2024-10-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Den kristna traditionen och doktrinen säger att Gud är absolut god. Jag håller med om att om det finns en gud som har skapat världen så behöver han inte vara "god", men det är inte vad kristendomen säger.

Så Gud, som skapade universum, jorden och människorna kan vara ond, han kan orättvist döma människor, det är inget problem enligt dig?
Citera
2024-10-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så Gud, som skapade universum, jorden och människorna kan vara ond, han kan orättvist döma människor, det är inget problem enligt dig?

Du god och ond är ju subjektiva begrepp som människor slänger sig med som saknar tillämpning i de flesta sammanhang.

Är lejonet ont för att den vill äta upp en zebra? Zebran tycker nog det. Är någon ond för att den räddar zebran från att bli uppäten? Ja lejonet tycker nog att den som har berövat den lunchen är ond.

Går det ens föreställa sig absolut godhet? Vad är satans motivation till att syssla med ondska hela tiden? Hela dikotomin ond-god är trams.

Om en intelligent entitet har skapat denna världen som en simulering eller ett mycket avancerat datorspel varför skulle ens begrepp som onska eller godhet vara applicerbara på den? Det förefaller mycket osannolikt att skaparen skulle bry sig oändligt mycket om varje karaktär i det spel/simulering som han har skapat.
Citera
2024-10-13, 20:51
Medlem
Citat:
Du god och ond är ju subjektiva begrepp som människor slänger sig med som saknar tillämpning i de flesta sammanhang.

Är lejonet ont för att den vill äta upp en zebra? Zebran tycker nog det. Är någon ond för att den räddar zebran från att bli uppäten? Ja lejonet tycker nog att den som har berövat den lunchen är ond.

Går det ens föreställa sig absolut godhet? Vad är satans motivation till att syssla med ondska hela tiden? Hela dikotomin ond-god är trams.

Du menar alltså att dikotomin ond-god är trams, kannibaler som äter människor är goda oavsett?

Citat:
Om en intelligent entitet har skapat denna världen som en simulering eller ett mycket avancerat datorspel varför skulle ens begrepp som onska eller godhet vara applicerbara på den? Det förefaller mycket osannolikt att skaparen skulle bry sig oändligt mycket om varje karaktär i det spel/simulering som han har skapat.

Så du skulle skapa en värld där anarki gäller? Där människor kan göra vad dom vill, döda, misshandla, våldta både kvinnor och barn?

Konstig människosyn du har!!!
Citera
2024-10-14, 17:10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är rätt fantastiskt att det står att människor och djur bara ska äta växter. Det sas ingenting om på lektionerna i kristendomskunskap på 50-talet. Naturligtvis! Och lika självklart berättar inte prästerna om det.
Har du inte läst 1 Mosebok?
(Nej kristna tror inte på gt.)

I skapelseberättelsen står att människan ska leva av markens örter, veganism.

Efter Noas flod (kap 9 har jag för mig) slöt Gud ett förbund med människan och hela jorden där det står att människor får äta kött om djuren är döda och tömda på blod.

Du får inte äta delar av levande djur som pumpar livgivande blod.
Men det finns inget förbud i Noa-förbundet mot att äta blodpudding, om blodet kommer från ett avlivat djur.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-10-14 kl. 17:15.
Citera
2024-10-14, 22:03
Medlem
Citat:
Du menar alltså att dikotomin ond-god är trams, kannibaler som äter människor är goda oavsett?
Godhet vs ondska definieras offta utifrån vad som är bra för en själv och ens egen grupp av människor. Min fiende är alltså "ond" när han slänger bomber på min by men jag själv är god när jag slänger bomber på min fiende.

En Gud som har skapat hela världen kan inte vara "oändligt god" mot alla organismer när organismerna konkurrerar med varandra och den enes död är den andres bröd.

Flera religioner har en sorts dualistisk kosmologi där de föreställer sig att krafter för absolut ondska och absolut godhet strider mot varandra vilket är trams.

Citat:
Så du skulle skapa en värld där anarki gäller? Där människor kan göra vad dom vill, döda, misshandla, våldta både kvinnor och barn?

Konstig människosyn du har!!!
Nä på människonivån är det bra med regler för det gör samhället bättre. Dessa regler skulle emellertid inte behövas om vi levde i en verklighet som vad inneboende "god" för den var skapad av en absolut god Gud.
Citera
2025-08-30, 10:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Man kan inte döma Gud efter hur Satan och människor präglar världen. Guds makt och godhet uppenbarar sig i det eviga livet, som alltid varit och alltid kommer att förbli fullkomligt.

Det onda är övergående och de som gör de onda gärningarna förgås för alltid istället för att få leva fullkomligt för alltid.
Citera
2025-09-17, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan inte döma Gud efter hur Satan och människor präglar världen. Guds makt och godhet uppenbarar sig i det eviga livet, som alltid varit och alltid kommer att förbli fullkomligt.

Det onda är övergående och de som gör de onda gärningarna förgås för alltid istället för att få leva fullkomligt för alltid.

Ifall Gud finns så är det nog rätt uppfattat att ingen döma Gud.

Men det betyder inte att vi inte kan ställa Gud till svars.

Jag menar, det är ju vad Jobs bok handlar om.

Jag är med Job.
Citera
2025-09-20, 09:13
Medlem
Vad är problemet
Moseboken säger -
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret”
Skaparen förde fram ljuset - det goda.
Är det där skon klämmer för ateisten, att man är missnöjd med verkligheten ?
Citera
2025-09-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vad är problemet
Moseboken säger -
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret”
Skaparen förde fram ljuset - det goda.
Är det där skon klämmer för ateisten, att man är missnöjd med verkligheten ?

Jag är kristen, och jag är också missnöjd med verkligheten, alla kristna borde vara missnöjda med verkligheten som ger oss död och elände.
Citera
2025-09-21, 02:29
Medlem
- Moseboken
Citat:
Jag är kristen, och jag är också missnöjd med verkligheten, alla kristna borde vara missnöjda med verkligheten som ger oss död och elände.
Som Kristna lägger vi oss inte flata och uppgivna inför död och lidande, du är här ur det ljus som Skaparen skapade och såg var gott, du är kommen i livet att vara ljusets bärare, hur kan du vara missnöjd.
Citera
2025-09-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
- Moseboken

Som Kristna lägger vi oss inte flata och uppgivna inför död och lidande, du är här ur det ljus som Skaparen skapade och såg var gott, du är kommen i livet att vara ljusets bärare, hur kan du vara missnöjd.

Jag är missnöjd över att människor dör, är du nöjd över att människor dör?
Citera
2025-09-21, 11:43
Medlem
ekerilars avatar
I Kolosserbrevets första kapitel kan man läsa att han är den osynlige gudens avbild.

Detta hänvisar till Johannesevangeliet 14:e kapitel, vilket sammanfattar det hela mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in