Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 13:34
  #5989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RasmusTankar
Låter ju helt och hållet efterblivet, vad fyller det för syfte utom för att jävlas? Gör de utdrag på alla ur typ LADOK vid kontraktskrivning eller hur kan de veta om jag blivit antagen tidigare?

Det fyller syftet att förhindra att icke-seriösa får förtur till lägenhet.

Utan kravet kan man tänka sig att det går att söka program, få boende, hoppa av, Bo billigt och repeat nästa år.

Hela syftet med Novisch är också att underlätta för de som är helt nya i staden. Därav kravet på 1. Bo utanför pendlingsavstånd (Skåne) och 2. Inte varit antagen tidigare. Dom som varit det antas kunna lösa sin situation med befintligt kontaktnät eller nationer.
__________________
Senast redigerad av hoaxy 2017-07-24 kl. 13:39.
Citera
2017-07-24, 21:45
  #5990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Det fyller syftet att förhindra att icke-seriösa får förtur till lägenhet.

Utan kravet kan man tänka sig att det går att söka program, få boende, hoppa av, Bo billigt och repeat nästa år.

Hela syftet med Novisch är också att underlätta för de som är helt nya i staden. Därav kravet på 1. Bo utanför pendlingsavstånd (Skåne) och 2. Inte varit antagen tidigare. Dom som varit det antas kunna lösa sin situation med befintligt kontaktnät eller nationer.

Det är inte i närheten av en tillräckligt bra motivering för att göra så. Dessutom så kräver ju AFB att man studerar minst 15p per termin för att få bo i deras bostäder, vilket redan motverkar avhoppare. Nu åkte jag istället i fällan då jag sökte för att många uppmanade till att "hålla alla dörrar öppna". Regeln borde självfallet vara att den som tackat ja till en plats på Lund förut inte får novisch-status.

Ett jävlans påhitt är vad det är, utan någon som helst syfte.
__________________
Senast redigerad av RasmusTankar 2017-07-24 kl. 21:49.
Citera
2017-07-24, 21:48
  #5991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Det fyller syftet att förhindra att icke-seriösa får förtur till lägenhet.

Utan kravet kan man tänka sig att det går att söka program, få boende, hoppa av, Bo billigt och repeat nästa år.

Hela syftet med Novisch är också att underlätta för de som är helt nya i staden. Därav kravet på 1. Bo utanför pendlingsavstånd (Skåne) och 2. Inte varit antagen tidigare. Dom som varit det antas kunna lösa sin situation med befintligt kontaktnät eller nationer.

Undrar även hur du kan tycka att bli antagen till en linje på Lund gör en mindre "ny" i staden? Ett antagningsbesked ger mig inga som helst erfarenheter av någonting, det är bara ett bevis på att jag hade högre poäng än den första som inte kom in.
Citera
2017-07-25, 00:26
  #5992
Medlem
Får ni inte något bra könummer eller novichstatus i kön, så ta kontakt med nationerna, de har bostäder för den som är villig att bli förman och verkar vettig nog att genomföra det.
Citera
2017-07-25, 12:08
  #5993
Medlem
1. Kommer man ses som gammal gubbe om man bor i korridor och är 27-28år?

2. Vad är den största skillnaden mellan sparta och parantesen?

3. Hur långt är det från universitetet från ovanstående områden?

4. Första dagen på plugget är den 28 Augusti,

5. När startar nollningen?
__________________
Senast redigerad av IPTVTV 2017-07-25 kl. 12:34.
Citera
2017-07-25, 12:54
  #5994
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPTVTV
3. Hur långt är det från universitetet från ovanstående områden?

4. Första dagen på plugget är den 28 Augusti,

5. När startar nollningen?
3. Definiera "universitetet".

4. Ja.

5. Förmodligen veckan innan; exakt datum skiljer sig förmodligen beroende på program.
Citera
2017-07-25, 18:11
  #5995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPTVTV
1. Kommer man ses som gammal gubbe om man bor i korridor och är 27-28år?


Knappast, folk på universitet är oftast väldigt laidback, ingen bryr sig överhuvudtaget egentligen. De skönaste personerna jag träffat är i 25-30 års åldern under min korta universitets sejour
Citera
2017-07-25, 18:42
  #5996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPTVTV
1. Kommer man ses som gammal gubbe om man bor i korridor och är 27-28år?

2. Vad är den största skillnaden mellan sparta och parantesen?

3. Hur långt är det från universitetet från ovanstående områden?

4. Första dagen på plugget är den 28 Augusti,

5. När startar nollningen?

1. Nope. Visst du kanske tillhör de äldre men om du inte typ redan börjat bli flintis på toppen eller något så är det lungt.
2. Har inte vart på parentesen faktiskt, men sparta är bland det billigaste som finns i lund och standarden är därefter. Det däremot är ett område jag skulle rekommendera mest för klientel i 19-22 års åldern. mkt fester, trångt, relativt låg standard etc.
3. Vilken del av universitet ska du till?
sparta ligger bokstavligen kanske 50 meter från ekonomihögskolan och 100 meter från LTH.
Men från stan ligger sparta kanske en km, där många av de "mjukare" utbildningarna men också juristernas byggnad ligger.
Parentesen ligger kanske en km söder om det, och från delarna av universitet som är i stan. (typ juristbygget)
Universitet som helhet ligger utspritt i staden och vid LTHs område. På norra sidan om LTH hittar du delphi och kämnärsrätten. de är mkt praktiska för LTHare och ekonomer vad gäller närhet, kanske 100-500 meter ebroende på vart du ska inom LTH.
4. -
5. Beroende på program antingen dagen du börjar, dagen efter du börjar eller upp till 5 dagar innan du börjar. Du kan säkert maila kåren du kommer tillhöra och fråga.
Citera
2017-08-06, 15:10
  #5997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidRocker
Hejsan!

Ska börja studera Biologi i Lund nu till höst, och undrar lite:
I alla dessa olika områden, som Delphi, Sparta, Vilanden osv, bor folk helt slumpmässigt, eller söker sig vissa typer till vissa områden? Vill liksom inte flytta in till ett område där det bara hänger massvis med ekonomer eller liknande, hehe.

Som andra har sagt, är inte uppdelat så. Naturligt drar sig LTHare (och naturvetare) till Delphi och Kämnärs pga det är galet nära, även Sparta är nära. Du kommer troligtvis mestadels hänga med folk i klassen, så kvittar vad det bor för folk nära dig. Dock är det ju alltid kul att ha bra grannar, kvittar dock vad de pluggar. Hör av dig om du har frågor om biologiprogrammet, har polare som går det.
Citera
2017-08-15, 05:01
  #5998
Medlem
Kontrapunktens avatar
Jag inte var registrerad under "utlottningsperioden", då jag var reserv och blev först antagen efter andra antagningsbeskeded i början av augusti, innebär det att jag inte kommer ha någon förtur för novischlägenheter?
Citera
2017-08-15, 22:10
  #5999
Medlem
Kan man gå med i Lunds nation för att få chans på bostad genom lottning, och om det inte går vägen, lätt byta nation? Är i behov av boende men Lunds nation är kanske inte den nation jag egentligen vill vara medlem och engagera mig i. Och kan man gå med i flera nationer?
Citera
2017-08-15, 22:20
  #6000
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Jag inte var registrerad under "utlottningsperioden", då jag var reserv och blev först antagen efter andra antagningsbeskeded i början av augusti, innebär det att jag inte kommer ha någon förtur för novischlägenheter?
Ja, det innebär det. Du skulle ha registrerat dig hos AFB tidigare om du ville vara med i novischlotteriet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback