2017-08-15, 22:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Täckning tror jag knappt att det funnits inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med antenn på utsidan. Under vattnet så fungerar inte denna ändå

Nej, jag tror inte heller det fanns någon täckning att tala om inuti u-båten. Men jag åsyftade om de varit i yt-läge och relativt kustnära så skulle en "auto-sync" kunnat genomföras.
Jag tror inte de varit under ytan öht på denna tur, åtminstone inte innan PM sänkte henne.
U-båten alltså, för att vara tydlig.
Citera
2017-08-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Vem skulle det arnnars vara? Och var är isåfall KW om hon inte var ombord på ubåten?

Är ganska säker på att hon skulle fått reda på om hon va efterlyst

Ja hvem skal det ellers være? PM's fru kanskje? Hun er dyktig på forkledninger. Klart KW vet at det letes etter henne, hun kanskje vil forsvinne, hvem vet? Merkeligere saker har hendt før i verden.
Citera
2017-08-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Kanske bara det att alla simmar åt samma håll, att följa flocken passar mig inte. Omtag från början är värt ett försök. Vi människor vill så gärna se samband att vi ibland missar att udda saker kan hända nära i tid utan att nödvändigtvis hänga ihop. PMs sätt vid räddningen och vid häktningen verkar rått och kallt - om han just råkat dräpa en ung kvinna. Men om han inte gjort det eller först ens visste att hon var försvunnen, då är hans beteende helt normalt. Jag blev arg idag när jag läste att han vill hjälpa polisen men inte får berätta vad han vill säga, eftersom han är misstänkt. Nu har man inga spår efter henne och då borde man nog ändå lyssna på honom, man behöver inte tro allt han säger för det. Men de kan liks gärna leta där han tror hon kan vara också, som att leta genom hela Öresund.
Men visst får han berätta för polisen! Det är allmänheten han inte ska prata med. Var har du fått ifrån att han inte pratar med polisen?
Citera
2017-08-15, 22:54
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Dråp är åtminstone inte mord så långt kan vi vara överens eller hur?

För mig är dråp allt ifrån oaktsamhet (som jag beskrev för ett tag sedan, han har orsakat hennes död men det var inte hans egentliga tanke... han är dock 100% orsaken) till som du säger tillfällig förvirring osv osv... jag är ingen jurist dock så vet inte hela spannet.

Mord är menat/planerat/överlagt... men visst skillnaden kan vara hårfin ibland räcker det med en bra advokat så blir det dråp till en dålig och det blir mord.
Ledsen men du har faktiskt fel. Dråp är uppsåtligt dödande, ingen oaktsamhet eller misstag. Det här en av de mest vanligaste missuppfattningarna som allmänheten har om straffrätten. Ett dråp kan vara planerat och ett mord kan vara oplanerat, det är inte självklart vad som ska betraktas som mord och vad som ska betraktas som dråp.

En källa: http://faktabanken.nu/morddrapvall.htm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Enligt TV4 nyheterna så har man hittat ett föremål som man tror kan ha koppling till fallet. Föremålet hittades på den danska sidan nära Köpenhamn.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fynd-har-gjorts-i-sökandet-efter-försvunna-kim-wall-3928280

Min gissning är ett klädesplagg eller dylikt.

Måste väl vara rätt mycket skrot som flyter omkring i dessa farvatten.

Jag tror tyvärr att det blir svårt att hitta KW om hon hamnat i havet av någon anledning.

Varför i h-vete skulle hon ombord på den där u-båten att göra ensam eller ens alls.
J-ligt märkligt.

Kan PM vara nåt i stil med "bunkerläkaren"?

Hans enda syfte med hela ubåts-bygget kanske har varit att lura ut sina offer till havs och låta dom försvinna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag väljer att tro att det var den äkta KW som var med på Nautilus. Diskuterar gärna konspirationsteorier, men i en annan avdelning i forumet.

Eftersom att polisen utgår ifrån att en äkta KW var ombord så gör också jag det.

Dock så har jag funderat på om PM kan ha känt attraktion till ett visst utseende på kvinna, att KW passar i den mallen och att han gick bananas på henne av den anledningen.

