2017-08-08, 12:06
Medlem
berra77s avatar
Fusket och myglet med att snika sig förbi köerna för hyreslägenheter tar nya vägar:
https://www.hemhyra.se/nyheter/falska-profiler-vid-lagenhetsfusket-60-koplatser-frysta-hos-boplats-syd/
Citera
2017-08-08, 13:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det finns inga risker. Åtminstone inte jämfört med BR. Massor med människor vill byta till sig en central lgh. Att få tag i en ny HR är inte svårt om du har något att byta med. Att hitta hyresgäster villiga att flytta till t.ex Mosebacke som var nåt ex. i tråden är definitivt inga problem. Du verkar inte förstå hur hyresmarknaden ser ut. Annonser om byten både högt o lågt o överallt. Folk letar större medans andra letar mindre. Dessa byter.

Den som tror att det inte finns några risker är den som inte förstår riskerna. Det finns alltid risker med allt.
Citera
2017-08-08, 20:37
Medlem
Citat:
Som vi redan förklarat för dig så är det i princip andrahandsuthyrning som gäller om du jämför med en svensk kontext. Det är enda möjligheten. Lycka till att skaffa hyreskontrakt med besittningsskydd utan tidsbegränsning i London. Det du kallar hyresvärd är en bostadsägare precis som om du hyrde i andra hand i Stockholm. Du kan kalla det vad du vill, du verkar ha svårt med begreppen här. Förstahandskontrakt är ett begrepp som inte existerar i London. Du kan antingen äga en bostad eller hyra den av ägaren på ett tidsbegränsat kontrakt. Om det är en del eller hela lägenheten har ju ingen betydelse. Tycker du för resten marknaden i London löst bostadssituationen på ett bra sätt? Du tycker inte England har bostadsbrist? Läser du tidningar över huvud taget?
Nu sitter du bara och hittar på. Det är tvärtom du som fått förklarat för dig att det inte finns någon mening med att hyra i andra hand när man kan hyra direkt av hyresvärden.

Varför du inte kan ta in det vet jag inte, så det finns nog inte så mycket mer vi kan hjälpa dig med.
Citera
2017-08-08, 20:42
Medlem
Citat:
Nu babblar du i nattmössan som vanligt. Hur fan vet du något om hur räntorna kommer påverka hyran. Du har inte en aning om hur ekonomin ser ut för aktuell fastighet.
Av det enkla skälet att räntesänkning hittills verkat hyressänkande. Det har tagit ut mycket av taxehöjningarna, och lett till hyreshöjningar på när 0. (Ibland 0).
När räntan kryper upp så lär stigande räntor och stigande taxor båda verka höjande för hyrorna.
Och det blir väl inte så kul.

Men hyresgästerna har väl sparat i ladorna så dom har sparande att ta av. Väl?
Citera
2017-08-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ditt problem beror troligtvis på att du har en felaktigt bild av HGF och allmännyttan.
I så fall får jag väl anpassa den om det kommer fram något som motiverar det. Värre än så är det inte.

Citat:
2. Totalt sett verkar det handla om ungefär 15% av den kommunens intäkter av egen kraft. Det är inte en obetydlig detalj även om det förstås finns större intäkter som tex. kommunalskatten.
Det har väl mer att göra med vad lagen tillåter. Nu blev det väl en lagändring till 2011, med det du beskrev var väl innan.
Och då vill jag minnas att Allmännyttan knappt fick dela ut någon.
Var väl något i stil med 1%. Och så fanns någon undantagsregel om att de fick dela ut mer ifall de sålt av en fastighet.

Citat:
3. HGF kommer knappast att argumentera för högre hyra men har i den officiella kritiken krävt att utdelning och (implicit räntor) samt (värderingsbalanser) ska stanna i hyresfastigheterna och användas till underhåll.
Verkar rimligt att HGF vägrar hyreshöjning. Men då kan de inte kräva mer underhåll heller.
Och det är väl där de inte klarar logiken.

(Troligen så tänker sig HGF att hyresgästerna skall slippa betala för underhåll. Sedan skall läget bli så akut att staten skall plundra skattebetalarna och skyffla in. Dvs skattebetalarna åker på att betala hyrorna).

Citat:
4. Så som jag förstod materialet handlade det inte om undertryck i byggnaden utan om att fönsterkarmarna förstörts i en kombination av konstruktionsfel och tillverkningsfel. Samma tillverkningsfel förekommer på vissa dagisstaket från samma tidsperiod där så att säga träet ruttnar medan inget syns från utsidan tills färgskalet går sönder.
En del skulle nog säga att det vara konstruktionsfel där jag bodde också.

