2017-08-15, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är nästan så att man kan tro detta. Inget verkar logiskt i denna historia. Vilken förklaring man än försöker med så faller den på något. Dessutom får jag en känsla av att det på något sätt är planerat.

Om man leker med tanken att detta är ett enormt practical joke och KW lever, vad skulle han kunna få för straff? Skulle han kunna få betala ett enormt skadestånd för att han har lurat polisen? Finns det öht någon sådan brottsrubricering, typ konstprojekt?

Det finns en dansk kriminalroman, kvinnan i rummet, skriven av Jussi Adler-Olsen, som har vissa likheter. Det handlar om en framgångsrik kvinna som blir bortrövad på en färja och instängd i en tryckkammare under flera år och ingen har en aning om var hon är eller varför hon är borta.

Retar mig att jag inte kan hitta artikeln.
Tror det var en dansk sida.
Men Madsen är ju en klurig jäkel, han har kanske listat ut något som gör att han/de undviker allt för stora skadestånd och skit.

Eller så har hon försvunnit frivilligt, av någon anledning.

Om han oavsiktlig tagit livet av henne, förstår jag inte varför han nte tillkallade hjälp.
Och var det medvetet, så är det ju jävligt korkat att döda någon i en liten ubåt mitt ute i sundet, då det självklart leder till en massa oönskad uppmärksamhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Transpondern skickar gps-data och id till en central (kan inte en mobil göra). En AIS-mottagare visar båtarna, denna funktion kan man via internet komma åt på en mobil. Dvs så länge det finns bra täckning för mobildata. Antar det är detta du menar...

Tror jag inte han har, ser ingen gps-antenn på masten! Skärmarna är nog bara till för kamerorna som används som periskop...
GPS-antenn på masten innebär att han behöver vattentät genomföring för antennen. Men han behöver inte yttersta precision och kan t ex ha valt att montera en takantenn på insidan av luckan. Så när han öppnar luckan så ser den en någorlunda stor del av himlen. Tappar precision eftersom den inte ser 360 grader runt men han kanske föredrar en snabb och enkel lösning som ändå ger honom 50m precision.

Vet inte om han använder ubåten någonstans där det finns grynnor och liknande så det faktiskt är viktigt att ha riktigt bra precision - men det är ju inte så mycket jobb att då ev haka upp en antenn på en krok på masten eller köra ett magnetfäste.
Citera
Avslutad
Hur lätt svårt är det att kliva av PMs ubåt ?
Känns inte som man kan göra det i vilken hamn som helst utan att ha en liten båt med sig.
Kanske inte heller är så lätt att genomföra detta i mörker på ett okänt ställe.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Fullt möjligt.

Vissa funderingar; varför hade han inte någon annan med sig - han har ju själv påpekat att han själv inte kan manövrera ubåten ensam?

19.30 - sent kan tyckas - borde inte någon mera varit med här, ingen som visste om denna tur?

Som jag förstod det saknar ubåten någon vettig navigering - än värre när det börjar bli kväll att dra runt då?

Han ville nog ha journalisten för sig själv - det var hans reportage - ingen annans(?)

Han påstår att han inte hade med sin mobil? Verkar oerhört korkat av en man med den kalibern - därav vissa tvivel.

Han borde ha haft möjlighet/kunnat larma vid olycka - fanns något sådant alls i ubåten?

Hade varit bättre om han nu (isåfall) inte fått paranojja och larmat på hjälp direkt. Men Högmod går före fall....
Hur tänker du nu, jag kan låta mobilen ligga om jag skall tex ut och fiska, inte fan vill jag bli störd och är det något viktigt (villket inte hänt de sista 7 åren) så hör de av sig senare eller lämnar ett meddelande, jorden går inte under om inte fon är med och man behöver inte googla allt i livet, man har väl en hjärna till det... Just nu ringer en massa försäljare på ett av mina abonemang, den fonen ligger hemma 24/7 tills det lygnar ner sig (de ringer ju i perioder).

