2017-08-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det är i teorin möjligt att föra fram bevis för guds icke-existens. Och det är ateistens uppgift att göra det. Bland annat kan det göras på samma sätt som vi kan bevisa att det inte finns några gifta ungkarlar. Dvs. genom att visa att om X finns så leder det till en självmotsägelse.
Vissa säger "Gud svarar på böner". Då ber jag till Gud och får inget svar. Och vips, då har jag motbevisat den guden. Är det så du menar att en motbevisning går till?
Citera
2017-08-09, 17:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
På bl.a. tråden "Definiera Gud" finns det en diskussion som är relevant för dessa frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Må finnas en annan tråd där man definierar gud. Man måste dock kunna få fram en definition av vad en gud innebär om man ska kunna bevisa att den existerar eller inte.
Blir ju svårt att hålla en vettig diskussion om man inte ens vet vad det är man ska bevisa eller motbevisa.

Överens med dig om detta.
Citera
2017-08-09, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är i teorin möjligt att föra fram bevis för guds icke-existens. Och det är ateistens uppgift att göra det.

Det beror på vilken 'gud' eller 'guds'-koncept det rör sig om.

Men självklart har var och én sin egen bevisbörda för sina egna (extraordinära) postulat.
Citera
2017-08-09, 18:19
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vissa säger "Gud svarar på böner". Då ber jag till Gud och får inget svar. Och vips, då har jag motbevisat den guden. Är det så du menar att en motbevisning går till?
Det är ett exempel på ett försök att motbevisa gud. Men inte genom att visa på att guds existens leder till någon självmotsägelse som jag tog upp som ett potentiellt exempel.
Citera
2017-08-09, 18:22
Medlem
Citat:
Det är ett exempel på ett försök att motbevisa gud. Men inte genom att visa på att guds existens leder till någon självmotsägelse som jag tog upp som ett potentiellt exempel.
Tror du på allt som inte motsäger sig själv?
Citera
2017-08-09, 18:28
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Tror du på allt som inte motsäger sig själv?
Nej, självklart inte. Det är ingen självmotsägelse att det existerar en noshörning i rummet jag befinner mig i. Men jag tror ändå inte att det finns en noshörning i rummet.

Att visa på att guds existens leder till en självmotsägelse var bara ett exempel på hur man kan försöka argumentera för att gud inte finns. Det var riktat till de som menar att vi inte kan bevisa att gud inte finns.
Citera
2017-08-09, 18:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att visa på att guds existens leder till en självmotsägelse var bara ett exempel på hur man kan försöka argumentera för att gud inte finns. Det var riktat till de som menar att vi inte kan bevisa att gud inte finns.

Det beror som sagt på vilken 'gud' eller vilket 'guds'-koncept det rör sig om.
Citera
2017-08-09, 18:51
Medlem
Citat:
Nej, självklart inte. Det är ingen självmotsägelse att det existerar en noshörning i rummet jag befinner mig i. Men jag tror ändå inte att det finns en noshörning i rummet.

Ja, vissa definitioner av Gud går ju inte att motbevisa. Typ, "Gud finns utanför tid och rum".
Fast egentligen är väl det en motsägelse då existens kräver tid?
Citera
2017-08-09, 19:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, vissa definitioner av Gud går ju inte att motbevisa. Typ, "Gud finns utanför tid och rum". Fast egentligen är väl det en motsägelse då existens kräver tid?

Inte nödvändigtvis. Rumtiden är en egenskap hos vårt universum. En transcendent Gud som existerar vid sidan av vårt universum behöver inte ha någon rumtid.

Detsamma gäller idévärlden. Se mitt inlägg i den här tråden:

http://www.flashback.org/p58281202#p58281202
Citera
2017-08-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Inte nödvändigtvis. Rumtiden är en egenskap hos vårt universum. En transcendent Gud som existerar vid sidan av vårt universum behöver inte ha någon rumtid.

Detsamma gäller idévärlden. Se mitt inlägg i den här tråden:

http://www.flashback.org/p58281202#p58281202
Ja. Fast har vi någon metod att undersöka utanför vårat universum?
Citera
2017-08-09, 19:40
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ja, vissa definitioner av Gud går ju inte att motbevisa. Typ, "Gud finns utanför tid och rum".
Fast egentligen är väl det en motsägelse då existens kräver tid?
Det skulle kunna vara ett försök till att förneka en viss definition av Gud. Att man begränsar existens till rumtiden, och därefter sluta sig till att en transcendent gud är bortom det existerande. Men då måste man ge skäl till sitt begränsande av det existerande, och frågan är på vilka grunder man kan göra det? Realister av olika slag menar exempelvis att universalier och/eller matematiska enheter existerar bortom rumtiden.
Citera
2017-08-09, 19:42
Medlem
Citat:
Det skulle kunna vara ett försök till att förneka en viss definition av Gud. Att man begränsar existens till rumtiden, och därefter sluta sig till att en transcendent gud är bortom det existerande. Men då måste man ge skäl till sitt begränsande av det existerande, och frågan är på vilka grunder man kan göra det? Realister av olika slag menar exempelvis att universalier och/eller matematiska enheter existerar bortom rumtiden.
Ja, ännu finns väl ingen metod att undersöka detta? De som påstår att Gud finns utanför tid och rum påstår alltså något de inte kan ha en aning om. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in