2017-08-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Haha, jag tolkar tystnaden som att det inte framkommit något i sak det senaste dygnet utan att allt fortfarande är spekulationer...
Stämmer - enda skillnaden är att man hade jättescoop om fynd i vattnet som senare visade sig inte ha med försvinnandet att göra.

Samt att danska domstolen råkade använda fel rubricering på vad PM häktades för, och sedan fick gå ut med en korrigering.

I övrigt trampar vi vatten.
Citera
2017-08-16, 20:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Nej det är det inte. Se mina tidigare svar.
Jag tycker inte du har visat på övertygande sätt att det inte fanns någon lanterna tillgänglig. Vilket är ditt starkaste belägg för det?
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-16 kl. 21:15.
Citera
2017-08-16, 20:45
Bannlyst
Är det så jäkla illa att hon ingick i konspirationen för att sabba så bara hans tidigare vänner kan få upp sin raket... Vad tror ni, de kunda ta ifrån han alla grejerna, kan de även vilja skjuta han i sank och ta över allt han skapat...

"– Du har en person som mer eller mindre på egen hand fött något som håller på att bli väldigt stort. Sedan helt plötsligt drar din partner, som du trodde var din närmaste man, av dig byxorna och låter dig stå där med kalsongerna. De tog alla raketer, alla båtar och alla uppskjutningsplattformar. De tog i princip allt för Peter kunde inte kommunicera med dem."

"I ett blogginlägg den 9 augusti beklagar sig Madsen över kommunikationssvårigheterna med de tidigare kollegerna på Copenhagen Suborbital, trots att deras huvudkontor och verkstäder bara låg hundra meter från varandra på Refshaleøen i Köpenhamns hamn. Båda har fått godkännande att skjuta upp en raket i vattnen utanför den danska ön i Östersjön, men under förutsättningen att de samsas om utrymme och tid."

"På Copenhagen Suborbital vill man inte prata om Peter Madsen.

– Det är en tragisk händelse och vi hoppas att kvinnan hittas snart. Men vi vill inte säga något annat rörande Peter Madsen, säger Rune Henssel, en av förgrundsfigurerna i projektet.

Han visar stolt upp raketen som de ska skjuta upp utanför Bornholm i slutet av månaden. Längst fram på raketen sitter den danska flaggan."
Citera
2017-08-16, 20:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, tycker inte ubåten är ett skämt. Och har ju drivits rätt ok på hobbybasis. Problemet just nu är ju att han "befriade" ubåten från ursprungliga ubåtsklubben vilket ju krymper resurserna.

Kostnad för elektronik och liknande påverkas inte så mycket av storleken. Är mest kostnad för bränsle, batterier och förvaring som skalar med storlek.

Även om ubåten är hälften så stor så är det samma meck med ventiler, trim mm. Just medan den "tillhörde" klubben så är väl frågan hur många som var mekaniktekniskt kunniga och hur många som var elektronik-tekniskt kunniga samt om de hade någon som var bra på att koda embeddedprogram och/eller styrsystem. Det känns som just elektronik och programmering var deras svaga sida. Eller också är det bara att man inte gjort lika mycket reklam för den biten som för sitt arbete med skrov mm.
Ju större en ubåt är desto mer kostnader givetvis. Dessutom så måste en större ubåt kunna navigeras mycket bra för att undvika olyckor. Nu visar det sig ju att den här sk ubåten möjligen bara kan stå still och dyka rakt ner för att något senare stiga upp till ytan på samma ställe igen. Ingen riktig ubåt i min bok iaf. En riktig ubåt kan man köra längre sträckor i uläge och göra vettiga saker med. Den här civila hobbyubåten som saknar fönster har jag svårt att se någon mening med överhuvudtaget. Möjligtvis smuggling skulle man kunna tänka sig men eftersom att den inte går att köra i uläge så faller väl även det bort.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-16 kl. 20:50.
Citera
2017-08-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Cellplast är väl vad en del av huvudet på dig består av. Ena sekunden är du expert på SD-minnen, andra bluetooth och tredje tröghetsnavigering (googla det du). Sedan ger du dig in på juridik. Du tillför inget med dina nyvunna kunskaper som du googlar dig till i denna tråden (eller andra) för att maniskt spotta ut dig tekniskt skitsnack du saknar kunskap om.

