2017-08-11, 12:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Enligt klassisk teologi skapade Gud människan god och oskuldsfull, men synden gjorde sitt intåg vid Syndafallet, då människan frestades att äta av kunskapens frukt. Då blev hon medveten, och samtidigt utslungad ur paradiset. Sedan dess har människan en fri vilja och måste själv aktivt välja det goda. Gud kan inte "tvinga sig på" en människa, det måste vara ett fritt val. Även om dopet är tänkt att åtminstone tillfälligt befria från synd

Citat:
Om man "köper" det går det till viss del att begripa hur Gud kan vara allsmäktig och god -

Naturligvis. Om man "köpar" vissa grundläggande premisser i t.ex. ett etisk resonemang, går det ju att cirkelargumentera hur mycket som helst efteråt.
Citera
2017-08-12, 17:01
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis. Om man "köpar" vissa grundläggande premisser i t.ex. ett etisk resonemang, går det ju att cirkelargumentera hur mycket som helst efteråt.

Javisst, en av de grundläggande premisserna i resonemanget är att djuren är oskyldiga och att människan också var det, fram till den dag hon blev en medveten varelse. Sökandet efter kunskap kommer enligt det synsättet alltid i någon mån vara ett ont, ett utslag av mänsklig hybris.
Endast nåden och guds kärlek kan befria människan från ett rastlöst forskande som i slutändan leder till atombomber och annat fasansfullt.
Men teodicéproblemet får ändå en antydan till förklaring, skulle jag vilja hävda - även om frågan givetvis uppstår: vem var ormen och varför tillät gud ormen? Det kanske finns två krafter, en god och en ond, trots allt? Frestaren, Satan osv återkommer Bibeln igenom, och det blir betydligt enklare (ur religiös synvinkel alltså) om man antar existensen av två ungefär lika mäktiga krafter.
I så fall är tanken på en gud som är allsmäktig felaktig.
Citera
2017-08-12, 19:55
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vill göra ett tillägg. Är Lüfven som lagstiftare ansvarig för alla svenskars och, Gud förbjude, utlänningars handlingar i Sverige? Varför menar då ni att Gud är ansvarig för allt hans skapelser gör? Jodå, Lüfvens och hans föregångares politik har format Sverige och det svenska folket (bl a infrastruktur, utbildning, rättsväsende), så läsaren kan narra sig själv med sådana falska påståenden.

Guds vägar är outgrundliga. Men är det Löfven du syftar på? Regeringen och statsministern stiftar inga lagar…
Citera
2017-08-12, 20:13
Medlem
Citat:
Guds vägar är outgrundliga. Men är det Löfven du syftar på? Regeringen och statsministern stiftar inga lagar…
Ja. http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wBW6A/skrev-pa-klimatlag--med-kanga-till-trump

Alla i regeringen kan lämna lagförslag till riksdagen. Alltså är de lagstiftare. I Nederländerna undertecknar monarken fortfarande lagar. Men det var inte poängen. Är folkvalda politiker ansvariga för varje brott som sker i landet, bara för att de och deras föregångare varit med och stiftat lagar? Nej. Följaktligen är inte heller Gud ansvarig för våra synder bara för att han har gett oss en lag.
Citera
2017-08-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ja. http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wBW6A/skrev-pa-klimatlag--med-kanga-till-trump

Alla i regeringen kan lämna lagförslag till riksdagen. Alltså är de lagstiftare. I Nederländerna undertecknar monarken fortfarande lagar. Men det var inte poängen. Är folkvalda politiker ansvariga för varje brott som sker i landet, bara för att de och deras föregångare varit med och stiftat lagar? Nej. Följaktligen är inte heller Gud ansvarig för våra synder bara för att han har gett oss en lag.
Är politiker allsmäktig? Har regeringen skapat oss?
Ger regeringen ut en massa olika lagböcker, så att jag som medborgare inte vet vilken jag ska följa?

Går det att på något vis påverka regeringen? Kanske ha val ibland? Byta ut människor i regeringen?
Ja, på alla tre frågor. Det är alltså en dålig liknelse att jämföra Gud med regering/politiker.
Eventuellt kan Gud jämföras med Nord-Korea. Det är nog det närmaste man kommer.
Citera
2017-08-13, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är politiker allsmäktig? Har regeringen skapat oss?
Ger regeringen ut en massa olika lagböcker, så att jag som medborgare inte vet vilken jag ska följa?

Går det att på något vis påverka regeringen? Kanske ha val ibland? Byta ut människor i regeringen?
Ja, på alla tre frågor. Det är alltså en dålig liknelse att jämföra Gud med regering/politiker.
Eventuellt kan Gud jämföras med Nord-Korea. Det är nog det närmaste man kommer.
Det har ingenting med lagstiftarens makt att göra, för lag är lag oavsett var du befinner dig. Om du kommer till ett annat land skall du följa landets lagar. Om du bor i detta universum bör du följa Guds lag.

Så du menar att du har läst och förstått alla paragrafer i Svea rikes lagbok? Tillåt mig att småle...

Ja, olika människor och folk har fått olika förbund med olika villkor och regler (Mose, David, Salomo, Jesus osv), men Gud har aldrig gett någon tillåtelse att synda och bryta mot hans lagar, vilka de än är. Precis som människor gör med sina egna lagar. Så liknelsen är spot-on.
Citera
2017-08-13, 07:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Javisst, en av de grundläggande premisserna i resonemanget är att djuren är oskyldiga och att människan också var det, fram till den dag hon blev en medveten varelse.

