2017-08-15, 22:59
Medlem
Hydrangeas avatar
Skamligt att de inte hade flytväst på bilderna!

Hade hon haft flytväst hade det förenklat allting, vare sig det var en olycka eller ej.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men visst får han berätta för polisen! Det är allmänheten han inte ska prata med. Var har du fått ifrån att han inte pratar med polisen?
Nyheter i morse vet tyvärr inte nu vilken. Det var tydligt att de menade att den del av organisationen som jobbar med fallet att söka KW inte lyssnar på utsagor från MGM. Han får säkert uttala sig i förhör men det kommer inte sökledningen till godo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tack för det inlägget av erfarenhet, har försökt påpeka det tokiga i att gå ut ensam med gäst. Enligt kamraten var de normalt en styrka på 8 man.

Här vore det bra om ubåtsföreningsmedlemmarna kunde konfirmera hur de normalt använde den där ubåten. Vad var minimibesättningen för ett dyk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromoutoftown

Något måste således ha hänt, strax efter observationen vid Middelgrund.

Det låter ju rimligt. Någon säkring har gått i Madsen när Kim ville åka hem igen.
Nu med fyndet på den danska sidan så verkar det ju också som så.

Det verkar nästan orimligt att man kan åka runt, låt säga från 04.30-10.00 utan att en endaste fiskare, styrman, befälhavare, utkik mm inte sett Ubåten.
Normalt sett borde det krylla av flytetyg i området vid denna tiden.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tack för det inlägget av erfarenhet, har försökt påpeka det tokiga i att gå ut ensam med gäst. Enligt kamraten var de normalt en styrka på 8 man.

Och enligt wikipedia, citat;

Nautilus can be operated by a single person from the control room.

Varför så svårt för att inhämta information innan man uttalar sig?
Citera
2017-08-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
...Vi med smartphone vet ju att ett dygn är ungefär vad en Smartphone under normalt användande varar. Såklart har jag ingen koll på vilken modell PM har. ..

Normal användning? Är det en generationsfråga, eller babblar logopeder mer än andra. Klarar mig en vecka på en laddning, men om fånen är ens huvudsakliga kanal mot omvärld så...? Vad vet jag.
Citera
2017-08-15, 23:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Det här med KWs uppenbara fascination över kommunism - är det en relevant faktor i sammanhanget? Det är väl knappast vanligt att journalister poserar på Nordkoreanska stränder??

Vem är Kim Wall egentligen?
Citera
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag finner Lantz teori som sannolik (om smuggling). En tanke jag har om varför han sänkte ubåten framför danska räddningsbåten. Det är han ansåg att bevismaterial måste undanröjas nu. Och så såg han läget att sänka båten och räddas av danska sjöräddningen.

Han ville nog inte åka till en hamn och riskera polisen väntade där för att undersöka hans båt. Att sänka en ubåt så den tar in vatten måste troligen göras på minst 6-7 meters djup och det vattendjupet finns i regel inte inne i hamnar. Han hade också behövt planera med båt att ta sig själv bort från ubåten om han skulle sänka den själv på tillräckligt djupt vatten, och den tiden ansåg han sig inte ha.

Är det fastställt att PM hade en säker inkomst i form av anställning? Annars kanske han behövde extra pengar till finansiering av sina projekt.
Jag har tidigare påpekat ubåtens märkliga färg. Alla civila ubåtar jag sett (utom knarksmugglarubåtar) har starka färger som gult och orange. Detta för att synas tydligt men också som utsmyckning. Håkan Lans har också gjort samma reflektion rörande färgen i det youtubeklipp som länkats.

Varför har Madsen intresse av att ubåten inte har maximal synlighet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag finner Lantz teori som sannolik (om smuggling). En tanke jag har om varför han sänkte ubåten framför danska räddningsbåten. Det är han ansåg att bevismaterial måste undanröjas nu. Och så såg han läget att sänka båten och räddas av danska sjöräddningen.

Han ville nog inte åka till en hamn och riskera polisen väntade där för att undersöka hans båt. Att sänka en ubåt så den tar in vatten måste troligen göras på minst 6-7 meters djup och det vattendjupet finns i regel inte inne i hamnar. Han hade också behövt planera med båt att ta sig själv bort från ubåten om han skulle sänka den själv på tillräckligt djupt vatten, och den tiden ansåg han sig inte ha.

Är det fastställt att PM hade en säker inkomst i form av anställning? Annars kanske han behövde extra pengar till finansiering av sina projekt.

Follow the money. Där finns svaret och en sån här uppfinnarjocke har ett problem större än alla andra och det är att ständigt finansiera sina projekt. Det ena mera kostsamt än det andra. Rymdprojekt är inte billiga.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
jag tycker att Håkan Lans ställer en mycket berättigande fråga: https://www.youtube.com/watch?v=naQgBOT3aeE

[...]
Tänk vad man kan bedöma saker olika, jag tycker hans frågor och synpunkter är direkt idiotiska. Det är ett entusiastbygge av ett gäng som tycker det är kul att bygga ubåt och den är svart för att de gillar det. Så djävla enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Täckning tror jag knappt att det funnits inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med antenn på utsidan. Under vattnet så fungerar inte denna ändå
Men så länge hon stod uppe i tornet kan det inte vara några problem och där stod hon senast hon sågs i alla fall.
Citera
2017-08-15, 23:03
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Jag reagerar också över det där. En sak att de inte ville lyssna på honom när de trodde de skulle hitta en kropp efter ett brott i ubåten. När detta inte fanns bör man ta omtag och lyssna på vad han har att säga. Hoppas polisen gör detta men vi på flashback blir handikappade i vårt resonerande eftersom vi inte känner till vad han ville säga.
Precis. Och jag kan stå ut med att flaschback inte får all info först men att polisen både i Sverige o Danmark börjar knipa som musslor, kan också skrämma mig lite. En rättsstat kräver insyn i myndigheternas verksamhet.
Citera
2017-08-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det här med KWs uppenbara fascination över kommunism - är det en relevant faktor i sammanhanget? Det är väl knappast vanligt att journalister poserar på Nordkoreanska stränder??

Vem är Kim Wall egentligen?

Det där ryggade jag för direkt. Hon har en "hyllningsbild" över Nordkorea på sin facebook och har en bild på ledarens bilbel på sin instagram. Hon känns inte sund trots hennes prisade journalistik.

En vild chansning till: Vad sägs om KW försökte värva PM till att hjälpa Nordkorea med sina raketer? Han var ju ändå känd som raketmadsen. Sen kanske inte KW fattar att PM egentligen inte kan bidra på ett vettigt sätt då hon själv inte vet hur raketforskning går till
Senast redigerad av euyw738 2017-08-15 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in