2017-08-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Inte ens landsortsdjupet är säkert djup för en bärgning, så nej inte försäkringsbedrägeri. Okänd plats i nordatlanten skulle kanske funka.

Han hade säkert ventiler i ubåten för att länspumpa den om den skulle sjunka, så han lätt får upp den sen.
Citera
2017-08-13, 16:20
Medlem
Detta blir ju värsta tänkbara scenariot om polisen bara har indicier såsom att han såg henne sist, ingen övervakningskamera visar att han släppte av henne/inga vittnen såg det hända och att han sänkt den älskade ubåten med flit, samtidigt som ingen kropp återfinns? Massor med spekulationer och misstankar mot Madsen, han hamnar i en Mats Alm-sits som jag ser det, men visst han förblir en fri man.
Citera
2017-08-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Med reservation för att något framkommit den sista timmen så tror jag det hela är mindre spektakulärt än många av de teorier som förs fram här.

Jag tror båda stått i tornet på öppet vatten. Raket-dansken har gått ner i båten (antigen för att starta båten eller så har den gått hela tiden och han går ner för att ändra kurs) Båten kränger men dansken fortsätter med det han gör för att sedan gå upp i tornet. Det är då han upptäcker att hon är borta. Det är detta han nu har erkänt men menar att det inte är hans fel att hon ramlat i vattnet. Han får panik och kör runt för att leta efter henne. Han inser att han på något sätt ändå är ansvarig, han är ju kapten. Han får panik när han förstår att karriären är över och åker planlöst runt hela natten innan han kommer fram till idén om tekniskt fel. Det är därför han sänker båten, inte för att dölja spår.

Det måste ha hänt något i båten eftersom han sänkte den.
Citera
2017-08-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Bilden av en excentrisk, smått galen och temperamentsfull person börjar nå media. En person som drivs av sin barnsliga fantasi snarare en sunt tänkande. Verkar dock ses mer som annorlunda.och harmlös snarare än galen, temperamentsfull och farlig.

http://www.expressen.se/kvallsposten/vannerna-om-madsen-blir-latt-arg-men-ar-inte-valdsam-/

Min personliga uppfattningär dock att sådana personer lätt kan går över deras normala gränser precis som psykopater när deras övertygelse och livsidé kanske blit emotsagd. Kan ha räckt som orsak. Å andra sidan kan sänkandet av ubåten vara en kortslutning i tanken att får inte jag ha den så ska dom inte heller få den.

Precis. Att det bara är förbrytare som är kapabla till ondskefulla gärningar är dessutom helt fel och naivt att tro. Kriminalhistorien är full av exempel på "helt vanliga" individer som begår de mest groteska och oväntade handlingar, särskilt om de utsatts för press.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Han hade säkert ventiler i ubåten för att länspumpa den om den skulle sjunka, så han lätt får upp den sen.
Ubåtar har trimtankar, hur tror du annars att de kan dyka respektive stiga?
Citera
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Jaha, då kände hon alltså honom sen tidigare då? Det förklarar ju saken. Hon var helt enkelt pengagalen. Stackars man.

Läsförståelsen här inne ligger inte på topp.
Var stod det att hon kände honom i det svaret?
Citera
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jösses.
[//]

3. Om man förblöder i ubåten så blir det nog svårt att få ut något av att "filterera vattnet" som några håller på och fantiserar om. Dom använde dränkbara pumpar för att tömma båten och kan möjligtvis filtera ut föremål.
Ubåten är 17 meter lång och 2 meter bred. Säg att besättningsutrymmet är 12 * 1,5 * 1,5 meter stort. Det blir 27 kubikmeter vatten. En normal människa innehåller 5 liter blod, kvinnor mindre och Kim var dessutom liten, så säg 4 liter högt räknat. Detta förutsätter att hon förlorar ALLT sitt blod vilket är totalt omöjligt.

Uträkningen blir då 4 / 27000 = 0,0001481 alltså 0,0148 promille blod i havsvattnet.
Att få ut något vettigt av det är ju bara skitsnack.
[//]

Ja, kan nog bli svårt med den utspädningen. Men kanske om det går att höja koncentrationen igen genom att få endast H2O mängden att minska i ett prov.

"Blood may be detected either pure
or diluted,while fresh,or long after it has been dried, rinsed away,or cleaned away.[5] Its sensitivity is such that it will evidence blood in quantity smaller than the minimum required to perform D.N.A. typing."

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.bluestar-forensic.com/pdf/en/Watkins_Brown_luminol_BS.pdf&ved=0ahUKEwiPp4KesNTV AhUhOpoKHdDlBV0QFggiMAE&usg=AFQjCNGY4orIqxgNlbvlvr 49lM9lkb5SCA

Men jag tror inte heller det är blod i ubåten. Inte i de mängder som behövs för att dödförklara någon i alla fall.
Citera
2017-08-13, 16:23
Medlem
.

