Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 14:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Sidan 5
'Målsäganden har yrkat att Robin Nordlund ska betala skadestånd med 202 400 kr
jämte ränta enligt 6 § räntelagen från den 6 augusti 2016 till dess betalning sker. Av
beloppet avser 200 000 kr kränkning och 2 400 kr sveda och värk, motsvarande
hälften av åtta veckors psykiskt lidande. Hon har vidare yrkat att av yrkat
skadestånd ska Robin Nordlunds vårdnadshavare solidariskt med honom betala
8 860 kr jämte ränta från den 6 augusti 2016 till dess betalning sker.
Målsäganden har vidare yrkat att Antonio Toledano Book ska betala skadestånd
med 102 400 kr jämte ränta enligt 6 § räntelagen från den 6 augusti 2016 till dess
betalning sker. Av beloppet avser 100 000 kr kränkning och 2 400 kr sveda och
värk, motsvarande hälften av åtta veckors psykiskt lidande. Hon har vidare yrkat att
av yrkat skadestånd ska Antonio Toledano Books vårdnadshavare solidariskt med
honom betala 8 860 kr jämte ränta från den 6 augusti 2016 till dess betalning sker.'

Nej, det du beskriver är "yrkande" dvs det man begärde, inte det som utdömdes.

RN : ska fullgöra 130 timmars samhällstjänst, betala 102 400 kr i skadestånd (kränkning 100 000kr och sveda och värk 2 400kr) samt 800kr till Brottsoffermyndigheten.
ATB : döms till samma som ovan, 130 timmars samhällstjänst och 102 400kr skadestånd + BOM.

Kostnaden för advokater faller på staten.

Totalt erhåller BO skattefritt skadestånd på ca 205 000 kr plus ränta samt advokatskostnaderna betalda.

Ur HR domen sid 8.
"RNoch dennes vårdnadshavare
Målsäganden har genom gärningen utsatts för en sådan allvarlig kränkning att hon är berättigad till ersättning för det. Med hänsyn till att hovrätten tidigare kommit fram till att de sexuella handlingarna ska bedömas gemensamt som en gärning ska kränknings- ersättningen bestämmas till 100 000 kr enligt schablon. Det föreligger inte anledning att ifrågasätta att övergreppet har medfört psykiskt lidande för målsäganden, vilket även stöds av det som såväl målsägandens mor som psykoterapeuten Eva-Lena Hjalmarsson har berättat. Yrkad ersättning för sveda och värk med 2 400 kr är skälig."

Att man initialt yrkade på dubbla schablonersättningenfrån RN, 2 x 100' kr, berodde på att åkl ville få det till två övergrepp mellan RN och BO - dels att han tog henne mellan benen och dels att hon samtidigt gav honom oralsex. Detta ogillades av HR som uppfattade det som en gärning.
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-08 kl. 14:32.
Citera
2017-08-08, 14:22
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

RN : ska fullgöra 130 timmars samhällstjänst, betala 102 400 kr i skadestånd (kränkning 100 00kr och sveda och värk 2 400kr) samt 800kr till Brottsoffermyndigheten.
ATB : döms till samma som ovan, 130 timmars samhällstjänst och 102 400kr skadestånd + BOM.

Totalt erhåller skattefritt skadestånd på BO ca 205 000 kr plus ränta samt advokatskostnaderna betalda.

Ur HR domen sid 8.
Målsäganden har genom gärningen utsatts för en sådan allvarlig kränkning att hon är berättigad till ersättning för det. Med hänsyn till att hovrätten tidigare kommit fram till att de sexuella handlingarna ska bedömas gemensamt som en gärning ska kränknings- ersättningen bestämmas till 100 000 kr enligt schablon. Det föreligger inte anledning att ifrågasätta att övergreppet har medfört psykiskt lidande för målsäganden, vilket även stöds av det som såväl målsägandens mor som psykoterapeuten Eva-Lena Hjalmarsson har berättat. Yrkad ersättning för sveda och värk med 2 400 kr är skälig."

Aha, då var det ju 100000 enligt schablonen som jag hade för mig
Citera
2017-08-08, 14:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Aha, då var det ju 100000 enligt schablonen som jag hade för mig

jajamen, du var så rätt ute!
Citera
2017-08-08, 14:48
Bannlyst
Citat:

RN : ska fullgöra 130 timmars samhällstjänst, betala 102 400 kr i skadestånd (kränkning 100 000kr och sveda och värk 2 400kr) samt 800kr till Brottsoffermyndigheten.

Totalt erhåller BO skattefritt skadestånd på ca 205 000 kr plus ränta samt advokatskostnaderna betalda.

Ur HR domen sid 8.

