2017-09-23, 11:55
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man får hoppas att om det var personer på festen som verkligen trodde sig ha sett Patrik, att denna/dessa personer anmälde det till polisen.

Eller är det som med de flesta andra observationer av Patrik; det finns inga bilder eller något annat av substans att gå på?

Om det hade varit ett trovärdigt obs, hade man polisanmält det och kunnat nysta vidare genom att höra folk som varit på festen.

Polisen hade i detta fall misstänkt brott, eftersom väskorna lämnades, medan Patrik hade observerats på en fest och därefter är försvunnen.

Jag tänker, att de som varit på festen redan har nystat i ryktet att det var Patrik på festen. Och kommit fram till att det inte var det. Om det nu var en sådan fest öht.

Med vem kom han? Hur fick han nys om festen? Några vet ju. Varför har de inte trätt fram?

Vill man försvinna, går man inte på fest det första man gör, där man kan observeras av kreti och pleti. Man lämnar inte väskorna i Hallsberg, där man försvunnit.

Här vet vi ju nästan ingenting. Jag tror inte det kan förutsättas att alla kontaktar polisen även när det borde göras. De kanske inte riktigt ens känner till fallet eller kopplar samman sina observationer på samma sätt som dom som intresserat sig för fallet. De kanske vet oerhört mycket och därför håller tyst.

Eller, de kanske tror eller intalar sig att det inte var P och därför inte kontaktat polisen. Vi vet ju inte om han ville försvinna och vi vet inte om han han gått förbi en fest och hamnat i en trädgård eller inomhus någon stund.

Citat:
Hade den säkra källan varit trovärdig, hade källan kunnat tala om var festen var och vem som stod för den.

Tror på dött spår.

Det är inte trovärdigt att inte kunna ge mer information. Nu vet vi inte om den personen ändå kan bidra med information och man vet inte heller om personen i fråga vill detta alternativt av okänd orsak inte vill.
Citera
2017-09-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Här vet vi ju nästan ingenting. Jag tror inte det kan förutsättas att alla kontaktar polisen även när det borde göras. De kanske inte riktigt ens känner till fallet eller kopplar samman sina observationer på samma sätt som dom som intresserat sig för fallet. De kanske vet oerhört mycket och därför håller tyst.

Eller, de kanske tror eller intalar sig att det inte var P och därför inte kontaktat polisen. Vi vet ju inte om han ville försvinna och vi vet inte om han han gått förbi en fest och hamnat i en trädgård eller inomhus någon stund.

Det är inte trovärdigt att inte kunna ge mer information. Nu vet vi inte om den personen ändå kan bidra med information och man vet inte heller om personen i fråga vill detta alternativt av okänd orsak inte vill.

Ja . och det värsta blir ju då att man börjar misstänka just dem som kommer med de här informationerna ,som om de vill ge en vink om vad som hänt ,men inte vill bli inblandade utan typ har en vilja att se till att vi hittar Patrik utan att någon överhuvudtaget blir bunden till till det hela ,det som har hänt .
suck

Men det vore ju faktiskt bra om de (OM det nu är några som gjort något illa..) försökte vaska fram den lilla information de har bärandes på , SÅ att Patriks föräldrar kan få ett avslut på denna långdragna sorgsna situation .
Hur den sen skall meddelas utan att någon skall röjjas ,är en klurig sak att lösa ,hmmm...?För förövarna ....

Men SNÄLLA NI som vet något ,tala om det , så att det kan få bli ro i själen på de utsatta .
Senast redigerad av evaveva 2017-09-23 kl. 12:59.
Citera
2017-09-23, 12:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet

Det ligger absolut något i det du säger.
Men tycker ändå att det är ganska långsökt, även om det inte är helt omöjligt. Tror att snacket skulle gå mellan de flesta på festen (även om de var löst sammankopplade). Någon skulle sippra förr eller senare, om det fanns någon substans i det.

Håller fast vid att jag tror på dött spår.
Citera
2017-09-23, 13:22
Medlem
MrFolds avatar
Jag har sökt i tråden på "fest" och "party", men jag hittar ingenting innan signaturen Nikotinella000 kommer in i tråden plötsligt i förrgår och påstår att den finns "en obs" på att Patrik skulle ha befunnit sig på fest i Hallsberg samma kväll han försvann.