Ytterligare ett foto på Wall och Madsen som jag inte sett tidigare 13 fotot av 14 i artikeln.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4786410/Body-missing-journalist-not-board-sunken-submarine.html
Nu får jag upp foto som nummer 2 på sidan. Så korrigerar min tidigare info.
Senast redigerad av Flashybits 2017-08-13 kl. 16:28. Anledning: ny info
Citera
2017-08-13, 16:23
Medlem
jardins avatar
Uppsnappat i fransk press! Dock inget nytt.
Googleoversatt t engelska: Denmark: Does the sinking of a craft submarine hide a murder?
http://www.sudouest.fr/2017/08/13/danemark-le-naufrage-d-un-sous-marin-artisanal-cache-t-il-un-meurtre-3691592-4803.php
Citera
2017-08-13, 16:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Med reservation för att något framkommit den sista timmen så tror jag det hela är mindre spektakulärt än många av de teorier som förs fram här.

Jag tror båda stått i tornet på öppet vatten. Raket-dansken har gått ner i båten (antigen för att starta båten eller så har den gått hela tiden och han går ner för att ändra kurs) Båten kränger men dansken fortsätter med det han gör för att sedan gå upp i tornet. Det är då han upptäcker att hon är borta. Det är detta han nu har erkänt men menar att det inte är hans fel att hon ramlat i vattnet. Han får panik och kör runt för att leta efter henne. Han inser att han på något sätt ändå är ansvarig, han är ju kapten. Han får panik när han förstår att karriären är över och åker planlöst runt hela natten innan han kommer fram till idén om tekniskt fel. Det är därför han sänker båten, inte för att dölja spår.
Hade han varit smart så hade han efter att ha gjort sig av med kroppen, gått in till hamn och legat en stund. Gjort sig rätt säker på att någon sett ubåten vid hamnen. Slängt lite kläder och hennes mobil ( igång) på kajen. Sen gått till havs igen. Dock hade han haft svårt att förklara sänkningen av båten.

Men det hade stärkt hans ihop fabulerade historia.
Citera
2017-08-13, 16:26
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
1. De flesta människor i detta land växer inte upp med mantrat att man inte ska lita på polisen, tvärtom att man ska berätta allt för polisen

Det har inte att göra med vilket område man växer upp i, det handlar bara om utbildning. Man har aldrig något att tjäna på att prata med polisen, om du tror att det påståendet är falskt råder jag dig att kolla på följande video som visserligen åsyftar USA, men poängen är inte väsentligt annorlunda för någon annanstans i världen: https://www.youtube.com/watch?v=d-7o9xYp7eE

(Ja, videon är 46min men det är värt varenda minut, och det är som sagt inte kunskap som bara är nyttig för USA.)

Citat:
2. En häktad person har sällan tillgång till media och har således ingen aning om vad omvärlden vet, tror sig veta eller inte vet alls. Det är medvetet så så att polisen ska kunna kontrollera situationen helt och försöka knäcka MGM för att få fram sanningen

Just precis därför säger man ingenting till polisen. Nu har MGM sagt något som kunde falsifieras av polis, därav ser han skyldig ut, oavsett hur verkligheten är.

Citat:
3. De flesta normala människor som växt upp under normala omständigheter och utan att ha tränats i uppgiften har förhållandevis låg motståndskraft mot polisens förhörstekniker. Det vanligaste är att det börjar med att detaljer som återges inte hänger ihop, sen börjar olika versioner av en händelse komma fram vilket polisen använder mot den förhörde ("vi vet ju att du ljuger") för att till slut knäcka den

Du har helt rätt, folk i allmänhet känner inte till polisens tekniker och kan än mindre komma över dem. Exakt därför, återigen, säger man ingenting. Alla förhörstekniker i världen (undantaget tortyr möjligtvis) är värdelösa mot en person som inte besvarar några frågor.

Kort sammanfattning: Du har ingen plikt att svara på frågor. Du har inget att tjäna på att svara på frågor (se video ovan om du inte förstår varför detta är sant). Så varför svara på frågor?

Om du är misstänkt eller kan tänkas bli misstänkt: prata aldrig med polisen. Aldrig.
Citera
2017-08-13, 16:26
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Det måste ha hänt något i båten eftersom han sänkte den.

Nej, det 'måste' ju inte ha gjort det. Jag tror inte det. Sänkningen är en del av historian för att förklara det 'allvarliga tekniska felet'. Alternativt förr att försöka förstöra teknisk utrustning som bevisar att båten inte befunnit sig där han påstår ha släppt av henne.

Möjligen kan det ju vara så att det är min teori han nu erkänner men att det ligger något annat bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in