Citat:
Ursprungligen postat av
526
Fast intet är ju inte i vår rumstid, och det kan mycket väl finnas en orsak bakom, bara det att vi inte ser den.
Så tror jag i alla fall. Vi kan bara uppfatta (i dagsläget) en viss del av hela verkligheten. Därför är så mycket oförståeligt för oss. Fysiken försäger rädda det genom att proklamera att "förklaringarna" är att det "bara händer", och att "det behövs inga förklaringar".
"Intet" är vare sig i eller utanför rumtiden eftersom det, per definition, inte existerar. Menar du att detta "intet" har "orsakat" universum?
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Att saker skulle skapas inom vårt observerbara spektrum ur ingenting är helt supermysiskt och långt mer hokuspokus än att det finns en Gud.
Det tror jag inte alls på.
Det håller jag med om. Men menar man att universum kan dyka upp från tomma intet utan någon orsak måste man kunna förklara varför inte en häst skulle kunna dyka upp från tomma intet.
Uppdatering: Vi är aningen off-topic när vi diskuterar ett argument som vanligen används för Guds existens i en tråd ämnad att försöka motbevisa Guds existens.

Ev. så startar jag en ny tråd dedikerad till detta argument vid ett senare tillfälle.