Citat:
Ursprungligen postat av
locknloll
Märkligt :
"Vid midnatt i torsdags var det stora handelsfartyget på väg söderut i farleden mellan Danmark och Sverige. I vattnen mellan Köpenhamn och ön Saltholm, nordväst om Öresundsbron, såg en person som arbetade på däck ubåten Nautilus passera på mycket kort avstånd."
"
"– Ubåten korsade farleden, endast 30 meter för om oss. Den var helt nedsläckt och jag såg den tack vare månskenet. Det var extremt nära en kollision.
Hade lanternorna släckta
Även fartygets kapten och styrman såg ubåten. De upptäckte dock farkosten först efter att den passerat. Händelsen ledde därför inte till någon åtgärd från bryggan.
Ubåten var på väg från Danmark österut, i riktning mot Sverige, med en fart på fem-sex knop. Vittnet som Aftonbladet varit i kontakt med reagerade starkt över att ubåten färdades med släckta lanternor.
– Det gör man bara inte. Särskilt inte en så pass trafikerad led som den i Öresund.
– Jag tänkte på spionubåtar från Putin, men de är nog smartare än att gå i ytläge."
Menar du att kaptenen ljuger, eller är det du som är dåligt insatt ?
(Sydsvenska Dagbladet Snällposten) Sedan tidigare har även ett vittne på ett handelsfartyg trätt fram och berättat för Aftonbladet om hur skeppet han färdades i var nära att krocka med Peter Madsens ubåt vid midnatt. Ubåten körde då med släckta lanternor mellan Saltholm och Öresundsbron, cirka en mil från Köpenhamn. Farkosterna passerade varandra med cirka 30 meters marginal.
(Berlingske) Ifølge et øjenvidne på et fragtskib, der nær var ved at kollidere med en ubåd ved midnatstid natten til fredag i sejlrenden ved Øresundsbroen, sejlede ubåden imidlertid helt uden lys på det tidspunkt. (Segelrännan vid Öresundsbron är Flintrännan)
Här står att de var på den platsen som jag har angivit, ber om ursäkt om jag varit felinformerad. Var har du hämtat uppgifterna ifrån? Enligt de så är det Drogdenrännan som avses.