Citat:
Ursprungligen postat av
StyrmanStake
Bra spaning.
Då är det "bara" för flashbacks radarexperter att spola tillbaka bandet från radarövervakningen som enligt en del är 100% i Sundet.
När det gjorts så vet vi rimligen exakt var, när och hur ubåten färdats.
Vi vet tex helt exakt var ubåten befann sig när den siktades av fartyget som passerade 30 m ifrån ubåten runt midnatt.

Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Bra observation. Det betyder ju dock inte att han inte dykt vid något tillfälle, bara att ubåten troligen inte färdats någonstans i u-läge. Men det borde finnas plottar ja.
Ja
OM det finns plottar ja, men det finns ju ingen anledning att radarstationerna skulle spara sådan data i flera dygn. Möjligen om det hänt en olycka att man kan ha de närmaste timmarna bakåt. Det finns inte mycket anledning att spara sådana radardata, annat än som undervisningsmaterial.
Jag menar att hamnarna ändå håller reda på ankommande och avgående fartyg, och brukar föra in det i loggböckerna.
Det är tydligen likadant på många flygledartorn och liknande att det finns ingen mening i att spara sådant i många dygn. Vilket också visade sig i eftersöket kring MH370, Malaysia Airlines.
Dessa system sparar ju bara i regel den senaste tiden enligt ett roundrobin schema, ringbuffer eller typ evighetsloop.
Nu kan vi ju i och för sig hoppas att man kan återskapa innehållet på aktuella hårddiskar bakåt i tiden.
Man måste ju också vara medveten om att radarekonas utseende kan vara mycket olika på olika föremål, Ubåten kan alltså "se mindre ut" än vad den är i verkligheten, beroende på radarstationernas egenskaper och placering och vinkel emot det intressanta objektet. Och tex om flera objekt ligger nära varandra sett ifrån radarantennen så kan de se ut som ett enda objekt.
Fritidsbåtar och yrkesbåtar har ju uppmanats att ha en sk radarreflektor som fungerar ungefär som reflexer, eller reflexen hos ett
"kattöga" som ger ett distinkt, skarpt och markerat radareko som i regel aldrig kan misstolkas för något annat än ett fartyg.
Om ubåten har en sådan radarreflektor, det vet jag inte, troligen inte, den skulle väl vara i vägen uppe i tornet kan jag tro
Nu vet jag ju inte men det är ju stor fördel att länka ihop flera radarstationer vilket ger mycket högre precision i mätningarna. Öresund måste ju annars vara en av Världens mest övervakade farleder kan jag tro, eftersom den har speciella förutsättningar. Engelska Kanalen, Suezkanalen, Malacka-sundet är ju andra sådana viktiga farleder.
Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Tja, antagligen finns det ju spots ombord med täckning om ubåten är vänd rätt och dessutom kan den ju ha en mobilantenn helt enkelt, för distribution, en GSM-repeater e.dyl. Men, utan sådant så är täckningen nog rätt dålig ombord, för att inte säga att täckningen är rätt dålig på sjön ö.h.t. om man är lågt, nära vattnet (dock, i aktuell region föreställer jag mig att täckningen är betydligt bättre än utanför random annan kust).
Att det inte är täckning på 10m djup är självklart.
Alltså en ubåt är ju en perfekt Faradays Bur och dessutom i tjockt stål (*) - Jag kan inte annat än anta att mobiltäckningen är obefintlig inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med en antenn utanför skrovet. Och den kan bara ta emot signaler och sända när den befinner sig ovanför vattenytan.
En del militära ubåtar kan skicka upp en boj som kan hålla tex satellit-kontakt, men bandbredden är i regel inget att skryta med. Besättningen kan alltså inte typ ladda ner film eller titta på NetFlix
(*) Varför måste det vara tjockt stål i en ubåt då ? Jo den enkla förklaringen är att om den ska kunna dyka djupt så måste den kunna motstå trycket, därför måste plåten vara tjock. Tjock stålplåt är också fördelaktigt för att tåla grundstötning,, påkörning, lyftning på varv mm. Varje buckla kan nämligen utgöra en svaghet och kan göra skrovet mindre tåligt emot tryckpåkänningar.