2017-08-16, 10:54
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Verkar inte finnas någon mer specifik plats att leta på snart ? Undrar hur Missing Peoples och FIKK tänker då ?
Någon som har någon erfarenhet ,hur det går till då ?

VET Du eller gissar Du. att "Missing People" och "FIKK" har letat på alla tänkbara platser?
FINNS det inga fler platser, att söka på kan de ju inte söka fler gånger utan, att återgå till redan genomsökta platser!
Citera
2017-08-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
VET Du eller gissar Du. att "Missing People" och "FIKK" har letat på alla tänkbara platser?
FINNS det inga fler platser, att söka på kan de ju inte söka fler gånger utan, att återgå till redan genomsökta platser!

Som du antagligen förstår så GISSAR jag bara .När jag menade att det inte finns mer platser så talar jag ju självklart i nattmössan ,för han kan ju finnas någonstans på hela jordklotet om det nu skulle vara så .
Men tänkte mer på platser som det är mera troligt ,utifrån "väskors" placering och så.
Citera
2017-08-16, 11:05
Medlem
hallå Hemma97322

vad heter naturområdet där du såg en person som liknade P. ?

Heter det "Hästhagen" ,där brukar olika folk vistas ,en badplatsliknande ställe med Svartån flytande i mitten ....fint ställe ,som barn badade man där och satt på filt och käkade picknick. Folk kastar frisbeegolf där och det finns även en liten campingplats.
Intill ligger Rosta Gärde där det spelas Örebrocupen och även Amerikans fotboll.
Helt enkelt ett fint friluftsställe .
Är det där du tror dej ha sett honom och den där mannen ?
Om det nu var P. , som vi självklart inte kan veta ?
Senast redigerad av evaveva 2017-08-16 kl. 11:20.
Citera
2017-08-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Jag gissar att eftersom alla sök som gjorts i typ samma område inte gett någonting, så måste dom nu gå vidare i tanken. Alltså beta av tips dom tidigare kanske inte lagt så mycket fokus på, som då tex Örebro. Eftersom J hört av sig till en i dagarna som säger sig vara 110% säker på sin observation av P samma dag han försvann, i Örebro. Så talar väl det för att åtminstone J går vidare från Hallsberg nu. Får han tillräckligt med "kött på benen" så kan det väl tänkas bli ett sök i Örebro fram över...

Dock tror jag nog att steg ett blir att besöka olika adresser om man nu har fått sådana tips... tror inte att varken J eller sökorganisationer i första skedet tror att han irrat bort sig i skog eller råkat ut för brott.. utan att han befinner eller åtminstone befunnit sig hos nån vän.. Men igen- jag GISSAR att det är så...
Tveksam till att sökorganisationerna knackar dörr, Då misstänker man ju att han lever, och sannolikt håller sig borta frivilligt. Då är dom ute på ganska hal is...
Det man brukar göra vad jag vet är väl helt enkelt avvakta och hoppas på nya spår. Konto förändring, hittat klädesplagg, vettig observation eller liknande. Det har ju hänt X-antal gånger att man lagt ner söken för att sedan påbörja igen långt senare.

I Dalarna försvann en man i 20års åldern på hösten för X-antal år sedan.. Man misstänkte människorov och sökte.
Han hittades inte, En person pekade ut platsen där han påstods ligga. Det gav inget, sen blev det vår och han hittades flytandes i densamma tjärn som personen påstod att han låg. Kanske var så att man avbröt i väntan på Isen att smälta iof, det skall jag låta vara osagt.
Citera
2017-08-16, 11:42
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Tveksam till att sökorganisationerna knackar dörr, Då misstänker man ju att han lever, och sannolikt håller sig borta frivilligt. Då är dom ute på ganska hal is...
Det man brukar göra vad jag vet är väl helt enkelt avvakta och hoppas på nya spår. Konto förändring, hittat klädesplagg, vettig observation eller liknande. Det har ju hänt X-antal gånger att man lagt ner söken för att sedan påbörja igen långt senare.

I Dalarna försvann en man i 20års åldern på hösten för X-antal år sedan.. Man misstänkte människorov och sökte.
Han hittades inte, En person pekade ut platsen där han påstods ligga. Det gav inget, sen blev det vår och han hittades flytandes i densamma tjärn som personen påstod att han låg. Kanske var så att man avbröt i väntan på Isen att smälta iof, det skall jag låta vara osagt.

