Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Det är just detta som jag opponerar mig mot, att båda var skitfulla, de hade sex, hennes ringa ålder bortses helt från av Hovrätten och hon blir ett offer och han blir en brottsling.
Ja, det är mycket märkligt att åklagaren släppte frågan om ålder, det borde inte ha gjorts.
Som någon var inne på är beviskraven inte särskilt höga vad gäller det. Mycket märkligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Någon tog upp LOB för att förklara vad "redlös" innebär, vilket i sig är nys. Hon var inte "redlös" och "redlös" saknar relevans i samband med LOB. Samt, ett sidospår som helt saknar relevans i den här debatten.
Värst vad du vet. Var du närvarande under skeendet?
Den enda
juridiska definitionen på redlös torde vara den som återfinns i LOB (inte kan ta hand om sig själv), och därmed är den relevant.
Du får annars gärna själv komma med en annan definition.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Då du med en felaktighet tillrättavisade mig så tyckte jag dock att det var på sin plats att notera att LOB enkom är en vårdlag som inte kan brukas för att förhindra brott.
Du har rätt i att LOB är en vårdlag, jag har heller inte sagt något annat.
Den kan dock mycket väl användas för att förhindra brott ("utgör en fara för sig själv
eller annan") och så används den också i praktiken.
Hur många aggressiva kroggäster, som är fullt kapabla att ta hand om sig själva, har blivit LOB:ade jämfört med omhändertagna enligt PL §13? Hur många nötter som skall käbbla med polisen har inte snackat sig till en LOB? I verkligheten alltså?
99% blir LOB:ade enligt min hyfsat gedigna erfarenhet.
Och det är givetvis rimligt att omhänderta någon innan vederbörande begår brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Hon gick runt och skrek, vid upprepade tillfällen, att hon ville "knulla" med R. Han gick runt och frågade tjejerna om han kunde få en avsugning.
Vad hon gjorde eller sa tidigare är, som jag redan skrivit, totalt ointressant.
Samtycke skall inhämtas när det är dags för utförandet, och något sådant kunde BO, p.g.a. sin berusning, inte ge.
Ett uteblivet svar är enligt lagen ett nej, och svårare än så är det fortfarande inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Det finns hur många paralleller som helst i deras agerande, men han blir en brottsling och hon ett offer.
Han begick aktiva handlingar, således är den bedömningen inte så konstig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Trots hennes berusning, vad är det som säger att hon inte utnyttjade hans berusning?
Ge dig nu
Han var inte på långa vägar så berusad att han kan bedömas vara i en särskilt utsatt situation.
Allt snack om minnesluckor och så vidare är en ren efterhandskonstruktion. Killen berättade ju vad han gjort mot BO för ABT:s syster.