Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Eftersom jag ändå bor i Göteborg har jag en GP prenumation, faktiskt.
Kan klistra in artikeln. Jag är ju en av de över 24 tusen unga vuxna i GBG som bor hemma / bor i andrahand när man hittar det.
Dom verkar ha samma ambition som Well, men väljer att göra det väldigt komplicerat och fyllt med extra-regler (i sann S-anda).
Det ska tydligen vara en helt egen marknad. Då kan man fråga sig hur stor blir den och hur likvid blir den?
Och så ska man ha regler så man tvingas sälja när man fyllt 35. Och då får man gå via tingsrätten och kronofogden för att bli av med folk.
Citat:
Därför tänker Riksbyggen testa modellen där bolaget går in och köper maximalt tio procent av lägenheterna i en bostadsrättsföreningen och låter unga vuxna hyra lägenheter i väntan på att de fått en fast anställning och sparat ihop till insatsen.
Hur kringgår man lagstiftningen om besittningsrätt? Den går väl inte att avtala bort?
Citat:
Redan tidigare har bland andra Riksbyggen erbjudit så kallade ungdomsettor för 95 000 kronor i bostadsrättsföreningar.
I Göteborg har sex sådana ungdomsettor erbjudits i bostadsrättsföreningen Viva på Guldheden.
De lägenheterna får köpas av personer mellan 18 till 30 år. Insatsen är låg, men i gengäld får den unge bostadsrättsinnehavaren betala en högre månadsavgift per kvadratmeter.
Fast det låter mer som Well-lösningen. Föreningen lånar mer och har högre avgift för dessa BR. Men kolliderar inte det med lagstiftningen för BRF att behandla medlemmarna olika?