2017-08-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför tror polisen det?
Det är språkförbistring och kassa journalister. Man frågade om räckvidden och konstaterade att den teoretiska tiden skulle möjliggöra en färd in på tyskt territorialvatten. Polisen kommenterade att man inte utesluter något och att man i så fall skulle samarbeta med Tysk polis i frågan. De tillade även att man på samma sätt skulle samarbeta med Svensk polis om det behövdes. Sen snurrade tidningarna till det för att få klick på rubrikerna, i vanlig ordning.
Citera
2017-08-14, 19:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Då hade det ju räckt att fälla upp rodret på den sidan som var mot bärgningsfartyget. Sedan tvivlar jag som sagt på att dykarna ens visste att de gick att fälla upp, det är ju ingen standarlösning för ubåtar. Utöver det så borde de vilja påverka så lite som möjligt av ubåtens konfiguration för att inte sabba några bevis.

Det går hur bra som helst att köra med dem nerfällda i ytläge, de är bara uppfällbara för att inte slå i kajkanten när ubåten är förtöjd.

Om man bara hade lyft ena sidan så hade den väl gått ojämnt som fasen i vattnet och dragit åt något håll.

Jag vet inte, spekulerar bara. Jag tror inte vi kan utesluta att han varit under vatten med den och bara lyft rodren efter en sväng under ytan.

Alternativt att man lyft dom vid bärgning för att underlätta.

Fattar inte varför man ska ut och åka ubåt med reporter om man inte ska demonstrera själva grejen med att ha en ubåt.
Citera
2017-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Va, var såg du det? Det låter smått otroligt om någon skulle ha lagt märke till det i mörkret när de är så små och nätt och jämnt befinner sig ovanför vattenytan. Är du säker på att du inte har blandat ihop det? Jag är skeptisk tills jag ser det i citat.

Någon av skvallerblaskorna. Minns inte vilken. Ta mig inte på orden men vet att jag reagerat på det ända sen uppgiften först dök upp.

Citera
2017-08-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför tror polisen det?
Jag tror inte polisen tror det alls, de utesluter det bara inte. Det finns naturligtvis en hel hög med mindre sannolika scenarier som ej ännu är uteslutna.
Citera
2017-08-14, 19:23
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Det är ingen PRstunt. Inget är mer säkert i den här röran. Det är inte direkt geniet Anna Odell vi har att göra med tack och lov.
Varför skulle hon annars dyka upp i Tyskland?
Citat:
Allt är möjligt. Vi utesluter inte att hon kan ha förts till exempelvis Tyskland, säger Henrik Brix vid Köpenhamnspolisen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-teori-om-forsvunna-kim/
Citera
2017-08-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Hon har inte dykt upp i Tyskland din dåre!

Högst hypotetiskt kanske ubåten skulle ha hunnit till tyskt vatten och tillbaka på tiden den var borta, men ingenting talar för det och allt som talar för något (t.ex. vittnet) talar MOT den idén.

Eftersom polisen arbetar förutsättningslöst så utesluter man bara inte Tyskland och någon jävla journalist gör en poäng av det (samma fån kallar PM för "forskaren"). Det finns massor med idéer som inte är uteslutna.

Kan du försöka vara lite seriös eller ska du fortsätta att påstå att du är seriös och i själva verket dumma ner tråden som du alltid gör?
Senast redigerad av DjILY 2017-08-14 kl. 19:29.
Citera
2017-08-14, 19:27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Det var samma igår, hon kan lika gärna flyta upp i Polen eller nåt. Dom uttalade sig om att självmordsutövare dykt upp kring polska kusten efter att ha hoppat från nån bro i Danmark... Dom utesluter det inte men det är inte så troligt.
Citera
2017-08-14, 19:28
Medlem
moretothiss avatar
Citat:

Jag är tämligen säker på att de åsyftar hennes döda kropp.
Citera
2017-08-14, 19:30
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCANIAvsVOLVO
Beror på hur han har fäst vikten på fotleden isåfall, även om kroppen ruttnar och tynar bort så finns ju fortfarande skelettet kvar och håller vikten fast vid skelettet.
Det har förekommit att skor med fötter i har hittats runt om i världen.
Som i Kanada :
"Att fötterna inte har sjunkit till botten tror polisen beror på löparskornas flytförmåga. Enligt havsexperten Curtis Ebbesmeyer är det just armar, ben, händer, fötter och huvud som lossnar från kroppen när en människa dör i vattnet. "

Om hon bundits fast med tyngd, så finns det fortfarande möjlighet att hon flyter upp.
Men som sagt: Det tar tid.
Senast redigerad av locknloll 2017-08-14 kl. 19:35.
Citera
2017-08-14, 19:30
Medlem
Citat:

Dyker hon upp i Tyskland är det på en strand om en månad eller fem. Det är troligen det han mena.
Citera
2017-08-14, 19:32
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Finns det någon karta i tråden över platsen där han sänkte båten? Där det är utmärkt.
Citera
2017-08-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Bra spaning.
Då är det "bara" för flashbacks radarexperter att spola tillbaka bandet från radarövervakningen som enligt en del är 100% i Sundet.
När det gjorts så vet vi rimligen exakt var, när och hur ubåten färdats.

