2017-08-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Om dansken har bundit fast tyngd i fotleden ,så är väl risken/möjligheten stor att hon flyter upp,eftersom fötter lossnar under förruttnelseprocessen ?
Problemet är att det då måste finnas någon som ser liket under tiden det flyter, eftersom det snart sjönker igen. Hur lång tid detta tar vet inte jag.

Beror på hur han har fäst vikten på fotleden isåfall, även om kroppen ruttnar och tynar bort så finns ju fortfarande skelettet kvar och håller vikten fast vid skelettet.
Citera
2017-08-14, 19:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Möjligt att dieseln kan gå utan tillförsel av luft i någon minut. Och ja, det skulle bildas ett undertryck och den operationen är farlig (har orsakat olyckor förr).

Men var i helvete får du "flera ATM" ifrån? Självklart inte, det finns inte negativa tryck och du kan inte sänka trycket med exempelvis två standardatmosfärer om du bara har en atm, dvs vanligt tryck, i kabinen.

Japp. I stand corrected på ett väldigt oflashbackigt sätt.
Citera
2017-08-14, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dom sa just på tv4 nyheterna att man vet fortfarande inte hur båten har rört sig. Man ska försöka undersöka elektroniken i båten och telefonmaster för att få en aning om det.

Men inget om någon super-radar som följt ubåten hela resan.

Man vet alltså inte hur den kört eller var. Ännu iaf.

Om den danska eller svenska försvarsmakten har en superradar så berättar man sannolikt inte det. Mycket möjligt att militären har facit men att en försvunnen kvinna är underordnat angelägenheten om att behålla försvarshemligheter hemliga. Det är inte försvarets uppgift att lösa brott.
Citera
2017-08-14, 19:09
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om den danska eller svenska försvarsmakten har en superradar så berättar man sannolikt inte det. Mycket möjligt att militären har facit men att en försvunnen kvinna är underordnat angelägenheten om att behålla försvarshemligheter hemliga. Det är inte försvarets uppgift att lösa brott.

Försvarsmakten kan väl bistå med en plott i alla fall.
Citera
2017-08-14, 19:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Ang djuprodrena. Inte bara det. Det cirkulerade uppgifter som så att personer på båten som nästan kolliderade med den när den korsade farleden på natten hade sett skadan på bakre djuprodret. Frågan är om detta stämmer och isåfall följaktligen om skadan fanns där när han lämna hamnen.
Va, var såg du det? Det låter smått otroligt om någon skulle ha lagt märke till det i mörkret när de är så små och nätt och jämnt befinner sig ovanför vattenytan. Är du säker på att du inte har blandat ihop det? Jag är skeptisk tills jag ser det i citat.

Citat:
Jag funderar på ifall det inte hade blivit krångligt att bogsera ubåten vid sidan av fartyget som dom gjorde, ifall rodren varit ute. Så tänker mig att dom kan ha fällts in av bärgarna?

Hur är det att köra båten i ytläge med rodren ute? Om dom dykt så kan han ha helt sonika gått upp till ytan och bara tagit in rodren för att fortsätta i ytläge...
Då hade det ju räckt att fälla upp rodret på den sidan som var mot bärgningsfartyget. Sedan tvivlar jag som sagt på att dykarna ens visste att de gick att fälla upp, det är ju ingen standarlösning för ubåtar. Utöver det så borde de vilja påverka så lite som möjligt av ubåtens konfiguration för att inte sabba några bevis.

Det går hur bra som helst att köra med dem nerfällda i ytläge, de är bara uppfällbara för att inte slå i kajkanten när ubåten är förtöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vi får hoppas att polisen gör mätningar av mobiltäckning inne i skrovet och att FUP eller dansk motsvarighet blir offentlig till slut. Det är ju nämligen inte säkert att mobilen funkar i metallburken även i ytläge. Det är t.o.m. osannolikt. Stora delar av kabinen är ju under vattenlinjen, dessutom, även i ytläge.
Ja just det. Inte bara spårning via radar utan även att följa mobiltelefoner blir ju himla mycket bättre om den bara gått i ytläge (jämfört med att vara totalt omöjligt i uläge). Står man uppe i tornet är säkert signalen alla tiders i hela Öresund och även större delen av Kögebukten men nere i ubåten betydligt sämre.