Så du kan inte se det som ett bevis för något att välja bort fonen som mest stör.
Citera
2017-08-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Just det, din fundering på vad som hänt, är helt ointressant. Vad som är intressant, är om polisen hittar relevant spår i båten, och/eller om liket dyker upp. Det är bara det som återstår i fallet, självklart också om PM väljer att berätta.....

Så, igen, det är ingen som helst ide att spekulera om hur det kan ha gått till, bara att lägga på "hold", lite likt Tova och Njutånger, även om det finns skillnader, såklart, likheten är främst att två eventuella förövare var helt ensamma med eventuella offer, och där stannar likheterna. Det blir intressant att följa under hösten, i båda fallen.

Ok. Så 525 sidor med spekulationer är intressanta. Men "min" åsikt var inte intressant? Tack för den. Mycket vänligt.
Citera
2017-08-15, 13:34
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det finns säkert någon plats men jag är böjd att tro att sådant görs med följebåt under normala förhållanden. Det som gnager lite är att de är ute norr om Middelgrunden vid 2030 vilket nästan är i skärningen mellan farlederna in till CPH och Holländerdjupet (Drogdenrännan) och att tyskens observation vid 20:30 säger att båten verkade vara på väg söderut (vilket är åt fel håll i sammanhanget). Bristen på observationer efter det och det faktum att de, om allt förlöpt normalt, borde gått tillbaka mot CPH inom den tidsrymden gör att det verkar märkligt om de gått närmare Köpenhamn igen för att dyka, då borde någon sett båten kan man tycka.
Vägen till Refshaleøens östra sida är mer syd än sydväst. Kan han ha satt av henne vid piren i sydöstra hörnet?
Och hon helt enkelt druttat i där, om han nu åtminstone försökt att lämna av henne och sedan fortsätta sin färd.
Det skulle också kunna sägas vara i närheten av restaurangen.
Citera
2017-08-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Han kan ha släppt av henne i Sverige lite diskret om hon hade problem med sin svartsjuka boyfriend, det skrivs lite om han, så man undrar vad gjorde han under den aktuella tiden efter att ubåten gått till sjös?
Ubåtskapten kanske bara varit behjälplig i hennes flykt och är tyst till hon är vid sitt mål typ, kanske en IS resa till Syrien, vem vet med kvinnor idag. I samma veva informera hon nån hemlighet vad föreningen planerade mot kaptenen, så då sänkte han den på vägen hem.
Han kan ha släppt av henne för nära en flyktinganläggning och då vet vi hur det går.

Han ville ju berätta för pressen men det ville inte åklagare veta av, kanske att hon frivilligt velat fly en trist tillvaro i Svedala då hon är van vid liv och rörelse, sen har vi anhöriga som tror hon lever, så trots att hon inte hör av sig tror de så,,, brukar hon sticka iväg utan att meddela??? Finns många märkliga saker man bör utreda innan man kallar kaptenen för mördare... Men samtidigt vet han att det blir ersättning när han släpps på fri fot och då tycker det är okey att vila upp sig i häktet med go mat och rumsservice samt då ersättning vid muck.
Alltså, det finns inga indicer på att pojkvännen är "svartsjuk", skriv inte så om du inte har belägg för det när folk troligen googlar sig galna på det här och kan ta det som en sanning. Vi har varit inne på det här tidigare, det är väldigt orimligt att hon gått under jorden självmant - det hade funnits andra kringbevis som gjort att polisen då fokuserat sökandet på land isf och det har inte skett. Dessutom svarar det inte någonting på varför han skulle sänka ubåten eller hans allmänt märkliga beteende i fallet. Det finns långt mycket mer som får PM att verka misstänkt (han är tom anhållen misstänkt för hennes död!) så att spekulera i huruvida han är skyldig är absolut mindre kontroversiellt. Pojkvännen däremot har ett helvete idag och förtjänar inte att onödiga flashbacksanningar vevas upp som implicerar honom (som det inte finns några belägg för).
Citera
2017-08-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Förutom att PMs historia om att han släppt av henne vid 22:30 skjutits ner av Polisen plus att han uppges ha kommit med andra förklaringar efter att så skett. Plus att det inte fanns några skador på ubåten som förklarade sänkningen, plus att polisen tillsammans med Danska försvarets experter sagt att PM sänkte ubåten med vett och vilje. Och motiv för att sänka båten saknas om det inte är för att undanröja bevis.

