Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nellepelle här tidigare i tråden har lämnat uppgifter om vad som sagt över VHF.
Dvs innan han sänkt ubåten hävdar han att han inte har någon telefon. Han hade bevisligen en telefon under torsdagskvällen när han skickade SMSet. Samma kväll som de avseglade.
Står ju att han kontaktade sjöräddningen/land via radio i denna artikel:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9783173/peter-madsen-aflyste-torsdag-aften-planlagt-ubaadstur-over-sms/
Citat:
Klokken 10.30 fredag formiddag blev ubåden set ved Drogden Fyr i Køge Bugt. Der blev skabt radiokontakt, og ubåden satte kurs mod havn.
Sen är det inte nåt särskilt unikt att "inte ha telefon" den kan ju helt enkelt ligga kvar i ubåten, vara urladdad eller bara åkt i plurret i förvirringen. Vi med smartphone vet ju att ett dygn är ungefär vad en Smartphone under normalt användande varar. Såklart har jag ingen koll på vilken modell PM har.
Kan däremot tänka mig att sheriffen kollar noga på mobilspåret i undersökningen, men tyvärr tror jag telefonen inte fungerar inuti en ståltub, vill minnas att täckningen försvinner ganska snabbt inuti stålbyggnader.
Sen är det "inte ovanligt" att folk drabbas av panik när de
oavsiktligen vållar någons död tex om man kör på någon med bilen och det inte var förarens fel. De kan tex smita från platsen dölja offret osv.
Det räcker tex att en mindre dispyt övergår i en knuff som besvaras likadant och offret ramlar på ett trubbigt/vasst föremål.
Sänker man skiten i vattnet ryker mycket av evt. DNA/kroppsvätskor-spår.
Kartan visar ju att han mellan 24-10.30 i stort sett inte rört sig mer än han gjorde på en halvtimme mellan 10.30-11där kan han ju åkt hur långt som helst i princip eller bara flutit runt och dumpat lik för fulla muggar.