Att man initialt yrkade på dubbla schablonersättningenfrån RN, 2 x 100' kr, berodde på att åkl ville få det till två övergrepp mellan RN och BO - dels att han tog henne mellan benen och dels att hon samtidigt gav honom oralsex. Detta ogillades av HR som uppfattade det som en gärning.

Har inget problem med att förövarna skall betala 100 000 kronor var, men så här höga skadestånd kan nog trigga en del falska anklagelser. För många är 200 000 kronor värt att falskanmäla för. Dessutom i de många fall så är det vi skattebetalare som får betala i slutändan. Nja vet inte om jag riktigt gillar denna metod
Citera
2017-08-08, 14:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hur som helst är båda pojkarna skuldsatta resten av livet bara för att de inte kunde låta tjejen vara i fred. Jag hoppas de förstår vidden av det hela för detta kommer att hemsöka dem hela livet.
Inte tror jag att gärningsmännen kommer att vara skuldsatta resten av livet. Det här kommer nog betalas ganska så snabbt.
Då tror jag själva domen, att vara stämplad som en våldtäktsman, kommer att "hemsöka" gärningsmännen.
Vilken oerhörd skam att vara dömd för dessa brott!
Citera
2017-08-08, 14:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Har inget problem med att förövarna skall betala 100 000 kronor var, men så här höga skadestånd kan nog trigga en del falska anklagelser. För många är 200 000 kronor värt att falskanmäla för. Dessutom i de många fall så är det vi skattebetalare som får betala i slutändan. Nja vet inte om jag riktigt gillar denna metod

Och med den här hovrättsdomen där man menar att en berusad kvinna som aktivt söker sex, som själv tar av sig kläderna och som själv aktivt tar del i den sexuella handlingen, kan räknas som våldtagen.

Jösses, det behövs ju inte några "falska anklagelser" ens, den mest villiga som har fått ett par järn i sig kan i och med detta räknas som våldtäktsoffer.
Citera
2017-08-08, 14:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Inte tror jag att gärningsmännen kommer att vara skuldsatta resten av livet. Det här kommer nog betalas ganska så snabbt.
Då tror jag själva domen, att vara stämplad som en våldtäktsman, kommer att "hemsöka" gärningsmännen.
Vilken oerhörd skam att vara dömd för dessa brott!

Ja jag håller med dig - vilken stämpling att vara en dömd våldtäktsman vid så pass unga år.

Vet du om denna dom för alltid finns med, ex om man vill ha ett utdrag ur straffregistret för att söka jobb eller utlandsstudier? Förut såg jag att det bara var domar efter 18 års ålder som fanns med, men vet ej nu.

Finns det någon avskrivning över tid dvs försvinner detta ur något belastningsregister efter 10-20 år?

Är det någon som vet om en våldtäktsdom på en 15 åring verkligen gör det helt omöjligt att söka till polisutbildningen i vuxen ålder som RN drömde om?
Citera
2017-08-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En "redlös som gapar efter sex".....inser du inte hur motsägelsefullt det är?
I fallet R så handlar det trots allt om 2 redlösa personer där "kvinnan" är "redlösare" än mannen. Kvinnan var inte "redlösare" än att hon kunde gapa efter sex, ta av sig brallorna och aktivt ligga över R och ge honom en avsugning. Hur "redlöst" är det?
Nja, man var ju trots allt ute i skogen ett bra tag så graden av berusning och redlöshet varierar därför självklart. När man ankom på plats var man nyktra. Langaren och det barnvåldtäktsdömda slöddret Antonio hade då tänkt att lite "chillkrökande" skulle vara trevligt.

När de sedan började dricka var självklart inte BO redlös eller i stort sett medvetslös. Det skedde senare på kvällen. Det kan ju även vara så att man tillfälligtvis piggnar till lite, eller blir mindre redlös, om man spyr som BO gjorde hela kvällen. Ett par minuter senare kan man åter igen vara helt borta.

Polisaspiranten Robin Nordlund var allt annat än redlös. Enligt FUP var han även "erfaren" när det gällde att dricka alkohol. Låt oss inte prata om hur katastrofalt dåliga föräldrar Tommy och Pernilla på Gustav III:s Boulevard 165 måste vara när deras 15-åriga son är rutinerad på att dricka. Patetiskt. Enligt FUP har Robin för Antonio berättat i detalj dagen efter vad som hände. Under hela kvällen gick även Robin omkring och umgicks och pratade med de andra i skogen. Han var säkerligen berusad men ej jämförbart med 13-åriga BO.

Det hela är väldigt enkelt. När någon är "helt tom", "okontaktbar" och "helt borta" stoppar man inte kuken i munnen på den personen. Speciellt inte när vederbörande också inte kan stå, gå, sitta, prata eller ens stoppa sina egna fingrar i halsen för att spy. Att man 2017 måste påpeka detta är oroväckande.
Citera
2017-08-08, 15:10
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Nja, man var ju trots allt ute i skogen ett bra tag så graden av berusning och redlöshet varierar därför självklart. När man ankom på plats var man nyktra. Langaren och det barnvåldtäktsdömda slöddret Antonio hade då tänkt att lite "chillkrökande" skulle vara trevligt.

