2017-08-13, 23:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
1. Vadå? Misshandlade han sin fru? Eller det är bara en ren spekulation?
2. Har Kim bett pojkvännen att slå larm om hon inte är tillbaka i tid?
Läs ordentligt!! Obs jag säger inte att han misshandlat sin fru. Men OM det var så o han blev konfronterad....
Om du inte fattat: det är många spekulationer i denna tråd.
2. Visst Kim berättade för mi ikväll att hon bad pojkvännen.....Vad f..n tror du?
Vi har länge fört ett resonemang här om varför polisen larmades redan efter några timmar och varför de då genast går igång fullt och misstänker dråp.
Citera
2017-08-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
alla verkar så exhalterade över att han lyckats bygga en ubåt och ser det som en bedrift .. det kan en chimpans göra .. t om colombianska karteller byggde egna ubåtar av trädstammar och oljetunnor och smugglade kokain
Å ena sidan har de colombianska kartellerna gott om pengar - dvs de betalar ingenjörer rejält med svarta pengar för att hjälpa dem.

Å andra sidan är det inte mycket till ubåtar - de är inte byggda för att kunna gå djupt utan bara någon meter under vattnet. Vet inte om det alltid är så men jag har sett flera som inte har något tryckskrov alls utan manskap behöver dykarutrustning.
Citera
2017-08-13, 23:54
Medlem
Den danske pensionerade mordutredaren Kurt Kragh är inne på samma linje som jag har varit helat iden.
Sexbrott eller i varje fall sex inblandat på ett eller annat sätt.

Citat:
Seksuelt motiv
Det er meget atypisk, at der i en drabssag med en 30-årige kvinde ikke bliver meldt mere ud fra politiets side. Hvis det er Peter Madsen der står bag den unge journalists forsvinden, så har Kurt Kragh en teori om, at der formentligt er tale om et seksuelt motiv på grund af de lukkede døre under grundlovsforhøret, som var begrundet med 'krænkende informationer'.

- Der er formentlig sket et eller andet af seksuel karakter. Hvad der er sket, er ikke til at vide. Det har i hvert fald sandsynligvis ført til, at hun er blevet dræbt, siger han.
Citera
2017-08-13, 23:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Eller för att manipulera media att tro något som inte är sanning. Alternativet är ju faktiskt skenmanöver från Danska staten (har Kim's pojkvän blivit utfrågad av media)? tror nog att han (ifall det är sanningen) med skenmanöver, blivit upplyst om hur han ska göra. (har svenskt spårsök satts igång)? ..eller BARA Danskt ...... jag menar. ...... svensk journalist. .... Är UD inkopplat...... osv. osv...... ser bara att det är något skumt i görningen..... ursäkta mig om jag har totalt fel. ..... men jag tror inte på det som skrivits. ....inte ens ett utalande från den Svenska statsministern vad jag har sett...
Nä det är säkert Putin som ligger bakom alltihop. Idiot.
Citera
2017-08-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vore det inte mer relevant att koncentrera sig på misstänkt GM än ett troligtvis mördat BO?

Möjligt men eventuellt förlopp i ubåten är viktigt för att utröna motiv vilket direkt relaterar till GM.
Citera
2017-08-13, 23:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet ej. Erkänner att det var ett antagande; om en försvarare säger att det faktiskt är så att klienten har häktats utifrån en begrundad misstanke så förutsätter jag att det inte handlar om en lägre grad, det borde isf ha betonats av försvararen.
Tänkte att kanske du kunde klargöra hur det förhåller sig då det var du som påstod att han häktats på den lägre graden av misstanke.
Grundad misstanke måste de väl ändå mena? Grundad misstanke krävs naturligtvis för att anhålla och häkta någon som skäligen misstänkt, annars begår man ju tjänstefel om man frihetsberövar någon utan skälig grund.
Så jag tolkar det som en låg misstankegrad, om än konstigt uttryck.
Citera
2017-08-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Det mest skrämmande i det här är att polisen gick ut med en efterlysning efter både henne och ubåten på kvällen, och att dom där har en pusselbit som vi saknar är klart. Antingen baseras den på en väldigt graverande vittnesuppgift från någon utomstående, men mest troligen på samtalet från hennes pojkvän. Det samtalet bör då ha innehållit information om att hon på något sätt var allvarligt hotad. Kanske till livet och eventuellt var hon redan då död. Det är det enda jag kan se som förklarar polisens agerande när han hittades.

