2017-08-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nellepelle här tidigare i tråden har lämnat uppgifter om vad som sagt över VHF.
Dvs innan han sänkt ubåten hävdar han att han inte har någon telefon. Han hade bevisligen en telefon under torsdagskvällen när han skickade SMSet. Samma kväll som de avseglade.

Detta skall kanske inte tolkas bokstavligt. Han kanske hade en mobil, men att den har hunnit bli urladdad under natten.
Citera
2017-08-15, 16:02
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här kan någon ha skrivit förr, men kan det vara så att han blivit så irriterad på henne - t.ex. för att hon inte gick med på sex, eller för att hon inte visade honom tillbörlig beundran och respekt i sina frågor och vart artikeln verkade leda - att han helt enkelt satte av henne på en holme eller ett skär? Någonstans där han räknade med att hon skulle få det lite obekvämt ett tag, men att hon säkert skulle bli upplockad eftersom holmen befann sig vid en farled? Eller på fastland, där hon skulle få en bit att gå till civilisationen som "straff"?

När han blev upplockad många timmar senare fick han nyheten att hon fortfarande var borta, och då kunde han inte erkänna att han satt av henne på holmen längre - det var för sent. Eftersom hon uppenbart råkat ut för något, som han skulle ställas till svars för hur-eller-hur.

Den banan har jag funderat kring men jag tvivlar starkt på att hon klivit ur ubåten frivilligt i så fall. Mer troligt att han i så fall dumpat kroppen vid någon ö eller liknande, möjligt att hon bara var medvetslös. Det skulle förklara att han verkligen vill få båten sänkt.
Citera
2017-08-15, 16:03
Medlem
konstits avatar
Jag är ganska säker på att jag läst att man via radio eller högtalare, när han plockades upp, bett PM att ringa ett telefonnummer, men att han då sagt att han inte hade någon telefon. Han har SMSát så sannolikt har teleonen skickats samma väg som Kim då den ev. innehållt något graverande ?
Citera
2017-08-15, 16:04
Medlem
Det har ju debatterats huruvida det fanns lanternor på ubåten eller inte och det har iaf funnits en topplanterna tidigare.
http://imgur.com/z8WCCCV

Om den är kvar eller fortfarande fungerar efter renoveringen vet jag inte. Men nog ser det ut som den är kvar på de bilder jag har sett.

Om den fungerade så har han alltså redan på fredagskvällen valt att gå med den släckt. Givetvis inte i något annat syfte än att hålla sig undan. Det hade han inte gjort utan mycket bra skäl då det givetvis är vansinnigt, och det kan alltså tyda på att något har hänt innan. Sänkningen tycks ju bekräfta det.

Det som stör mig är att sänkningen och KW's frånvaro inte nödvändigtvis hänger ihop, utan den kan säkerligen bero på tvisterna om båten och att han ville få sista ordet och bestämma dess öde.
Senast redigerad av GoofyGuy222 2017-08-15 kl. 16:11.
Citera
2017-08-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nellepelle här tidigare i tråden har lämnat uppgifter om vad som sagt över VHF.

Dvs innan han sänkt ubåten hävdar han att han inte har någon telefon. Han hade bevisligen en telefon under torsdagskvällen när han skickade SMSet. Samma kväll som de avseglade.

Står ju att han kontaktade sjöräddningen/land via radio i denna artikel:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE9783173/peter-madsen-aflyste-torsdag-aften-planlagt-ubaadstur-over-sms/
Citat:
Klokken 10.30 fredag formiddag blev ubåden set ved Drogden Fyr i Køge Bugt. Der blev skabt radiokontakt, og ubåden satte kurs mod havn.

Sen är det inte nåt särskilt unikt att "inte ha telefon" den kan ju helt enkelt ligga kvar i ubåten, vara urladdad eller bara åkt i plurret i förvirringen. Vi med smartphone vet ju att ett dygn är ungefär vad en Smartphone under normalt användande varar. Såklart har jag ingen koll på vilken modell PM har.

Kan däremot tänka mig att sheriffen kollar noga på mobilspåret i undersökningen, men tyvärr tror jag telefonen inte fungerar inuti en ståltub, vill minnas att täckningen försvinner ganska snabbt inuti stålbyggnader.

Sen är det "inte ovanligt" att folk drabbas av panik när de oavsiktligen vållar någons död tex om man kör på någon med bilen och det inte var förarens fel. De kan tex smita från platsen dölja offret osv.

Det räcker tex att en mindre dispyt övergår i en knuff som besvaras likadant och offret ramlar på ett trubbigt/vasst föremål.

Sänker man skiten i vattnet ryker mycket av evt. DNA/kroppsvätskor-spår.

Kartan visar ju att han mellan 24-10.30 i stort sett inte rört sig mer än han gjorde på en halvtimme mellan 10.30-11där kan han ju åkt hur långt som helst i princip eller bara flutit runt och dumpat lik för fulla muggar.
Citera
2017-08-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns ju mindre skär också, med en yta på några kvadratmeter som sticker upp ovanför vattenytan. Jag hoppas verkligen att dom har kollat alla holmar och skär, för där hade hon ju kunnat överleva några dagar! Vattnet i Östersjön går till nöds att dricka (det är bräckt, inte salt), och det kan även finnas pölar med regnvatten i nedsänkningar i stenen. Särskilt kallt har det inte varit heller.

