2017-08-06, 23:54
Medlem
Dags att sluta för mig också. Har en lugn period i mitt liv så det känns som om det finns en chans. Har snusat i 30+ år, bara tanken att vara utan känns ovan.
Citera
2017-08-07, 01:02
Medlem
Pescasss avatar
Passade på under min semester att sluta snusa. Första gången jag försöker efter 7års snusade och har nu varit helt utan snus i 2veckor. Första 3dagarna var rätt jobbiga men därefter gick de bättre och bättre för varje dag.

Saknaden efter att ha något under läppen blev dock för stor så därför började jag vika toapapper som såg ut som portionspåsar och stoppade upp dom under läppen, fungerar utmärkt!
Citera
2017-08-07, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randone
Vad håller jag på med? Jag upplevde kaos i kropp och själ nu i helgen. Första tanken var alltså att köpa en snusdosa. Varit nikotinfri i ett år.. tog en snus och fick panik och spottade efter tio sekunder.

Nu har jag småsnusat på två snusar. Stoppat in och tagit ut när det börjat bränna så där skönt.
Fucktaaaard!
Imorgon går jag till gymmet.
Snusningen är inte jag längre, men ändå har jag nån skruvad fantasi av att livet är så mycket bättre med en snus...

Ja, ställ dig framför spegeln, kolla dig i ögonen och fråga "vad fan håller jag på med?".

Bra att du vände dig hitåt. Ska du låta ett helt år gå förgäves? En del säger att det blir lättare att sluta andra gången, av erfarenhet vet jag att det blir värre att sluta för varje gång.

Om du ger fan i snusen helt nu, så klarar du dig kanske utan abstinens. Räkneverket ska dock nollas.å 0 Nikotinfria dagar! Det kan räcka med bara ett par till snus och du får börja om från noll igen med en sjuhelvetes abstinens.
Citera
2017-08-07, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsgryta
Ska ta mig fan sluta efter min stock är slut också, återkommer med resultat.

Du tänker väl inte romantisera snusen med den här sista stocken? Tänka efter extra mycket hur god snusen är, göra varje snustillfälle till ett högtidsfälle eller något att fira? Om du älskar snusen ända in i slutet har du förlorat på förhand.

Läs mitt inlägg (FB) Sluta snusa-tråden om du eventuellt ska spara EN snusdosa, annars tycker jag du ska sälja snusen till någon som inte har vaknat upp och sett ljuset ännu
Citera
2017-08-07, 09:45
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
Passade på under min semester att sluta snusa. Första gången jag försöker efter 7års snusade och har nu varit helt utan snus i 2veckor. Första 3dagarna var rätt jobbiga men därefter gick de bättre och bättre för varje dag.

Saknaden efter att ha något under läppen blev dock för stor så därför började jag vika toapapper som såg ut som portionspåsar och stoppade upp dom under läppen, fungerar utmärkt!

Härligt!

Ett varningens ord är att det kan vara svårt att sluta med tussar också. Så det är en god ide att köra sluta-tekniker på det med, dvs hoppa över någon gång även om man vill osv. Annars är det rena mirakelmedicinen mot obehaget av att det är tomt under läppen
Citera
2017-08-07, 10:28
Medlem
randones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Ja, ställ dig framför spegeln, kolla dig i ögonen och fråga "vad fan håller jag på med?".

Bra att du vände dig hitåt. Ska du låta ett helt år gå förgäves? En del säger att det blir lättare att sluta andra gången, av erfarenhet vet jag att det blir värre att sluta för varje gång.

Om du ger fan i snusen helt nu, så klarar du dig kanske utan abstinens. Räkneverket ska dock nollas.å 0 Nikotinfria dagar! Det kan räcka med bara ett par till snus och du får börja om från noll igen med en sjuhelvetes abstinens.

