2017-08-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det behöver ju inte vara oberoende. Madsen kan ha förfört henne, Kim kan ha erkänt för sin pojkvän, och denne kan ha slagit ihjäl henne. Att sedan mannen som förförde henne får skulden och blir inlåst är en bonus.

Det er jo også en ganske fin bonus at mannen som forførte henne tilfeldigvis valgte å senke sin egen ubåt samme dagen....
Citera
2017-08-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Hur fungerar det med syre under dyk?

Får för mig att herr Madsen mixtrat med syret för att få KW medvetslös med syfte att begå ett övergrepp. Ubåten är ju inredd med sängar, toa och kanske också dusch.

Eller så har de dykt för länge och syret tar slut, ett mycket förrädiskt tillstånd då du själv inte känner av vad som håller på att hända.

Han kanske han rädda sig själv med någon nödutrustning.

Sen blev allt fel och han stod där med en död kvinna.
Nej. Vi har redan gått igenom detta. Det är vanlig luft i ubåten och luftmängden räcker helt obehandlad för överlevnad i många timmar, om inte dagar. Speciellt om det finns CO2-scrubbers ombord. Möjligtvis finns syrgastuber eller någon dykargas på flaska för nödfall, men de tankar som jag sett på bild föreställer jag mig vara för tryckluft.

Han kan inte ha "mixtrat med syret" mer än vad man kan göra i ett vanligt rum.
Citera
2017-08-13, 16:51
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Polisen har antagligen redan tömt närliggande mobilmaster och kollat med operatören om hennes telefon varit aktiv och när den varit aktiv. Dp kan de rätt enkelt se att hon aldrig varit i land och rört sig någon sträcka. Kvar blir att hon setts på ubåten sen inte mer. Kan polisen även få radarövervakningsuppgifter och /eller positionsangivelser från ubåten självt som visar att den aldrig varit i hamn och gjort det som PM påstår så är är saken biff. BO har åkt i vattnet från ubåten, sen levande eller död? Tja det återstår att ta reda på.

Citat:
Varför då?

Därför att de omständigheter du beskriver föranleder att PM på något sätt har tagit livet av KW. Då skulle han sitta för mord/dråp just nu, inte vållande till annans död. Åklagaren väljer alltid den grövsta brottsrubriceringen om han/hon kan. Dessutom hade man antagligen lokaliserat KW vid det här laget om de uppgifter som PM lämnade var så pass trovärdiga att man valde att ändra brottsrubriceringen. Vad jag vet började man leta i havet först långt efter det att man ändrade brottsrubriceringen. Hade man inte satt igång letandet omgående om det framkom uppgifter som pekade åt det hållet?
Senast redigerad av midvintermorker 2017-08-13 kl. 16:54.
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:
Håller PM andan då menar du, eller hur undgår PM att inte drabbas av syrebrist?

Om han planerat det hela så har han bara använt en dykartub eller något annat sätt att förse sig själv med syre.

Eller helt enkelt låst in henne och själv avvaktat uppe i tornet.

Finns många varianter, killen är ju smart.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
På bild ser det dock inte lätt ut att falla ned ifrån tornet...men kanske ubåten krängde till...eller att den råkade gå i uläge när hon stod i tornet....

Hon kanske stod där och njöt av utsikten när hon tänkte passa på att ta några bilder, klättrar högre upp och lutar sig fram för att få en bra bild på båten. Men visst ser det ut som man står ganska säkert där uppe.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag tror inte att PM planerat att sänka ubåten, ögonstenen, från början utan han hade planerat att återvända till hamnen och där slutgiltigt sanera den. Hade kvinnan inte anmälts försvunnen så pass tidigt hade han troligen kommit undan med det hela. PM är inte särskilt bra på att tolka andra människor och hade säkerligen inte en tanke i världen på att kvinnan hade en sambo som larmat.

