2017-08-15, 22:41
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Vi kan inte utesluta att det är en stunt och att hon dyker upp levande.

En som borde veta är raketpeters bror som intygar;
Alltså, i princip de flesta vill tro det bästa om någon i sin familj. De föreställer sig att brottslingar är någon annan och inte deras syster eller bror.
Citera
2017-08-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Lanternor verkar han/dom inte ha brytt sig om nej. Men dom behövs å andra sidan inte så länge man går i dagsljus och möjligen till tidig skymning om jag har förstått det rätt, och det är nog primärt det dom har gjort.

En annan intressant sak i den artikeln om jag förstod det rätt är att Søfartsstyrelsen har bett dom att informera i förväg när dom har tänkt att företa undervattensfärder så att dom kunde skicka navigationsvarningar till annan båttrafik. Men dom svarade aldrig på meddelandet och eftersom det bara var en förfrågan ifrån Søfartsstyrelsen så gjorde dom inte mer åt det just då.

Man kan ju tycka att dom både borde ha svarat och informerat om det nu var ett seriöst projekt.
Ja verkligen. Ytterligare en skum detalj.
Citera
2017-08-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Menar du att det inte finns dna i blod? Blod är den enda anledningen att sänka ubåten, alla andra dna-fynd kan förklaras...
Precis och det är ju det jag säger. Det var inte jag som började dilla om dna. Dna av henne vet alla redan finns. Det jag pratar om är blod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det finns nog väldigt mycket material om detta skall ni se
Radarplottar,övervakad telefontrafik,div vittnen,div vittnen med (trenchcoat o hatt), bärgade navigeringsutrustning och en del annat.

Som jag tidigare skrivit

Ni måste inse att dessa två har är high priority targets för säkerhetstjänsten i Danmark.
Uppfinnarjocke som donar med ubåtar,raketer och tillhörande kemikalier.

Träffar

Frilansjournalist , dessa använder Säkerhetstjänster även i sina hemländer flitigt allmänt känt.
Men en som varit i Nordkorea är hur het potatis som helst - vilken säkerhetspolis som helst
lär ha fått ståfräs av denna kombo även om det nu bara var ett simpelt reportage
som gick snett tack vare hans hetsiga humör.

Och även om det finns mer än så kommer resten begravas med den förklarningen av Danska Säpo

De heter Bagmandspolitiet och andra fiktiva namn -
Citera
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Citat:
PM kan ha tänkt att hans story håller. Den som berättar en historia förväntar sig sannolikt att lyssnaren tror på den.

KW går iland vid 22:30, PM fortsätter att köra ubåt, fartyget drabbas av ett haveri och sjunker. PM räknar med att han kan bestämma om Nautilus ska bärgas eller inte. Problemet han fick var att polisen inte tror på storyn om att KW gick iland, därmed är det polisen som bestämmer om ubåten ska bärgas.

En enkel plan som gick åt pipan helt enkelt.

Men det är ju INGEN som tänkt så vad jag vet på de hundra som är i tråden som exempel. Så varför skulle PM helt tänkt så verkar ju inte riktigt statiskt korrekt (visserligen har ingen i tråden byggt 2 ubåtar, skickat åtminstone 1 raket 100 km heller iofs).

Citat:
Om alla hade trott på att KW gick iland så hade brottsplatsen fortfarande legat kvar på Kögebuktens botten.

PM kalkylerade fel helt enkelt, och det är i så fall inte första gången han gör en felberäkning som resulterar i ett haveri. PM är sannolikt en visionär med taskig förmåga att räkna ut vad som kommer att hända.

Det måste inte vara svårare än så.

Det som låter knepigt återigen är att detta skulle göra PM till en fullständig idiot...
Speciellt då ingen verkar tro honom... det finns mycket som talar för att han inte är det.

Som sagt säger absolut inte att du har fel, dina spekulationer (som är överväldigande majoritet just nu :-) kan som du säger...

Nu vet jag inte om det var du (för jag har blivit kallad "idiot" ett antal gånger det senaste) men istället för att bara kalla folk för idioter så kan vi väl ändå ha en öppen diskussion...
OK?
Citera
2017-08-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det finns nog väldigt mycket material om detta skall ni se
Radarplottar,övervakad telefontrafik,div vittnen,div vittnen med (trenchcoat o hatt), bärgade navigeringsutrustning och en del annat.

Som jag tidigare skrivit

Ni måste inse att dessa två har är high priority targets för säkerhetstjänsten i Danmark.
Uppfinnarjocke som donar med ubåtar,raketer och tillhörande kemikalier.

Träffar

Frilansjournalist , dessa använder Säkerhetstjänster även i sina hemländer flitigt allmänt känt.
Men en som varit i Nordkorea är hur het potatis som helst - vilken säkerhetspolis som helst
lär ha fått ståfräs av denna kombo även om det nu bara var ett simpelt reportage
som gick snett tack vare hans hetsiga humör.

Och även om det finns mer än så kommer resten begravas med den förklarningen av Danska Säpo

Ja ungefär så tänker jag också. Bara möjligheten att hon kunde vara NK agent skulle innebära att man mörklägger utredningen, och det är inte långsökt att hon kan ha varit det. PM är helt klart en person som också kan vara intressant för myndigheterna av olika anledningar.

Jag skulle även kunna tänka mig att det finns en hotsituation mot anhöriga, därav kan PM känna sig tvungen att ljuga och tiga om vad som har hänt.
Citera
2017-08-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Jag såg det nyss på TV 4 Nyheterna på TV (alltså inte web). De sände direkt från sjöräddningen till havs.
Ok.
Citera
2017-08-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Men PM och KW åkte omkring med den utan att dyka alls. Hur ofta tuffar man omkring med den utan att dyka? Den är ju trots allt en ubåt och alla som vill vara med och "leka" med den vill oftast dyka med den.

