2017-08-12, 17:35
Avslutad
Nu gör jag ett nytt försök, tar min sista snus ikväll för sömnen. Har snusat och rökt i perioder i 10 år nu, har försökt sluta ett antal gånger men alltid trillat dit igen, mitt största problem är att jag alltid suktar efter att röka även vid snusstopp. Senaste gången hade jag ett antal nätter med utebliven sömn så jag räknar kallt med detta även denna gången, vet att jag även brukar få problem med ångest, overklighetskänslor och svettningar vid nikotinstoppet. Just nu är jag uppe i över en dosa om dagen och har snus inne konstant, det sliter rejält på tandköttet och flagar skinn varje dag, munnen är även förjävlig på morgonen (äcklig smak, sträv i tungan..). Hoppas att detta blir sista gången jag slutar!
Citera
2017-08-12, 17:45
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Du tänker väl inte romantisera snusen med den här sista stocken? Tänka efter extra mycket hur god snusen är, göra varje snustillfälle till ett högtidsfälle eller något att fira? Om du älskar snusen ända in i slutet har du förlorat på förhand.

Läs mitt inlägg (FB) Sluta snusa-tråden om du eventuellt ska spara EN snusdosa, annars tycker jag du ska sälja snusen till någon som inte har vaknat upp och sett ljuset ännu

Jag har 2 dosor knox port, 1 ettan port, 1 general lös, 1 knox lös och 2 grov port kvar...

Snart dags och sluta, tror jag sparar en lössnus och lukta på när suget sätter igång, funkade sist då jag höll upp i 1 år, sen började jag pga tristess

Men nu är det allvar, mitt tandkött börjar ta stryk.
Citera
2017-08-12, 17:49
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Slutade i lördags.
Så:

Lördag: Använde Zonnic nikotinsugtabletter och snusade dom. Gick bra! Första dagen utan snus sen mellanstadiet..

Söndag: Vaknade och tog ingen sugtablett. Nikotinfri helda dagen. Sög på läkerol och fyllde upp med fler askar. Snusade dom liksom precis som snus. Var orolig hela dagen att ett enormt sug skulle drabba mig men det kom aldrig. Har berättat för några vänner som jag har regelbunden kontakt med att jag försöker sluta och att dom ska peppa mig om jag behöver.

Måndag: Tog mitt snuslager i frysen och sålde till en kioskbabbe. Har en dosa kvar i frysen för känns lugnare så på nåt vis.
Första dagen på jobbet utan att ha med mig rejält med snus. Gick bra, läkerol licorice seasalt har fungerat som substitut!
Kände mig nöjd när jag gick och la mig på kvällen utan att snusat.

Tisdag:
Första gången jag varit sugen! Har tänkt på snus hela tiden dom här dagarna. Det sitter liksom i muskelminnet att ta en snus vid många tillfällen. Idag var jag mest sugen på hela tiden men inte ens nära att ta. 3/10 på skalan över hur sugen jag kan bli.
Har varit mycket hungrigare, lite surare och vaknat två nätter då jag bara tänkt 'SNUS!!' och då även varit hungrig.

Kör på, ska bli kvitt beroendet och är säker på att jag kommer lyckas.
En vecka utan snus nu, känns galet! Lite jobbigt att inte ha nån kompis som förstår hur det är, som man kan snacka med och ta stöttning av. Dom jag pratat med tror bara att det är att låta bli, och visst, men..
Pratade med en på jobbet som snusar om han testat att sluta men han sa nej och att han inte ville. Förstår honom, snus är en vän och trygghet. Extra sugen blir jag när jag spelar dator, lagar mat, dricker öl. Läkerol lakrits havssalt har fungerat som stöttning, det är nåt med den där lakritssmaken som finns i snus som gör sig bra med mat.. Mathias Dahlgren fick en gång frågan om hans snusade inte störde hans matlagning och han svarade 'jag har vunnit bocuse d'or med snus inne..'.
Det har gått bra för mig, tänker mycket på snus, är hungrig och vaknar hungrig på nätterna vilket jag aldrig gjort förr.
Trodde det skulle komma kraftiga attacker av abstinens men istället är det en lågintensiv känsla på nåt vis som ligger där hela tiden men svagt liksom.
Men jag biter ihop. Om en vecka så har det gått två veckor sen jag slutade och då tror jag att jag kan anse att jag klarat det!
Citera
2017-08-13, 21:13
Medlem
Snusfri i snart tre månader efter några misslyckade försök. Att sluta snusa är bland det bästa jag har gjort. Håll ut bara. Det tar ett tag innan alla positiva effekter börjar märkas av. Låt det ta sin tid och var inte för snabba med att säga att ni inte mår bättre och därför så kan ni lika gärna börja igen.