Menade såklart inte att jag trodde att fikk eller mp skulle knacka dörr!
Utan J bla..
Citera
2017-08-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avatnab
Enligt de positioner av väskorna och vägarna till dessa områden(jag bor i närheten och studerat och tagit tåget från dessa perronger i flera år) så verkar detta vara mest logiska vägen. Alla andra vägar har kameror eller någon sorts bevakning. Hade han tagit den "normala" vägen till väskan närmast dollarstore hade han troligen sätts i en av bensinmackens övervakningskameror som ligger på den normala vägen till dollarstore området.

https://ibb.co/n5c1cF - kartbild på alla platser

Tänker man rent logiskt är hans mönster av rörelse baserat på väskornas position väldigt random. De ser mer ut att vara utlagda- Om dessa inte är utlagda så letar polisen i fel riktning. Jag tror nämligen att om han velat ta livet av sig eller gömma sig för dagen hade han inte gått enda till sannahed eller hällabrottet. Det finns ett jättestort skogsområde med små klippformationer dessutom som man kan gömma sig i ,några hundra meter norr om Dollarstore där väska 2 hittades. Inutti dessa skogsområden finns avgränsade hus som är bebodda men de är gömda innuti skogen lite diskret. Det finns en stor stig/väg genom skogen in mot kumla.

https://ibb.co/mMfUxF

Jag har gått igenom dessa områden, det är otroligt tät skog och ganska svårt att genomsöka troligen om man inte är flera hundra personer.

Om man inte ska gå efter väskornas positioner så är han troligen död (Hallsberg är mittpunkten för droghandeln i Sverige då Hallsberg ligger nästan exakt mellan Göteborg och Stockholm , därför görs många affärer i Hallsberg och det finns många kriminella i området även om det är litet) eller så har han tagit lift med någon ut från kommunen.

Jättestort skogsområde med små klippformationer ....men där måste de väl ha sökt ?
Mycket tät skog ,det låter ju lite kusligt ,lätt att gömma sig där förstår jag ,eller om man oturligt nog blivit sliten och trött och somnar sittandes mot ett träd ,kan det då vara så att ingen direkt hittar en i första taget ?
Citera
2017-08-16, 13:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Vad heter naturområdet ? Jag känner ju till det mesta i Örebro .Tänkte man kunde kolla där ,även fast de åkte bil därifrån.Kan ju vara en samlingsplats för försäljning möjligtvis ?

Tråkigt ifall P. fastnat i ett beroende så pass att han tar det i första hand ,allt annat blir mindre väsentligt för honom då.
Hoppas verkligen det inte blivit så.(spekulation )

Du behöver ju inte kolla ställen där denna person senast sågs, har säkert flyttat sig. Men tycker att väldigt många har gjort obs i just Örebro.
Visst är det trist om han fastnat i ett missbruk men hittar man honom så går det faktiskt att hjälpa honom om han själv vill, det finns iaf hopp. Tycker det scenariot är bättre än en halvrutten kropp.
Det finns säkerligen en anledning till att pappan nyligen kontaktat han/hon som gjorde obsen i Örebro samma dag P försvann.
Citera
2017-08-16, 13:55
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
På en sida på Facebook som heter Svenska fall så lade någon upp ett inlägg om Patrik idag..

Kommentarer tog jag nu kort på..

https://imgbox.com/gallery/edit/FDEpiOvWMn/A4N7xjkKe5pTxe8K

H*n verkar ganska övertygande va?

Har Du läst några fler kommentarer i ämnet på den sidan?
Citera
2017-08-16, 14:18
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Har Du läst några fler kommentarer i ämnet på den sidan?

Har läst alla kommentarer. 23 st. Typ alla förutom de jag skärmdumpade är typ "hoppas han hittas" "fy vad hemskt" osv..
Någon skrev att h*n inte trodde att han är vid liv och någon skrev om att h*n läst om hans psykiska tillstånd.
Några kommentarer är bortplockade av en admin där dom skrev om en grupp som finns på Facebook där man diskuterar att man tror att P är död.. man får inte hänvisa till andra grupper i svenska fall gruppen så admin hänvisade till pm mellan de som kommenterade.
Citera
2017-08-16, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Du som är lite insatt kanske kan svara på hur polisen gör i ett sådant här fall av försvinnande när förundersökning inte är inledd.

