2017-08-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men då förstår du inte vad lag är. Du skrev:

Ja, för lagar ändras, och även om du inte känner till de förväntas du följa alla lagar. Och du vet var du kan hitta Guds lag också. Kristi lag är ännu enklare, det är bara två bud: älska din Gud och älska din nästa som dig själv.

Poängen är att när det gäller att följa lagar spelar det ingen roll vem som har stiftat lagen eller om du ens vet att lagen finns. Du kan ju som kvinna komma till ett muslimskt land och tvingas följa lagen att du måste bära en slöja, oavsett om du tror på Gud eller inte. Så det är bara du som är trotsig och oförståndig. Men det var ju inget nytt.
Om det inte spelar någon roll vem som stiftat lagen, varför följer du då inte koranen?
Eller är det så att du egentligen bryr dig om vem som stiftade lagen?
Om jag skriver en lagbok som jag vill att du följer, varför går du med på det? Det verkar riktigt dumt.
Citera
2017-08-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När en lag ändras så ändras lagboken, en regering ger inte ut en ny lagbok.
Ja, jag vet några böcker där jag kan hitta Guds lag. Men jag har inget sätt att verifiera om det gäller. Och att ha lagar som säger att man måste älska något/någon håller ju inte. Särskilt när det är en sak som jag inte kan välja själv.
Tänk om regeringar gav ut lagböcker på samma sätt?
Jodå, en ny version ges ut. Varför får du räkna ut själv.

Du kan följa en lag om du vill. Om du väljer att inte följa Guds lag får du också ta konsekvenserna. Samma sak gäller Sveriges lagar. Att du inte förstår det säger mer om dig än om lagar.

Du har snöat in på att du inte kan välja, så det jag skriver biter inte på dig. Vem gör valet åt dig då, idiot? Fan och hans moster?
Citera
2017-08-13, 12:09
Medlem
Citat:
Om det inte spelar någon roll vem som stiftat lagen, varför följer du då inte koranen?
Eller är det så att du egentligen bryr dig om vem som stiftade lagen?
Om jag skriver en lagbok som jag vill att du följer, varför går du med på det? Det verkar riktigt dumt.
Därför att Sverige inte är ett muslimskt land och sharia inte är svensk lag. Dessutom finns det ingen som kan tvinga mig att följa sharia, så lydnad (av din lag också) sker med samtycke i så fall. Men jag är kristen och har fått ett annat förbund genom Kristus.
Citera
2017-08-13, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
för lag är lag oavsett var du befinner dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Endast i ditt falska analogiserande.

Citat:
Är det verkligen så svårt att förstå?

Nej, det är inte särskild svårt att förstå att du användar en falsk analogi.
Citera
2017-08-13, 13:45
Medlem
Citat:
Jodå, en ny version ges ut. Varför får du räkna ut själv.

Du kan följa en lag om du vill. Om du väljer att inte följa Guds lag får du också ta konsekvenserna. Samma sak gäller Sveriges lagar. Att du inte förstår det säger mer om dig än om lagar.

Du har snöat in på att du inte kan välja, så det jag skriver biter inte på dig. Vem gör valet åt dig då, idiot? Fan och hans moster?
Skillnaden är att jag vet att Sveriges lag gäller. Att du inte förstår det säger mer om dig än om lagar.
Varför följer inte du koranens lagar? Du vet väl att du får ta konsekvenserna?

Ja, jag kan inte välja vad jag ska tro existerar. Kan du välja att tro på Koranen och allt vad det innebär?
Citera
2017-08-13, 13:48
Medlem
Citat:
Därför att Sverige inte är ett muslimskt land och sharia inte är svensk lag. Dessutom finns det ingen som kan tvinga mig att följa sharia, så lydnad (av din lag också) sker med samtycke i så fall. Men jag är kristen och har fått ett annat förbund genom Kristus.
Själv följer jag lagen som gäller där jag befinner mig. Skulle jag följa någon guds lag så är det i så fall för att regeringen anamat den.
Citera
2017-08-13, 16:24
Medlem
Citat:
Skillnaden är att jag vet att Sveriges lag gäller. Att du inte förstår det säger mer om dig än om lagar.
Varför följer inte du koranens lagar? Du vet väl att du får ta konsekvenserna?