Det vore mycket intressant om ubåtsföreningensmedlemmar börjar spåna och fundera på varför PM gjorde som han gjorde. Det vet mer än de tror för de har under en längre tid befunnit sig i PM närhet

Som ensam kapten så är det kanske i klumpigaste laget att "dyka själv". Inte vet jag var och hur reglagen ska skötas i denna ubåt, men man bör öppna ventilerna samtidigt för att den ska dyka smidigt och elegant. Balansering och trim är nog svårt att sköta om det inte finns en bra kontrollpanel med alla reglagen på samma plats. På äldre ubåtar var nästan allt hydraul- eller tryckluft-styrt - Men det behövdes i regel många matroser samtidigt för att kunna dyka snabbt och välbalanserat.
Citera
2017-08-15, 22:46
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Dråp är mord fast man det finns någon förmildrande omständighet, tex kan det vara att gärningsmannen är psykiskt störd.

Hur tänkte du här, varför dråp och inte mord? Det är ju hårfint vad gränsen går och oftast slumpen som avgör hur det blir i slutändan i domstolarna.

Förresten, vad är det som TV4 Nyheterna rapporterade nyss har hittats i havet och som kan vara spår efter Kim?

Dråp är åtminstone inte mord så långt kan vi vara överens eller hur?

För mig är dråp allt ifrån oaktsamhet (som jag beskrev för ett tag sedan, han har orsakat hennes död men det var inte hans egentliga tanke... han är dock 100% orsaken) till som du säger tillfällig förvirring osv osv... jag är ingen jurist dock så vet inte hela spannet.

Mord är menat/planerat/överlagt... men visst skillnaden kan vara hårfin ibland räcker det med en bra advokat så blir det dråp till en dålig och det blir mord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Kanske det e värt att lägga PMs sms han skickade torsdagskvällen till en av besättningen med att ställa in båtturen till Bornholm som var planerat dagen därpå.

Ja förloppet är väl inte så svårt att se. 20.30 ca Observeras de i godan ro på väg åter mot Köpenhamnssidan efter 22 smsas det och sedan efter säkert några svettiga timmar observeras han nedsläckt någon tid senare smyga mot svenska sidan. Inte svårt att räkna ut att någonstans där inträffade mordet/dråpet varpå han intensivt försöker fundera ut en "plan". Hade det varit en olycka... t ex att hon fallit över bord kallar man ju på sjöräddningen om man är normalt funtad. Istället smsar han. I det läget är hon dräpt! Enda som förklarar handlandet så långt vi känner det.

Tydligen har han tänkt till när han senare korsar sundet mot svenska sidan kanske för att sänka henne på en plats där han tror att man inte kommer att leta och inte kommer att kunna koppla det till honom om hon till äventyrs hittas. Troligen formas då storyn att han lämnat av henne. 22.30 men den sprack ju som bekant och nu gäller väl någon olycksvariant där hon drullat i sjön som delvis funkat med tanke på rubriceringen.

Troligen är hon alltså sänkt ( går inte att utesluta styckad) och man kan nog inte utesluta att hon ligger nära land eller på land i Sverige vid någon plats han känner och där han kunnat smyga in obemärkt och där man inte söker i första taget.

Sedan har han varit försvunnen och ute på en runda med Ubåten. Kanske till och med dykt en bit. Vem vet kanske övervägde han att sänka båten och sig själv någonstans för att förbli försvunnen. Så blev det inte och han dök upp vid gott mod med en plan. Att han då sänkte sin ögonsten väckte dock frågor som är svåra att ducka för. Som de flesta förstår han nog att det är svårt att tvätta blod i ett begränsat utrymme med ojämnheter skravar och glipor. Teknikerna skulle hitta det. Andra spår som dna och hår mm är ju naturligtvis lätta att förklara men blod. Nej. Därför sänkte han ögonstenen. Fanns inget val i det läget. Undanröja bevis på antingen dödligt våld eller blod från styckning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Svårt att länka till nyheterna som man precis hört på TV! Väldigt nytt fynd förmodligen och har ej hunnit rapporteras på nyhetssidorna... Ingen kropp iaf sa dem. Och att det var Svenska Sjöräddningssällskapet som fann objektet, i närheten av Köpenhamn.
Lugnt. De lär nog inte berätta VAD. Men oroväckande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Man kan alltid hoppas men en ubåt är i regel avskärmad från mottagningar, undantaget ngn sattelittelefon men då måste man bryta ytan, så är det iaf. inom svenska marinens ubåtar.

/1 år i marinen

Äldre atomubåtar kunde kommunicera med sk extrem långvåg, dvs en lång släpantenn som släpps ut bakom rodret och släpas efter ubåten under gång under vattnet. Men det ger tyvärr ingen imponerande bithastighet ( = bandbredd ) , ungefär som riktigt gamla akustiska modem. Dessutom går det åt rätt mycket energi att driva en sådan mottagare/sändare.

Numera tror jag att man mest använder en boj som släpps upp till ytan via en lång kabel, och kan därmed ansluta emot satelliter - och får en mycket bättre bithastighet. Man behöver alltså inte gå upp till ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Kim kan ha spelat in intervjun för att redigera i efterhand, med tillhörande bilder och om hon haft täckning synkat skiten till ett av sina molnkonton, som kanske pojkvännen hjälpt till med access till.
Kan finnas ett och annat i det materialet, om nu det är så hon brukade jobba. Man tar väl en backup på grejerna om mot all förmodan man skulle tappa telefonen eller något sånt här skulle inträffa. Som en slags säkerhet.

Täckning tror jag knappt att det funnits inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med antenn på utsidan. Under vattnet så fungerar inte denna ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in