2017-08-17, 10:36
Medlem
Priv-Investigators avatar
Man kan inte annat än imponeras av engagemanget när det gäller Patrik Linfeldts försvinnande, och det är knappast någon nackdel att så många vill komma fram till vad som egentligen hände. Men det kan finnas faror med det.

Härmed tänker jag drista mig till ett tänkbart scenario:

Ponera att Patriks försvinnande är ett frivilligt sådant, och att inget brott ligger bakom. Han har funderingar på, eller har kanske redan bestämt sig, att skapa sig en ny tillvaro någon annanstans av någon anledning som vi inte känner till.

Han ”ligger lågt” under en tid och kanske befinner sig hos en trogen och pålitlig vän där han för tillfället kan få ro, och kan slappna av och tänka klart.

Patrik följer, åtminstone delvis, det som skrivs och diskuteras om honom i ”Patrik-tråden” med dess alla teorier och spekulationer.

Hur ska han kunna skapa sig en ny tillvaro, om så bara för en tid, när hans signalement är vida känt? Han ville bara ha ro under en period, men räds att synas offentligt. Kanske är han rädd att media ska ”dra på stort” om han träder fram och berättar.

Han sluter sig, och vet inte vad han ska göra. Hans planer på en annan tillvaro grusas eftersom ”alla” vet vem han är.

Därmed kan tråden på Flashback eventuellt ha motverkat sitt syfte.

(Ekonomi och andra praktiska detaljer kan vi bortse ifrån, för tillfället).
Senast redigerad av Priv-Investigator 2017-08-17 kl. 10:40.
Citera
2017-08-17, 10:52
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Priv-Investigator
Man kan inte annat än imponeras av engagemanget när det gäller Patrik Linfeldts försvinnande, och det är knappast någon nackdel att så många vill komma fram till vad som egentligen hände. Men det kan finnas faror med det.

Ponera att Patriks försvinnande är ett frivilligt sådant, och att inget brott ligger bakom. Han har funderingar på, eller har kanske redan bestämt sig, att skapa sig en ny tillvaro någon annanstans av någon anledning som vi inte känner till.

Han ”ligger lågt” under en tid och kanske befinner sig hos en trogen och pålitlig vän där han för tillfället kan få ro, och kan slappna av och tänka klart.

Patrik följer, åtminstone delvis, det som skrivs och diskuteras om honom i ”Patrik-tråden” med dess alla teorier och spekulationer.

Hur ska han kunna skapa sig en ny tillvaro, om så bara för en tid, när hans signalement är vida känt? Han ville bara ha ro under en period, men räds att synas offentligt. Kanske är han rädd att media ska ”dra på stort” om han träder fram och berättar.

Han sluter sig, och vet inte vad han ska göra. Hans planer på en annan tillvaro grusas eftersom ”alla” vet vem han är.

Du har en poäng ,MEN du glömmer föräldrarnas "lilla" facebook grupp med över 20 tusen medlemmar som delar och sprider hans signalement dagligen, utan den gruppen och allt ståhej som pappan försökt skapa i media.så hade nog inte denna tråd blivit så stor .

My 2 cent
Citera
2017-08-17, 11:07
Medlem
Citat:

Inget är ju omöjligt i det här fallet. Det jag inte riktigt kan förstå är behovet av att "bara" försvinna o skapa sig ett nytt liv. Är det nåt du kan göra idag som ung är väl att resa iväg o uppleva det du önskar eller skapa dig möjligheter att börja om på en helt ny plats om du vill det. Ingen kan hindra honom utifrån hans ålder o stipendiet hade väl varit en bra start. Är inte så anmärkningsvärt idag med några äventyrsår innan man slår sig till ro. Att det skulle ske på det här sättet tycker jag däremot är otroligt konstigt o borde då ha sin grund i någon form av hotbild. Att äldre vuxna drar från skulder, ansvar o bara lämnar för att börja om på nytt när livet är tillräckligt komplicerat, är mer förståeligt. Hade ju räckt med att meddela familjen att han har det bra men vill vara ifred, så hade ju uppståndelsen blivit minimal o han hade fått fundera över tillvaron i lugn o ro.
Citera
2017-08-17, 11:35
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Funderar fortfarande på om han haft drogproblem. Känns inte som det heller blivit dementerat. Finns ju liksom även den möjligheten att det kan ha orsakat psykos i så fall o ligger till grund för polisens uttalande. Förstår om föräldrarna inte vill uttrycka det direkt o till allmänheten med hänsyn till P, men känns nu som ett ev missbruk är ett "litet" bekymmer i relation till att han är försvunnen eller avliden. Att ha kunskap kring detta vore ju en bra plattform för fortsatta sök 🙄