Hur polisen gör inledningsvis för att utesluta brott genom att kontrollera att bankkontot inte rörts. Patriks fall skrevs det att förundersökning inte inletts. Eller inledde de först FU och avskrev den sen?

Hur man gör fortsättningsvis för att veta om kontot rörts vid senare tillfälle. Har polis någon möjlighet att följa upp om bankkoton är rörda?

Från Minilex om banksekretess:

Begränsningar i banksekretessens omfattning

4. Banken får lämna uppgifter till polis och åklagare om en förundersökning om brott har inletts.
http://www.minilex.se/a/banksekretess
Citera
2017-08-16, 15:28
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Har läst alla kommentarer. 23 st. Typ alla förutom de jag skärmdumpade är typ "hoppas han hittas" "fy vad hemskt" osv..
Någon skrev att h*n inte trodde att han är vid liv och någon skrev om att h*n läst om hans psykiska tillstånd.
Några kommentarer är bortplockade av en admin där dom skrev om en grupp som finns på Facebook där man diskuterar att man tror att P är död.. man får inte hänvisa till andra grupper i svenska fall gruppen så admin hänvisade till pm mellan de som kommenterade.

Tack 007!
Då går deras tankar ungefär, som våra!
Vi får inte heller hänvisa till andra fall, som inte kan knytas an till det här.
Detsamma tycks gälla grupper och sidor.
Nämn / länka till dem OM de har en relevant anknytning till det här.
Den nidgruppen, som åsyftas är väl borttagen?
Citera
2017-08-16, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
MPS kan lika gärna gå på föräldrarnas linje, Dom har inga obligationer till Polisen. Och Polisen skulle inte "skicka dit" MPS utan att söka själva om dom hade antydningar på att han finns där. Och inledande vittnesmål att han skulle setts åt det hållet.. Hade det funnits fakta, bevis eller andra troliga uppgifter på att han kan finnas i Hällabrottet så är jag ganska övertygad om att Polisen hade sökt där, men det har dom inte gjort, vad jag vet? Rätt mig om jag har fel... kan ha missat det. Men Det räckte med en lukt för att dom (Polisen) skulle komma med hund på motsatt sida, Så då kan man nog ponera att MPS kan gå på ännu vagare linjer än så.
Och om nu misstankarna skulle vara så starka på Hällabrottet, varför ens lägga ner resurser på hundsök på helt fel sida stan för lite liklukt?

Det jag menar är att vi aldrig kan få svar på varför väskorna stod där dom gör. Polisen har kollat=Nada spår.
Den enda som vet det är Patrik. Och att han kommer att berätta det är ju inte jätte troligt som lägesbilden ser ut just i detta nu. Tyvärr!

Ja, precis. Därför har dom inte sökt i Hällabrottet
Nej men skämt åsido, det är helt rätt. Informationen som Polisen sannolikt har i detta fallet är nog dessvärre inte så mycket mer än någon annan. Med tanke på att det inte pågår någon förundersökning om brott så finns det ingen anledning alls för dom att inte berätta vad dom vet, bortsett från rent personliga saker då, så klart. Man brukar i liknande fall (utan brottsmisstanke) gå ut med dom flesta nyttiga observationerna och spår.

Jajjamen. Det har man också gjort. Polisen kan inte bekräfta själva om någon rört hans väska.
Det har skett med samråd av anhöriga. Man har säkerligen också ställt kontrollfrågor, innan man visat något. "vad hade han för färg på sin väska, vet ni märket på datorn?" osv..

Ja, det är däremot en annan sak, Säkra bevis, teknisk undersökning och samla in vittnesmål och ställa en diagnos på någon man aldrig ens träffat är helt skilda saker.

Jag vet inte om du missat det, men jag har själv ändrat mig i den frågan.
Jag tror att Patrik fått en psykos. Av flera orsaker...