Om det är så har han givetvis slängt henne överbord och det förklarar smygandet med släckta lanternor mitt i natten och sedan sänkandet av ubåten. Om det hade varit en olyckshändelse hade troligen polisen agerat annorlunda och han hade inte haft anledning att vare sig smyga, agera i panik eller sänka ubåten.

Svårt att säga om han hade stört sig på något hon gjort, sagt eller skrivit innan eller om det var något han hakade upp sig på när dom väl var ombord. Troligen det sista då han ser rätt lugn ut på bilderna. Men det kan ha funnits något tidigare och då lär det bli överlagt mord varteftervartefter.

Det hemska med allt ovanstående är att hon i så fall är död.

Polisens uttalande om hans ändrade vittnesmål ger dock en öppning för att hon kan vara i livet fortfarande även om det börjar se mörkt ut. Jag hoppas att dom inte bara har kollat hamnen och letat på öppet vatten, utan även kontrollerat varenda liten boj, fyr etc där hon kan tänkas ha blivit avslängd eller kravlat sig upp.

Samtalet kan ha handlat om att börjat ångra sig för att göra ett dyk, nu när det realiteter. Han försökte säga att det är ju hela grejen och övertala henne till ett hastigt dyk alldeles under ytan. hon gick med på det, med en noggrann kort färdplan under vattnet. Väl där tycker han att hon ska uppleva mer, men då börjar paniken sprida sig och hon måste göras minst medvetslös om han öht ska kunna köra båten...
Citera
2017-08-13, 23:59
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Läs ordentligt!! Obs jag säger inte att han misshandlat sin fru. Men OM det var så o han blev konfronterad....
Om du inte fattat: det är många spekulationer i denna tråd.
2. Visst Kim berättade för mi ikväll att hon bad pojkvännen.....Vad f..n tror du?
Vi har länge fört ett resonemang här om varför polisen larmades redan efter några timmar och varför de då genast går igång fullt och misstänker dråp.

1. Jo, men då får du ju skriva det mer allmänt. Det lät som du visste någonting som vi inte visste.
2. Men börja då med "jag har en teori att..".

Båda grejorna ovan lät som att du visste något som vi inte visste
Citera
2017-08-14, 00:00
Medlem
En långsökt teori:

Ubåten började ta in lite vatten. På filmen kan man se att det droppar, kanske något gick sönder och mer vatten kom in. Kvinnan fick tokspel och blev rädd och det blev konflikt som slutade med handgemäng och att hon dog, mest sannolikt inte uppsåtligt av PM. Finns det länspump i ubåten? Han slängde ur kroppen och länspumpade och åkte bort. För att dölja spår när räddningen kom sänkte han ubåten.
Citera
2017-08-14, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han sov väl i den när den låg i hamn, men nu har han åkt runt i timmar och bränt diesel.
Hon kanske övningskörde.
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
NYA UPPGIFTER: Än mer märkligheter...men nu börjar det klarna; handelsfartyg nära att krocka med ubåten seglandets nedsläckt vid Saltholm.
AF
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vqM7m/vittne-vi-var-nara-att-krocka-med-ubaten-i-morkret
Kanske körde han hem henne som en riktig gentleman, att sedan pojkvännen såg svart och dräpte henne är en annan historia.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag vill inte gå in på detaljer då jag inte vet vad som kan skada och inte, men Sverige och Danmark har under lång tid samarbetat med övervakningen kring östersjöinfarten, dessutom är området där ubåten ska ha funnits högintressant utifrån övervakningssynvinkel.
http://hjak.se/2011/08/25/danmarks-knytnave-mot-ost/
Lite bakgrund går att finna här, och bukten lär ha infiltrerats regelbundet av Öststater på den tiden det begav sig, stevnsfort hade en ingång från havssidan och det fanns med jämna mellanrum en liten korg med ost och vin från Öststaterna vid ingången så vakterna hittade den vid patrullering, så Öst gjorde ingen direkt hemlighet av att de kände till stevnsfort och markerade detta med dessa korgar.

