Citat:
Ursprungligen postat av
polygrip
Ang djuprodrena. Inte bara det. Det cirkulerade uppgifter som så att personer på båten som nästan kolliderade med den när den korsade farleden på natten hade sett skadan på bakre djuprodret. Frågan är om detta stämmer och isåfall följaktligen om skadan fanns där när han lämna hamnen.
Va, var såg du det? Det låter smått otroligt om någon skulle ha lagt märke till det i mörkret när de är så små och nätt och jämnt befinner sig ovanför vattenytan. Är du säker på att du inte har blandat ihop det? Jag är skeptisk tills jag ser det i citat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Jag funderar på ifall det inte hade blivit krångligt att bogsera ubåten vid sidan av fartyget som dom gjorde, ifall rodren varit ute. Så tänker mig att dom kan ha fällts in av bärgarna?
Hur är det att köra båten i ytläge med rodren ute? Om dom dykt så kan han ha helt sonika gått upp till ytan och bara tagit in rodren för att fortsätta i ytläge...
Då hade det ju räckt att fälla upp rodret på den sidan som var mot bärgningsfartyget. Sedan tvivlar jag som sagt på att dykarna ens visste att de gick att fälla upp, det är ju ingen standarlösning för ubåtar. Utöver det så borde de vilja påverka så lite som möjligt av ubåtens konfiguration för att inte sabba några bevis.
Det går hur bra som helst att köra med dem nerfällda i ytläge, de är bara uppfällbara för att inte slå i kajkanten när ubåten är förtöjd.
Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Vi får hoppas att polisen gör mätningar av mobiltäckning inne i skrovet och att FUP eller dansk motsvarighet blir offentlig till slut. Det är ju nämligen inte säkert att mobilen funkar i metallburken även i ytläge. Det är t.o.m. osannolikt. Stora delar av kabinen är ju under vattenlinjen, dessutom, även i ytläge.
Ja just det. Inte bara spårning via radar utan även att följa mobiltelefoner blir ju himla mycket bättre om den bara gått i ytläge (jämfört med att vara totalt omöjligt i uläge). Står man uppe i tornet är säkert signalen alla tiders i hela Öresund och även större delen av Kögebukten men nere i ubåten betydligt sämre.
Bara stålskrovet i sig försämrar väl inte så katastrofalt men skrov nedsänkt till största delen i vatten så blir det nog inte mycket signalstyrka kvar.