2017-08-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla som klagar på att det saknas hyresrätter med "rimliga" hyror,
Varsågod och sätt in era pengar hos ETC bygg!

https://www.etc.se/etc-bygg

Slemmet lär väl redan gjort det vid det här lager?

Jo det är lätt att håna. Dom försöker i alla fall göra något i den här absurda situationen. Men vad jag har förstått tycker du inte att det här är en absurd situation utan bara marknaden. Det tycker jag är absurt, om marknaden inte kan tillgodose behovet ändrar man på den det har gjorts förut. Nu känner jag människorna bakom det här projektet lite grann och jag vet att någon väpnad revolution är dom inte ute efter,utan bara testa om det inom dom befintliga strukturerna är möjligt att göra något annorlunda. Lycka till säger jag men det blir tufft.
Citera
2017-08-09, 18:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo det är lätt att håna.
jag hånar dom inte. Jag välkomnar detta projekt med öppna armar och har efterlyst det tidigare i tråden.

Citat:
Dom försöker i alla fall göra något i den här absurda situationen.
tyvärr verkar etc stötta hyresregleringen och då är de medskyldiga till den absurda situationen.

Citat:
Men vad jag har förstått tycker du inte att det här är en absurd situation utan bara marknaden.
Jo det tycker jag så visst. Marknaden fungerar alltid. Men sätter man den ur spel med hyresreglering så får man brist.

Citat:
Det tycker jag är absurt, om marknaden inte kan tillgodose behovet ändrar man på den det har gjorts förut.
de flesta kan betala för sig och staten kan ge stöd till den minoritet som inte har råd. Vi kan inte låta en minoritet styra prissättningen på bostäder. Det leder bara till absurda situationer med extrem brist och svartkontrakt mm.

Citat:
Nu känner jag människorna bakom det här projektet lite grann och jag vet att någon väpnad revolution är dom inte ute efter,utan bara testa om det inom dom befintliga strukturerna är möjligt att göra något annorlunda. Lycka till säger jag men det blir tufft.
Hur mycket har du satsat själv och varför tror du att det blir tufft?
Citera
2017-08-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag hånar dom inte. Jag välkomnar detta projekt med öppna armar och har efterlyst det tidigare i tråden.

tyvärr verkar etc stötta hyresregleringen och då är de medskyldiga till den absurda situationen.

Jo det tycker jag så visst. Marknaden fungerar alltid. Men sätter man den ur spel med hyresreglering så får man brist.

de flesta kan betala för sig och staten kan ge stöd till den minoritet som inte har råd. Vi kan inte låta en minoritet styra prissättningen på bostäder. Det leder bara till absurda situationer med extrem brist och svartkontrakt mm.

Hur mycket har du satsat själv och varför tror du att det blir tufft?

Jag kan naturligtvis inte säga hur mycket jag satsat, det är en dum fråga. På ett forum som detta är jag mån om min integritet.
Ja marknaden är satt ur spel . På samma sätt som marknaden alltid sätts ur spel i en förment 'fri' marknad. En 'fri' marknad leder till oligopol eller monopol, det är oundvikligt. Dom stora köper upp eller konkurrerar ut dom mindre.
Vi har sett otaliga ex på detta. För 100 år sen hade USA över hundra biltillverkare, nu har dom tre som alla tillverkar samma bil. Jippi för den fria marknaden.
Du verkar likställa 'vänstern' med HGF. Jag kan säkert räknas som nån sorts vänster i din terminologi men jag är inte speciellt förtjust i HGF. Åtminstone tycker jag och många av mina vänner som också förmodligen är nån sorts vänster i den allmänna diskursen att HGF borde reformeras.
Men det är väl som FN. Det funkar uselt men vi har inget annat annat just nu.
ja marknaden fungerar. det ser man ju på Götgatan ,ha ha du kan bara köpa en slags kaffe bara köpa ett slags böcker på Bokia el Akademibokhandeln.
Jag skulle säga átt marknaden utarmar valmöjligheterna.
Vadd gäller hyresregleringen så existerar väl knappt längre dess effekter. Ja jag vet att du tycker 20000 i månaden på Östermalm är billigt men vafan, En tvåa på söder ligger på mellan 8 o 10 lax. Knappast billigt.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-09 kl. 19:45.
Citera
2017-08-09, 21:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koskela
Fast om jag gladeligen skulle betala 8000/mån för att bo i den lägenheten måste ju det också vara en rimlig hyra? Jag skulle inte flytta från mitt nuvarande boende om jag tyckte att hyran i det nya boendet vore orimlig, men 8000 låter inte alls orimligt med tanke på läget.
Vad är det som gör att din syn på vad som är rimligt skall ha företräde framför min?