Citat:
5. Tjaha. Men nu var det inte det vi pratade om.
Jo, men det var väl just det det var.
HGF väljer den lägsta underhållsnivån. Och så prutar men ned på den. Då får vi den här typen av resulatat.
Citera
2017-08-09, 01:36
Medlem
Koskelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Rimligt pris för renoverade lägenheten på mosebacke är 5500-5700 kr/mån
Fast om jag gladeligen skulle betala 8000/mån för att bo i den lägenheten måste ju det också vara en rimlig hyra? Jag skulle inte flytta från mitt nuvarande boende om jag tyckte att hyran i det nya boendet vore orimlig, men 8000 låter inte alls orimligt med tanke på läget.
Vad är det som gör att din syn på vad som är rimligt skall ha företräde framför min?
Citera
2017-08-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I så fall får jag väl anpassa den om det kommer fram något som motiverar det. Värre än så är det inte.

Det har väl mer att göra med vad lagen tillåter. Nu blev det väl en lagändring till 2011, med det du beskrev var väl innan.
Och då vill jag minnas att Allmännyttan knappt fick dela ut någon.
Var väl något i stil med 1%. Och så fanns någon undantagsregel om att de fick dela ut mer ifall de sålt av en fastighet
.

Verkar rimligt att HGF vägrar hyreshöjning. Men då kan de inte kräva mer underhåll heller.
Och det är väl där de inte klarar logik
en.

(Troligen så tänker sig HGF att hyresgästerna skall slippa betala för underhåll. Sedan skall läget bli så akut att staten skall plundra skattebetalarna och skyffla in. Dvs skattebetalarna åker på att betala hyrorna).

En del skulle nog säga att det vara konstruktionsfel där jag bodde också.
Jo, men det var väl just det det var.
HGF väljer den lägsta underhållsnivån. Och så prutar men ned på den. Då får vi den här typen av resulatat.

1. Utdelningsbegränsningen är ganska humoristisk. Låt oss säga att en allmännytta som delar ut säg 400MSEK per år enligt nuvarande regelsystem så har den därutöver räntebärande skulder till kommunen. Den betalar markhyra till kommunen. Den balanserar värdeökningar genom planmonopolet och kommunal mark. Den betalar väggälder (och det är sällan som den får prestanda för pengarna). Den betalar administrativa avgifter enligt kommunens godtycke. Låt oss ge ett fiktivt exempel. 400MSEK per år i utdelning. Markhyror 250MSEK. Räntor till kommunen 400MSEK. Väggälder 40 MSEK. Adminstrativa avgifter 10MSEK. Därutöver ökade fastighetsvärderingarna med ca 1000MSEK per år med mask för avskrivningar med ökat belåningsutrymme som följd varför kommunen kunde "investera" kommunofrivillig gåvan som ett nödvändigt lån i bolaget. etc. osv.
1.1. Regeln är förövrigt en bananregel. 3 § Ett allmännyttigt kommunalt bostadsaktiebolags värdeöverföringar får under ett räkenskapsår inte överstiga ett belopp som motsvarar räntan på det kapital som kommunen eller kommunerna vid föregående räkenskapsårs utgång har skjutit till i bolaget som betalning för aktier. Räntesatsen ska därvid utgöras av den genomsnittliga statslåneräntan under föregående räkenskapsår med tillägg av en procentenhet.
Värdeöverföringar under ett räkenskapsår får dock inte överstiga ett belopp som motsvarar hälften av bolagets resultat för föregående räkenskapsår.

2. Är det någon som har koll på mosebacke underhållsnivån?, verkar lämpligt som jämförelsematerial i debatten.

3. Det kan ju vara som så. Men det är knappast HGF som planerat det utan kommunen.

4. Arkitekterna på den tiden hade inga betydande erfarenheter av de byggnader som de ritade. Det var heller inget nytt utan de effektiviseringskrav som framdrev funktionalismen skapade enorma problem i de hypereffektiva lösningar som förespråkades. Vattenavledning är ett sådant exempel - i sin kritik av tidigare vattenavledningssystem så insåg kritikerna inte att de hade särskilda dimensioner just för att hindra istappsbildning och att vatten stänkte på fasader vid skyfall - med skador som följd för den fastighetsägare som snålade in på fasadunderhållet (dagens plåt och betongfasader är ju ganska vattenresistenta men tidigare fasader är det ju inte så med).

5. Tveksam till det där. Enligt min uppfattning verkar hyran väldigt hög i förhållande till underhållet.
Senast redigerad av BehindRayban 2017-08-09 kl. 02:29.
Citera
2017-08-09, 10:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Alla som klagar på att det saknas hyresrätter med "rimliga" hyror,
Varsågod och sätt in era pengar hos ETC bygg!

https://www.etc.se/etc-bygg

Slemmet lär väl redan gjort det vid det här lager?
Citera
2017-08-09, 10:22
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag räknar på en motsvarande lägenhet för 39 m2, premium renoverad, vi säger den kostar 4 miljoner i vasastan och likaså på mosebacke.

