2018-01-03, 23:32
  #15073
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Bra initiativ för oss som fortfarande är relativt unga. Hoppas detta träder i kraft mer innan man hinner fylla 35 bara..

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/unga-ska-kunna-hyrk%C3%B6pa-sin-bostadsr%C3%A4tt-1.5003121

Bra tipsat Bossen, en helt låst betalvägg, man fick läsa rubriken iallafall
DU får gärna klistra in väsentliga textavsnitt från artikeln om du pröjsar hos GP.
Citera
2018-01-04, 01:27
  #15074
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bra tipsat Bossen, en helt låst betalvägg, man fick läsa rubriken iallafall
DU får gärna klistra in väsentliga textavsnitt från artikeln om du pröjsar hos GP.

Eftersom jag ändå bor i Göteborg har jag en GP prenumation, faktiskt.

Kan klistra in artikeln. Jag är ju en av de över 24 tusen unga vuxna i GBG som bor hemma / bor i andrahand när man hittar det.

Citat:
Över 24 000 unga vuxna bor ofrivilligt kvar hos sina föräldrar bara i Göteborg, i hela landet handlar det om 213 000 unga människor enligt Hyresgästföreningen.

Riksbyggen testar nu flera olika modeller för att unga vuxna lättare ska kunna skaffa en bostad.

Hyrköp är den nyaste bostadsmodellen, som först ska testas i Järfälla innan Riksbyggen går vidare.

Faller det väl ut står Göteborg på tur första halvåret 2018.

– Många unga vuxna har bra jobb och inkomster, men svårigheter att kunna komma till en bostadsrätt, säger Mårten Lilja, vice vd på Riksbyggen och chef för Affärsområde Bostad.

Unga får inte banklån
Bolånetak och strängare amorteringskrav gör det allt tuffare för den här gruppen att kunna ta sig in på bostadsrättsmarknaden.

– Många unga klarar de löpande utgifterna med både amorteringar, räntor och avgifter till föreningen, men ofta har man inte en fast anställning, eller står inför toppfinansieringen, vilket betyder att de helt enkelt inte får banklån, säger han.

Därför tänker Riksbyggen testa modellen där bolaget går in och köper maximalt tio procent av lägenheterna i en bostadsrättsföreningen och låter unga vuxna hyra lägenheter i väntan på att de fått en fast anställning och sparat ihop till insatsen.

– Sådan är grundidén. Riksbyggen äger bostadsrätten som sedan hyrs ut med ett speciellt hyresavtal där utgångspunkten är att man ska förvärva lägenheten som bostadsrätt, säger Mårten Lilja.

Sedvanliga villkor ska gälla som för den vanliga hyresmarknaden, utom i ett avseende – det går inte att byta hyresrätten mot någon annan hyresrätt.

Dessutom måste man befinna sig i åldersgruppen 18 till 35 år för att vara aktuell för att få hyrköpa.

Prissättningen blir speciell
– Just i det konkreta fallet i Järfälla är det redan lägenheter till salu i föreningen, och det är de priserna som gäller. Låt oss säga att det är en insats på en miljon kronor för en etta, så är det priset som gäller. Vi garanterar det priset även om priserna skulle gå uppåt. Hyresköparen är garanterad den insatsen som gällde i första upplåtelsen, säger Mårten Lilja.

– Går marknaden ner får vi fundera över det, men går den upp så ska den som flyttar in som hyresköpare ändå kunna planera efter ett bestämt pris, säger han.

Redan tidigare har bland andra Riksbyggen erbjudit så kallade ungdomsettor för 95 000 kronor i bostadsrättsföreningar.

I Göteborg har sex sådana ungdomsettor erbjudits i bostadsrättsföreningen Viva på Guldheden.

De lägenheterna får köpas av personer mellan 18 till 30 år. Insatsen är låg, men i gengäld får den unge bostadsrättsinnehavaren betala en högre månadsavgift per kvadratmeter.

Samtliga av dessa ungdomsettor är reserverade.

