Citat:
Fast här måste jag ändå säga att jag tror det inte är ett vanligt försvinnande.
Två anledningar att vara extra uppmärksam:
- att han under resans gång pratar med kvinnan på tåget och även sin mamma att han ska byta i Mjölby, men går av i Hallsberg ca 15 minuter efter det att tåget stannat.
- att hans väskor upphittas övergivna en bit från stationen, den ena på en åker med datorn kvar i.
Som anhörig, men även som utomstående känns ju dessa två saker märkliga och alarmerande. Vem överger sina väskor på ett ödsligt ställe?
Två anledningar att vara extra uppmärksam:
- att han under resans gång pratar med kvinnan på tåget och även sin mamma att han ska byta i Mjölby, men går av i Hallsberg ca 15 minuter efter det att tåget stannat.
- att hans väskor upphittas övergivna en bit från stationen, den ena på en åker med datorn kvar i.
Som anhörig, men även som utomstående känns ju dessa två saker märkliga och alarmerande. Vem överger sina väskor på ett ödsligt ställe?
Men vad är ett "vanligt" försvinnande? Det är inte alltför ovanligt att det inte finns några ledtrådar eller spår när en person försvunnit. Och det är inte mycket till ledtrådar eller spår i Patriks försvinnande heller. Och då syftar jag på det lilla man vet, alltså inga spekulationer.
Utsagorna från kranföraren, kvinnan som såg en person efter vägen och de två flickorna kan man inte anse som helt tillförlitliga. Inte för att jag tror att de hittar på eller vill vilseleda, utan det beror på de mycket väl kan ha sett fel.
Citat:
Då låter ditt samtal till polisen för anmälan om försvinnande inte lika konstigt, om man lägger till att han på tåget sa till två personer att han skulle till Mjölby men kliver av i Hallsberg istället. Vilket förmodligen mamman också sa till polisen. Enligt några tidningar ska han ha trott att han var framme i Mjölby (kanske sa han det till mamman? Tror eveveva sagt att mamman sagt det till henne, att han sagt att han var framme i Mjölby).
Man började väl inte leta direkt i det första skedet heller, utan tog upp anmälan från föräldrarna. Förmodligen väntade man ändå på att Patrik skulle dyka upp.
Men när sedan väskorna hittas övergivna, tror man då fortfarande på att han att han plötsligt bara velat "hålla sig undan och ge sig av på egna äventyr"? Tror inte på det alls. Då slås alla varningsklockor på. Tror inte polisen var på det spåret heller.
I datorn skulle det kunna finnas viktiga ledtrådar såsom ett avskedsbrev.
Man började väl inte leta direkt i det första skedet heller, utan tog upp anmälan från föräldrarna. Förmodligen väntade man ändå på att Patrik skulle dyka upp.
Men när sedan väskorna hittas övergivna, tror man då fortfarande på att han att han plötsligt bara velat "hålla sig undan och ge sig av på egna äventyr"? Tror inte på det alls. Då slås alla varningsklockor på. Tror inte polisen var på det spåret heller.
I datorn skulle det kunna finnas viktiga ledtrådar såsom ett avskedsbrev.
Visst skulle det kunna finnas information om vad som kan ha hänt, men åter igen, Patrik är vuxen och inte misstänkt för brott.