2017-08-10, 16:11
  #13885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej vi ser inte hur många tidsbegränsade kontrakt som syns på dom där förmedlingssidorna eftersom kontrakten inte är skrivna ännu. Vad är det för skillnad på tills vidare? Rätt som det är åker du ut.
Alla är tidsbegränsade men eftersom du inte fattar hur hyresmarknaden i den stora vida världen ser ut så tror du att det bara är att flytta till London och sitta på någon sorts fiktiv tillsvidarekontrakt som inte existerar i den verkliga världen. Förklara hur ett tillsvidarekontrakt skulle se ut? Vad är villkoren? Vem bestämmer när kontraktet är till ända? Du är för blåst för att äga en dator.
Det är i allt väsentligt ett andrahandskontrakt. Någon annan möjlighet finns inte. Några förstahandskontrakt existerar inte vilket jag förskökt förklara nu ett antal ggr. Antingen köper och äger du eller hyr av ägaren. Det brukar i Sverige kallas andra hand. Du kan ju kalla det vad du vill. 'Tillsvidarekontrakt' ha ha vad är det?Vad finns för juridiska regler kring dessa? Dom finns bara i din fantasi.
Jag kan inte låta bli att börja skratta. Att ha med er verklighetsfrånvända kommunister tar på psyket men kan också vara underhållande.

Här ser vi en punkt där allt bara faller ihop. Du säger att det finns andrahandskontrakt men inga förstahandskontrakt.
Någon med någon slags minimal förmåga till rationellt tänkande skulle här ha hejdat sig och börjat undra "Ööö men hur kan det finns andrahandskontrakt om det inte finns förstahandskontrakt???? Ett andrahandskontrakt tecknar man med den som har förstahandskontrakt."
Men den förmågan till tankeprocessning verkar saknas.
Och det är klart att när bristerna är så allvarliga då går varken min eller andras information fram.
Citera
2017-08-10, 16:18
  #13886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Boverket varnar för att det byggs för mycket bostäder.
Detta bl.a. baserat på minskat bostadsbehov, främst beroende på en avtagande befolkningstillväxt, i och med ett minskat antal asylsökande.

http://www.di.se/nyheter/boverket-det-byggs-for-manga-bostader/
Ur länken':
Citat:
"Om vi får en ökad rörlighet på bostadsmarknaden kommer vi inte att behöva 700.000 bostäder, utan då är 600.000 eller ännu lägre volym under den här perioden mer rimligt", säger Göran Cars till Sveriges Radio.
Rörligheten på ägda bostäder är hygglig. Det omsätts en hel del.

Men för äldre HR är det nästa obefintligt. Så hur ökar man den rörligheten.
Har Boverket eller någon ett förslag?
Citera
2017-08-11, 13:11
  #13887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ur länken':

Rörligheten på ägda bostäder är hygglig. Det omsätts en hel del.

Men för äldre HR är det nästa obefintligt. Så hur ökar man den rörligheten.
Har Boverket eller någon ett förslag?

1. Det där är bara en massa svammel precis som det är svammel att bostadsbeståndet ökar betydligt.

2. Den enda seriösa statistik i bostadsfrågan som tidigare publicerats är just SCB:s bostadsbeståndsundersökningar. 2016 kan ha varit den sista publiceringen och får man tro SCB:s hemsida så kommer framtida publiceringar bara att göras på beställning (av politiker eller typ massmedia). http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/bostadsbestand/pong/tabell-och-diagram/bostadsbestand-efter-hustyp-upplatelseform-och-region/ https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm

3. Får man tro politikerna i almedalen så tar vi in runt 30000 asylsökande varje år och i Stockholmsregionen torde den naturliga nativiteten ligga på 40000 per år.