Ta och fundera på vilken slags person Madsen är så skall du se att lanternerna lyser även om jag är övertygad om att dina slocknade för länge sedan.
Nej, jag kan inte juridik. Därför som jag använde ? i ett antal postningar just om varför advokaten skulle ha åsikter i fall åklagaren valde att försöka häkta för lägre grad. Jag kan däremot SD-minne, Bluetooth, GPS, tröghetsnavigering mm eftersom jag råkar ha sådant som mitt yrke. Jag håller på både med elektronikkomponenterna som sådana - och den där lilla äckliga programvaran som gör att de faktiskt gör vad som var tänkt. Så du har otur nu, eftersom du troligen direkt eller indirekt råkat ut för någon utrustning jag varit inblandad i.
Citera
2017-08-16, 20:49
Bannlyst
Citat:
Om du ser kratrar i tennet på kretskortet så pratar vi inte statisk elektricitet utan någon kortslutning.

Vill du se skador från statisk elektricitet på elektronik så får du normalt växla till elektronmikroskop och titta på ledningarna inne på kislet i de integrerade kretsarna. Däremot kan givetvis en ESD-skada i en IC få den att ge fel utsignaler och därmed t ex lyckas kortsluta kraftelektronik som då kan gå hela vägen till storbrand. Men då har man behövt en hel radda med oturliga händelser.

Vidare så använder du ordet "moderkort". Skilj på moderkort och dator - notera alltså att jag skrev att risken för skador är högre för lösa kort än för ihopbyggda apparater.

När man designar elektronik, så är normala best practices att man sätter EMI-filter och serie-resistorer på in- och utgångar. EMI-filter stoppar högre frekvenser - och urladdningen är indirekt en högre frekvens. Serie-resistorer fungerar som strömbegränsning vilket då påverkar vilken spänning som inre elektronik utsätts för. Tar du ett löst kretskort i en dator, finns det ett antal ställen där det inte fungerar bra att skydda signalen på det sättet för att man behöver kunna skicka höga frekvenser genom ledningen. T ex minnesmoduler, PCIe-bussar mm. Det gör att kontaktytorna på dessa är mer sårbara än vad den ihopskruvade burken i sig är.

Har man använt vanlig hobbyelektronik till ubåten så är den normalt ännu mer tålig, för lösa kretskort som är tänkt att sälja till hobbyfolk brukar designas ganska robust då elektroniken ofta slängs runt lite hur som helst i stället för att snabbt och försiktigt hamna i en skyddande kapsling.

Så medan ESD kan förstöra saker, så är det inte så väldigt troligt att KW skulle kunna ha lyckats med en sådan bravad. Däremot fullt möjligt fixat en oplanerad hängning/reboot.
Jodå inga kortslutningar utan det handla om alla skador statisk el kan göra, nog om det men det behöver vi inte tjata om här, men det finns beskrivet på IDG.se
Citera
2017-08-16, 20:49
Bannlyst
Citat:
Nej, jag kan inte juridik. Därför som jag använde ? i ett antal postningar just om varför advokaten skulle ha åsikter i fall åklagaren valde att försöka häkta för lägre grad. Jag kan däremot SD-minne, Bluetooth, GPS, tröghetsnavigering mm eftersom jag råkar ha sådant som mitt yrke. Jag håller på både med elektronikkomponenterna som sådana - och den där lilla äckliga programvaran som gör att de faktiskt gör vad som var tänkt. Så du har otur nu, eftersom du troligen direkt eller indirekt råkat ut för någon utrustning jag varit inblandad i.