Med det sagt tror jag inte dådet var planerat från början utan ett tillfällighetsmord.
Här tror jag att du är spot on. Han var på väg tillbaka till hamnen (efter att ha dumpat kroppen långt ute till havs) för att sanera båten när han såg helikoptern. Då insåg han att hon var eftersökt och sänkningen skedde som en sista utväg för att dölja blodspåren och slippa fängelse.
Det som beskrivits om hans sätt att vara mot andra människor tyder på att han är psykopat och din idé om hur det hela gått till är precis så som en psykopat skulle göra.
Citera
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Hur fungerar det med syre under dyk?

Får för mig att herr Madsen mixtrat med syret för att få KW medvetslös med syfte att begå ett övergrepp. Ubåten är ju inredd med sängar, toa och kanske också dusch.

Eller så har de dykt för länge och syret tar slut, ett mycket förrädiskt tillstånd då du själv inte känner av vad som håller på att hända.

Han kanske han rädda sig själv med någon nödutrustning.

Sen blev allt fel och han stod där med en död kvinna.
Han skulle möjligen kunna blivit tankspridd av intervjun att han glömde ska om till eldrift om de testade u-läge.
Då skulle nog syret räcka max 10-15 minuter. Annars hade nog syret räckt i åtminstone 12 timmar. Eldriften verkar klara 30 minuter mellan laddningar av en separat dieselmotor.
Citera
2017-08-13, 16:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det rimliga är att man har kunnat upptäcka att han har talat osanning om hur ubåten sjönk. Och om han har kunnat beslås med lögn om hur ubåten sjunkit, är det en rimlig, om än inte alldeles självklar, slutsats att han har sänkt den med avsikt.

Just det, OM var ordet! Köper utan vidare det resonemanget! Om de kan bevisas att han sänkte den med flit. Men jag förstår bara inte hur man ska kunna utesluta att han inte klantade till det, gjorde ett misstag.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kan det väl vara men några bevis för att det ligger till på det viset, finns inte.
Helt rätt, men är väl den mest troliga förklaringen, tafs och sexpropåer som slår bakut. Bråk uppstår och PM dödar henne. Alt att hon retat up honom med åsikter och frågor som han tycker är rena idiotin och han dödar henne i affekt. Tredje varianten är att hon åker i sjön och drunknade av en olyckshändelse och hans prestige gör det omöjligt för honom att meddela sjöräddning/KBV.
Det sista scenario motsägs av hans sänkande av ubåten.
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
PM är ingen van fängelsekund, och tiden mellan lögner och bekännelse borde vara relativt kort. Särskilt då han redan innan han gick in till förhör lät meddela genom sin advokat att han gärna ville berätta. (önskan om att upprätta ett alibi)
Nej, det var inte så det gick till, och något "alibi" kan han knappast upprätta, då ingen annan sett henne. Det han så gärna ville berätta var att KW ramlat överbord i en hemsk olycka (eller ngt mycket liknande). Och det gjorde han också, fast bakom lyckta dörrar. Ingen tror honom.
Citera
2017-08-13, 16:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men han låg väl still på botten när han sov. Eller så låg han för ankar. Jag utgår ifrån att han betalade för en kajplats i alla fall.
Han sov väl i den när den låg i hamn, men nu har han åkt runt i timmar och bränt diesel.
Citera
2017-08-13, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
En märkligt formulering under en bild: "Miss Wall, 30, (left) had gone along for the submarine's maiden voyage to report on Peter Madsen (right), who built it himself. He is under investigation for negligent manslaughter"

Då ubåten väl sjösattes 2008 kan det väl bara betyda att antingen har Daily Mail fel (vilket inte skulle förvåna någon) eller att hon även var med på jungfruresan för snart 10 år sedan? Eller, finns det två amatörubåtar som Madsen har varit inblandade i?

Daily Mail har fel. Det där var inte jungfruresan. Inte heller är det sant att han bjöd in henne, det var ju hon som tog kontakt och ville göra ett reportage. Men det kan vara så att de medvetet tummar lite på sanningen, för att det ska låta tjusigare: "kaptenen bjöd in den unga kvinnan på ubåtens jungfruresa"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in