Det är lätt att glömma bort hur vidrigt snus kan vara och börja romantisera det igen. Men kom då ihåg hur det känns att sitta där med svidande tandkött samtidigt som ni bara måste trycka in en snus för att stilla er abstinens.
Citera
2017-08-13, 22:04
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Det är lätt att glömma bort hur vidrigt snus kan vara och börja romantisera det igen. Men kom då ihåg hur det känns att sitta där med svidande tandkött samtidigt som ni bara måste trycka in en snus för att stilla er abstinens.
Det var en av anledningarna till att jag fick för mig att sluta. Höger sida kan jag inte snusa på då det isar direkt i tanden och vänstra började bli likadan. Satt till och med och funderade på en lösning på det och kom på en idé som sen visade sig redan varit uppfunnen, nämligen att göra den sidan av snusen som läggs mot tandköttet med en skyddande hinna ( https://stingfreesnus.com/ ).
Det var bättre att sluta.
Eller när jag varit sjuk och halsen varit kass och jag mått dåligt men ändå varit tvungen att ha snus.
Citera
2017-08-14, 08:30
Medlem
the juntos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det var en av anledningarna till att jag fick för mig att sluta. Höger sida kan jag inte snusa på då det isar direkt i tanden och vänstra började bli likadan. Satt till och med och funderade på en lösning på det och kom på en idé som sen visade sig redan varit uppfunnen, nämligen att göra den sidan av snusen som läggs mot tandköttet med en skyddande hinna ( https://stingfreesnus.com/ ).
Det var bättre att sluta.
Eller när jag varit sjuk och halsen varit kass och jag mått dåligt men ändå varit tvungen att ha snus.

Jag hatar det, så jävla svårt att sluta
Citera
2017-08-14, 09:21
Medlem
praxes avatar
Det börjar närma sig en månad. Går förvånansvärt bra. Klippte kaffet helt i början, men skall börja dricka igen och se hur jag tål det. Skönt att leva utan stimulanter, men svårt att få jobbiga jobb-saker gjorda.

Det går långa stunder utan att jag tänker på snus alls, även om jag haft några korta romantiserings-sessioner på sistone. Skulle vara kul att veta vad som triggar det, för just nu kan jag inte sympatisera med romantiseringen alls; det går upp och ned det där.
Citera
2017-08-16, 20:12
Medlem
Det har gått 2 dygn 4h sedan jag slängde min sista snus och fan vad hjärnan försöker att rationalisera fortsatt bruk. Det är som om man är schizofren.

Anledningen till att jag slutar är inte pga hälsoskäl, pengar eller andedräkt. Det är av rena principskäl, slippa vara beroende av något. Det är den stora anledningen till att jag slutar.

Ont i lungorna, jobbigt att andas stundtals och vill bara att det slutar. En del av mig vill bara dra ut och köpa snus och cigg. Jag vet att det vore oerhört skönt just nu, lugnande och bara kunna slappna av.

Men min rationella sida skrattar åt ens tanken och tänker "pft patetiskt". Bara att sluta cold turkey och hoppas på det bästa. Ja, jag lider, men so fucking what.
Citera
2017-08-16, 21:30
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Det har gått 2 dygn 4h sedan jag slängde min sista snus och fan vad hjärnan försöker att rationalisera fortsatt bruk. Det är som om man är schizofren.

Anledningen till att jag slutar är inte pga hälsoskäl, pengar eller andedräkt. Det är av rena principskäl, slippa vara beroende av något. Det är den stora anledningen till att jag slutar.

Ont i lungorna, jobbigt att andas stundtals och vill bara att det slutar. En del av mig vill bara dra ut och köpa snus och cigg. Jag vet att det vore oerhört skönt just nu, lugnande och bara kunna slappna av.

Men min rationella sida skrattar åt ens tanken och tänker "pft patetiskt". Bara att sluta cold turkey och hoppas på det bästa. Ja, jag lider, men so fucking what.
Jag slutade av samma skäl som du och har tillsammans med många andra här genomlidit samma tankar som försöker få en att börja igen. Det blir lättare och lättare. Håll ut bara. Jag har varit snusfri i över tre år och saknar det inte alls.
Citera
2017-08-18, 11:29
Medlem
Snart 2 månader utan snus men inte en dag går förbi utan att jag tänker på det.. flera gånger om dagen dessutom. Är det nåt som går om med tiden?

Perkele!
Citera
2017-08-19, 15:24
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Dags för ett nytt försök att lämna nikotinträsket.

Har snusat i 10+ år, i princip 24/7 varierande med lös och portionssnus.

Har nu varit utan i några timmar, är lätt rastlös och lätta svettningar på handflatan och ett enormt sug efter en snus.

Låter lovande!

Över halvåret senare är jag fortfarande rök och snusfri! Har stundtals varit väldigt tufft, gick upp nära 15kg på bara en handvändning, fick aggressions och sömnproblem en period, m.m. Nu känns läget dock stabilt, begäret är ofta helt borta dock med återkommande intervaller.

Stabilt, tror jag summerar det hela!
Senast redigerad av GravtPsykisktStord 2017-08-19 kl. 15:28.
Citera
2017-08-19, 15:43
Medlem
Nu är jag inne på dygn 5.

Suget kommer och går, inte lika ont i lungorna längre. Halvslemmig i halsen. Stundtals jättesugen men för det mesta inget alls. Alltid haft illusionen att det skulle vara svårt att sluta, men det är det verkligen inte. Däremot är allt som krävs lite vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in