vad heter naturområdet där du såg en person som liknade P. ?
Heter det "Hästhagen" ,där brukar olika folk vistas ,en badplatsliknande ställe med Svartån flytande i mitten ....fint ställe ,som barn badade man där och satt på filt och käkade picknick. Folk kastar frisbeegolf där och det finns även en liten campingplats.
Intill ligger Rosta Gärde där det spelas Örebrocupen och även Amerikans fotboll.
Helt enkelt ett fint friluftsställe .
Är det där du tror dej ha sett honom och den där mannen ?
Om det nu var P. , som vi självklart inte kan veta ?
Nej, på helt andra sidan stan, sörbyskogen. Men jag går där dagligen och har aldrig sett till varken killen som såg ut som P, den äldre utländska mannen eller den flotta BMW:n igen....
Har Du läst några fler kommentarer i ämnet på den sidan?
Jag har ett par gånger innan, senast 23 juli påpekat detta, se kursiv stil nedan. Det är faktiskt möjligt att det är Patrik som har ställt frågan om skyddad ID.
Har ni sett det här? Under rubriken Brott och brottsbekämpning, är det en som vill flytta hemifrån och frågar om man kan fejka sig till skyddad ID så han kommer bort från familjen. Har väl såklart inget samband med Patrik men jag såg Patrik framför mig när jag läste det, i och med att han är försvunnen. Så här står det
Går det att fejka hot mot sig själv och få skyddad identitet, i så fall hur? Går det att göra på ett sådant sätt att hotet och den skyddade identiteten endast gäller en själv och inte hela familjen?
Du som är lite insatt kanske kan svara på hur polisen gör i ett sådant här fall av försvinnande när förundersökning inte är inledd.
Hur polisen gör inledningsvis för att utesluta brott genom att kontrollera att bankkontot inte rörts. Patriks fall skrevs det att förundersökning inte inletts. Eller inledde de först FU och avskrev den sen?
Hur man gör fortsättningsvis för att veta om kontot rörts vid senare tillfälle. Har polis någon möjlighet att följa upp om bankkoton är rörda?
Berättigad frågeställlning som du för upp på dagordningen.
Ja, hur vet man att P inte har använt sitt bankkort, brott misstänks inte och således är ingen förundersökning inledd.
Vem har begått ett brott i det här fallet, polisen, banken, anhöriga, någon lär ha gjort något otillåtet så som jag ser på det just nu.
Bankdosa eller koden till han Mobila bank-ID räcker ju för att ta reda på det.
Polisen får inte göra det -men om föräldrarna/annan har tillgång till det så är det ju bara att logga in.
En liten information om försvunna personer om vad polisen gör och inte. Ganska intressant att rikskriminalen efter 60 dygn begär in signalement och tandstatus för ev. identifikation mot funna kroppar
Jag har ett par gånger innan, senast 23 juli påpekat detta, se kursiv stil nedan. Det är faktiskt möjligt att det är Patrik som har ställt frågan om skyddad ID.
Har ni sett det här? Under rubriken Brott och brottsbekämpning, är det en som vill flytta hemifrån och frågar om man kan fejka sig till skyddad ID så han kommer bort från familjen. Har väl såklart inget samband med Patrik men jag såg Patrik framför mig när jag läste det, i och med att han är försvunnen. Så här står det
Går det att fejka hot mot sig själv och få skyddad identitet, i så fall hur? Går det att göra på ett sådant sätt att hotet och den skyddade identiteten endast gäller en själv och inte hela familjen?
Jag såg det tidigare inlägget!
Det var väl bara Du, som tänkte, att det kunde vara Patrik`
Jag skulle INTE bli förvånad om det visade sig vara den, som grundat de suspekta "nidsidorna" om Patriks försvinnande, som gjort inlägget i "Brott och brottsbekämpning!"
För, att fler än Du skall misstänka, att det är Patrik, som skrivit!
Bankdosa eller koden till han Mobila bank-ID räcker ju för att ta reda på det.
Polisen får inte göra det -men om föräldrarna/annan har tillgång till det så är det ju bara att logga in.