Helt rätt. Det enda jag egentligen säger emot här är den så kallade "polisens expert".
Om inte jag mins fel och varit felinformerad så är det något pappan kläckt ur sig. Som jag skrev till dig på PM, det kan vara något två uniformerade stått och diskuterat vid en avspärrning och pappan har snappat upp det. Jag skall inte säga det till 100% men att dom skulle kallat in någon expert som bedömer hans hälsa på telefon eller genom att prata med en anhörig? Och ja, att misstänka något offentligt som läkare är lika illa som att sätta en diagnos.. Jag ställer mig tveksam till det. Som sagt. Jag har inte varit med om att det skulle skett förut. Men fine, ska släppa det.

Man har sökt på lösare grunder än det vi vet. Så jodå... Det kan man mycket väl göra.
MPS är helt fristående och vad dom har för sig är upp till dom. Dom tar egna initiativ...
Med den logiken skulle alla sök som polis,mps,hv göra endast vara på platser där man har starka misstankar på att personen finns. Vore det så enkelt skulle vi ha betydligt högre procent uppklarade sök, och betydligt snabbare också. Snarare är det tvärtom, eftersom söken i Hällabrottet kommer senare så betyder det att Hällabrottet legat väldigt lågt på prioriteringslistan.

Men varför just Hällabrottet då? Ja, Sannolikt så går man i ett senare skede på linjen att han gått raka vägen dit. Att man inte sökt där i inledningen är förmodligen för att man anser just det jag skrivit, Han har ingen anknytning dit och dom som försvunnit där har haft det. Han visste förmodligen inte ens att stället existerade.

Nu kanske jag har fel, Dom kanske har sökt med polishund, och annat där och även i inledningen koncentrerat alla sök dit, OM så är fallet så håller jag med och du kan glömma allt jag skrev :P Jag var inte aktiv i inledningen och kan ha missat det.

Nu blir man dissekerad i småbitar av styckmästaren själv!

Nu vet du mer än jag om hur MPS arbetar, så jag ska inte säga emot dig.
Tror förstås inte heller att polisen hade överlåtit till MPS att leta i Hällabrottet om de fått tidiga indikationer om att Patrik gått dit.

Vet inte när tex de vittnesmål som vi pratat om vid järnvägsövergången och vid vägen dagen efter kom in? Dessa vittnesmål kanske kom in när Patriks försvinnande uppmärksammats i pressen?
När vittnesmål och tips kommer in måste ju polisen arbeta sig igenom dessa, vilket måste ta en tid med den blandning av kvalitet som de ändå har. Det är inte säkert att dessa vittnesmål kom upp i tidigt skede när polisen letade och kanske inte heller bedömdes som väldigt trovärdiga?
Men MPS är ändå en organisation med stor erfarenhet och gör säkert ändå sök efter någon avvägning av värdet av att söka i Hällabrottet

Tror tyvärr att med så många försvinnande som sker varje år, finns en viss risk att polisen missar en del brott. De måste ju ändå sålla bort ganska många fall.
Tänk bara på Arbogakvinnan som mördade sin make (nu är ju inte detta ett försvinnande, men det kunde ha varit ett om hon valt att försöka gömma kroppen). Detta utreddes aldrig trots att försäkringsbolaget meddelade polisen att de misstänkte försäkringsbedrägeri och att dödsfallet verkade misstänkt.

Jo, jag tror att du skrev något tidigare som gjorde att jag trodde att du ändrat dig i frågan om en eventuell psykos.
Jag har länge lutat åt det hållet, och blir alltmer övertygad.....Det andra alternativet jag har haft i huvudet är självmord. Brott och frivilligt undanhållande tror jag inte så mycket på.

Verkar som om vi aldrig kommer få veta vem denne "polisens expert" är, men jag är ganska säker på att jag har sett det i pressen utan att det skulle vara pappans uttalande.

Kan dock tänka mig att polisen har möjlighet att konsultera psykiatriker/psykologer för att få klarhet i vad som kan ha pågått. Min tanke är att Patrik ändå har uppträtt på sådant sätt att andra (kompisar, lärare mm) har reagerat på ett avvikande beteende hos honom och att detta gjort att man anat att det var något mer än depressionen som spökade.

Vad jag förstått är det mycket snårigt och svårsökt i omgivningarna runt Hallsberg. Inte osannolikt att man missar något där trots upprepade sök. Dessutom finns ju ett flertal bäckar och dammar.

Någon på tråden sa att det gick att gå småvägar till Hällabrottet, att man inte nödvändigtvis behöver hitta dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in