4. Följdaktligen skulle bostadsmarknaden i stor stockholm rent teoretiskt kunna komma i 1990-tals balans om ca. 5 år med 2016 års bostadsbeståndsutveckling och konstant befolkning. Nu blir det inte så pga. i (3.) nämnda storheter och urbaniseringsutvecklingen.
Citera
2017-08-11, 14:03
  #13888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där är bara en massa svammel precis som det är svammel att bostadsbeståndet ökar betydligt.
Mja, fast det var då ingen kommentar som innehöll något.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Den enda seriösa statistik i bostadsfrågan som tidigare publicerats är just SCB:s bostadsbeståndsundersökningar. 2016 kan ha varit den sista publiceringen och får man tro SCB:s hemsida så kommer framtida publiceringar bara att göras på beställning (av politiker eller typ massmedia). http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/bostadsbestand/pong/tabell-och-diagram/bostadsbestand-efter-hustyp-upplatelseform-och-region/ https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm
SCB är ok.
Tittar vi där och mäter befolkningsökning ser vi att vi i snitt ökar folkmängden med ganska precis 1% per år.
Dvs vi talar om 100 k per år i landet.

Antar vi 42 kvm/person och att en bostad är på 70 kvm blir det 60k bostäder per år som behövs, för att inte snittet på 42 kvm/person skall minska.

* Nu kan det vara så att 70 kvm är fel. Snittet kanske är något annat. Då kan vi räkna om med bättre värde.
* Det kan också vara så att folk är beredda att minska boyta. Då kan det bli så att vi får räkna ned den siffran. Vi kan se att Storstäderna har lägre snitt och fler vill in till storstäderna. Så det är väl inte otroligt att vi får minskad boyta per person fram över.

60K bostäder är lite mindre än vad som byggs. Så ska vi uppnå det måste nog V+SD+S ändra sig och återinföra Lex Laval. Det borttagandet lär sänka produktionstakten.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4. Följdaktligen skulle bostadsmarknaden i stor stockholm rent teoretiskt kunna komma i 1990-tals balans om ca. 5 år med 2016 års bostadsbeståndsutveckling och konstant befolkning. Nu blir det inte så pga. i (3.) nämnda storheter och urbaniseringsutvecklingen.
Det var väl landet vi talade om.
Citera
2017-08-11, 15:31
  #13889
Medlem
Returpappers avatar
Den här tråden handlar om bostadsbrist, vilket inte är sant. Väldigt många har inte råd men det är en helt annan sak. Då får man diskutera, "bostadsnöden" eller bostadspolitiken rent allmänt.

Man kan inte utgå i från påståenden i en vänsterpolitiskt propagandatråd.
Citera
2017-08-11, 18:03
  #13890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Mja, fast det var då ingen kommentar som innehöll något.

SCB är ok.
Tittar vi där och mäter befolkningsökning ser vi att vi i snitt ökar folkmängden med ganska precis 1% per år.

Dvs vi talar om 100 k per år i landet.

Antar vi 42 kvm/person och att en bostad är på 70 kvm blir det 60k bostäder per år som behövs, för att inte snittet på 42 kvm/person skall minska.

* Nu kan det vara så att 70 kvm är fel. Snittet kanske är något annat. Då kan vi räkna om med bättre värde.
* Det kan också vara så att folk är beredda att minska boyta. Då kan det bli så att vi får räkna ned den siffran. Vi kan se att Storstäderna har lägre snitt och fler vill in till storstäderna. Så det är väl inte otroligt att vi får minskad boyta per person fram över.

60K bostäder är lite mindre än vad som byggs. Så ska vi uppnå det måste nog V+SD+S ändra sig och återinföra Lex Laval. Det borttagandet lär sänka produktionstakten.

Det var väl landet vi talade om.

1. Huruvida det behövs 600k eller 700k lägenheter är totalt svammel. Varje kommun har egna resurser. Resurserna består av planlagd mark och ickeplanlagd mark. Ägd mark. Oägd mark. Förbjuden mark. Primärresurserna för att öka byggandet är alltså av kommunen ägd mark som också är planlagd och i andra hand av annan ägd mark som är planlagd.

