Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Och hur ska du nå en atmosfär med 20% CO2 i en husvagn med endast sovande människor, och SAMTIDIGT ha kvar 20% O2?
Det är du som tjatar om husvagnar, inte jag. Jag beskriver bara hur verkligheten ser ut. Vet du ens vad du vill åt när du tjatar om att dödräkna fram syrgashalten baserat på CO2-halten? Vad hjälper det och i vilket sammanhang? Inte husvagnar iaf...
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Och ännu värre; " Om man kan deducera syrgashalten från en CO2-mätare". Så du tror att en mätare reducerar eller gör någon annan kemisk process?
Deducera, inte reducera. Men jo, kemiska detektorer använder allsköns reaktioner för att mäta det som den är avsett att mäta, och det innefattar redoxreaktioner. CO2-mätare är typiskt kemiska och har därför förbrukningsvara i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Okunskapen är offantlig, läs om grundskolans, NO, så är du en liten bit på väg. Godnatt!
Det är inte jag som yrar om syre. Det är inte jag som läser "reducerar" när det står "deducera". Det är inte jag som tjatar om husvagnar och det är inte jag som inte kan få in i skallen att det som är farligt med hög CO2 är hög CO2, inte undanträngande av syre. Jag vet faktiskt inte hur låg syrehalt som är farlig om vi bara har inert undanträngning, men det är också lite svårare att reda ut då vi kan förutsätta förändringar i det totala trycket och därmed syrets partialtryck. Här måste vi länka samman med rent fysiologiska parametrar som vilken saturationsnivå som börjar bli farlig (<60-70% fritt ur minnet).
Kan du bara förstå det nu:
* CO2-nivån som mäts med en CO2-mätare är direkt relaterad till farligheten.
* O2-nivån kan vara vad den vill, det kan inte kompensera för CO2.
* Gasmätare använder många gånger kemiska metoder, t.ex. jonspecifika elektroder eller whatever. Det är inte så sällan frågan om redox (jävligt få reaktioner är
inte redoxreaktioner)
* På ubåten, som tråden handlar om, klarar man sig många timmar enbart på den luft som finns, utan apparater eller maskiner för att behandla luften.
* Har man CO2-scrubbers klarar man sig längre
* Samma sak gäller givetvis husvagnar
* Man dör inte av syrebrist i dessa fall, utan av CO2-förgiftning
* Tillståndet har rentav ett namn, hypercapnia. Syrebrist är något annat, hypoxia.
Så, det du skrev var alltså objektivt fel. Det är inte alls någon "myt" att CO2 är farligt. Tvärt om. CO2 ÄR farligt och den vanliga myten är att CO2 "bara" är farligt p.g.a. undanträngning. Det är inte sant. Kväve och argon, de andra två huvudgaserna i blandgasen "luft" skulle kunna vara farliga genom undanträngning eftersom de själva inte har någon fysiologisk funktion. CO2, däremot, ingår i vår respiration och kan därför påverka kroppen direkt.