Med en snittränta på 1.4% efter prut och ca 2000 kr månadsavgift får jag en kostnad på 4776 kr. 3224 kr mer än hyresrätten. Då kanske månadsavgiften är ännu lägre i stan då 2000 är ganska dyrt och högt räknat för en sådan lägenhet.
På vilket sätt är det förmånligt att bo i hyresrätten för 8000? Flytta in dit själv då och hyr dyrt och bli minst 40000 kr år fattigare ditt avskum.

Rimligt pris för renoverade lägenheten på mosebacke är 5500-5700 kr/mån, 800-1000 kr dyrare än bostadsrätten. Det är lite mer än 2000 kr dyrare än min lägenhet som ligger i närförort, något större och som är premium renoverad av mig och stambytt. Men jag tjänar pengar på bo i hyresrätt min kostnadsmässigt vilket är rättvist, hade dyrare hyra förut och förlorade pengar.
Jag bodde även tidigare i nyproducerad hyresrätt i innerstan med hyra på 4700 för 32 m2, nästan lika billig hyra som bostadsrättkostnaden trots presumtionshyra, men den byggdes 2006-2007 med lite subventioner och en av dom bästa hyresvärdarna. Det gillade inte borgarna och rev bort dom strax efter.

Kan du visa beräkningarna. Eller antar du att personen som köper lgh:n i ditt exempel har kapital att slänga in?

Förövrigt är slutpriserna runt mosebacke ligger betydligt högre om de har sjöutsikt. Det simpla förstår du väl? Söker man på hemnet hittar man ett slutpris på en lgh (utan sjöutsikt) på 39kvm som stannade på 4,6M. Om den haft sjöutsikt och balkong så hade priset med lätthet varit en miljon högre.

Hur ser kalkylen ut då...
Citera
2017-08-09, 10:48
Medlem
Citat:
1. Utdelningsbegränsningen är ganska humoristisk. Låt oss säga att en allmännytta som delar ut säg 400MSEK per år enligt nuvarande regelsystem så har den därutöver räntebärande skulder till kommunen. Den betalar markhyra till kommunen. Den balanserar värdeökningar genom planmonopolet och kommunal mark. Den betalar väggälder (och det är sällan som den får prestanda för pengarna). Den betalar administrativa avgifter enligt kommunens godtycke. Låt oss ge ett fiktivt exempel. 400MSEK per år i utdelning. Markhyror 250MSEK. Räntor till kommunen 400MSEK. Väggälder 40 MSEK. Adminstrativa avgifter 10MSEK. Därutöver ökade fastighetsvärderingarna med ca 1000MSEK per år med mask för avskrivningar med ökat belåningsutrymme som följd varför kommunen kunde "investera" kommunofrivillig gåvan som ett nödvändigt lån i bolaget. etc. osv.
1.1. Regeln är förövrigt en bananregel. 3 § Ett allmännyttigt kommunalt bostadsaktiebolags värdeöverföringar får under ett räkenskapsår inte överstiga ett belopp som motsvarar räntan på det kapital som kommunen eller kommunerna vid föregående räkenskapsårs utgång har skjutit till i bolaget som betalning för aktier. Räntesatsen ska därvid utgöras av den genomsnittliga statslåneräntan under föregående räkenskapsår med tillägg av en procentenhet.
Värdeöverföringar under ett räkenskapsår får dock inte överstiga ett belopp som motsvarar hälften av bolagets resultat för föregående räkenskapsår.
Mja, hade det varit ett privatkapitalistisk profitjagande fastighetsbolag i stället så hade kommunen kunnat plundra det på samma taxor, avgäld, avgifter. Det enda som skiljer är just utdelningen. Och den menar jag var begränsad i lagen.
Det är iaf inte uppenbart för mig att allmännyttan kan strunta i underhåll på vissa byggnader för att ta ut som avkastning.
I så fall så skulle allmännyttan låta vissa hyresgäster subventionera andra hyresgäster. Så kunde allmännyttan göra förr (eller var tvungen). Men 2010 så tror jag iaf att det hade tagits bort så "bruksvärdesprincipen" gällde lokalt.

Citat:
3. Det kan ju vara som så. Men det är knappast HGF som planerat det utan kommunen.
HGF har motiv då de får hyrorna betalda av skattebetalarna då. För kommunen är det väl mer egalt. Dvs de saknar motiv.