2. Rövslickandet på SCB verkar ha tagit episka proportioner. Beståndsstatistken, som är den enda vettiga byts ut mot siffror som är mer eller mindre värdelösa "färdigställda bostäder". "På började bostäder".

3. kvm/person är ett helt värdelöst mått i termer av bostadsbrist. Det finns massvis med personer som har 1000+kvm bostadsyta. Skevheten i sådana mått gör att måttet är helt meningslöst utan additiv information som tex. hur centralt kvm:erna är fördelade.

4. Boyta per person är bara nonsens. Mer intressant är antal lägenheter per person i sådana fall.

5. Påbörjade lägenheter kan man nog dela med 2 för att få ett förväntat estimat av ökning av bostadsbeståndet inom så stora administrativa indelningar som stor-stockholm. Så som jag har förstått skrivandet om lex laval så vill riksdagen framtvinga svenska kollektivavtal för utländska arbetare och vill tillskriva fackförbunden rätt till stridsågärder mot utländska företag. Antagligen kommer saken att prövas formellt av EU-domstolen i framtiden. De otroligt låga skadestånden i lex laval målet antyder inte att saken kommer att ha någon avgörande betydelse.

6. I Riket finns ingen brist på byggbar mark. Inte heller finns någon gräns för prefabframställning av byggnader. I princip finns det inget i lagstiftningen som hindrar att markägare att bygger upp villaområden av 1800-tals sort, annat än att plankravet kan dyka upp när ca. 20 sådana byggnader uppförts, avloppsfrågor och liknande ska ordnas. Följdaktligen kan man bygga väldigt bra och väldigt tätt i förhållande till miljonprogrammet. Problemet är alltså att få folk att flytta till nybygget. Någon resursbrist av sådan karaktär finns varken i Kiruna, Jönköping eller Skåne.
Citera
2017-08-11, 18:40
  #13891
Medlem
brutalares avatar
Borde inte bristen också snart bli mindre när 40-talisterna börjar knoppa av?
Citera
2017-08-14, 04:18
  #13892
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag frågar nyliberalerna än en gång som gnäller på rörligheten, varför är det inget problem med alla hundratusentals som bor i bostadsrätter dom köpte för 10-20 år sen och nu har en kostnad på 1200 kr- 4000 kr/mån för 1or i stan eller 3or i närförort och obefintliga räntor på den mindre skuld dom har kvar? Det är inget problem för rörligheten när drösvis med folk bor ensamma i 3or för 4000 kr/mån? betydligt billigare än hyresreglerade allmännyttelägenheter som kostar som billigaste 6500 för en normalstor 3a i dagsläget.

Det är ju inte så dom presterat eller något heller i livet, t om jag fick låna till en 1a i stan för 10 år sen med ett okvalificerat första skitjobb med fast anställning, dom har bara varit med om värdeökning och är som vilka svennebananer som helst. På det kan dom sälja med mångmiljon vinst sen.

Precis, det är där staten måste gå in och beskatta boendet genom fastighetsskatter.

Vi kan inte fortsätta att beskatta jobb och företagande så hårt, men ha så låg beskattning på bostäder.

Snacka om utjämning på riktigt! Dessutom bromsar det bostadsbubblan.
__________________
Senast redigerad av freshboy 2017-08-14 kl. 04:23.
Citera
2017-08-14, 07:06
  #13893
Medlem
Returpappers avatar
Nya siffror: Bopriserna backar i Stockholm. https://www.svd.se/nya-siffror-bopriserna-backar-i-stockholm