Ja, han är uppträngd in i ett hörn, frågan är om han har en joker, och frågan är också om polisen kommer att ha det, i form av tekniska bevis från båten, eller ett funnet lik.....

MEN, så länge inget dyker upp, lik eller teknisk bevisning från båten, lär han gå fri....
Citera
2017-08-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Fullt möjligt.

Vissa funderingar; varför hade han inte någon annan med sig - han har ju själv påpekat att han själv inte kan manövrera ubåten ensam?

19.30 - sent kan tyckas - borde inte någon mera varit med här, ingen som visste om denna tur?

Som jag förstod det saknar ubåten någon vettig navigering - än värre när det börjar bli kväll att dra runt då?

Han ville nog ha journalisten för sig själv - det var hans reportage - ingen annans(?)
Han borde ha haft möjlighet/kunnat larma vid olycka - fanns något sådant alls i ubåten?

Mycket relevanta frågor. Att han sänkte ubåten kan bero på att han ville förstöra eventuella spår av att det har funnits en annan person i ubåten. Vad händer med fingeravtryck om de utsätts för saltvatten?
Citera
2017-08-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur tänker du nu, jag kan låta mobilen ligga om jag skall tex ut och fiska, inte fan vill jag bli störd och är det något viktigt (villket inte hänt de sista 7 åren) så hör de av sig senare eller lämnar ett meddelande, jorden går inte under om inte fon är med och man behöver inte googla allt i livet, man har väl en hjärna till det... Just nu ringer en massa försäljare på ett av mina abonemang, den fonen ligger hemma 24/7 tills det lygnar ner sig (de ringer ju i perioder).

Så du kan inte se det som ett bevis för något att välja bort fonen som mest stör.
Det som är märkligt är att det finns ett SMS skickat från PMs mobil till en av kollegorna under torsdagskvällen (där han meddelar att man ställer in Fredagens planerade tur till Bornholm).
Vi vet inte exakt tidpunkt för SMSet då det inte offentliggjorts. Är det före det att båten lämnat hamnen kan hans påstående om att inte ha någon mobil i båten stämma (även om det är märkligt). Om SMSet är skickat efter 19:30 så ljuger han och har dumpat telefonen.
Citera
2017-08-15, 13:37
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Känns konstigt om han inte har telefon. Däremot kanske han har telefondisciplin och stänger av telefonen för han vet att han ändå inte har täckning nere i ubåten. Så säger han någonting som avser att han inte har någon påslagen telefon - och detta tolkas som att han inte har någon telefon.
Att han hade en telefon är väl bevisat iom att han skickade ett SMS.
Citera
2017-08-15, 13:37
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag tror du kan göra en hel del roligt med ekolod. Men först skulle nog PM:s ego tvinga honom att låta oss veta om de gjort någonting sådant.

Sedan är det ju en del jobb att antingen sitta och titta hela tiden, eller lyckas få ihop mjukvara som analyserar och försöker översätta till någon form av larmsystem. Från programmeringstekniskt perspektiv är det nog nästan enklast att hemhacka program som mäter ekotiden från rå transducer - dvs lite som ultraljudssensorerna som bilar har som backsensor.

Har de gjort kreativa saker så hade jag förväntat mig att vi skulle sett ett antal länkar till video eller intervju där PM kör full sales pitch på tekniken.
Madsen hade ju i alla fall bytt ut mangnetkompassen mot en gyrokompass och det är ju en fördel när man sitter i en stålcylinder från ett gammalt vindkraftverk och är helt omsluten av metall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in