2017-08-19, 10:28
Medlem
Agrawals avatar
När man kollar på hur Middelsgrund ser ut så verkar det vara en kanonplats att dumpa ett lik på. En lugn liten hamn att lägga till vid. Massa ställen att dumpa en kropp på. PM har kanske tänkt att sänker jag u-båten så fokuserar polisen på öppet hav, dvs att hon dumpats i vattnet. Oj vilket knepigt fall detta är. Kommer vi någonsin att få veta vad som hände KW?
Citera
2017-08-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Det finns massor av alternativa kajplatser att lägga till på. Se här; https://www.google.se/maps/@55.6933337,12.616393,1108m/data=!3m1!1e3

Jo klart det finns alternativa kajplatser - mitt resonemang rörde om PM skulle släppt av KW utifrån hans ursprungliga uttalande. Har han ändrat sig till att han släppt KW på annan plats så behöver vi få veta vilken denna alternativa plats är för att kunna fundera om rimligheten att detta kunnat ske - att ingen såg ubåten, att ingen såg KW, om det fanns kameror, om andra människor synts till i kamerorna, ...

Det enda gemensamma med med analys utifrån PM:s ursprungliga histora är att om KW skulle släppts av på annan plats så är det rimligt att hon har sin bil där, förväntar sig att bli hämtad med bil där eller beställer taxi - för hur många flickor vill gå gå hem ensamma, och dessutom utan att krama sin telefon? Och ingen variant av historia kan ju påstå att KW släpptes av någonstans där det fanns gott om andra människor.

Om KW blivit avsläppt på godtycklig plats behöver hon i princip falla i och drunkna direkt eller borde annars rimligen lämna någon form av spår. För borde inte en reporter hålla koll på batterinivå i telefon respektive ha med sig nödladdare, då telefon är kritiskt arbetsredskap? Och även vid direkt-drunkning sekunderna efter att hon hoppar av ubåten brukar folk gulla med telefon så fort det blir täckning eller de tillåts slå igång dem - lätt att märka om man lyssnar efter telefonpip direkt efter att ett flygplan har landad. KW torde snarast ha varit nyfiken att kolla i telefon/platta efter mail, missade samtal, status-uppdateringar mm. Dvs mer än väl nog för att åtminstone telefonen skulle lämnat spår i närheten av avlämningsplats.
Citera
2017-08-19, 10:50
Medlem
Merwinnas avatar
Nu har jag satt "Das Boot" på laddning. Det var ju Madsens favoritfilm när han var ung. Ska bli intressant att se vad han kan ha fått för idéer där...
Citera
2017-08-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mja, det ser väl inte ut att vara så trångt, tycker jag. Kjol och blus på reportern var det visst. Avslappad pose med smil på annan bild, Inget anteckningsblock. Hade de endast en professionell relation? (Ser inte ut som den skjutjärnsreporter som vissa antar kan ställt så avslöjande frågor om ubåten att hon blivit mördad för sin yrkeshängivenhet. Det tycker jag i alla fall.)
De gånger jag blivit intervjuad de senaste åren har reportern börjat med frågan om det går bra att spela in - så inget anteckningsblock utan bara ljudupptagning. Innebär då att reportern vid senare kritik kan återuppspela faktiskt samtal och därigenom inte kan beskyllas för falska påståenden.

Jag vet inte hur det ser ut på större publikationer, men generellt finns krav att reportern skall kunna redovisa för redaktör att artikeln faktiskt bygger på bevisbart fakta. Wired t ex måste bry sig om amerikansk lagstiftning och deras stora möjligheter till stämningar och löjliga skadestånd. Anteckningsblock duger bara för reportern själv att notera stödord om man vill återkomma till någonting under intervjun.

Sedan vet vi inte om turen var tänkt att vara del av intervju. Kanske finns mer information i någon tidningsartikel jag missat. Men kanske intervjuade hon PM tidigare under dagen och detta var en bonus-tur med möjlighet att komplettera artikeln med några foton. Kanske var planen ett möte med intervju dagen därpå. De foton vi sett av PM och KW i tornet får nog inte ses som del av intervju.
Citera
2017-08-19, 11:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Mja, det ser väl inte ut att vara så trångt, tycker jag. Kjol och blus på reportern var det visst. Avslappad pose med smil på annan bild, Inget anteckningsblock. Hade de endast en professionell relation? (Ser inte ut som den skjutjärnsreporter som vissa antar kan ställt så avslöjande frågor om ubåten att hon blivit mördad för sin yrkeshängivenhet. Det tycker jag i alla fall.)