Bara stålskrovet i sig försämrar väl inte så katastrofalt men skrov nedsänkt till största delen i vatten så blir det nog inte mycket signalstyrka kvar.
Citera
2017-08-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl mest klena Stockholmare som tror att det enda sättet att bli fysiska stark är att springa på gym.
Andra blir det genom fysiskt arbete.
Vi vet inte om han har deltagit i det fysiska arbetet att bygga båten.
Sluta snacka dumheter. Har du sett inloppet från tornet? En extremt fysiskt stark person får nog inte ens plats pga muskelmassa. Att hantera en kropp genom detta hål är nog extremt svårt oavsett om man kommer från landet eller staden. Däremot ser jag inte problemet, för jag kan inte tänka mig annat än att det finns helt dugliga vinschanordningar ombord och luckan på skrovet är dessutom lättare att komma åt och fodrar en sjögång för att bli obrukbar.

Som sagt, att han fått ut kroppen ser jag inte som något problem. Han är på en båt större än en liten eka. Ombord finns pinaler. Han behövde dessutom flera timmar extra eftersom han blev försenad. Så, det är rätt enkelt att tänka sig att han initialt hade problem, som han sedan löste med vadhelst han hade ombord. Lealösa kroppar ÄR svåra att flytta då det inte bara är vikt, utan kroppen är "semiflytande" och "seg".
Citera
2017-08-14, 19:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Henrik Brix, vaktchef vid Köpenhamnspolisen säger till Expressen att polisen inte utesluter att Kim Wall kan ha förts utomlands, exempelvis till Tyskland.

Varför tror polisen det?
Citera
2017-08-14, 19:16
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Tycker ändå det rimligen borde vara god täckning i båten så länge luckan är öppen. Och jag har svårt att tro att de har stängt lyckan så länge de fått i ytläge.

Att mobiltrafiken kopplas mellan Sverige och Danmark beroende på var i sundet man befinner sig kan kanske spela in?
Citera
2017-08-14, 19:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Försvarsmakten kan väl bistå med en plott i alla fall.

Försvarsmakten(svenska) bistår det civila samhället om lämpliga resurser finns och att det inte inverkar negativt på den egna verksamheten, ungefär så.

Att ge information(till exempel sensorinformation) till en utländsk myndighet som skulle kunna avslöja Försvarsmaktens förmåga och att det är negativt för försvaret och därmed rikets säkerhet låter sig knappast göras.

Kvinnor mördas titt som tätt, mördare går ibland lösa, rikets säkerhet är sannolikt prioriterat.

I vilken mån det svenska försvaret har bistått den danska polisen med information vet inte jag, sannolikt ger man den hjälp man kan med utgångspunkt i ovanstående.
Citera
2017-08-14, 19:17
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Högst troligt att det påståendet kommer från PM själv..det som polisen kablar ut till media. Han ändrar sin historia från parti till minut,allt för att hela historien skal bli så märklig som möjligt om vart hon kan ha tagit vägen. Orimligheterna växer i grad med hans panik. Hon är inte bortförd till Tyskland. Det vore väl bättre om sökinsatserna sker på Saltholm och däromkring , som är mest troligt av allt.

Ja det håller jag med dig om Det känns betydligt mer troligt att hon finns någonstans kring Saltholm. Men kan även ha drivit med strömmen mot Sverige.
Citera
2017-08-14, 19:17
Medlem
Citat:
Dom sa just på tv4 nyheterna att man vet fortfarande inte hur båten har rört sig. Man ska försöka undersöka elektroniken i båten och telefonmaster för att få en aning om det.

Men inget om någon super-radar som följt ubåten hela resan.

Man vet alltså inte hur den kört eller var. Ännu iaf.
Alltså, sådant tar tid. Polisen själva har ingen primärradar som täcker hela området, så man får fråga snällt hos andra myndigheter när det blir aktuellt.

Ubåten är ju rätt låg, även om den är i metall. Någon annan som vet höjden på tornet och höjden på förmodade radarstationer får räkna ut dess horisont, men jag skulle köpa både "synts hela tiden" och "kunde inte följas" då jag vet att inte uttrycka mig tvärsäkert i denna fråga.
Citera
2017-08-14, 19:19
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför tror polisen det?
Jag skulle tro att det beror både på kapaciteten på ubåtens färdsträcka under de timmar den var borta och vattenströmmarna de sista dygnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in