2017-08-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Angående lanternor så säger hans bror följande.

http://www.expressen.se/kvallsposten/brodern-om-madsen-sin-egen-varsta-fiende/

På denna sida kan man själv se bilder av båten före och efter.
http://editorialtools.aftonbladet.se/ubatsmysteriet/
Inget saknas efter.

För övrigt så säger till exempel handelsfartyget som stötte på ubåten i farleden att den inte hade lanternor.

Dom ger sig ut, för att reportern ska få känna på en ubåt, på riktigt, kanske också för att PM ska kunna beskriva sina känslor, när han är på sjö i båten.

Dom ska dyka, han ska inte ligga själv på botten, men jag tror det handlade om att hon först tvekade på dyk, pratade med sin pojkvän, och insåg att hon måste göra det (dyka), för att få känslan, och kunna beskriva nerven i artikeln. På väg ner, eller någonstans under ytan, bryter hennes Klaustrofobi ut, det blir tumult, oklart hur. Och resten går att lista ut.

Det är nog bara, om dom hittar liket, eller om han berättar som det var, som det verkliga händelseförloppet kanske kommer fram. För även om han i sin tredje eller fjärde version berättar, blir det svårt att verifiera. Mord mindre sannolikt, för min del.

Ungefär så, tror jag, på begränsade fakta.
Citera
2017-08-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Nja, jag är rätt övertygad om att han sänkte båten just för att en privat båt kom i närheten och att han då tog tillfället i akt, annars hade det varit rätt bisarra odds för den händelsen.
Jo men frågan har två alternativa betydelser - den andra betydelsen var om det är rätt märkligt att det gick att hitta ubåten så fort för den där civilisten, när kustbevakningen/sjöräddningen misslyckats.

Var civilisten en medhjälpare som blev kontaktad via radio eller mobiltelefon eller fanns det i förväg överenskommen mötesplats?

Och var svårigheten för sjöräddningen att hitta ubåten att den varit under vatten och PM nu kom till ytan för att han var less, eller för att han bestämt tid för träff eller för att han hörde ljudet av en annan båt?
Citera
2017-08-17, 21:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det har tillkommit en ny uppgift i texten att ubåten blivit observerad av ett fartyg 23.30 vid middelgrunden. Alltså en halvtimma innan det svenska fartyget höll på att krocka i dogdenrännan.
Mina tankar har gått kring att de såg ubåten dyka?
Men polisen har säkert flera vittnen kring middelgrunden?
Upptäckten från fyren var ju 10.14 på förmiddagen innan han drog åt Kögehållet och båten sjönk.
Ja just det det såg jag. Den observationen vid 23:30 har det inte nämnts mycket om. Det nämndes en färja och då någon sådan inte figurerat vid de andra observationerna så var det nog från färjan ubåten siktades 23:30. Vad de såg har jag dock inte sett något om, kanske de såg en dykning, kanske inte.
Citera
2017-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det beror på om det var ett överlagt mord eller ett infall (dråp). Jag har personligen avskrivit olyckshändelse eftersom PM:s beteende i efterdyningarna inte på någon punkt är synonymt med en olycka.

Ett infall att överfalla och mörda KW nere på havets botten (dråp) skulle nästan garanterat resultera i att PM skulle åka fast då det var känt att han var ute med KW på ubåten. Att i den situationen ge efter för ett sådant infall skulle tyda på en makabert dålig impulskontroll. Tippar vi hade sett PM inblandad i slagsmål och kriminalitet tidigare om han i nyktert tillstånd inte kan kontrollera sina impulser bättre än så.

Då återstår mord - dvs. en planerad handling. I ett sådant scenario hade PM i förväg utrustat båten med det som behövs för att sänka kroppen till havets botten, samt övrig utrustning han behövt för att förverkliga sin plan (exempelvis block och talja för att få upp KW:s kropp genom tornet).
Denne mördare har i så fall agerat på samma psykopatiska sätt som skolskjutare och terrorister och liknande. Syftet var troligen att bli känd genom att begå ett spektakulärt brott som detta. Om han hatade journalisten av någon anledning och inte hade några planer på att bli förknippad med mordet så hade han ju kunnat dra på sej en rånarluva och placerat en bomb i journalistens bil eller liknande.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, det är först när det bildas gaser i kroppen som PM får veta om han har nog med vikter. Uppgiften är inte bara att sänka kroppen utan att få den att fortfarande hålla sig under vattnet de första veckorna tills kroppen börjar pysa ut gasen. Och det känns inte som om någon i tråden har något riktigt bra svar på hur mycket vikt som behövs för att övervinna gasen - respektive hur mycket vikt som behövs om PM redan har punkterat kroppen.

PM är uppfinnare och ingenjör och sysslar företrädesvis med att konstruera sådant som sjunker och stiger, bland annat med hjälp av gaser. Menar du på fullt allvar att han skulle ha noll koll på hur man får ett lik att sjunka och stanna på botten?

