Citat:
Ursprungligen postat av
polygrip
10 hk räcker nog ändå för ett par tre knop med den där pråmen. Mer behöver han inte.
Ang djupurladdningen så absolut. Oavsett vilket så har han haft minst 5 timmar på sig. Det betyder isåfall att han haft minst en hel mils radie han kan leka inom utan att behöva gå upp till ytan.
Teoretiska siffror och dom har nog inte gått några länge sträckor under vattnet. Dom har såvitt jag vet inte varit under 40 meters djup heller. .
Det som ställer till det är givetvis att dom har svårt att navigera, men också att se vad som finns över dom. Det finns två stora farleder som passerar i sundet. Flintrännan och Drogdenrännan. Båda har ett djup som bitvis understiger 10 meter samtidigt som dom klarar fartyg med ett djupgående på 7,5 till 8 meter. Nu vet jag inte hur hög Nautilus är, men minst 4 meter. Det innebär att risken att faktiskt bli på/överkörd av ett fartyg är stor. Speciellt när du har svårt att navigera och seglar i princip blint. Enligt PM själv är att bli just på/överkörd en av hans stora farhågor. Så att han skulle segla i undervattensläge hur som i sundet kan vi nog glömma, och jag tror definitivt inte att han skulle våga sig på att korsa det och då gå rakt under samtliga farlederna. Det finns dessutom en eller ett par äldre mindre farleder/rännor utöver dom
Banken där sundet är som grundast går om jag inte missminner mig nånstans mellan Limhamn och Drogden, dvs i det område där han sedan i ytterkanten mot Kögebukten sedan sänkte båten. Det är så pass grunt där att de som jag känner som seglar i området kallar det för Öresundsbassängen på norra sidan om banken, dvs i höjd med Köpenhamn - Malmö.
Det är också anledningen till varför riktigt djupgående båtar (8 meter eller djupare) endast går in i Öresund om destinationen är Malmö eller Köpenhamn, dom klarar helt enkelt inte att passera banken. De djupgående som ska längre in i Östersjön går via Stora Bält.