Hon kanske medvetet klätt sig för att understryka kvinnlighet, att han skulle gå igång och "skryta". Eller att han ska vara tålmodig? Hon lär väl haft någon bakgrundscheck på honom och han var känd för att bli osams med folk, och på de flesta bilder är han militärklädd.
Citera
2017-08-19, 11:06
Medlem
Stivalis avatar
[quote=Riomio|61544020]
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Det finns massor av alternativa kajplatser att lägga till på. Se här; https://www.google.se/maps/@55.6933337,12.616393,1108m/data=!3m1!1e3

Om han säger att han släppt av henne på Refshaleöen så får man ju anta att polisen ställer den självklara följdfrågan om var på Refshaleöen. De nöjer sig liksom inte med oprecisa svar som att "-Jag släppte av henne på Djurgården/Ven/Hisingen". De har såklart frågat om exakt plats på Refshaleöen & då är det tydligen den plats där kameror fanns som är aktuell. Att det finns andra kajplatser är således oväsentligt. Han kan ju knappast ha glömt vilken kaj han släppte av henne vid.

EDIT: Det blev rörigt med citeringen där.
Citera
2017-08-19, 11:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
De gånger jag blivit intervjuad de senaste åren har reportern börjat med frågan om det går bra att spela in - så inget anteckningsblock utan bara ljudupptagning. Innebär då att reportern vid senare kritik kan återuppspela faktiskt samtal och därigenom inte kan beskyllas för falska påståenden.

Jag vet inte hur det ser ut på större publikationer, men generellt finns krav att reportern skall kunna redovisa för redaktör att artikeln faktiskt bygger på bevisbart fakta. Wired t ex måste bry sig om amerikansk lagstiftning och deras stora möjligheter till stämningar och löjliga skadestånd. Anteckningsblock duger bara för reportern själv att notera stödord om man vill återkomma till någonting under intervjun.

Sedan vet vi inte om turen var tänkt att vara del av intervju. Kanske finns mer information i någon tidningsartikel jag missat. Men kanske intervjuade hon PM tidigare under dagen och detta var en bonus-tur med möjlighet att komplettera artikeln med några foton. Kanske var planen ett möte med intervju dagen därpå. De foton vi sett av PM och KW i tornet får nog inte ses som del av intervju.

Turen kanske erbjöds efter själva intervjun?
Citera
2017-08-19, 11:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Över 8800st inlägg senare.
Nu vet jag inte exakt din input i frågan eller om du anser dig vara radarexpert. Faktum kvarstår att ingen "radarinformation" har hittats trots många tror sig veta att sådan skulle finnas och vara ett telefonsamtal bort.
Om ubåten gått i övervattensläge och vädret varit som på de sista kända bilderna så skulle ekot rimligen synts. Med rätt skala och inställningar på radarn så ser du farledsbojar. Som iofs ofta är designade för att synas. Men det är inte rimligt för tex Sound VTS att sitta och titta efter småbåtar. Dom bryr sig inte ett skit om detta. På sin höjd säger VTSen till handelsfartygen att hålla koll på "small vessels in the area."

Men nu har folk lärt sig det också, vilket är positivt.
Vad är det du tjafsar om egentligen? Jag har hela tiden hävdat att om den givit synligt eko till VTS Öresunds radaranläggningar så finns det sparat i en månad. Har det inte blivit tillräckligt radareko så går det inte att se så klart. Har jag fel på något sätt så berätta exakt hur.
Citera
2017-08-19, 11:36
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu har jag satt "Das Boot" på laddning. Det var ju Madsens favoritfilm när han var ung. Ska bli intressant att se vad han kan ha fått för idéer där...
U-96 är även förebilden till madsens ubåt FREJA som lgger på botten utanför flakfortet.
Han byggde alltså en mindre kopia på den kända tyska ubåten ifrån WW-2.
Senast redigerad av scip 2017-08-19 kl. 11:38.
Citera
2017-08-19, 11:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Enligt polisen som studerat mailkonversationen kände de inte varandra innan färden och de träffades för att KW skulle göra ett reportage om PM.

Här är artikeln:

http://www.expressen.se/kvallsposten/dansk-polis-sa-bokade-kim-wall-mote-med-peter-madsen/
Citera
2017-08-19, 11:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
U-96 är även förebilden till madsens ubåt FREJA som lgger på botten utanför flakfortet.
Han byggde alltså en mindre kopia på den kända tyska ubåten ifrån WW-2.

Minsann! Det ska bli spännande att se filmen!
Citera
2017-08-19, 11:41
Medlem
Jan66s avatar
Intervju publicerad idag med de som "räddade" PM:

https://www.helsingordagblad.dk/2017/08/19/fortaeller-historien-foerste-gang-vi-reddede-raket-madsen-vandet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in