Det HAR dementerats, att P har drogproblem, alkoholproblem samt, att han röker!
Det stod i ett inlägg i sekten för längesedan!
Dementierna garanterar givetvis inte, att de är med sanningen överensstämmande!
Senast redigerad av NinaBe 2017-08-17 kl. 11:43.
Citera
2017-08-17, 12:40
Medlem
Priv-Investigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Du har en poäng ,MEN du glömmer föräldrarnas "lilla" facebook grupp med över 20 tusen medlemmar som delar och sprider hans signalement dagligen, utan den gruppen och allt ståhej som pappan försökt skapa i media.så hade nog inte denna tråd blivit så stor .

My 2 cent

Jo, du har också en poäng i det du skriver. Men Facebook-gruppen sysslar mest med att sprida efterlysningar, de skapar inte en massa spekulationer, som i sin tur kan skapa "bilder" i Patriks huvud. Han kanske tänker: "Vad tror de om mig egentligen?" Börjat med droger? Utsatt för människorov? Homosexuell?
Citera
2017-08-17, 13:09
Medlem
Citat:
Jo, du har också en poäng i det du skriver. Men Facebook-gruppen sysslar mest med att sprida efterlysningar, de skapar inte en massa spekulationer, som i sin tur kan skapa "bilder" i Patriks huvud. Han kanske tänker: "Vad tror de om mig egentligen?" Börjat med droger? Utsatt för människorov? Homosexuell?

Ja jag tror du har rätt i detta.Jag tror att han är helt oskyldig och den enda han möjligtvis ville göra under sommaren nu,var att få vara med någon som han typ är kär i och som det var svårt att skiljas ifrån helt plötsligt....
Det kommer ni väl själva ihåg när man tex slutade gymnasiet,att helt plötsligt tedde sig tillvaron helt annorlunda.
Ens skolkompisar typ "försvann"mer eller mindre, och säg inte att man inte saknade dem, eller rättare sagt ; saknade tillvaron,det som blev en vana,dag efter dag.
För att sen pang bomm så försvinner allt det,!
Det klart man reagerar inombords då,med en sorg och saknad.....
Citera
2017-08-17, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Inget är ju omöjligt i det här fallet. Det jag inte riktigt kan förstå är behovet av att "bara" försvinna o skapa sig ett nytt liv. Är det nåt du kan göra idag som ung är väl att resa iväg o uppleva det du önskar eller skapa dig möjligheter att börja om på en helt ny plats om du vill det. Ingen kan hindra honom utifrån hans ålder o stipendiet hade väl varit en bra start. Är inte så anmärkningsvärt idag med några äventyrsår innan man slår sig till ro. Att det skulle ske på det här sättet tycker jag däremot är otroligt konstigt o borde då ha sin grund i någon form av hotbild. Att äldre vuxna drar från skulder, ansvar o bara lämnar för att börja om på nytt när livet är tillräckligt komplicerat, är mer förståeligt. Hade ju räckt med att meddela familjen att han har det bra men vill vara ifred, så hade ju uppståndelsen blivit minimal o han hade fått fundera över tillvaron i lugn o ro.

Exakt.
Väldigt mycket enklare att bara ta ett sabbatsår någonstans, jobba extra som trummis.
Dessutom, varför försvinna strax innan avslutningen, brorsans examen och mitt i en resa under samtal med sin mamma?
Om han nu velat försvinna "från jordens yta" hade det inte varit otroligt mycket enklare att försvinna från vilken annan plats som helst, när som helst. Man kan ju bar gå ut från sin lägenhet en kväll.....
Citera
2017-08-17, 13:59
Medlem
Jag skall rätta mig själv om räddningstjänstlagen i min post under natten. Tydligen är jag för gammal för att minnas att den har bytt namn till lagom om skydd mot olyckor. (LSO)Kom på det när jag vaknade... Men innehållet som jag skrev är väl ungefär detsamma.

Citat:
Efterforskning av försvunna personer i andra fall

4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.