Och norr om detta så kan man notera att Bornholm är(var) Natos utsikt över östersjön, samt installationer på svenska sidan kring ale stenar. Nog är det futilt att tro det skulle vara svårt att pussla ihop vad PM varit under natten.
Är helt med i vad du skriver... Finns mycket annat kul man inte får säga rent ut, vi har ju gps´er som har felmarginal på centimeter och system som beräknar vart du är som skytt efter en nedslagsplats av granat mm... Synd att man inte kan dela sin kunskap med så många
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du har radarhorisonten som alltså påverkar hur långt från masten ett lågt objekt kan upptäckas.

Men jag skulle kunna tänka mig att militären har ett antal avlyssningsposter runt Köpenhamn, och har möjlighet att höra ubåtens diesel även om den är utaför radartäckning. I uläge och batteridrift däremot blir det svårt att veta exakt hur mycket ljud denna ubåt avger. Har man 1,5 miljoner danska kronor att bygga för, så optimerar man inte för tyst gång, utan köper billiga elmotor och nedväxlingar som man hittar på något skrotupplag eller liknande.

Finns betydande risk att ingen klarar av att följa den under vatten. Och finns även betydande risk att styrdatorn i ubåten är rejält inexakt vid undervattensfärd eftersom ubåten då inte har tillgång till GPS och måste förlita sig på någon gyrolösning och/eller kompass. Och kompasser brukar inte tycka livet är så kul inne i ett stort stålskrov som dessutom innehåller en stor elmotor och batterikablar med rejält höga strömmar i. Hela ubåten är en enda stor magnetisk anomali.

Använder man hobby-gyro så är risken att den rätt snabbt börjar få ganska stor avdrift, samtidigt som man utifrån rpm får försöka skatta hastigheten - och hastigheten blir ju relativt vattnet så man behöver även veta hastighet och riktning på vattenströmmar.
Sverige har kunskap och tekniskta möjligheter till en massa saker, vi har tex kunnat följa och stänga inne ubåtar (tidigare mineringar på en del spec platser), men den då sittande regeringen vid det tillfället fegade ur och lät allt säkras så de kunde åker ut från svenskt vatten... Vad jag tyckte var... " Fy fan, dj syltrygg" men det får man ju inte säga högt.
Citera
2017-08-14, 00:01
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
I ett hemmabygge - även om det utifrån ser väldigt proffsigt ut - har man nog inga extrema ackumulatorer á la Gotland-klassens ubåtar, utan snarare ett hyllsystem med flera mindre serie/parallellkopplade batterier. Om där är 'ledig plats' för ett eller två batterier på dessa behöver han bara säga att där aldrig funnits mer än de som är kvar.

Ja, och detta är just saker som är så mariga för utredare och åklagare! U-båten är inte serietillverkad, utan han har gjort den själv (nåja, inte helt själv). Det finns inga mallar för hur saker i u-båten "skall" vara!

Visst kan han ha styckat henne med exempelvis en såg. Vem vet vad han har med sig ut? Och sågen är dumpad i havet och kommer aldrig att återfinnas.

Men att han ändrade sin historia om hur han släppte av henne, eller vad det nu handlade om; det visar att han ändå har en del svaga sidor. Sätter man press på honom kanske det kan ge något? Annars blir det svårt att få honom fälld ens för "mindre" brott.

Att sänka en u-båt är förmodligen inget brott i sig. Jag tror det skedde för att undanröja bevis. Men vad som undanröjdes är svårt att veta eftersom ingen vet vad som fanns där innan det undanröjdes.. Och saltet har säkert påverkat DNA, blodspår, mm att förstöras.

Visst, om man ändå hittar DNA i form av hår, sperma, blod... så säger det ingenting heller, egentligen. Båda personerna har varit på båten och då finns/fanns det spår. Han kan ha runkat innan hon kom ombord, etc. och det kan förklara varför det fanns sperma..
Citera
2017-08-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Därav att kopparnät eller ståltrådsnät rekommenderas. Håller ihop kroppen men låter fortfarande krabborna käka.
Med tanke på att det nog är ett oplanerat dåd eller olycka så lär ju inte en massa grejer (kedjor, nät, betongklumpar som folk här föreslagit) för att sänka en kropp mest effektivt ha funnits ombord. Jag vet inte hur det ser ut i en ubåt men föreställer mig att den är ganska tom på lösa saker så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in