Ja men din IQ är troligtvis under 100 också. Såg du inte min uträkning? Det är 3300 kr dyrare/mån, kanske mer, att hyra denna lägenhet istället för att köpa motsvarande bostadsrätt. Dom som köpte för lägensen bor i BR för några tusenlappar i samma område (men rörligheten där är givetvis inget problem för nyliberalerna haha, då är det bra kostnaderna är låga och folk bor ensamma i bostadsrätt 3or men en kostnad på 4000 kr/mån dom köpte år 2003)

För dom 40-45 000 kr/år kan du betala den extra driftskostnaden för en motorbåt (7000 kr/år), en Porsche(ca 10-15 000 extra per år mot en volvo v70) och en sommarstuga.

Men visst vill du slänga iväg 40 000 kr/år till en hyresvärd, 400 000 kr per decenium och 1.6 miljoner över ett yrkesliv, be my guest.
Sen kan jag fortsatta minska mina utgifter och fortsätta min resa mot rikedom, jag vägrar slänga bort dom till en hyresvärd och bo dyrare än i en motsvarande bostadsrätt.
Senast redigerad av slemhog 2017-08-09 kl. 21:24.
Citera
2017-08-09, 21:28
Medlem
slemhogs avatar
Jag frågar nyliberalerna än en gång som gnäller på rörligheten, varför är det inget problem med alla hundratusentals som bor i bostadsrätter dom köpte för 10-20 år sen och nu har en kostnad på 1200 kr- 4000 kr/mån för 1or i stan eller 3or i närförort och obefintliga räntor på den mindre skuld dom har kvar? Det är inget problem för rörligheten när drösvis med folk bor ensamma i 3or för 4000 kr/mån? betydligt billigare än hyresreglerade allmännyttelägenheter som kostar som billigaste 6500 för en normalstor 3a i dagsläget.

Det är ju inte så dom presterat eller något heller i livet, t om jag fick låna till en 1a i stan för 10 år sen med ett okvalificerat första skitjobb med fast anställning, dom har bara varit med om värdeökning och är som vilka svennebananer som helst. På det kan dom sälja med mångmiljon vinst sen.
Citera
2017-08-10, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Inte alls. Väldigt få privata fastighetsbolag har några betydande markhyror till kommuner eftersom bolagen vanligen äger fastigheter på fri grund. Vägavgälder brukar vara avtalsreglerade beroende på omständigheterna. Såkallade administrativa avgifter är ofta en sak som kan prövas, övertas eller annars vanligen inte behöver erläggas. Så du har helt fel i samtliga avseenden.
Men det du får svara på är för ett privat fastighetsbolag i stället. Dvs vad skillnaden skulle vara. Blir det någon skillnad förutom utdelningen? Du kan naturligtvis hävda att kommunen bara tar ut avgifter av kommunala fastighetsbolag och inte privata. Men det tror jag inte en sekund på. Det får du i så fall skaka fram en källa på.
Det lär vara lika behandling som gäller.

Citat:
2. Utdelningen är alltså den minsta värdeöverföringsposten.
Det är den som är skillnaden.

Citat:
3. Det är en funktion av planmonopolet. Ett kommunalt fastighetsbolag som styrs av sin kommuns politiker kan helt enkelt använda sig av roulettetricket och satsa på svart och dubbla insatsen när byggnaden döms ut. Risken är att riksdagen ändrar lagen med ett penndrag och tex. upphäver planmonopolet (eller för att vara mer stringent - monopolet att anta en detaljplan under vissa givna omständigheter och förutsättningar).
Säger inte hyresregleringen att man ska betrakta fastigheten eller gruppen av fastigheter. Dvs det går inte att ta ut mer hyra någonstans och använda den för att subventionera i andra ändan av kommunen.