Jag sa till pojkvännen att han skulle ta dosan. Så nu är den borta och jag är för snål och fattig att köpa en ny.
Jag har ju slutat med nikotin alldeles för många gånger
Men tack för utskällningen, ibland behövs det. 😊
Citera
2017-08-08, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randone
Jag sa till pojkvännen att han skulle ta dosan. Så nu är den borta och jag är för snål och fattig att köpa en ny.
Jag har ju slutat med nikotin alldeles för många gånger
Men tack för utskällningen, ibland behövs det. 😊

Thumbs up till dig Jag hoppas det ska gå vägen! Se till att han kastar snusen! Du får starta om räkneverket, men du kan fortfarande klara dig utan värre abstinens och komplikationer och fortsätta vara nikotinfri! Om du lärde dig något av detta och fortsätter dig hålla dig fri så är det längre fram när du tittar i backspegeln kanske ändå värt det, du befäster din vilja extra hårt även om du räknar från dag 0 igen! Väljer du att fortsätta är det faktiskt inte säkert att du någonsin kommer kunna ta dig ur det igen!

Jag vet att jag är hård och rå i tonen i tråden, det grundar sig i mina erfarenheter och ffa i senaste hårdlärda och dyrköpta läxa dvs ytterligare två års+ av snusande och mer än 45 000kr+ ner i soptunnan eftersom jag misslyckades med mitt första riktiga stopp som ändå varade i uppemot två år) Det krävdes så otroligt lite nikotin att bli fast igen, och det tog ett par år innan motivationen och orken till att åter sluta med skiten fann sig tillbaka!

Nu är jag fri igen sedan lite mer än ett halvår. Denna gången är jag helt färdig med snusen. Jag kommer aldrig under några omständigheter inta nikotin igen. Det förra stoppet friskrev jag mig med vissa saker, vissa händelser och så, att jag skulle få ta en snus, t ex när jag går i pension, eller om jag vann minst x antal tusen på lotto, eller gick ner i vikt, fick lägra drömtjejen och lite andra sådana saker. Sjukt högt ställda, men ändå fanns där en chans. Det var ett sätt för mig att hantera abstinensen.

Du ska tro att jag jagade efter en del av de saker jag hade på listan för att få ta en snus! Jag uppnådde faktiskt ett mål, något jag drömt om läänge och jag skulle få ta en snus men jag lät faktiskt bli det. Istället, när jag väl misslyckades så var det inte till något kopplat till listorna utan till något helt meningslöst. Jag gick in helhjärtat för att sluta snusa men jag hade den där backup-planen i huvudet hela tiden att kanske egentligen vilja snusa någon gång igen i framtiden. Jag tror det hjälpte mig att hålla upp i början, men det var sannolikt dödsdömt redan från början också, bara en tidsfråga innan jag skulle vara tillbaka!

Jag önskar dock att jag hade haft någon där och då som präntade in vett i mig igen.
Jag hoppas inte jag skrämmer någon till att springa och gömma sig under täcket och ta en snus

Varje gång jag tänker på snus numera så är det med glädje för att jag är fri från den, och när jag tänker på snus roar jag mig själv med att tänka just det där, "jag kommer aldrig mer ta en snus" och fjärilarna känns fan i magen, mitt leende blir jättebrett, stoltheten och självkänslan är helt otrolig! Det är så underbart att inte snusa! Varje gång jag ser någon sitta och fippla med sina dosor, man ser hur personen räknar, man hör hur dem ojar sig om ifall snusen kommer att räcka hela dagen etc, då bara myser jag
Senast redigerad av starxgvs 2017-08-08 kl. 04:18.
Citera
2017-08-08, 19:10
Medlem
Isnatts avatar
Slutade i lördags.
Så:

Lördag: Använde Zonnic nikotinsugtabletter och snusade dom. Gick bra! Första dagen utan snus sen mellanstadiet..

Söndag: Vaknade och tog ingen sugtablett. Nikotinfri helda dagen. Sög på läkerol och fyllde upp med fler askar. Snusade dom liksom precis som snus. Var orolig hela dagen att ett enormt sug skulle drabba mig men det kom aldrig. Har berättat för några vänner som jag har regelbunden kontakt med att jag försöker sluta och att dom ska peppa mig om jag behöver.