Citat:
5. Tveksam till det där. Enligt min uppfattning verkar hyran väldigt hög i förhållande till underhållet.
Hyran kan väl sägas bestå av två delar. Dels en lägesbaserad som kommer i uttryck av markavgäld. Och den kan väl vara hög där.
Och sedan en mer byggnadsrelaterad, som inte har med läge att göra. Den var väl inte så hög?
Sammantaget kan det väl upplevas som högt, fast inte om marknaden skulle få bestämma.
Citera
2017-08-09, 11:15
Medlem
Citat:
Mja, hade det varit ett privatkapitalistisk profitjagande fastighetsbolag i stället så hade kommunen kunnat plundra det på samma taxor, avgäld, avgifter. Det enda som skiljer är just utdelningen. Och den menar jag var begränsad i lagen.
Det är iaf inte uppenbart för mig att allmännyttan kan strunta i underhåll på vissa byggnader för att ta ut som avkastning.
I så fall så skulle allmännyttan låta vissa hyresgäster subventionera andra hyresgäster. Så kunde allmännyttan göra förr (eller var tvungen). Men 2010 så tror jag iaf att det hade tagits bort så "bruksvärdesprincipen" gällde lokalt.

HGF har motiv då de får hyrorna betalda av skattebetalarna då. För kommunen är det väl mer egalt. Dvs de saknar motiv.

Hyran kan väl sägas bestå av två delar. Dels en lägesbaserad som kommer i uttryck av markavgäld. Och den kan väl vara hög där.
Och sedan en mer byggnadsrelaterad, som inte har med läge att göra. Den var väl inte så hög?
Sammantaget kan det väl upplevas som högt, fast inte om marknaden skulle få
bestämma.

1. Inte alls. Väldigt få privata fastighetsbolag har några betydande markhyror till kommuner eftersom bolagen vanligen äger fastigheter på fri grund. Vägavgälder brukar vara avtalsreglerade beroende på omständigheterna. Såkallade administrativa avgifter är ofta en sak som kan prövas, övertas eller annars vanligen inte behöver erläggas. Så du har helt fel i samtliga avseenden.

2. Utdelningen är alltså den minsta värdeöverföringsposten.

3. Det är en funktion av planmonopolet. Ett kommunalt fastighetsbolag som styrs av sin kommuns politiker kan helt enkelt använda sig av roulettetricket och satsa på svart och dubbla insatsen när byggnaden döms ut. Risken är att riksdagen ändrar lagen med ett penndrag och tex. upphäver planmonopolet (eller för att vara mer stringent - monopolet att anta en detaljplan under vissa givna omständigheter och förutsättningar).

4. Även om så vore så verkar det väldigt svårt att kontrollera en sådan reglering liksom att ett multipelt fastighetsinnehav alltid förutsätter värdeöverföringar mellan olika poster - det skulle vara omöjligt att driva fastighetsbolag annars såvida man inte redovisade varje fastighet som eget bolag och hade ett mycket stort kapital i koncernen.

5. Nu svamlar du bara. Givetvis är det kommunerna som försöker råna staten och inte HGF. Möjligen kan HGF ha supits under bordet på någon fest och insvurits i den stora kuppen och därefter tänkt "bra kupp då behöver vi inte bråka mer med kommunen, eller något liknande". Eller med andra ord så har de blivit rövknullade av kommunen alternativt är anhängare av någon kommunistisk dialekt som gjort det till en huvudpoäng att kommunismen ska införas genom kommunala fastighetsbolag.

6. Dagens markavgälder reflekterar inte lägesvärderingen ens i Stockholm. Däremot börjar de långsamt närma sig marknadsmässig markhyra och Stockholms stad har flaggat för att det i framtiden ska bli marknadshyror på mark. Men nu ligger inte berörd kommun i Stockholm och har inte något marknadsbaserat system för markhyror och vägavgälder.
Senast redigerad av BehindRayban 2017-08-09 kl. 11:18.
Citera
2017-08-09, 15:42
Medlem
Citat:
Nu sitter du bara och hittar på. Det är tvärtom du som fått förklarat för dig att det inte finns någon mening med att hyra i andra hand när man kan hyra direkt av hyresvärden.

Varför du inte kan ta in det vet jag inte, så det finns nog inte så mycket mer vi kan hjälpa dig med.

Varför du inte kan ta in att det inte finns några förstahandskontrakt förstår jag inte . Det var ju du som sa att 6 mån inte är intressant för en barnfamilj. Vad jag försöker förklara för dig är att det finns inget annat. Kommunala bostadsförmedlingar existerar inte, varför du ska ha så svårt att fatta det förstår jag inte. Det enda som finns är privatpersoner som hyr ut sina rum/lägenheter. Du kan ju kalla dom hyresvärdar om du vill. Den enda möjligheten din barnfamilj har är att köpa en bostad för en halv miljard, Lycka till. Ditt svammel om att det är lätt att hyra är bara svammel för du jämför med Sverige och tror att världen i övrigt funkar likadant. Nej din tönt i London är det helt andra förutsättningar.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-09 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in