Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
jag hånar dom inte. Jag välkomnar detta projekt med öppna armar och har efterlyst det tidigare i tråden.
tyvärr verkar etc stötta hyresregleringen och då är de medskyldiga till den absurda situationen.
Jo det tycker jag så visst. Marknaden fungerar alltid. Men sätter man den ur spel med hyresreglering så får man brist.
de flesta kan betala för sig och staten kan ge stöd till den minoritet som inte har råd. Vi kan inte låta en minoritet styra prissättningen på bostäder. Det leder bara till absurda situationer med extrem brist och svartkontrakt mm.
Hur mycket har du satsat själv och varför tror du att det blir tufft?
Jag kan naturligtvis inte säga hur mycket jag satsat, det är en dum fråga. På ett forum som detta är jag mån om min integritet.
Ja marknaden är satt ur spel . På samma sätt som marknaden alltid sätts ur spel i en förment 'fri' marknad. En 'fri' marknad leder till oligopol eller monopol, det är oundvikligt. Dom stora köper upp eller konkurrerar ut dom mindre.
Vi har sett otaliga ex på detta. För 100 år sen hade USA över hundra biltillverkare, nu har dom tre som alla tillverkar samma bil. Jippi för den fria marknaden.
Du verkar likställa 'vänstern' med HGF. Jag kan säkert räknas som nån sorts vänster i din terminologi men jag är inte speciellt förtjust i HGF. Åtminstone tycker jag och många av mina vänner som också förmodligen är nån sorts vänster i den allmänna diskursen att HGF borde reformeras.
Men det är väl som FN. Det funkar uselt men vi har inget annat annat just nu.
ja marknaden fungerar. det ser man ju på Götgatan ,ha ha du kan bara köpa en slags kaffe bara köpa ett slags böcker på Bokia el Akademibokhandeln.
Jag skulle säga átt marknaden utarmar valmöjligheterna.
Vadd gäller hyresregleringen så existerar väl knappt längre dess effekter. Ja jag vet att du tycker 20000 i månaden på Östermalm är billigt men vafan, En tvåa på söder ligger på mellan 8 o 10 lax. Knappast billigt.