Måndag: Tog mitt snuslager i frysen och sålde till en kioskbabbe. Har en dosa kvar i frysen för känns lugnare så på nåt vis.
Första dagen på jobbet utan att ha med mig rejält med snus. Gick bra, läkerol licorice seasalt har fungerat som substitut!
Kände mig nöjd när jag gick och la mig på kvällen utan att snusat.

Tisdag:
Första gången jag varit sugen! Har tänkt på snus hela tiden dom här dagarna. Det sitter liksom i muskelminnet att ta en snus vid många tillfällen. Idag var jag mest sugen på hela tiden men inte ens nära att ta. 3/10 på skalan över hur sugen jag kan bli.
Har varit mycket hungrigare, lite surare och vaknat två nätter då jag bara tänkt 'SNUS!!' och då även varit hungrig.

Kör på, ska bli kvitt beroendet och är säker på att jag kommer lyckas.
Citera
2017-08-08, 21:19
Medlem
randones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Thumbs up till dig Jag hoppas det ska gå vägen! Se till att han kastar snusen! Du får starta om räkneverket, men du kan fortfarande klara dig utan värre abstinens och komplikationer och fortsätta vara nikotinfri! Om du lärde dig något av detta och fortsätter dig hålla dig fri så är det längre fram när du tittar i backspegeln kanske ändå värt det, du befäster din vilja extra hårt även om du räknar från dag 0 igen! Väljer du att fortsätta är det faktiskt inte säkert att du någonsin kommer kunna ta dig ur det igen!

Jag vet att jag är hård och rå i tonen i tråden, det grundar sig i mina erfarenheter och ffa i senaste hårdlärda och dyrköpta läxa dvs ytterligare två års+ av snusande och mer än 45 000kr+ ner i soptunnan eftersom jag misslyckades med mitt första riktiga stopp som ändå varade i uppemot två år) Det krävdes så otroligt lite nikotin att bli fast igen, och det tog ett par år innan motivationen och orken till att åter sluta med skiten fann sig tillbaka!

Nu är jag fri igen sedan lite mer än ett halvår. Denna gången är jag helt färdig med snusen. Jag kommer aldrig under några omständigheter inta nikotin igen. Det förra stoppet friskrev jag mig med vissa saker, vissa händelser och så, att jag skulle få ta en snus, t ex när jag går i pension, eller om jag vann minst x antal tusen på lotto, eller gick ner i vikt, fick lägra drömtjejen och lite andra sådana saker. Sjukt högt ställda, men ändå fanns där en chans. Det var ett sätt för mig att hantera abstinensen.

Du ska tro att jag jagade efter en del av de saker jag hade på listan för att få ta en snus! Jag uppnådde faktiskt ett mål, något jag drömt om läänge och jag skulle få ta en snus men jag lät faktiskt bli det. Istället, när jag väl misslyckades så var det inte till något kopplat till listorna utan till något helt meningslöst. Jag gick in helhjärtat för att sluta snusa men jag hade den där backup-planen i huvudet hela tiden att kanske egentligen vilja snusa någon gång igen i framtiden. Jag tror det hjälpte mig att hålla upp i början, men det var sannolikt dödsdömt redan från början också, bara en tidsfråga innan jag skulle vara tillbaka!

Jag önskar dock att jag hade haft någon där och då som präntade in vett i mig igen.
Jag hoppas inte jag skrämmer någon till att springa och gömma sig under täcket och ta en snus

Varje gång jag tänker på snus numera så är det med glädje för att jag är fri från den, och när jag tänker på snus roar jag mig själv med att tänka just det där, "jag kommer aldrig mer ta en snus" och fjärilarna känns fan i magen, mitt leende blir jättebrett, stoltheten och självkänslan är helt otrolig! Det är så underbart att inte snusa! Varje gång jag ser någon sitta och fippla med sina dosor, man ser hur personen räknar, man hör hur dem ojar sig om ifall snusen kommer att räcka hela dagen etc, då bara myser jag

Jodå, det ska gå vägen. Det är nog mest att jag har inte har mina rutiner nu på sommaren och då blir det lätt att saker slinker förbi. Plus att jag har beroendepersonlighet så det verkar som att min hjärna måste vara beroende av något hela tiden.
Ah, fuck it.
Men håll hård ton, för ofta så tycker man väl mest synd om sig själv och då kan det ju vara bra att få en liten "vafan håller du på med?" 😁
Citera
2017-08-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Slutade i lördags.

