att hon/han vill ta livet av sig, går hemifrån en kväll och lämnar nycklar, telefon och plånbok på bordet tillsammans med ett avskedsbrev.

Eller en person som tar med sig alla sina tillhörigheter och verkar hålla sig undan frivilligt eftersom man ser att kontona är rörda, telefonen används osv.

Men hörrni , nu har det ju gått så lång tid så om han fortfarande är "på vandring" så börjar han ju i så fall bli en riktig grottmänniska ,som käkar rötter och inte ens kokar vattnet han dricker .Göra upp eld kanske går med två pinnar gnidandes mot varandra , men ....?
Ingen enda person har sett honom smyga bland några countainrar med dumpad mat och snart är hösten här med råare fuktig luft och kallgrader .
Uteliggare på vintern verkar ingen Hit ?

Det är så himla synd att han inte hade en liten överlevnadsinstinkt så att han satte sig nära typ några villor eller något ,så att han till slut ansågs vara i behov av omsorg. En person som sitter still och gör ingenting på några dygn brukar ju vi människor vilja hjälpa ,eller hur !

Det värsta och hemskaste är ju om ifall att han råkat snubbla och brytit benet eller något , i en sådan terräng så ingen kan höra honom ropa på hjälp .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 15:34.
Citera
2017-08-30, 15:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Pajosv.
Jag vet att du inte skrev till mig men du verkar ha bra koll.

Finns det sociala medier som man kan söka efter folk med bara ett mobilnummer? De flesta (tex Facebook och Instagram) har att man ska söka efter namn eller mail så därför undrar jag..

Om det finns, så vilka?

Det känner jag tyvärr inte till...
Citera
2017-08-30, 16:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Är det någon ide att kolla lite efter hans mobil,där ett medium säger att den ligger tappad/slängd.?
Hon angav en viss sträcka.....hmm...
NEJ!!!
Ett medium kan aldrig hjälpa till att hitta någon eller något. De få gånger det har skett så har det berott på slumpen och lite tur...

I ett gammalt svenskt försvinnande så var en så kallad fjärrskådare på plats och pekade ut sju, åtta olika ställen där den försvunnas kropp skulle befinna sig. Givetvis stämde inget...

Dessa charlataner är bara ute efter att tjäna pengar, inget annat. Punkt!
Citera
2017-08-30, 16:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Vet du vad flickorna såg? Såg de bara någon som sprang in och gömde sig eller såg det verkligen P beskriven?
Det vet antagligen ingen med säkerhet.
Citat:
De sa att de såg en ljushårig ung kille som såg rädd ut, som enligt dem var otroligt lik Patrik.
Det kan väl stämma, men statistiken talar väl emot detta, eftersom, om jag minns rätt, att de flesta observationer av vittnen helt enkelt har sett fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Ja han kan ha gått den vägen mot woodys för att sedan gå mer mot hyttfabriken. Dumpat väskorna och sedan kommit fram mot Dollarstore. Sedan är det grusvägen rakt mot Sannahed/Hällabrottet.

Det är ju här man hade hoppats att polisen hade startat en utredning så att de kunde kollat hans dator. Chattade han med någon? Sökte han på speciella platser etc.
Vad var det sista han sysslade med innan han klev av tåget? Jag tror att där ligger mycket av svaren. Sökte han på sjöar? Självmord eller chattade han med någon som han stämde träff med? Avtalade han något möte?
Citera
2017-08-30, 16:39
Medlem
Okej,vad är det vi väntar på ska hända nu.?
Att finna Patrik i livet.?
Att hitta hans kropp utomhus i naturen.?
Eller vad mer ?
Citera
2017-08-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ja men verkligen. Tragiskt 😞
Men alla kommentarer på p sida då,,Där han svarat på varenda en..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in