2017-08-14, 02:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Kan han dömas till något om kroppen eller bevis aldrig hittas?

Absolut! I nordens rättssystem kan du dömas på indicier runt brottet. PM är ju redan skyldig enligt media så han blir absolut dömd om man ändå inte hittar fröken Wall. Minst till dråp!

Länge leve det nordiska rättssystemet!
Citera
2017-08-14, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
10 hk räcker nog ändå för ett par tre knop med den där pråmen. Mer behöver han inte.

Ang djupurladdningen så absolut. Oavsett vilket så har han haft minst 5 timmar på sig. Det betyder isåfall att han haft minst en hel mils radie han kan leka inom utan att behöva gå upp till ytan.
Teoretiska siffror och dom har nog inte gått några länge sträckor under vattnet. Dom har såvitt jag vet inte varit under 40 meters djup heller. .

Det som ställer till det är givetvis att dom har svårt att navigera, men också att se vad som finns över dom. Det finns två stora farleder som passerar i sundet. Flintrännan och Drogdenrännan. Båda har ett djup som bitvis understiger 10 meter samtidigt som dom klarar fartyg med ett djupgående på 7,5 till 8 meter. Nu vet jag inte hur hög Nautilus är, men minst 4 meter. Det innebär att risken att faktiskt bli på/överkörd av ett fartyg är stor. Speciellt när du har svårt att navigera och seglar i princip blint. Enligt PM själv är att bli just på/överkörd en av hans stora farhågor. Så att han skulle segla i undervattensläge hur som i sundet kan vi nog glömma, och jag tror definitivt inte att han skulle våga sig på att korsa det och då gå rakt under samtliga farlederna. Det finns dessutom en eller ett par äldre mindre farleder/rännor utöver dom

Banken där sundet är som grundast går om jag inte missminner mig nånstans mellan Limhamn och Drogden, dvs i det område där han sedan i ytterkanten mot Kögebukten sedan sänkte båten. Det är så pass grunt där att de som jag känner som seglar i området kallar det för Öresundsbassängen på norra sidan om banken, dvs i höjd med Köpenhamn - Malmö.
Det är också anledningen till varför riktigt djupgående båtar (8 meter eller djupare) endast går in i Öresund om destinationen är Malmö eller Köpenhamn, dom klarar helt enkelt inte att passera banken. De djupgående som ska längre in i Östersjön går via Stora Bält.
Senast redigerad av GoofyGuy222 2017-08-14 kl. 02:40.
Citera
2017-08-14, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Då finns det mycket troligt ett CO2-filter av något slag, samt givetvis O2-behållare. Så båten specad för upp till 8 personer?
Kan hantera 8 personer men tror planen är max 4 vid dykning.
Citera
2017-08-14, 02:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Då finns det mycket troligt ett CO2-filter av något slag, samt givetvis O2-behållare. Så båten specad för upp till 8 personer?
Nej, läs först, skriv sedan.
Citera
2017-08-14, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Läs lite tillbaka i tråden bara, kolla exempelvis efter mina inlägg så ser du. 5 h, inga som helst problem med luften.
CO2-mätare varnar inte för låg O2-nivå och oftast så blir CO2-nivån farligt hög långt innan O2-nivån blir farligt låg.

"Slutet" kärl= husvagn, check?

Människor i den, check?

CO2 börjar stiga, check?

DEt betyder att O2 minskat, check?

Hela grejen en mycket enkel indikator på att det är dålig luftomsättning i vagnen, och sannolikt en O2-halt på väg ner, check? Självklart får man inte ut några exakta O2-värden, men det var inte "applikationen" i detta fall.

Kanske kan vi avsluta detta nu? Check.
Citera
2017-08-14, 02:39
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du verkar att inte förstår vad jag menar. Jag är övertygad att han har dödat henne med våld och har hittat på en saga för att rädda själv. Men det han sagt/hittat på är kränkande för BOs anhöriga. Vad kan de vara? Jag tror att sex -och drogrelaterade händelse är kränkande för anhöriga. Vad kan vara mer som han hittat på och som är kränkande?
Jag tror att han påstår (ljuger om) att KW är död genom en olycka. Anhöriga kanske inte gärna vill se PMs förmodligen påhittade version av KWs död basuneras ut i media.
Citera
2017-08-14, 02:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
"Slutet" kärl= husvagn, check?

Människor i den, check?

CO2 börjar stiga, check?