När de sedan började dricka var självklart inte BO redlös eller i stort sett medvetslös. Det skedde senare på kvällen. Det kan ju även vara så att man tillfälligtvis piggnar till lite, eller blir mindre redlös, om man spyr som BO gjorde hela kvällen. Ett par minuter senare kan man åter igen vara helt borta.

Polisaspiranten Robin Nordlund var allt annat än redlös. Enligt FUP var han även "erfaren" när det gällde att dricka alkohol. Låt oss inte prata om hur katastrofalt dåliga föräldrar Tommy och Pernilla på Gustav III:s Boulevard 165 måste vara när deras 15-åriga son är rutinerad på att dricka. Patetiskt. Enligt FUP har Robin för Antonio berättat i detalj dagen efter vad som hände. Under hela kvällen gick även Robin omkring och umgicks och pratade med de andra i skogen. Han var säkerligen berusad men ej jämförbart med 13-åriga BO.

Det hela är väldigt enkelt. När någon är "helt tom", "okontaktbar" och "helt borta" stoppar man inte kuken i munnen på den personen. Speciellt inte när vederbörande också inte kan stå, gå, sitta, prata eller ens stoppa sina egna fingrar i halsen för att spy. Att man 2017 måste påpeka detta är oroväckande.

Vad det gäller R så handlade det väl inte om att "stoppa" snabeln i hennes mun. Var det inte så att hon låg över R och gav honom avsugningen?
Att någon är "rutinerad" på att dricka gör ju inte personen mindre berusad vid själva berusningen.

När jag var ung och oerfaren så kastade jag upp då jag hade druckit för mycket och inte lång tid därefter så var jag ok igen.
Att någon kastar upp p.g.a. berusning betyder inte att personen är utslagen och ur stånd att ta hand om sig själv någon timme senare.
Citera
2017-08-08, 15:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ja jag håller med dig - vilken stämpling att vara en dömd våldtäktsman vid så pass unga år.

Vet du om denna dom för alltid finns med, ex om man vill ha ett utdrag ur straffregistret för att söka jobb eller utlandsstudier? Förut såg jag att det bara var domar efter 18 års ålder som fanns med, men vet ej nu.

Finns det någon avskrivning över tid dvs försvinner detta ur något belastningsregister efter 10-20 år?

Är det någon som vet om en våldtäktsdom på en 15 åring verkligen gör det helt omöjligt att söka till polisutbildningen i vuxen ålder som RN drömde om?

Jag gjorde en sökning och hittade det här:

https://polisen.se/Gavleborg/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Citat:
Uppgifter som tas bort 3 år efter beslut

Straffvarning (åklagarens beslut att inte åtala för brott), om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter som tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande

Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
Fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 §§ brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen
Villkorlig dom om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Skyddstillsyn om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomstjänst om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Uppgift om att man förklaras fri från påföljd enligt 30 kap. 6§ brottsbalken om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Citera
2017-08-08, 15:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Jag hoppas, innerligt, att polisen kommer att gallra ut R oavsett om hans brott inte kommer att finnas i straffregistret den dagen han söker (om han söker?) till polisen.

Hans personlighet och livsstil ser ju inte ut att gå ihop med polisarbetet.
Citera
2017-08-08, 16:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Justitiemord

Jag är helt övertygad om att RN:s försvarare kommer att angripa ovanstående för det fall domen överklagas till högsta domstolen. Troligtvis blir det inget prövningstillstånd, men åklagaren har ändå gläntat på dörren, genom att fullständigt talanglöst misslyckas med 6:4-våldtäkten.

HD kommer inte titta på det här, så det kan dom drömma om. Åklagaren lyckades driva en bra utredning med att extremt bra underlag, så det blev två som fälldes för våldtäkt på barn och en våldtäkt.

Dom här fallen har trots lagändring 2013 varit sparsamma, men med en gedigen utredning från åklagare och polishåll så ger det resultat.

Citat:
Det är alltså inte ett "hjälplöst tillstånd", utan det mycket mer diffusa "särskilt utsatt situation". I stycket nedanför det ovan citerade redogör hovrätten för hur uppsåtet hos RN skall bedömas; även här är det tydligt författade domskäl, vilka absolut kan komma att ha framtida prejudikatvärde.

Hjälplöst tillstånd ändrades 2013 till särskilt utsatt tillstånd. Det är inte ett dugg diffust utan glasklart.
Senast redigerad av Moosky 2017-08-08 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in