Denna observation påstås vara från en "säker" källa men ändå vet inte Nikotinella000 var festen varit. Den påstås ha kommit in "på ett tidigt stadium", men är ändå troligen inte "utredd"

Vi kan dra några slutsatser av detta:

1) Källan är inte alls "säker". Detta är i själva verket ett paradexempel - närmast skolbok - på hur grundlösa rykten sprids. Skribenten har fått höra påståendet av någon hon litar på och tänker därmed att det måste stämma eftersom den personen inte är någon som brukar springa runt och ljuga. Men personen som berättar har helt uppenbart själv inte förstahandsinformation, den förmedlar bara ett rykte som den fått höra av någon annan. Ett rykte som kan ha färdats mellan ett antal människor och förändrat sitt innehåll rejält på vägen (jämför "viskleken")

2) Vi har ingen aning om vad som är grunden till ryktet. Det kan faktiskt t.o.m. vara rena spekulationer eller missförstånd som lett till att några personer tror att någon annan sett någon som kan vara Patrik på fest.

3) Vi vet inte om det ens är något rapporterat till polisen (Möjligen då om "källan" själv är polis eller faktiskt har fått förstahandsinformation från någon som är det om att en rapport om en observation på en fest har lämnats in). Även det här kan vara en uppgift som förvanskats på ryktesvägen.

4) Att polisen får in en trovärdig observation om att en försvunnen person som eftersöks i en större insats har setts på en fest utan att utreda uppgiften låter INTE sannolikt. Det sätter ytterligare ner trovärdigheten i uppgiften.

5) Och scenariot: Patrik går av okänd anledning av tåget. Lämnar stationen av okänd anledning och vankar omkring i Hallsberg. Slänger ifrån sig sina väskor av okänd anledning. Fortsätter sen utan väskor och utan påslagen mobil till något ställe där han blir inbjuden att delta i en fest??? Försvinner sen lika mystiskt från festen.
- Hur rimligt verkar scenariot i sig självt?
- Hur rimligt verkar det utifrån det - visserligen lilla - vi vet om Patrik? Verkar han var vara en så utåtriktad och social kille att han slår sig i slang med totala främlingar på en främmande ort och snackar in sig på en fest dessa personer tänker ha? På en måndag?

Vill man följa krim- och försvunnatrådar utan att gå på pumpen när troll och folk som sprider lösa rykten kommer in i tråden så måste man att lära sig tänka lite kritiskt och pröva hypoteser om olika scenarion systematiskt. Då behöver man inte ödsla tid på villospår och rena dumheter. Samt framstår som mer seriös för mer sansade tråddeltagare när man lägger fram slutsatser eller information man själv sitter på.
Citera
2017-09-23, 13:34
Medlem
MrFolds avatar
Ett kort tillägg angående hur rykten kan uppstå ur absolut ingenting: Välkänt exempel för oss som är lite äldre, men många av er yngre känner säkert inte till det.

När Olof Palme mördades blev efter en tid en person som kallades för "33-åringen" i medierna misstänkt. Det var en person som hette Victor Gunnarsson. Numera avliden, blev själv mördad. När namnet inte offentliggjordes började efter ett tag en uppgift cirkulera om att den häktade (han satt i en knapp månad) var Ted Gärdestad! Åldern stämde inte, men här får man komma ihåg att det här var före internet, så det var inte lika enkelt att googla fram hans födelsedata. Samma gällde själva häktningsuppgifterna.

Jag hörde själv detta rykte från vuxna och synnerligen pålitliga personer. Som själva hört det av pålitliga personer. Även om jag inte kände mig säker (jag var ännu inte vuxen vid den här tiden) så verkade det ju som det kunde stämma när så många vettiga människor verkade tro på det. Det tog faktiskt rätt länge innan Ted själv i en intervju i Aftonbladet "talade ut"och därmed tog död på ryktet: http://rogerlindqvist.blogg.se/2010/october/ted-gardestad-folk-anklagade-mig-for-palmem.html.

Det fanns alltså ö h t ingen substans i det här. Hur rykten kom igång blev heller aldrig klarlagt. Ändå trodde mängder av människor att Ted suttit häktad som misstänkt för mordet på Sveriges statsminister.
Citera
2017-09-23, 15:30
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Fick det här till mig av en annan medlem som inte kan skriva här just nu
Det stora huset jag tjatat om är Hult 116. Men när den här andra personen kollade upp husen hittade hon Hult116. Det är skrivet på en 17 årig grabb.
Det huset har vi missat för det syns knappt.
Den här killen har även en bostad inne i Hallsberg som han delar med 3 andra. Varav en är lika gammal som P och som hör och häpna precis avslutat en yrkesutbildning i Falun!
Väldigt konstigt sammanträffande?
Nik 145 kan du få in huset på kartan?

Jag tror fortfarande att det är detta inlägget som är ursprunget till spekulationerna om fest!
Citera
2017-09-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Jag tror fortfarande att det är detta inlägget som är ursprunget till spekulationerna om fest!