Det är inte bara att logga in bara för att man har möjlighet att göra det.
Har anhöriga ett medgivande så är det okej, ett brott kan ha begåtts av någon, och det är vad jag satte fingret på.
Nöden har ingen lag sägs det, frågan är bara vem som var i nöd och om det går att leda i bevis, brott misstänks inte och P har rätt att försvinna om han vill.
Så vem har koll på P:s bankkonto och med vilken rätt?
Lite information kring frågeställningen.
Citat;
Då det gäller uttrycket ”olovligen bereder sig tillgång” finns det inte i lagrummet angett någon begränsning med avseende på syftet för åtgärden. Bestämmelsen förutsätter således inte att intrånget sker i ett visst syfte, t.ex. för att hämta information eller för att åstadkomma skada eller någon annan följd. Vad som beläggs med straff är själva intrånget. För straffansvar förutsätts inte att någon säkerhetsåtgärd kringgås.
Har en brottsutredning varit inledd men relativt omgående nedlagd?
Om anhöriga hade tillgång till P:s bankkonto så undrar man varför, han är trots allt myndig.
Det är inte bara att logga in bara för att man har möjlighet att göra det.
Har anhöriga ett medgivande så är det okej, ett brott kan ha begåtts av någon, och det är vad jag satte fingret på.
Nöden har ingen lag sägs det, frågan är bara vem som var i nöd och om det går att leda i bevis, brott misstänks inte och P har rätt att försvinna om han vill.
Så vem har koll på P:s bankkonto och med vilken rätt?
Lite information kring frågeställningen.
Citat;
Då det gäller uttrycket ”olovligen bereder sig tillgång” finns det inte i lagrummet angett någon begränsning med avseende på syftet för åtgärden. Bestämmelsen förutsätter således inte att intrånget sker i ett visst syfte, t.ex. för att hämta information eller för att åstadkomma skada eller någon annan följd. Vad som beläggs med straff är själva intrånget. För straffansvar förutsätts inte att någon säkerhetsåtgärd kringgås.
Har en brottsutredning varit inledd men relativt omgående nedlagd?
Om anhöriga hade tillgång till P:s bankkonto så undrar man varför, han är trots allt myndig.
Jodå, det är absolut bara att logga in, eftersom han är borta så lär han inte kunna hävda att inget tillstånd finns.
Dyker han upp och hävdar det så tar man nog en smäll på fingrarna juridiskt för att ha gjort den kollen...
Tillgång till kontot*???
Tror de flesta som bor tätt med varandra också har ett hum om vilka lösenord som används.
Att man däremot inte använder sig av dem -- det är självklart om det inte uppstår en nödsituation som att den ena försvinner spårlöst t ex.
De flesta som memorerar sina lösenord använder varianter av samma. De som ofta byter brukar ha det nedskrivet/noterat någonstans, vanligen i anslutning till dosan (datorn är en vanlig plats t ex).
Inom en familj gör man ju också ibland bankärenden åt varandra -- vilket innebär att man har ett hum om koden/lösen till olika enheter.
Dessutom -- det kan ju vara så enkelt som att han får hem kontoutdrag på pappret - inte tillåtet att öppna andras post .. men men .. jag skulle ju strunta i integriteten om mitt barn försvann på det sättet. Annars - skulle aldrig låna deras dator, kolla deras konton, öppna deras post (inte ens deras kylskåp) utan att bli ombedd.
Jag såg det tidigare inlägget!
Det var väl bara Du, som tänkte, att det kunde vara Patrik`
Jag skulle INTE bli förvånad om det visade sig vara den, som grundat de suspekta "nidsidorna" om Patriks försvinnande, som gjort inlägget i "Brott och brottsbekämpning!"
För, att fler än Du skall misstänka, att det är Patrik, som skrivit!
Why not?!
Visst behöver det inte just vara Patrik men det visar att det finns folk som skulle kunna göra det mesta för att få försvinna ett tag.
Har inte skrivit nåt i tråden.
Har åkt på sök i Hallsberg med FIKK.
Tänker mkt på det här och undrar verkligen vad som hänt.
Ser nu att det är 4 adm i gruppen igen.