2017-08-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Mycket intressant tanke. Så skulle det kunna vara. Kanske GM våldtagit folk i ubåten tidigare när den befunnit sig under vattnet.
Har något olagligt inträffat tidigare med ubåten så är nog risken större för smuggling. Frågan då blir hur långt den kan gå i undervattensläge vid mest effektiv hastighet. Det som talar starkt emot är att ubåten är så stor. Han kan visserligen smuggla en bunt människor, men ubåten behöver betydande vattendjup vilket krånglar till det. Och jag kan tänka mig att det finns en eller annan fast avlyssningsstation i dessa vatten vilket skulle kunna leda till rätt pinsamma frågor.

Skulle journalisten känt till våldtäkter i ubåten skulle hon nog inte åkt helt ensam på resa med honom utan försökt att som mest få foton inifrån ubåten vid något tillfälle där det funnits andra människor som säkerhet.
Citera
2017-08-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
De talen vill vi gärna ha verificerade... Ett hemmabygge med skrov från ett gammalt vindkraftverk skulle klara ungefär vad en modern ubåt i valfri flotta helst vill undvika ? Och detta med en hel rad av vad jag antar vara ganska klena fönster ?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eVjvO/hemmabyggda-ubaten-sjonk-i-oresund
Citera
2017-08-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Min tumstock fick det till drygt 3 km. Med en flytväst ska det nog gå bra. Sedan så kanske det är långgrunt vid kusten just där.

Ok. Jag som ändrade till 4-5...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Egentligen inte, inte efter Arbogamorden. Har dock begränsad erfarenhet av mördare i umgängeskretsen. Madsen är kanske en Dexter som blommar ut just nu, eller har gjort det förut, men det tror jag när kroppsdelar hittas.

Så långt vet jag inte om jag ska dra det. Jag håller mig till att han medvetet sänkte ubåten för att försöka förstöra bevis.
Citera
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det skulle vara så oändligt underbart om vissa här i tråden släppte feministsnacket, förstår inte varför ni snöar in på det. Militanta feminister hör till en liten, utstött skara i det här landet. Låt dom hållas med sitt. Peter Madsen och Kim Wall handlar förmodligen om helt andra saker.

Precis, det har sannolikt ingenting med saken att göra, men det verkar vara många här som är desperata efter att göra henne skyldig till sin egen eventuella död av någon anledning, och det är ju sjukligt långsökt.
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaster
"Peder Madsen häktas misstänkt för dråp, han misstänks ha orsakat Kim Walls död genom oaktsamhet."
-Expressen
Oaktsamhet ?
Då är det väl av typen "råkat" dunka hennes huvud i ngt väldigt hårt. Och som då enligt han själv inte var meningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Ja du. 4-5 km då. Då kan han ju knappast tänkt simma in efter att sänkt ubåten. Fast borde väl finnas nån liten uppblåsbar räddningsbåt som man kan använda i nöd.
I direktsändning sa reporter att avståndet är ca 700-800 m.
Citera
2017-08-12, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
PM blev häktad för mord.

Är det verkligen så här rättsväsendet brukar fungera? En person (journalisten) kommer inte hem efter att ha varit ute på ett reportage... Häktar man då automatiskt en person som hon setts tillsammans med dagen innan för mord?

Säg att jag går ut med en polare och dricker öl en kväll. Vi skiljs åt. Dagen efter märker anhöriga att han inte kommit hem. Vad som helst kan ju ha inträffat, hon kan ha blivit kidnappad eller va fan som helst. Kommer då polisen och plockar upp mig och åklagaren häktar mig för mord för att man inte vet bättre?

Hur länge kan han i så fall sitta häktad?

Låter skumt. Eller så har polisen helt enkelt mer att gå på än vad som är allmänt kännt.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Lugn nu, Tintin.

Troligast är att han på nåt sätt råkat bragt henne om livet. D.v.s. Dråp.
Ja, dråp förefaller väl inte omöjligt. Jag har inte sagt något om det.

Men frågan, som du undviker, är varför. Vad är motivet?

Mig veterligt har det aldrig hänt att en person som blir intervjuad kastar sig över och dödar reportern utan annan anledning än att intervjuoffret har blivit upprört av någon anledning. Om det är vad som hänt så är detta ett fullständigt unikt kriminalfall.

Att människor dödas för att de upptäckt något olagligt är inte fullt så ovanligt. I ett fall som detta finns det väl dessutom anledning för den avslöjade att drabbas av panik eftersom en journalist kan förväntas avslöja det mesta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Oaktsamhet ?
Då är det väl av typen "råkat" dunka hennes huvud i ngt väldigt hårt. Och som då enligt han själv inte var meningen.

Strypsex?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Oaktsamhet ?

Det kan ju vara hon själv som slagit i och tuppat av, varefter han gripits av panik osv.
Citera
2017-08-12, 17:11
Medlem
Enydrions avatar
Läser en bok om Harry Bosch (av Michael Connelly), han brukar säga hata slumpen, och söker man på det så poppat tex GW upp...

Det skulle alltså vara en slump att hon försvinner strax innan ubåten sjunker, skulle inte tro det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in