2017-08-09, 11:53
  #16657
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Referenser:

http://www.macmillandictionary.com/d...sh/objectivity

"1 a state or situation in which something is based only on facts and evidence

2 the ability to make decisions based on facts rather than on your own personal feelings or beliefs"

www.merriam-webster.com/dictionary/objective

"1 a : relating to or existing as an object of thought without consideration of independent existence —used chiefly in medieval philosophy

b : of, relating to, or being an object, phenomenon, or condition in the realm of sensible experience independent of individual thought and perceptible by all observers : having reality independent of the mind objective reality"

Och här är en artikel om det (om du vill förkovra dig ytterligare):

https://en.wikipedia.org/wiki/Objectivity_(philosophy)

Citat:
Ursprungligen postat av dasneuemember
jag hoppades att du med egna ord kunde förklara,


Citat:
men jag antar att det är för mycket begärt.

Inte alls.

För mig är objektivitet något som är oberoende av personlig partiskhet i hanteringen av fakta med syftet att formulera en konklusion från underlaget av dessa fakta.
Citera
2017-08-09, 12:12
  #16658
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, fast hur vet jag om jag har lika förstånd som Gud?
Kan inte två förståndiga människor komma fram till olika saker, menar du?

lika förstånd som Gud tror jag vi alla kan utgå ifrån att vi inte har. det står också i Koranen att ingen känner dess innersta mening utom Gud.

nej det menade jag inte(?).
Citera
2017-08-09, 12:14
  #16659
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte alls.

För mig är objektivitet något som är oberoende av personlig partiskhet i hanteringen av fakta med syftet att formulera en konklusion från underlaget av dessa fakta.

aha. kan meddela att det står på flera ställen i Koranen att Gud älskar de opartiska.
Citera
2017-08-09, 12:18
  #16660
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För mig är objektivitet något som är oberoende av personlig partiskhet i hanteringen av fakta med syftet att formulera en konklusion från underlaget av dessa fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av dasneuemember
kan meddela att det står på flera ställen i Koranen att Gud älskar de opartiska.

Vilket dock på intet sätt gör koranen objektiv i realiteten.

(Det är bara en av många egenskaper som denna 'gud' POSTULERAS ha).
Citera
2017-08-09, 12:24
  #16661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasneuemember
lika förstånd som Gud tror jag vi alla kan utgå ifrån att vi inte har. det står också i Koranen att ingen känner dess innersta mening utom Gud.

nej det menade jag inte(?).
Ja, det är vanligt att lägga till "säkerheter" i heliga texter.
Typ "Guds vägar äro outgrundliga",eller "ingen känner dess innersta mening utom Gud".
Allt för att man inte ska argumentera emot texten.
Citera
2017-08-09, 12:29
  #16662
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det är vanligt att lägga till "säkerheter" i heliga texter.
Typ "Guds vägar äro outgrundliga",eller "ingen känner dess innersta mening utom Gud".
Allt för att man inte ska argumentera emot texten.

jag tror det var mer en förklaring. så att folk inte blir sturska och får för sig att dom vet allt.

texten är främst ett budskap om hopp och en varning.
Citera
2017-08-09, 12:32
  #16663
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket dock på intet sätt gör koranen objektiv i realiteten.

(Det är bara en av många egenskaper som denna 'gud' POSTULERAS ha).

ja dom finaste egenskaperna tillskrivs Gud.
Citera
2017-08-09, 12:44
  #16664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasneuemember
jag tror det var mer en förklaring. så att folk inte blir sturska och får för sig att dom vet allt.

texten är främst ett budskap om hopp och en varning.
Fast oftast förklarar det ingenting. Det är mer av en undanflykt.
Citera
2017-08-09, 12:46
  #16665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasneuemember
ja dom finaste egenskaperna tillskrivs Gud.
"Finaste" är väl subjektivt? Det du tycker är fint kanske inte jag tycker är fint. Eller är det fint för att det tillskrivs Gud?
Citera
2017-08-09, 12:49
  #16666
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
"Finaste" är väl subjektivt? Det du tycker är fint kanske inte jag tycker är fint. Eller är det fint för att det tillskrivs Gud?

eller tillskrivs det Gud för att det är fint?

och säg det som inte är subjektivt i den här världen.
Citera
2017-08-09, 12:51
  #16667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasneuemember
eller tillskrivs det Gud för att det är fint?

och säg det som inte är subjektivt i den här världen.
Jag tror det tillskrivs Gud för att vissa människor tycker det är fint.
Citera
2017-08-09, 12:52
  #16668
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast oftast förklarar det ingenting. Det är mer av en undanflykt.

det förklarar att bara för att man kan läsa något betyder det inte att man förstår det. och att det finns olika lager/djup av förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in