Härligt! Starkt gjort att göra dig av med de där extradosorna. Du ju ändå inte att snusa dem! Helt klart ett tecken på att du kan fixa det här. När du mår som sämst, tänk på att det faktiskt i grund och botten är snusen som får dig att må sådär dåligt och eländigt! Med tiden blir du frisk från det. Det blir trots allt ganska snabbt bättre. Snus är skit!

Läkerol får väl vara okej, men håll dig undan större mängder turkisk peppar, hockeypulver, djungelvrål dvs allt som är salmiak kanske även lakrits. Det kan trigga igång ett djävulskt sug, det har någonting med magen och obalansen som uppstår av att sluta, så en del får cravings efter ammoniumklorid som salmiak så fint egentligen heter. Snus är verkligen skit :S
Senast redigerad av starxgvs 2017-08-09 kl. 01:06.
Citera
2017-08-10, 16:34
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har ett par stockar snus i frysen. När dom är slut ska jag göra ett seriöst försök att sluta. Kan inte sluta tvärt för behöver gå in för landning mentalt.
Har snusat sen jag var 12 år. långt över 20 år nu alltså.
En period sov jag till och med med snus men slutade med det för 5 år sedan.
Snusar konstant nu förutom på natten.
Har alltid haft stressigt jobb (kock) och då har snuset varit som en lugnande injektion. När det brann till bytte man snus och körde på. Oerhört vanligt med tobaksbrukare inom restaurang.

Anledningen att jag vill snusa är att jag nu börjar få problem med tandköttet. Är inget bra. (Har dock inte haft hål sen jag började snusa).

Att ständigt tänka på snus är tröttsamt. Beter mig som nån som är beroende av sin medicin.
Har på alla dessa år enbart varit utan snus 1-2 gånger, har ALLTID haft snus. Som nu, köper alltid 30 dosor i stöten och har i frysen. Får inte ta slut.
Så fort jag lämnar lägenheten är jag noga med välfylld dosa även om jag bara ska ner i tvättstugan gör jag en avvägning om snusen jag har inne räcker.

Är även tröttsamt att hålla efter munnen. Jag vill inte vara ofräsch och borstar ofta tänderna och när jag träffade tjejer var det jobbigt att vara snusare.

Köpte några sugtabletter på apoteket igår och testade. Snusade dom liksom. Men min plan är att trappa ner tror jag. Vet inte alls hur det kommer gå.

Ekonomin ang snus struntar jag rätt mycket i även om det borde vara en av dom större drivkrafterna för mig då jag är ekonomisk och köper aktier varje månad. Motivation BORDE vara att jag kan köpa aktier för snuspengarna.

Så, har ett par veckor på mig innan jag börjar. Vill bara bli kvitt det här och inte ersätta snus med nikotin-tabletter eller plåster.
Ska läsa mer i tråden för motivation.
Dina pengar du tjänat in blir inte mycket till användning när du får ditt cancerbesked. Lycka till med att sluta dock, försök klara så långt de går och trillar du dit så va inte hård mot dig själv utan ta rejäla funderare och försök igen. Eventuellt försök förbättra något annat medan du är snusfri, t.ex kalla duschar, ät nyttigare, läs en bok?
Citera
2017-08-10, 21:14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Dina pengar du tjänat in blir inte mycket till användning när du får ditt cancerbesked. Lycka till med att sluta dock, försök klara så långt de går och trillar du dit så va inte hård mot dig själv utan ta rejäla funderare och försök igen. Eventuellt försök förbättra något annat medan du är snusfri, t.ex kalla duschar, ät nyttigare, läs en bok?
Det är ju då pengarna kommer till användning, så jag kan vara hemma och dö för mig själv istället för att tvingas arbeta efter att nån på försäkringskassan godtyckligt nekat mig ersättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in