Självklart eftersom utbudet av nybyggt börjar bli väldigt stort. Ni som fortfarande tror på bostadsbrist, växla in på ett nytt spår. "Hur ska vi ha råd när det inte är gratis". Eller tråden om "Hur ska vi rättvist fördela de billiga hyresrätterna". Kanske genom att ge "allt till alla" eller "tvinga 40-talisterna att flytta till nybyggt så vi får deras billiga tvåor"
Citera
2017-08-14, 07:41
  #13894
Medlem
Koskelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja men din IQ är troligtvis under 100 också. Såg du inte min uträkning? Det är 3300 kr dyrare/mån, kanske mer, att hyra denna lägenhet istället för att köpa motsvarande bostadsrätt. Dom som köpte för lägensen bor i BR för några tusenlappar i samma område (men rörligheten där är givetvis inget problem för nyliberalerna haha, då är det bra kostnaderna är låga och folk bor ensamma i bostadsrätt 3or men en kostnad på 4000 kr/mån dom köpte år 2003)

För dom 40-45 000 kr/år kan du betala den extra driftskostnaden för en motorbåt (7000 kr/år), en Porsche(ca 10-15 000 extra per år mot en volvo v70) och en sommarstuga.

Men visst vill du slänga iväg 40 000 kr/år till en hyresvärd, 400 000 kr per decenium och 1.6 miljoner över ett yrkesliv, be my guest.
Sen kan jag fortsatta minska mina utgifter och fortsätta min resa mot rikedom, jag vägrar slänga bort dom till en hyresvärd och bo dyrare än i en motsvarande bostadsrätt.
Ok, egentligen är det bara du (och kanske hgf) som kan avgöra vad som är en "rimlig" hyra? Gör någon en annan bedömning än din (oavsett anledning) så har man räknat fel, men får skylla sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar? Låter som en argumentation för övergång till marknadshyror...
Citera
2017-08-14, 09:39
  #13895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag kan inte låta bli att börja skratta. Att ha med er verklighetsfrånvända kommunister tar på psyket men kan också vara underhållande.

Här ser vi en punkt där allt bara faller ihop. Du säger att det finns andrahandskontrakt men inga förstahandskontrakt.
Någon med någon slags minimal förmåga till rationellt tänkande skulle här ha hejdat sig och börjat undra "Ööö men hur kan det finns andrahandskontrakt om det inte finns förstahandskontrakt???? Ett andrahandskontrakt tecknar man med den som har förstahandskontrakt."
Men den förmågan till tankeprocessning verkar saknas.
Och det är klart att när bristerna är så allvarliga då går varken min eller andras information fram.
Du fattar tydligen inte dom enklaste saker. I London tecknar du ett kontrakt med en bostadsägare. Nej några förstahandskontrakt existerar inte. Du hyr av ägaren, herregud. För 14de gången, I London är det ditt enda alternativ förutom att äga/köpa. Det som i Sverige kallas förstahandskontrakt i en hyresrätt är inte ett alternativ där men du är nog för trög för att fatta detta. Det finns visserligen kommunalt ägda bostäder men dom är reserverade för social housing dvs. inget du som utlänning kan köa till. Något annat än tidsbestämda kontrakt för uthyrning finns inte. Tror du verkligen det finns kommunala bostadsförmedlingar i London som skriver förstahandskontrakt med svenskar?
Varför tar du inte en paus i ditt internettande för allas bästa.Du förstår ju inte att hyresmarkanden i England och Sverige är radikalt olika.
Vad kallar du en korttidsuthyrning i Sverige där någon hyr ut en BR ett par månader? Jag kallar det andra hand men du är välkommen att använda en annan definition.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-14 kl. 09:42.
Citera
2017-08-14, 14:06
  #13896
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du fattar tydligen inte dom enklaste saker. I London tecknar du ett kontrakt med en bostadsägare. Nej några förstahandskontrakt existerar inte. Du hyr av ägaren, herregud. För 14de gången, I London är det ditt enda alternativ förutom att äga/köpa.

Så att hyra direkt av ägaren är inte att hyra i första hand enligt dig, (hur) tänker du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in