Citat:
Ursprungligen postat av
ezequiel
Nu rör jag mig inte i SD-kretsar, men av vad jag har kunnat notera bland kvinnor i SD så är de ofta en väldigt speciell typ av kvinnor. Vilket inte är så konstigt, för "vanliga" kvinnor har för det första sällan kontroversiella åsikter, och om de skulle ha de så står de sällan för det offentligt. SD-kvinnor brukar enligt mig sällan ha attraktiva drag, även om jag sympatiserar med partiet i stort.
Sen är det rimligtvis väldigt hög konkurrens om kvinnorna bland männen i partiet. Finns ett mycket högt överskott av män där, och bland de få kvinnor som finns är många i äldre åldrar. Det bidrar kanske till att de yngre hamnar hos de med mer makt.
Desto mer jag undersöker din hypotes, desto mer övertygad blir jag om att den är korrekt.
Bo Rothstein publicerade 2011 en liten rapport vid namn "De dubbelt ratade", som handlar om män som både hamnar utanför arbetslivet och inte får kvinnor. Han tar också upp lite intressant statistik, som är värd att citera:
"En titt i statistiken ger t ex följande. För män mellan 25 och 45 och som har ett
akademiskt yrke är sannolikheten för att leva i ett hushåll med barn omkring 73 procent men
för män med ett LO-yrke sjunker detta till 50 procent och för män som är arbetslösa eller
långtidssjukskrivna sjunker siffran till 23 procent (...) För män är position på arbetsmarknaden en stark faktor bakom att leva i en familj med barn, för kvinnor inte alls."
Män tycks alltså konkurrera om kvinnor främst genom status (hög utbildning är inte nödvändigtvis laddat med ekonomisk framgång (även om så ofta är fallet), men alltid med högre status än låg). Av detta följer, att på en "relationsmarknad" där utbudet av kvinnor är lågt och utbudet av män är högt, kommer de kvinnor med högst relationsvärde för män förmodligen bli ihop med de män som har högst status/makt. Åldern är en faktor; men ingen särskilt viktig sådan, och det vi observerar inom SD stämmer väl överens med vad vi skulle förvänta oss att observera, om vår hypotes stämde.
Det vore intressant att ta siffrorna med "procent med barn", men att ställa dem i relation till männens inkomst. Om det visar sig att de korrelerar väldigt starkt, kan det finnas anledning att revidera sin egen syn på kvinnlig sexualitet.
Och för att kompensera för off-topic sladder: på sin Instagram idag postade Lindholm en bild sitt schema, där "Badminton med Tino" stod inskrivet som punkt. Det betyder inte nödvändigtvis någonting, men värt att nämna iaf.