Ja, jag kan inte välja vad jag ska tro existerar. Kan du välja att tro på Koranen och allt vad det innebär?
Jag förstår bättre än du vilka lagar som gäller.

Som sagt, Sverige är inte ett muslimskt land och sharia gäller inte här annat än genom samtycke. Jag följer inte sharia för att kristna har fått ett annat förbund genom Kristus och följer därför Kristi lag. Om jag hade bott i ett muslimskt land där sharia tillämpas, då hade jag tvingats följa sharia.

Du är en idiot när du säger att du inte kan välja.
Citera
2017-08-13, 16:27
Medlem
Citat:
Själv följer jag lagen som gäller där jag befinner mig. Skulle jag följa någon guds lag så är det i så fall för att regeringen anamat den.
Gör du det? Du som inte ens känner till Svea rikes lag?

Regeringen har inte anammat någon Guds lag, för den vet inte ens vad Guds lag är.
Citera
2017-08-13, 16:27
Medlem
Citat:
Jag förstår bättre än du vilka lagar som gäller.

Som sagt, Sverige är inte ett muslimskt land och sharia gäller inte här annat än genom samtycke. Jag följer inte sharia för att kristna har fått ett annat förbund genom Kristus och följer därför Kristi lag. Om jag hade bott i ett muslimskt land där sharia tillämpas, då hade jag tvingats följa sharia.

Du är en idiot när du säger att du inte kan välja.
Hade du följt sharia även om du inte var tvungen?

Ja, du får tycka att jag är en idiot hur mycket du vill. Det ändrar inte faktum att jag måste bli övertygad om saker. Min vilja avgör inte vad som existerar. I så fall skulle jag vilja att cancer inte existerar, t.ex.
Men jag har upptäckt att det inte fungerar på det viset.
Citera
2017-08-13, 16:31
Medlem
Citat:
Gör du det? Du som inte ens känner till Svea rikes lag?

Regeringen har inte anammat någon Guds lag, för den vet inte ens vad Guds lag är.
Jag försöker så gott jag kan. Har inte hamnat i fängelse ännu. Jag vet inte alla detaljer i lagen, men är säker på att regeringen finns och att lagboken gäller. Det är en sak jag kan undersöka själv.

Olika gudars lagar har jag inga exempel på att de gäller. Jag har aldrig träffat någon som blivit straffad av Gud och kan verifiera det på ett sätt som övertygar mig. Jag behandlar antagligen den risken som du behandlar andra gudars lagar? Eller ligger du sömnlös över andra gudars lagar och helvete?
Citera
2017-08-13, 16:36
Medlem
Citat:
Hade du följt sharia även om du inte var tvungen?

Ja, du får tycka att jag är en idiot hur mycket du vill. Det ändrar inte faktum att jag måste bli övertygad om saker. Min vilja avgör inte vad som existerar. I så fall skulle jag vilja att cancer inte existerar, t.ex.
Men jag har upptäckt att det inte fungerar på det viset.
Nej säger jag ju, trögfattade kvinna! Sharia gäller inte i Sverige, och kristna har fått ett annat förbund genom Kristus, och jag följer därmed Kristi lag. Det är nu tredje gången jag skriver det!

Nej, din vilja avgör inte vad som existerar. Men då blandar du ihop Guds makt som Skapare med de val du kan göra. Vissa skulle påstå att du lider av storhetsvansinne.
Citera
2017-08-13, 16:48
Medlem
Citat:
Nej säger jag ju, trögfattade kvinna! Sharia gäller inte i Sverige, och kristna har fått ett annat förbund genom Kristus, och jag följer därmed Kristi lag. Det är nu tredje gången jag skriver det!

Nej, din vilja avgör inte vad som existerar. Men då blandar du ihop Guds makt som Skapare med de val du kan göra. Vissa skulle påstå att du lider av storhetsvansinne.
Kvinna?
Jag vet att sharia inte gäller i Sverige.

Lider du av storhetsvansinne för att du inte tror på vissa gudar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in