Tillfället gör tjuven så att säga.(svenskt ordspråk)

Du velger å tro. deg om det. Jeg velger å se på flere muligheter. Hvordan vet du at polisen går ut i fra at KW var ombord? De går ut i fra at hun har forsvunnet. Kanskje de også ser på flere scenarier.
Citera
2017-08-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Kolla TV4Play

Något slags föremål funnet på danska sidan nära Köpenhamn, funnet av Svenska Sjöräddningssällskapet i samarbete med Danska. Polisen informerad och fyndet ska överlämnas imorgon (!) då det ska avgöras om det har koppling till försvinnandet eller inte

Bara jag som tycker det är anmärkningsvärt att man inte söker dygnet runt åtminstone första 4-5 dygnen?
I natten är det omöjligt att se föremål även med starka strålkastare. Det reflekteras. Öresund är stort.

Fair enough, men varför kan/vill inte polisen ta emot fyndet direkt så man kan avgöra huruvida det är relevant eller ej och därmed om man direkt vid gryningen ska söka av det området (troligtvis något annat område vid det laget pga strömmarna)? Man förlorar ju oceaner av tid och möjligheter när man letar i ett hav och dröjer på det här viset
Citera
2017-08-15, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I natten är det omöjligt att se föremål även med starka strålkastare. Det reflekteras. Öresund är stort.

Är det därför som man i nattens mörker gjorde ett fynd?
Citera
2017-08-15, 22:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Som ensam kapten så är det kanske i klumpigaste laget att "dyka själv". Inte vet jag var och hur reglagen ska skötas i denna ubåt, men man bör öppna ventilerna samtidigt för att den ska dyka smidigt och elegant. Balansering och trim är nog svårt att sköta om det inte finns en bra kontrollpanel med alla reglagen på samma plats. På äldre ubåtar var nästan allt hydraul- eller tryckluft-styrt - Men det behövdes i regel många matroser samtidigt för att kunna dyka snabbt och välbalanserat.
Tack för det inlägget av erfarenhet, har försökt påpeka det tokiga i att gå ut ensam med gäst. Enligt kamraten var de normalt en styrka på 8 man.
Citera
2017-08-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Kanske bara det att alla simmar åt samma håll, att följa flocken passar mig inte. Omtag från början är värt ett försök. Vi människor vill så gärna se samband att vi ibland missar att udda saker kan hända nära i tid utan att nödvändigtvis hänga ihop. PMs sätt vid räddningen och vid häktningen verkar rått och kallt - om han just råkat dräpa en ung kvinna. Men om han inte gjort det eller först ens visste att hon var försvunnen, då är hans beteende helt normalt. Jag blev arg idag när jag läste att han vill hjälpa polisen men inte får berätta vad han vill säga, eftersom han är misstänkt. Nu har man inga spår efter henne och då borde man nog ändå lyssna på honom, man behöver inte tro allt han säger för det. Men de kan liks gärna leta där han tror hon kan vara också, som att leta genom hela Öresund.

Jag reagerar också över det där. En sak att de inte ville lyssna på honom när de trodde de skulle hitta en kropp efter ett brott i ubåten. När detta inte fanns bör man ta omtag och lyssna på vad han har att säga. Hoppas polisen gör detta men vi på flashback blir handikappade i vårt resonerande eftersom vi inte känner till vad han ville säga.
Citera
2017-08-15, 22:58
Medlem
Hegamons avatar
Jag finner Lantz teori som sannolik (om smuggling). En tanke jag har om varför han sänkte ubåten framför danska räddningsbåten. Det är han ansåg att bevismaterial måste undanröjas nu. Och så såg han läget att sänka båten och räddas av danska sjöräddningen.

Han ville nog inte åka till en hamn och riskera polisen väntade där för att undersöka hans båt. Att sänka en ubåt så den tar in vatten måste troligen göras på minst 6-7 meters djup och det vattendjupet finns i regel inte inne i hamnar. Han hade också behövt planera med båt att ta sig själv bort från ubåten om han skulle sänka den själv på tillräckligt djupt vatten, och den tiden ansåg han sig inte ha.

Är det fastställt att PM hade en säker inkomst i form av anställning? Annars kanske han behövde extra pengar till finansiering av sina projekt.
Citera
2017-08-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det därför som man i nattens mörker gjorde ett fynd?
Smart. Börjar bli trött. De behöver väl sova....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in