Nej du kan inget om tröghetsnavigering. Och du har inget jobb längre. Förpassa ditt snack till topic och svara på mitt påstående. Vem var Madsen som person?

(Lanternan ej tänd ännu)
Citera
2017-08-16, 20:54
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är det så jäkla illa att hon ingick i konspirationen för att sabba så bara hans tidigare vänner kan få upp sin raket... Vad tror ni, de kunda ta ifrån han alla grejerna, kan de även vilja skjuta han i sank och ta över allt han skapat...

"– Du har en person som mer eller mindre på egen hand fött något som håller på att bli väldigt stort. Sedan helt plötsligt drar din partner, som du trodde var din närmaste man, av dig byxorna och låter dig stå där med kalsongerna. De tog alla raketer, alla båtar och alla uppskjutningsplattformar. De tog i princip allt för Peter kunde inte kommunicera med dem."

"I ett blogginlägg den 9 augusti beklagar sig Madsen över kommunikationssvårigheterna med de tidigare kollegerna på Copenhagen Suborbital, trots att deras huvudkontor och verkstäder bara låg hundra meter från varandra på Refshaleøen i Köpenhamns hamn. Båda har fått godkännande att skjuta upp en raket i vattnen utanför den danska ön i Östersjön, men under förutsättningen att de samsas om utrymme och tid."

"På Copenhagen Suborbital vill man inte prata om Peter Madsen.

– Det är en tragisk händelse och vi hoppas att kvinnan hittas snart. Men vi vill inte säga något annat rörande Peter Madsen, säger Rune Henssel, en av förgrundsfigurerna i projektet.

Han visar stolt upp raketen som de ska skjuta upp utanför Bornholm i slutet av månaden. Längst fram på raketen sitter den danska flaggan."
Jag tror du är någotsånär i närheten av något som kan vara en nyckel till utredningen. För normala människor är det nog omöjligt att förstå hur viktigt detta är för de inblandade. Däremot är det inte så lätt att genomskåda vem som gjort vad det kanske kommer fram så småningom.
Citera
2017-08-16, 20:58
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
För mycket trafik i det området för det att det ska vara realistiskt.
Nej.

Det verkar som om polisen följer mina hypoteser och nu letar på svensk jord (läs eventuellt Ven)
Citat:
Politiet har en alternativ teori om Kims mystiske forsvinden

Kan hun findes på svensk jord, er det noget i arbejder med? spørger Aftonbladet.

»Det indgår i den danske efterforskning, det er et alternativ,

http://www.bt.dk/krimi/politiet-har-en-alternativ-teori-om-kims-mystiske-forsvinden
Senast redigerad av Lao Tzu 2017-08-16 kl. 21:00.
Citera
2017-08-16, 21:01
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
BT satte ihop en karta igår.
http://www.bt.dk/krimi/se-kortet-her-var-peter-madsens-ubaad

Tack ska du ha. Hoppas någon kan styra upp så att kartan med tider mm hamnar högst upp.
Moderatorn ?
Citera
2017-08-16, 21:04
Medlem
Öresunds djupaste ställe är strax SO om Ven - det är ett djup på ca 40 meter.

Nästa djupa område är Möns klint - ca 90 klicks syd om Köge bugt -

Båda ställen är utanför fartygets operations område och är helt orimliga tekniskt sett.
Citera
2017-08-16, 21:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tror du är någotsånär i närheten av något som kan vara en nyckel till utredningen. För normala människor är det nog omöjligt att förstå hur viktigt detta är för de inblandade. Däremot är det inte så lätt att genomskåda vem som gjort vad det kanske kommer fram så småningom.
Det går inte att helt bortse ifrån. Copenhagen Suborbitals har ju sitt tillhåll endast 60-70m från Peters RML SpaceLab. Om han släppte av henne där de avgick ifrån så är det sannolikt att KW passerade deras byggnad om hon hade bilen stående vid RML.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in