– Poängen är att en ung människa får flytta in i en väl belägen etta, och blir bostadsrättshavare och medlem i föreningen till en mycket låg insats, säger Mårten Lilja.

Dessa ungdomsettor får inte säljas vidare till marknadspris.

– Meningen är att ungdomsettorna ska omsättas på en marknad med speciella villkor.

Under hösten har bostadsrättsmarknaden varit något svajig med något fallande priser för första gången på många, många år.

Göteborgska bostadsföretaget Wallenstam har aviserat man tänker låta flera bostadsrättsprojekt konverteras till hyreslägenheter i stället.

Från Riksbyggen har man inga sådana funderingar.
Citera
2018-01-04, 10:11
  #15075
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Eftersom jag ändå bor i Göteborg har jag en GP prenumation, faktiskt.

Kan klistra in artikeln. Jag är ju en av de över 24 tusen unga vuxna i GBG som bor hemma / bor i andrahand när man hittar det.

Det där med hyrköp verkar ju ändå vettigt kan jag tycka om man vill få in unga på bostadsmarknaden och slippa dyra hyresrätter på sikt = fattigdomsfälla

Det mest komiska måste ju ändå vara att du bossen försvarar det system som stänger ute dig och de andra 24 k unga vuxna/
Citera
2018-01-04, 10:30
  #15076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ni jämför förbrukningsvaror med bostäder. Konstant. Bilar hit och dit, livsmedel hit och dit.
Att du inte begriper skillnaden på en vara som man kan tillverka i mer eller mindre oändlighet med en vara som man inte kan göra det med är förbluffande.
Jag skrev att du skulle länka till en jämförelse vi gjorde. Och berätta vilka egenskaper hos varorna vi jämför.

När du nu helt misslyckas med att ge stöd för dina påståenden så bör du väl dra någon slutsats av det misslyckandet.
I stället så repeterar du ett påstående som du misslyckats med att ge stöd för. Är du helt oförmögen att ta in information?

Det jag har talat om är marknadsmekanismer.
Fö har det tillverkats mycket bostäder i Sverige. De finns över 4 miljoner tillverkade bostäder.
Citera
2018-01-04, 10:44
  #15077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Eftersom jag ändå bor i Göteborg har jag en GP prenumation, faktiskt.

Kan klistra in artikeln. Jag är ju en av de över 24 tusen unga vuxna i GBG som bor hemma / bor i andrahand när man hittar det.
Dom verkar ha samma ambition som Well, men väljer att göra det väldigt komplicerat och fyllt med extra-regler (i sann S-anda).
Det ska tydligen vara en helt egen marknad. Då kan man fråga sig hur stor blir den och hur likvid blir den?
Och så ska man ha regler så man tvingas sälja när man fyllt 35. Och då får man gå via tingsrätten och kronofogden för att bli av med folk.

Citat:
Därför tänker Riksbyggen testa modellen där bolaget går in och köper maximalt tio procent av lägenheterna i en bostadsrättsföreningen och låter unga vuxna hyra lägenheter i väntan på att de fått en fast anställning och sparat ihop till insatsen.
Hur kringgår man lagstiftningen om besittningsrätt? Den går väl inte att avtala bort?

Citat:
Redan tidigare har bland andra Riksbyggen erbjudit så kallade ungdomsettor för 95 000 kronor i bostadsrättsföreningar.

I Göteborg har sex sådana ungdomsettor erbjudits i bostadsrättsföreningen Viva på Guldheden.

De lägenheterna får köpas av personer mellan 18 till 30 år. Insatsen är låg, men i gengäld får den unge bostadsrättsinnehavaren betala en högre månadsavgift per kvadratmeter.
Fast det låter mer som Well-lösningen. Föreningen lånar mer och har högre avgift för dessa BR. Men kolliderar inte det med lagstiftningen för BRF att behandla medlemmarna olika?
Citera
2018-01-04, 10:48
  #15078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ang förbrukningsvaror, menar du att man river hus stup i kvarten för att bygga nya på samma plats och sälja om dom?
Ibland renoverar man, och förlänger livslängden. Ibland river man och bygger nytt.