Men det skrevs inte om någon fest där för det är ju en lägerskola för konfirmander,stängd och enbart öppen då det skall tränas inför konfirmation.

Vi kan ju glömma det stället över huvudtaget för det var ju bara ett dött rådjur där.
Att det stället och de personer som är skrivna där kom i blickfånget berodde ju bara på att någon känt liklukt där = dött rådjur ,
efter det är stället faktiskt ointressant,likaså personerna däromkring.Rådjuret hittades,allt kan avskrivas på det stället.
Ingen eller ingenting är ju inblandat i något med Patriks förehavande att göra.

Så istället är det viktigare att se till den observation som gjordes i ett tidigt skede när Patrik just försvunnit.
Det var ju då Patrik hade setts på en fest enligt några ungdomar, men då la inte polisen ner något större intresse på det alls..,,

Nu är det viktigt att ta reda på i vilken del utav staden festen höll till,och vilka vittnesmål som kan bekrãfta att det verkligen var Patrik de såg där.
Senast redigerad av evaveva 2017-09-23 kl. 16:04.
Citera
2017-09-23, 16:19
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men det skrevs inte om någon fest där för det är ju en lägerskola för konfirmander,stängd och enbart öppen då det skall tränas inför konfirmation.

Vi kan ju glömma det stället över huvudtaget för det var ju bara ett dött rådjur där.
Att det stället och de personer som är skrivna där kom i blickfånget berodde ju bara på att någon känt liklukt där = dött rådjur ,
efter det är stället faktiskt ointressant,likaså personerna däromkring.Rådjuret hittades,allt kan avskrivas på det stället.
Ingen eller ingenting är ju inblandat i något med Patriks förehavande att göra.

Så istället är det viktigare att se till den observation som gjordes i ett tidigt skede när Patrik just försvunnit.
Det var ju då Patrik hade setts på en fest enligt några ungdomar, men då la inte polisen ner något större intresse på det alls..,,

Nu är det viktigt att ta reda på i vilken del utav staden festen höll till,och vilka vittnesmål som kan bekrãfta att det verkligen var Patrik de såg där.
Kan du bekräfta att det inte är en trådsanning om att det har varit en fest?
Citera
2017-09-23, 16:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Din tanke är att det är samma fest Piavik fick PM om som Nikotinella000 menar?

Samtidigt är Piaviks inlägg från 4/8 och Nikotinella000s allra första inlägg (då inget om festen) från 12/8. Hmm.....

https://www.flashback.org/sp61394024
https://www.flashback.org/sp61480216

Varför hörde vi inte tidigare om detta rykte då i tråden av Nikotinella000, utan först nu??
Citera
2017-09-23, 16:29
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din tanke är att det är samma fest Piavik fick PM om som Nikotinella000 menar?

Samtidigt är Piaviks inlägg från 4/8 och Nikotinella000s allra första inlägg (då inget om festen) från 12/8. Hmm.....

https://www.flashback.org/sp61394024
https://www.flashback.org/sp61480216

Varför hörde vi inte tidigare om detta rykte då i tråden av Nikotinella000, utan först nu??

Nej, det jag menar att det tidigare inte skrivits om nån fest utan har blivit en trådsanning.
Kanske beroende på att det bodde en grabb Hallsberg som tydligen gått i skola i Luleå!
Ingen har ju hittat något skrivet om nån fest förutom från sista veckan.
Citera
2017-09-23, 16:34
Medlem
Citat:
Kan du bekräfta att det inte är en trådsanning om att det har varit en fest?

Snälla Grandpa ,frågar du mig om det ? Jag har aldrig hört om någon fest överhuvudtaget förräns det nu kom upp på Tråden genom Niccotinella000 ?

Det är nog bara hon som vet vilken fest det rörde sig om ,fråga henne !?Hon skrev ju att det pratades om den i början på sökdagarna men att ingen la vikt vid det ...tråkigt om det nu har något med Patriks göranden att göra , innan han försvann totalt ...hmm ..?!
Senast redigerad av evaveva 2017-09-23 kl. 16:36.
Citera
2017-09-23, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, det jag menar att det tidigare inte skrivits om nån fest utan har blivit en trådsanning.
Kanske beroende på att det bodde en grabb Hallsberg som tydligen gått i skola i Luleå!
Ingen har ju hittat något skrivet om nån fest förutom från sista veckan.

Ok, men hur hänger då Piaviks inlägg ihop med Nikotinellas inlägg om fest? För det var väl Nikotinella som första gången tog upp fest här??

Kanske jag som inte hänger med riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in