Han vet bevisligen hur man får en ubåt att ligga still på havsbotten, vet sannolikt hur man får ett lik att göra det samma.
Citera
Medlem
Citat:
Det har tillkommit en ny uppgift i texten att ubåten blivit observerad av ett fartyg 23.30 vid middelgrunden. Alltså en halvtimma innan det svenska fartyget höll på att krocka i dogdenrännan.
Mina tankar har gått kring att de såg ubåten dyka?
Men polisen har säkert flera vittnen kring middelgrunden?
Upptäckten från fyren var ju 10.14 på förmiddagen innan han drog åt Kögehållet och båten sjönk.

Ja det mesta tyder på att Nautilus befann sig i närheten av Middelgrundet ungefär mellan 20:00 och midnatt. Det finns flera vittnen under den tiden som har sett ubåten där omkring. Dessutom har den troligen varit i u-läge minst en gång under den tiden. Sedan verkar den ha stuckit iväg söderut genom farleden där den observerades vid midnatt.
Man undrar vad som hände de här timmarna när den låg i närheten av Middelgrund. Höll intervjun på då nere i båten? Efter att Nautilus lämnade Middelgrund så kan man ju anta att det har varit en del farande hit och dit innan den kom till hamnen på morgonen. Eller kan PM ha legat och sovit på botten?
Citera
2017-08-17, 21:22
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
Satans jävla fläsknos, den här tråden börjar bli lite tröttsam nu utan några som helst nya input..

Om KW inte återfinns, död eller levande, hur lång tid dröjer det innan något händer, rättsligt så att säga?

Jävla tjat om lanternor och torrsim och annat bröte..

+1
Blir ett evigt malande känns det som. Sen kommer faktafelen och folk tuggar det i ett par timmar och sen bildas osannolika teorier hämtade från Camilla Läckbergs senaste böcker...
Citera
2017-08-17, 21:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vi kanske kan lämna lanterna snacket åt sidan. Hans bror säger ju att det inte finns lanternor på båten och att det inte är konstigt att PM körde i mörker. Var tydligen ganska vanligt.
Som jag sa igår, hur involverad är brodern i ubåten? Finns det skäl att tro att han känner till varenda pinal ombord? Om det skulle komma från flera i ubåtsgänget att man bestämt sig för att lämna den löstagbara lanterna som tidigare fanns på landbacken så skulle jag känna mig mer övertygad. Utifrån detta känns det för tunt för att ta brorsans ord för sanning.

Däremot om han brukade gå utan lanterna i mörker så minskar ju graden av knepighet med att han gjorde så framför det där fraktfartyget.
Citera
2017-08-17, 21:24
Medlem
Samtidigt som han har en helikopter ovanför sig och en båt närmar sig sänker han ubåten. Vad har han så brottom att gömma som kan genomföras med sänkningen? Att han haft blöta kläder som han sprungit runt med inne i ubåten, det är vanligen rätt torrt i en ubåt trots allt. Eftersom han från ubåten tagit sig i land från ubåten i ett ärende måste han bli blöt. Ett ärende som var mest naturligt att göra med kläderna på, ett ärende han eventuellt tänkt återkomma till senare eftersom man ev. kan ta sig dit med bil. Men nu plötsligt är det ont om tid och han har en del att förklara. Klart att alla letar till havs dock.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Även nya kompanjonen Meyer har sagt att det inte fanns lanterna nu. Han hade åkt med honom flera gånger sedan de la i båten i April.
Det finns ju ingen anledning att ljuga om det när polisen ändå vet hur det ligger till.
Med tanke på floden av påståenden, vissa grundade, vissa ogrundade så skulle det sitta fint med länk och citat för varje nytt påstående. Det här är väl nytt va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det lät som att du avsåg att förmedla fakta när du skrev "Problemett är att båten inte kan stiga från djup större än 65-80 meter enligt facebookgruppen". Om du inte hade trott på deras uppgift så hade du inte skrivit att det var något problem utan något i stil med "Enligt Facebookgruppen kan ubåten inte stiga från djup större än 65-80 m men bla bla bla bla...".
Jag skrev som sagt"enligt facebookgruppen", inte att det de facto är så.
Citera
2017-08-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
PM är uppfinnare och ingenjör och sysslar företrädesvis med att konstruera sådant som sjunker och stiger, bland annat med hjälp av gaser. Menar du på fullt allvar att han skulle ha noll koll på hur man får ett lik att sjunka och stanna på botten?

Han vet bevisligen hur man får en ubåt att ligga still på havsbotten, vet sannolikt hur man får ett lik att göra det samma.
Nej, jag menar på fullt allvar att han kanske inte har koll på hur många kilos lyftkraft kroppsgaserna ger. En ingenjör kan räkna på flytkraft, men detta är även ett biologiskt problem. Upplever du personligen att skolan har lärt dig hur mycket gas som bildas i ett lik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in