Citat:
4. Även om så vore så verkar det väldigt svårt att kontrollera en sådan reglering liksom att ett multipelt fastighetsinnehav alltid förutsätter värdeöverföringar mellan olika poster - det skulle vara omöjligt att driva fastighetsbolag annars såvida man inte redovisade varje fastighet som eget bolag och hade ett mycket stort kapital i koncernen.
Nja, jag menar inte att man måste redovisa de som separata bolag. Så svårt är det inte att nyckla ut kostnader.

Citat:
5. Nu svamlar du bara. Givetvis är det kommunerna som försöker råna staten och inte HGF. Möjligen kan HGF ha supits under bordet på någon fest och insvurits i den stora kuppen och därefter tänkt "bra kupp då behöver vi inte bråka mer med kommunen, eller något liknande". Eller med andra ord så har de blivit rövknullade av kommunen alternativt är anhängare av någon kommunistisk dialekt som gjort det till en huvudpoäng att kommunismen ska införas genom kommunala fastighetsbolag.
Fö kommunen är det egalt om det är hyresgästerna som betalar underhållet, eller om det är statens skattebetalare.
Men för hyresgästerna är det inte egalt.
Detta kan jag tycka borde inte vara så svårt att inse.

Citat:
6. Dagens markavgälder reflekterar inte lägesvärderingen ens i Stockholm. Däremot börjar de långsamt närma sig marknadsmässig markhyra och Stockholms stad har flaggat för att det i framtiden ska bli marknadshyror på mark. Men nu ligger inte berörd kommun i Stockholm och har inte något marknadsbaserat system för markhyror och vägavgälder.
Det var i Mosebackekontext du sa det. Så jag antog att det var därikring.
Citera
2017-08-10, 00:39
Medlem
Citat:
Varför du inte kan ta in att det inte finns några förstahandskontrakt förstår jag inte .
Därför att såväl jag som andra har förklarat för dig att andrahandsuthyrning försvinner vid marknadshyra (såvida det inte gäller del av bostad).
Och du har inte försökt förklara varför det skulle finnas kvar. Du bara inte klarar av att ta emot informationen.

Citat:
Det var ju du som sa att 6 mån inte är intressant för en barnfamilj.
Helt riktigt. Man vill ha ett tillsvidarekontrakt. Inte ett som är tidsbegränsat.

Citat:
Vad jag försöker förklara för dig är att det finns inget annat.
Eh?
Hur många tidsbegränsade uthyrningar såg du hos den länkade förmedlingen?

Citat:
Kommunala bostadsförmedlingar existerar inte, varför du ska ha så svårt att fatta det förstår jag inte.
Nej, vi har förklarat för dig att det var marknadsekonomi som gällde. Du får försöka koppla bort dina sovjet tankar.
Citera
2017-08-10, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men det du får svara på är för ett privat fastighetsbolag i stället. Dvs vad skillnaden skulle vara. Blir det någon skillnad förutom utdelningen? Du kan naturligtvis hävda att kommunen bara tar ut avgifter av kommunala fastighetsbolag och inte privata. Men det tror jag inte en sekund på. Det får du i så fall skaka fram en källa på.
Det lär vara lika behandling som gäller.

Det är den som är skillnaden. Säger inte hyresregleringen att man ska betrakta fastigheten eller gruppen av fastigheter. Dvs det går inte att ta ut mer hyra någonstans och använda den för att subventionera i andra ändan av kommunen.

Nja, jag menar inte att man måste redovisa de som separata bolag. Så svårt är det inte att nyckla ut kostnader. För kommunen är det egalt om det är hyresgästerna som betalar underhållet, eller om det är statens skattebetalare. Men för hyresgästerna är det inte egalt.
Detta kan jag tycka borde inte vara så svårt
att inse.

Det var i Mosebackekontext du sa det. Så jag antog att det var därikring.

1. Den privata kontexten: Privata hyresföretag brukar äga marken som deras byggnader står på. Detta innebär i princip alltid att ingen markhyra kan utgå och mer vanligt lagligen beroende på detaljplanerna och servituten ligger att kommunen iochförsig är den som ska betala markhyra till markägaren. Väggälder är i de flesta tätt bebyggda områden en avgjord fråga i termer av avtal eller att vägområdet är färdigbyggt. Följdaktligen finns bara ett litet utrymme för väggälder och det är en fråga som kan överprövas i domstol eller relevant skadeståndsdomstol. Likadant är det med adminstrativa avgifter. Däremot är det ovanligt att kommunen överklagar sina egna beslut utan det kommunala fastighetsbolaget kan utan problem göra en överenskommelse med kommunen om att betala en lämplig summa.