Ja, han låter exakt som en person som skulle kunna göra något sådant! Det tror jag mera på än att han har dödat henne, faktiskt.
Absolut. Sedan tror jag att man kan avfärda alla teorier om att det skulle vara sexrelaterat även om allt är möjligt. Har något hänt dom emellan på ubåten är det här scenariot mer troligt följt av antingen en olyckshändelse (går bort då jag inte tror att han hade döljt det) alternativt att han på något sätt av orsakat hennes död i ilska.
Senast redigerad av GoofyGuy222 2017-08-15 kl. 16:13.
Citera
Medlem
Jag satt nyss och läste om fusk i programmeringstävlingar när det kommer till studenter från Kim Il Sung University. Lite nyfiket så googlade jag detta universitet och visst fan är detta KW?!

en till
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta skall kanske inte tolkas bokstavligt. Han kanske hade en mobil, men att den har hunnit bli urladdad under natten.
Rimligt antagande.
Citera
2017-08-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Tanken att hon har lyckats trampa honom på tårna med resultatet av att "nu ska du f-n av båten" varpå han har satt av (eller slängt av henne) vid närmsta fyr eller liknande har jag med haft. Man får väl anta att dom har kollat det. Det finns kanske kameraövervakning vid nån/några fyrar som man gått igenom. Är inte en av uppgifterna just en bild från en fyr som visar att han passerade där?

Om vi kör bandet baklänges krävs det motiv för att ljuga om varför båten sjönk. Då vi vet att båten sänktes avsiktligt så måste det finnas ett motiv till att sänka den. Det rimligaste motivet är för att det finns spår i ubåten som PM ville undanröja, och hur det gick till och inom vilken tidsrymd ubåten sänktes med tanke helikopterns närvaro tyder på en panikåtgärd (särskilt med tanke på att han tidigare sagt över radio att han skall segla den till hamn).

För att det skall finnas spår i båten måste det ha begåtts någon form av handling som efterlämnar sådana. Det räcker inte med att han skrämt henne av båten. Det måste i princip till fysiskt våld med där tillhörande spår för att PM inte skall se någon annan utväg än att sänka sin ögonsten.

Sen behöver han inte tagit KW av daga, hon kan frivilligt ha lämnat ubåten för att undkomma och helt sonika hoppat i havet. Om det begåtts ett brott av den arten så har PM fortfarande all anledning att ljuga för att rädda sitt skinn samtidigt som han kan neka till att ha dödat henne.

Det krävs ingen förklaringsmodell där han blir psykotisk, mördar och styckar eller dumpar kroppen om så vore fallet utan kräver i princip bara att han blivit våldsam på ett sådant sätt att det lämnat spår i båten.
Citera
2017-08-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det har ju debatterats huruvida det fanns lanternor på ubåten eller inte och det har iaf funnits en topplanterna tidigare. Om den är kvar eller fortfarande fungerar efter renoveringen vet jag inte. Men nog ser det ut som den är kvar på de bilder jag har sett.

Om den fungerade så har han alltså redan på fredagskvällen valt att gå med den släckt. Givetvis inte i något annat syfte än att hålla sig undan. Det hade han inte gjort utan mycket bra skäl då det givetvis är vansinnigt, och det kan alltså tyda på att något har hänt innan. Sänkningen tycks ju bekräfta det.

Det som stör mig är att sänkningen och KW's frånvaro inte nödvändigtvis hänger ihop, utan den kan säkerligen bero på tvisterna om båten och att han ville få sista ordet och bestämma dess öde.

Jag var sjöbefäl i ca 30 år och har träffat på mycket skit ute på haven .

Varje gång jag har mött en ubåt har den varit ledsagad av 3-4 bogserbåtar - och haft rena rama julgransbelysning - med antingen gul eller blå KRAFTIG roterande saftblandare - men det har ju varit Atomubåtar (UK o USA).

Om jag hade varit nära att kollidera med en ubåt i en farled - så hade jag definitivt informerat "högre makter" (militären) och mitt rederi. Jag hade definitivt snackat med den lokala VTS - dvs danska myndigheter och rapporterat incidenten!

Jag har sett ett ubåts periskop utanför Gotland (fastnade på radar) - ca 1995 - rapporterade direkt till myndigheterna - visade sig vara en svensk ubåt - (en riktig ubåt - inte en leksaks lego båt)
Senast redigerad av Bluis 2017-08-15 kl. 16:17.
Citera
2017-08-15, 16:12
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imeric
Jag satt nyss och läste om fusk i programmeringstävlingar när det kommer till studenter från Kim Il Sung University. Lite nyfiket så googlade jag detta universitet och visst fan är detta KW?!

en till

Ser ju onekligen ut som KW.
Citera
2017-08-15, 16:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Den banan har jag funderat kring men jag tvivlar starkt på att hon klivit ur ubåten frivilligt i så fall. Mer troligt att han i så fall dumpat kroppen vid någon ö eller liknande, möjligt att hon bara var medvetslös. Det skulle förklara att han verkligen vill få båten sänkt.

Men jag menar att hon inte behöver ha varit varken död eller medvetslös. En man kan lyfta ut en 56-kilos kvinna, vilt skrikande och fäktande men levande. Han fick nog av att hon nedvärderade honom och hans livsverk och sa: "NU GÅR DU UT!" - och så stannade han till vid en holme. Som ett straff - hon skulle bara få det lite obehagligt några timmar. Men sedan gick något snett: hon kanske blev upplockad av ett gäng fulla grabbar som utnyttjade henne sexuellt och slängde henne i havet efteråt sedan exempelvis. Eller halkade på det våta skäret och slog huvudet och blev liggande. Hamnade med huvudet under vatten när tidvattnet kom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in