Och det gäller andra varor också. I ditt favoritland Cuba så underhöll man de gamla amerikanska bilarna som fanns där vid revolutionen. De bilarna har blivit lika långlivade som bostäder.
Citera
2018-01-04, 11:00
  #15079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ibland renoverar man, och förlänger livslängden. Ibland river man och bygger nytt.

Och det gäller andra varor också. I ditt favoritland Cuba så underhöll man de gamla amerikanska bilarna som fanns där vid revolutionen. De bilarna har blivit lika långlivade som bostäder.

Och när det gäller mat (samma vara maträtt och bostadsrätt) så slängs det mesta av det man
producerar. Så varför river man inte nybyggda hus omedelbart istället för att försöka hyra ut
dem ?

Ekonomi är ingen vetenskap och även om så vore vore det inte den enda.
Citera
2018-01-04, 11:09
  #15080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Även bostäder är förbrukningsvaror tro det eller ej.

Och varför skulle man inte kunna tillverka just den varan precis som alla andra? Det är varken brist på mark eller byggmaterial vad jag vet.

Det är just när man gör skillnad på varor som bristen uppstår. Och det gör du med! Grattis! Du får tillbaka det du förtjänar.

Nu var det ju det här med all mat som slängs direkt eller efter bästföredatum. Men du
förespråkar kanske omedelbar rivning av allt som inte hyrs ut/säljs omedelbums ?
Citera
2018-01-04, 11:13
  #15081
Medlem
https://www.svd.se/professor-bostadsfragan-far-vanta-till-efter-valet

"– Ett av de största problemen är den bristande analysen av efterfrågan på bostäder. Alla tror att just de bostäder som de bygger ska gå att sälja. Det byggs främst för de bättre beställda i samhället men eftersom de är ett begränsat antal så blir tillgången för stor, säger Stellan Lundström."

"Samtidigt spår han inte några större krafttag under valrörelsen i år – helt enkelt eftersom den är för känslig."

Borgerligheten i de Storstockholmskommuner som ännu inte avskaffat/sålt ut allmännyttan
kan väl sikta in sig på mera ombildningar. Sundbyberg är på god väg. Första borgerliga
åtgärd när man väl får makten. Efter det behöver man ingen bostadspolitik.
Citera
2018-01-04, 11:15
  #15082
Medlem
https://www.svd.se/maklare-om-marknaden-vi-har-varit-bortskamda

Parasiterna verkar idka självkritik. Men inte ett ord om alla uppdrag de fått
tack vare alliansens ombildningar där 25 % flyttar direkt och ytterligare 25 %
inom något år efter utförsäljningen/bortskänkandet av allmän egendom.
Citera
2018-01-04, 12:22
  #15083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Och när det gäller mat (samma vara maträtt och bostadsrätt) så slängs det mesta av det man
producerar. Så varför river man inte nybyggda hus omedelbart istället för att försöka hyra ut
dem ?
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Nu var det ju det här med all mat som slängs direkt eller efter bästföredatum. Men du
förespråkar kanske omedelbar rivning av allt som inte hyrs ut/säljs omedelbums ?
Jag kastar inte mat. Jag föreslår att du blir lite mindre slösaktig.
Köper du nyproducerade bilar och kör till skroten också?

Ska vi se detta som att du helt saknar argument.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Ekonomi är ingen vetenskap och även om så vore vore det inte den enda.
Vad har det med saken att göra?
Detta är lika irrelevant som vilka tatueringar du tycker är snygga.

Har du inget ang sakfrågan att komma med.
Citera
2018-01-04, 13:52
  #15084
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.svd.se/han-sparade-ihop-200-000-pa-ett-ar--sa-gor-du

Spartips från coachen...en som inte sitter och gnäller om bostadsbrist i denna tråd vågar jag lova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in