DEt betyder att O2 minskat, check?

Hela grejen en mycket enkel indikator på att det är dålig luftomsättning i vagnen, och sannolikt en O2-halt på väg ner, check? Självklart får man inte ut några exakta O2-värden, men det var inte "applikationen" i detta fall.

Kanske kan vi avsluta detta nu? Check.
Det kunde kanske varit kul för dig att avsluta med att ha lärt dig något men du verkar hellre vilja fortsätta ha fel så gör du så då. Check
Citera
2017-08-14, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Kan hantera 8 personer men tror planen är max 4 vid dykning.

Låter rimligt.
Citera
2017-08-14, 02:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Absolut! I nordens rättssystem kan du dömas på indicier runt brottet. PM är ju redan skyldig enligt media så han blir absolut dömd om man ändå inte hittar fröken Wall. Minst till dråp!

Länge leve det nordiska rättssystemet!
Ah fast det var ju han ubåt och så har han ändrat sin berättelse, klart han ska in på livstid!
Citera
2017-08-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ungefär så. Vilket betyder att PM "bara" behövde ragga ihop pengar för att färdigställa renoveringen(vilket tog två år efter att föreningen drog sig ur).

Hade varit bra om folk läste blogginlägget. Citerar en viktig del med kommentarer om och av PM själv.

"I løbet af den sidste uge op til gårsdagens generalforsamling, er den manglende tiltro til et langsigtet samarbejde med Peter Madsen, desværre blevet bekræftet. Selvom ubådsforeningen hele tiden har prøvet at holde tvisten i privat regi, valgte Peter Madsen i torsdags d 26 februar at bringe konflikten ud i offentligheden på sin hjemmeside såvel som blog på ing.dk. Siden da har Peter Madsens udmeldinger skiftet kurs – nogle gange op til flere gange dagligt. Efter ophedet debat på ing.dk både fredag og lørdag, kom Peter Madsen om søndagen på banen med en udmelding om, at han valgte at gå fra ubåden: ”Jeg sagde farvel til hende i går eftermiddag, og jeg har ingen planer eller noget ønske om at have nogen relationer til ubåden Nautilus i fremtiden.”

Sent mandag aften fik to af bestyrelsens medlemmer så denne sms fra Peter Madsen: ”Du skal nok tænke det sådan at der hviler en forbandelse over Nautilus. Den forbandelse er mig. Der bliver ikke ro om Nautilus så længe jeg findes. Du kan ikke hæve den forbandelse juridisk. Det er lige meget om du for ret eller ej, usikkerheden er der stadigvæk (…) Lad hende være. Tag hende ikke bare fordi du kan. Det er ikke godt for jer. I vil aldrig få en god følelse i den ubåd (…) Ikke at jeg iøvrigt aner hvad i beslutter jer for. Men vær kloge. Smid ikke mere hjerte blod i den båd. For din egen skyld. Du fortjener bedre.”

Tirsdag aften fik bestyrelsen så yderligere en mail fra Peter Madsen, hvor han informerede os om, at han havde indregistreret Nautilus under Raketmadsens Rumlaboratorium ApS – og i øvrigt ønskede os held og lykke med generalforsamlingen dagen efter. Vi har siden talt med Skibsregisteret og fået at vide, at der allerede den 11. februar var blevet anmeldt en ejerret til ubåden, men at den endnu ikke var blevet registreret. Denne anmeldelse var altså kommet næsten 2 uger før Peter Madsen blev ekskluderet fra foreningen for at modarbejde dens formål."

Det här bevisar att människan är galen.
Citera
2017-08-14, 02:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så som det verkar har PM sedan dess lekt allan ballan och kört omkring i sin privata ubåt runt Danmark. Kan tänka mig att fröken Wall har ställt en fråga för mycket som har gjort att PM:s självskänsla har fått en stor törn samt att han därför har blivit dödligt våldsam.

Intressant om vi från media eller anhöriga får höra om vilket upplägg/vinkel Wall hade på sin artikel. Jag tycker att det luktar som att fröken Wall kanske på något sätt ville avslöja PM som en skojare!

Hur tänker ni andra?
Ja, skrev detta tidigare i natt, att ett scenario kunde vara: "KW hade tänkt skriva något ofördelaktigt om PM, vilket skulle sätta stopp för hans höga tankar om sig själv inför hans fd ubåtskompanjoner."
Citera
2017-08-14, 02:45
Avslutad
har han as berger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här