2. Sådant där är alltid svårt att kontrollera. Dessutom brukar finansieringen ske som så att fastighet 1 belånas för någon operation. Det är ju inte ovanligt att kommunala fastighetsbolag har tillgångar med värderingar kring fiktivt 5-10 miljarder, lån på 3-8 miljarder och sedan marknadsvärden som vanligen ligger betydligt högre än så. Därutöver är det fullt möjligt att genomföra många olika sorters lån - varje lån behöver inte åtföljas av ett pantbrev i fastigheten eller byggnaden för spårbarhet.

3. Du skriver nu hur du tycker att det borde vara. Men i verkligheten är det inte som så och var och en som studerat fastighetsbolag inser snabbt att det inte går att bedriva verksamheter på det viset.

4. En jämförelse med Mosebackekontext efterfrågades. Jag sa aldrig att fastighetsbolaget fanns i Stockholm.
Citera
2017-08-10, 02:09
Medlem
Boverket varnar för att det byggs för mycket bostäder.
Detta bl.a. baserat på minskat bostadsbehov, främst beroende på en avtagande befolkningstillväxt, i och med ett minskat antal asylsökande.

http://www.di.se/nyheter/boverket-det-byggs-for-manga-bostader/
Citera
2017-08-10, 08:26
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Boverket varnar för att det byggs för mycket bostäder.
Detta bl.a. baserat på minskat bostadsbehov, främst beroende på en avtagande befolkningstillväxt, i och med ett minskat antal asylsökande.

http://www.di.se/nyheter/boverket-det-byggs-for-manga-bostader/

Felaktigt formulerad artikelrubrik.
Det behöver "bara" byggas 600 000 bostäder de närmsta 8 åren.

Förra året, när det byggdes i princip maximalt, kom vi upp i 46000

Hur mycket blir 46000 * 8 ?

Med mina begränsade matematiska kunskaper tycker jag mig ana fortsatt brist.
Citera
2017-08-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Därför att såväl jag som andra har förklarat för dig att andrahandsuthyrning försvinner vid marknadshyra (såvida det inte gäller del av bostad).
Och du har inte försökt förklara varför det skulle finnas kvar. Du bara inte klarar av att ta emot informationen.

Helt riktigt. Man vill ha ett tillsvidarekontrakt. Inte ett som är tidsbegränsat.

Eh?
Hur många tidsbegränsade uthyrningar såg du hos den länkade förmedlingen?

Nej, vi har förklarat för dig att det var marknadsekonomi som gällde. Du får försöka koppla bort dina sovjet tankar.

Nej vi ser inte hur många tidsbegränsade kontrakt som syns på dom där förmedlingssidorna eftersom kontrakten inte är skrivna ännu. Vad är det för skillnad på tills vidare? Rätt som det är åker du ut.
Alla är tidsbegränsade men eftersom du inte fattar hur hyresmarknaden i den stora vida världen ser ut så tror du att det bara är att flytta till London och sitta på någon sorts fiktiv tillsvidarekontrakt som inte existerar i den verkliga världen. Förklara hur ett tillsvidarekontrakt skulle se ut? Vad är villkoren? Vem bestämmer när kontraktet är till ända? Du är för blåst för att äga en dator.
Det är i allt väsentligt ett andrahandskontrakt. Någon annan möjlighet finns inte. Några förstahandskontrakt existerar inte vilket jag förskökt förklara nu ett antal ggr. Antingen köper och äger du eller hyr av ägaren. Det brukar i Sverige kallas andra hand. Du kan ju kalla det vad du vill. 'Tillsvidarekontrakt' ha ha vad är det?Vad finns för juridiska regler kring dessa? Dom finns bara i din fantasi.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-10 kl. 13:50.
Citera
2017-08-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Felaktigt formulerad artikelrubrik.
Det behöver "bara" byggas 600 000 bostäder de närmsta 8 åren.

Förra året, när det byggdes i princip maximalt, kom vi upp i 46000

Hur mycket blir 46000 * 8 ?

Med mina begränsade matematiska kunskaper tycker jag mig ana fortsatt brist.

Japp, du och dina matematiska kunskaper vet självklart bättre än både SKL och Boverket tillsammans.
Inget annat var att förvänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in