Citat:
Sökandet efter kunskap kommer enligt det synsättet alltid i någon mån vara ett ont, ett utslag av mänsklig hybris.

Japp, det är det jag kallar för "fördummelses-teologi"; ett principiellt icke-ifrågasättande av teologiska a priori-premisser.

Citat:
Men teodicéproblemet får ändå en antydan till förklaring, skulle jag vilja hävda - även om frågan givetvis uppstår: vem var ormen och varför tillät gud ormen? Det kanske finns två krafter, en god och en ond, trots allt?

Vilket bara är att flytta målstolparna till manikeism.
Senast redigerad av Bogomil 2017-08-13 kl. 07:51.
Citera
2017-08-13, 07:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det har ingenting med lagstiftarens makt att göra,

Citat:
för lag är lag oavsett var du befinner dig.

Endast i ditt falska analogiserande.
Citera
2017-08-13, 08:19
Medlem
Citat:
Endast i ditt falska analogiserande.
Är det verkligen så svårt att förstå? Om du reser till USA, så har du inte varit delaktig i den demokratiska processen och inte valt Trump, Obama, Bush, Clinton, Bush eller Reagan, men du måste följa landets lagar. If laws are enforced, you're screwed.

På tal om GB, det är sedan några år omöjligt för sex offenders att åka till länder som Thailand. GB ger nämligen Thailand och andra länder i Asien namnen på de som dömts för sexbrott, så de släpps inte in i landet. Så boka ingen resa dit, för det är först när du kommer fram du får veta att du inte kommer in. Då har du redan betalat för resan och får förmodligen inte ett öre tillbaka från flygbolaget. Du kanske får tillbaka pengarna för hotellet , men inte flyget.
Citera
2017-08-13, 10:22
Medlem
Citat:
Det har ingenting med lagstiftarens makt att göra, för lag är lag oavsett var du befinner dig. Om du kommer till ett annat land skall du följa landets lagar. Om du bor i detta universum bör du följa Guds lag.

Så du menar att du har läst och förstått alla paragrafer i Svea rikes lagbok? Tillåt mig att småle...

Ja, olika människor och folk har fått olika förbund med olika villkor och regler (Mose, David, Salomo, Jesus osv), men Gud har aldrig gett någon tillåtelse att synda och bryta mot hans lagar, vilka de än är. Precis som människor gör med sina egna lagar. Så liknelsen är spot-on.
Jag vet att jag ska följa länders olika lagar. Det är en falsk liknelse.
Guds lagar är bara något som folk tror att det finns. Sprciellt med tanke på att Gud själv kanske inte finns. Jag kan själv gå in i domstolar och se när folk döms. Jag kan även besöka fängelser och prata med folk. Jag vet även att regeringar och länder finns. Att jämföra detta med tro blir bara fjantigt.

När påstod jag att jag läst Svea rikes lagbok?

Nej, liknelsen är väldigt dålig. Se ovan.
Citera
2017-08-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet att jag ska följa länders olika lagar. Det är en falsk liknelse.
Guds lagar är bara något som folk tror att det finns. Sprciellt med tanke på att Gud själv kanske inte finns. Jag kan själv gå in i domstolar och se när folk döms. Jag kan även besöka fängelser och prata med folk. Jag vet även att regeringar och länder finns. Att jämföra detta med tro blir bara fjantigt.

När påstod jag att jag läst Svea rikes lagbok?

Nej, liknelsen är väldigt dålig. Se ovan.
Men då förstår du inte vad lag är. Du skrev:

Citat:

Ja, för lagar ändras, och även om du inte känner till de förväntas du följa alla lagar. Och du vet var du kan hitta Guds lag också. Kristi lag är ännu enklare, det är bara två bud: älska din Gud och älska din nästa som dig själv.

Poängen är att när det gäller att följa lagar spelar det ingen roll vem som har stiftat lagen eller om du ens vet att lagen finns. Du kan ju som kvinna komma till ett muslimskt land och tvingas följa lagen att du måste bära en slöja, oavsett om du tror på Gud eller inte. Så det är bara du som är trotsig och oförståndig. Men det var ju inget nytt.
Citera
2017-08-13, 11:39
Medlem
Citat:
Men då förstår du inte vad lag är. Du skrev:

Ja, för lagar ändras, och även om du inte känner till de förväntas du följa alla lagar. Och du vet var du kan hitta Guds lag också. Kristi lag är ännu enklare, det är bara två bud: älska din Gud och älska din nästa som dig själv.

Poängen är att när det gäller att följa lagar spelar det ingen roll vem som har stiftat lagen eller om du ens vet att lagen finns. Du kan ju som kvinna komma till ett muslimskt land och tvingas följa lagen att du måste bära en slöja, oavsett om du tror på Gud eller inte. Så det är bara du som är trotsig och oförståndig. Men det var ju inget nytt.
När en lag ändras så ändras lagboken, en regering ger inte ut en ny lagbok.
Ja, jag vet några böcker där jag kan hitta Guds lag. Men jag har inget sätt att verifiera om det gäller. Och att ha lagar som säger att man måste älska något/någon håller ju inte. Särskilt när det är en sak som jag inte kan välja själv.
Tänk om regeringar gav ut lagböcker på samma sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in