Vi vet tex helt exakt var ubåten befann sig när den siktades av fartyget som passerade 30 m ifrån ubåten runt midnatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Bra observation. Det betyder ju dock inte att han inte dykt vid något tillfälle, bara att ubåten troligen inte färdats någonstans i u-läge. Men det borde finnas plottar ja.

Ja OM det finns plottar ja, men det finns ju ingen anledning att radarstationerna skulle spara sådan data i flera dygn. Möjligen om det hänt en olycka att man kan ha de närmaste timmarna bakåt. Det finns inte mycket anledning att spara sådana radardata, annat än som undervisningsmaterial.

Jag menar att hamnarna ändå håller reda på ankommande och avgående fartyg, och brukar föra in det i loggböckerna.

Det är tydligen likadant på många flygledartorn och liknande att det finns ingen mening i att spara sådant i många dygn. Vilket också visade sig i eftersöket kring MH370, Malaysia Airlines.

Dessa system sparar ju bara i regel den senaste tiden enligt ett roundrobin schema, ringbuffer eller typ evighetsloop.

Nu kan vi ju i och för sig hoppas att man kan återskapa innehållet på aktuella hårddiskar bakåt i tiden.

Man måste ju också vara medveten om att radarekonas utseende kan vara mycket olika på olika föremål, Ubåten kan alltså "se mindre ut" än vad den är i verkligheten, beroende på radarstationernas egenskaper och placering och vinkel emot det intressanta objektet. Och tex om flera objekt ligger nära varandra sett ifrån radarantennen så kan de se ut som ett enda objekt.

Fritidsbåtar och yrkesbåtar har ju uppmanats att ha en sk radarreflektor som fungerar ungefär som reflexer, eller reflexen hos ett "kattöga" som ger ett distinkt, skarpt och markerat radareko som i regel aldrig kan misstolkas för något annat än ett fartyg.

Om ubåten har en sådan radarreflektor, det vet jag inte, troligen inte, den skulle väl vara i vägen uppe i tornet kan jag tro

Nu vet jag ju inte men det är ju stor fördel att länka ihop flera radarstationer vilket ger mycket högre precision i mätningarna. Öresund måste ju annars vara en av Världens mest övervakade farleder kan jag tro, eftersom den har speciella förutsättningar. Engelska Kanalen, Suezkanalen, Malacka-sundet är ju andra sådana viktiga farleder.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Tja, antagligen finns det ju spots ombord med täckning om ubåten är vänd rätt och dessutom kan den ju ha en mobilantenn helt enkelt, för distribution, en GSM-repeater e.dyl. Men, utan sådant så är täckningen nog rätt dålig ombord, för att inte säga att täckningen är rätt dålig på sjön ö.h.t. om man är lågt, nära vattnet (dock, i aktuell region föreställer jag mig att täckningen är betydligt bättre än utanför random annan kust).

Att det inte är täckning på 10m djup är självklart.

Alltså en ubåt är ju en perfekt Faradays Bur och dessutom i tjockt stål (*) - Jag kan inte annat än anta att mobiltäckningen är obefintlig inne i ubåten om det inte finns en GSM/3G-repeater med en antenn utanför skrovet. Och den kan bara ta emot signaler och sända när den befinner sig ovanför vattenytan.

En del militära ubåtar kan skicka upp en boj som kan hålla tex satellit-kontakt, men bandbredden är i regel inget att skryta med. Besättningen kan alltså inte typ ladda ner film eller titta på NetFlix

(*) Varför måste det vara tjockt stål i en ubåt då ? Jo den enkla förklaringen är att om den ska kunna dyka djupt så måste den kunna motstå trycket, därför måste plåten vara tjock. Tjock stålplåt är också fördelaktigt för att tåla grundstötning,, påkörning, lyftning på varv mm. Varje buckla kan nämligen utgöra en svaghet och kan göra skrovet mindre tåligt emot tryckpåkänningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in