Och verktyget:
Citat:
Ingrepp i annans rätt
2 § Om fara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstöra egendom samt göra andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i övrigt. Sådana ingrepp får också göras av en nämnd som avses i 3 kap. 11 § eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av den myndighet som ansvarar för räddningstjänsten.

Som jag skrev tidigare så är jag inte säker om detta innefattar att söka spår i elektroniska dokument, bankhistorik osv. Det borde dock göra det, Förutsatt att det finns stöd för att personen kan fara illa.. Om jag har fel så är lagen korkad. Men jag tror dvs inte att det KRÄVS en FU om tex Människorov eller annat brott för att söka spår efter en person. Brukar ju annars finnas undantag i lagen för att den inte skall kunna tolkas till en specifik grej. Självfallet bör man kunna kolla konton och liknande för att avfärda eller styrka i de fall det föreligger allvarlig risk för liv och hälsa. Tex ett barn med Mobil, en dement eller svårt sjuk med kontokort som försvinner. Nu är jag inte en Jurist så jag kanske har fel. Men som jag skrev så kan det lika väl vara föräldrarna som kollat kontot. Men då diskussionen fortsatte och jag var tvungen att rätta mig själv ville jag lyfta detta igen.

EDIT:
Hade jag varit räddningsledare (om inget annat än det som sägs i lagen är sagt på min eventuella utbildning, Vilket det inte är) i ett fall där en person försvinner och det föreligger fara för hans liv, Han har då mobil och bankkort vid försvinnandet, då så skulle jag göra det. Och jag skulle hänvisa till denna lag. Och jag skulle sova gott på natten.

EDIT2:
Varning för överdrift. Ponera att Hasse och hans familj är i en gammal bunker från kalla kriget. Där Hasse har ett företag (låt säga en server hall) Hasse som är ett teknisk geni har en WIFI lås, enda sättet att låsa upp detta är med Mobilt bank ID. Hasse har sagt till sin mor att hon inte får använda Hasses mobil, som då ligger kvar i bilen, parkerad utanför. Från bunkern kommer det brandrök. Full utryckning och där står räddningsledaren med Hasses mor. Och mobil. Låter han då Hasse brinna inne eller ringer han banken? Svaret är väl ganska självklart, eller?
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2017-08-17 kl. 14:21.
Citera
2017-08-17, 15:22
Medlem
NinaBes avatar
Citat:

DÄR har Du forskat riktigt dåligt!
Det Du skriver INTE har förekommit i den numera slutna sekten har diskuterats och SPEKULERATS kring en hel del, men spekulationer och det, som rört huruvida P hade den ena eller andra läggningen har tagits bort!
Citera
2017-08-17, 16:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Exakt.
Väldigt mycket enklare att bara ta ett sabbatsår någonstans, jobba extra som trummis.
Dessutom, varför försvinna strax innan avslutningen, brorsans examen och mitt i en resa under samtal med sin mamma?
Om han nu velat försvinna "från jordens yta" hade det inte varit otroligt mycket enklare att försvinna från vilken annan plats som helst, när som helst. Man kan ju bar gå ut från sin lägenhet en kväll.....

Håller helt med, jag ser heller ingen anledning att dumpa ryggsäcken om han nu ville hålla sig borta frivilligt. Den är knappast jobbig att släpa på.
Citera
2017-08-17, 16:30
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
DÄR har Du forskat riktigt dåligt!
Det Du skriver INTE har förekommit i den numera slutna sekten har diskuterats och SPEKULERATS kring en hel del, men spekulationer och det, som rört huruvida P hade den ena eller andra läggningen har tagits bort!
Personen du citerar skriver ju ", de skapar inte en massa spekulationer"...
Citera
2017-08-17, 16:48
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Personen du citerar skriver ju ", de skapar inte en massa spekulationer"...

Jag vet det!
MEDLEMMARNA i gruppen "HP" spekulerar eller spekulerade så länge de kunde skriva i sektens kommentarsfält!

Gruppens "admin" gav ingen information eller så knapphämt de kunde utan, att säga någonting viktigt, vilket skapade spekulationsämnen så det räckte!
Många spekulerade hej vilt och ifrågasatte den bristande informationen så, att de fick lämna gruppen "frivilligt eller få hjälp, att lämna den!" De blev blockerade!
Alltså SKAPADES spekulationer visst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in