2017-08-14, 08:05
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moretothis
Ja, varför får jag känslan av att danskarna skyddar PM och tar hans parti? Han är ju trots allt lite av en national-hjälte over there och vi vet ju alla vad danskarna tycker om oss svenskar och vår politik.

Ja, varför? Seriös fråga: kan du utveckla varför?

Själv ser jag inga tecken på sådan bias.

Polisen och det juridiska systemet kan ju inte agera enligt spontana "ta jäveln för mord"-infall.
Citera
2017-08-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Kim är ännu inte hittad. Hur vågar de anklaga för dråp utan att hon ens påträffats ?

Pga hans lögner och att han sänkte ubåten när han blev upptäckt. Omständigheterna sammantaget gör att han kan dömas.
Citera
2017-08-14, 08:06
Medlem
dontblamecains avatar
Exhibitionisten Madsen får tillfälle att visa upp sitt geni och senaste fantastiska projekt för en världsreporter. Olyckligtvis ramlar kvinnan i vattnet och uppfinnaren som troligtvis saknar all form av sjömanskap fixar inte att rädda henne. Hon försvinner i djupet. Blamagen blir för stort för killens ego, han drabbas av panik och drar till med en lögn för att rädda ansiktet och påstår att han släppt iland henne tidigare. Irrar sedan runt med släckta lanternor och letar efter kroppen.

Bara en teori alltså.
Citera
2017-08-14, 08:10
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Ja, varför? Seriös fråga: kan du utveckla varför?

För att han först häktas misstänkt för mord, men sedan ändras det till dråp, häktningsförhandlingarna hålls bakom stängda dörrar och jag vet inte om du såg bilder från teknikernas undersökning av ubåten, men den såg ytterst tafatt och oprofessionell ut.
Citera
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Exhibitionisten Madsen får tillfälle att visa upp sitt geni och senaste fantastiska projekt för en världsreporter. Olyckligtvis ramlar kvinnan i vattnet och uppfinnaren som troligtvis saknar all form av sjömanskap fixar inte att rädda henne. Hon försvinner i djupet. Blamagen blir för stort för killens ego, han drabbas av panik och drar till med en lögn för att rädda ansiktet och påstår att han släppt iland henne tidigare. Irrar sedan runt med släckta lanternor och letar efter kroppen.

Bara en teori alltså.

Inte alls omöjligt. Börjar själv luta åt något i den stilen, nästan mer än sexteorierna.

Känns - för en amatörpsykolog som bara har mediala beskrivningar av PM att gå på - som det är ett större no-no för PM att utmålas som usel sjöman än att få inviter avvisade.
Senast redigerad av Guz 2017-08-14 kl. 08:16.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
8 minuter kan dieseln gå utan att luft tillförs utifrån.

Problemet är att det blir ett stort undertryck i båten, flera ATM om jag inte missminner mig.

Det är sjukt obekvämt att snorkla. Trumhinnorna sliter.
Det kan inte bli flera ATM:s undertryck. Vid en ATM:s undertryck uppstår vakuum, och lägre än så kan inte lufttrycket bli.

På vilket sätt sliter trumhinnorna?
Citera
2017-08-14, 08:12
Medlem
Guzs avatar
Citat:
För att han först häktas misstänkt för mord, men sedan ändras det till dråp, häktningsförhandlingarna hålls bakom stängda dörrar och jag vet inte om du såg bilder från teknikernas undersökning av ubåten, men den såg ytterst tafatt och oprofessionell ut.

Ok, jo, men jag föreställer mig att det har med juridiska teknikaliteter och bevisläget just nu att göra. Att han häktas för dråp nu betyder ju inte att det är det han åtalas för senare (vilket du förstås vet, men påpekar det ändå).
Citera
2017-08-14, 08:12
Medlem
Rickard Olssons avatar
Sverige har mycket längre häktningstider. Vi får regelbundet kritik från FN pga det.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-pa-kortare-haktningstider?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/392059?programid=4702

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Verkar som man kan sitta 28 dagar oavsett vilken av dom där två kategorierna man har. Sjukt länge om man jämför med Sverige. Verkar skilja sig åt.
Citera
2017-08-14, 08:16
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Ok, jo, men jag föreställer mig att det har med juridiska teknikaliteter och bevisläget just nu att göra. Att han häktas för dråp nu betyder ju inte att det är det han åtalas för senare (vilket du förstås vet, men påpekar det ändå).

Ja, som sagt, bara en känsla och lite av en konspiratorisk tanke från mitt håll. Jag hoppas jag är ute och cyklar och att danska polisen gör sitt bästa.
Citera
2017-08-14, 08:18
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ja, som sagt, bara en känsla och lite av en konspiratorisk tanke från mitt håll. Jag hoppas jag är ute och cyklar och att danska polisen gör sitt bästa.

Sant. Kanske eventuell klumpighet/försiktighet delvis beror på att undersökningar av u-båtar inte hör till vardagen.
Citera
2017-08-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Deducera = härleda
D.v.s man mäter CO2-halten och beräknar övriga halter utifrån det värdet

LOL, det var inom citattecken, den som skrev menade nog reducera", jag är mer än bekant med begreppen.

Sluta med detta nu, läs på tidigare citat, vad saken handlar om, istället för att fastna i oväsentliga detaljer!!!!!!
Citera
2017-08-14, 08:42
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skulle egentligen säga en kropp luktar lik relativt omedelbart som den dör, vilket en likhund kan känna. Så hade han inte sänkt ubåten hade troligen en likhund känt liklukt i ubåten.

Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Läste att en likhund kan markera likdoft när liket legat 20 minuter som lägst

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Stämmer inte.

Nedan, test där vissa organ fortfarande fungerar. Men är alla organ "döda" blir det annorlunda.

"Several squares had been placed beneath a clothed corpse within three hours of death, when some organs and many cells of the human body are still functioning. Over the next month, the dogs did hundreds of trials in which they signalled the contaminated square with 98 per cent accuracy, falling to 94 per cent when the square had been in contact with the corpse for only two minutes. The research concluded that cadaver dogs were an "outstanding tool" for crime-scene investigation."

Sedan frågan om hur länge en yta måste exponeras:

" In a study published last year, the forensic pathologist Lars Oesterhelweg, then at the University of Bern in Switzerland, and colleagues tested the ability of three Hamburg State Police cadaver dogs to pick out – of a line-up of six new carpet squares – the one that had been exposed for no more than 10 minutes to a recently deceased person."

https://www.google.se/amp/www.independent.co.uk/news/science/the-csi-death-dogs-sniffing-out-the-truth-behind-the-crime-scene-canines-835047.html%3famp

Sen då frågan hur snabbt en död kropp börjar utsöndra det speciella ämne decaverine som hundarna kan känna av. Decaverine uppstår när "decomposition" börjar.

"Decomposition begins several minutes after death, with a process called autolysis, or self-digestion."

https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/science/neurophilosophy/2015/may/05/life-after-death

Så, det är klart att det blir svårare tidigt, men troligen inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in