2017-08-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Skulle bli mycket förvånad om inte F414 är "critical technology". Därmed är det kört även för Saab. Fältet åter öppet för fransmän och ryssar.

USA har redan sålt F414 motorer till Indien.
Citera
2017-08-03, 08:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
USA har redan sålt F414 motorer till Indien.

De sitter i det där indiska planet som heter "Tejas". Där hade indierna misslyckats med luftintagen varvid planet inte nådde de prestanda som avsågs.

Å andra sidan är det skillnad på ett experimentellt plan, som "Tejas", och ett fullt operativt flygplanssystem.

Men jag tror inte att amerikanerna väljer att jävvlas - även om jag tror att det finns mer kritisk teknik i avionik och vapensystem.
Senast redigerad av Eerieye 2017-08-03 kl. 09:00.
Citera
2017-08-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De sitter i det där indiska planet som heter "Tejas". Där hade indierna misslyckats med luftintagen varvid planet inte nådde de prestanda som avsågs.

Å andra sidan är det skillnad på ett experimentellt plan, som "Tejas", och ett fullt operativt flygplanssystem.

Men jag tror inte att amerikanerna väljer att jävvlas - även om jag tror att det finns mer kritisk teknik i avionik och vapensystem.

De två första F414 motorerna har nyss levererats till Indien, ytterligare 6 ska levereras detta år eller om det var nästa år och tanken var att indierna skulle få montera de sista motorerna i serien själva; totalt ca 100 st. Så uppenbarligen så har man inte haft några invändningar på att sälja dessa motorer.
Citera
2017-08-03, 22:32
Medlem
perry2s avatar
Den ryska flygmässan MAKS 2017 bilder från idag. Mässan var förra veckan.
Några snygga plan, några finns bara i enstaka ex PAK tex.

https://theaviationist.com/2017/08/03/from-russia-with-love-our-maks-2017-report-from-zhukovsky/
Citera
2017-08-05, 00:51
Medlem
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/06/09/top-secret-outcome-of-china-and-thailand-first-strike-falcon-joint-military-exercise/

Vet inte om det varit uppe tidigare, är ju från 2016. Vet inte heller om källan är seriös. Men annars kul läsning om gripen vs su 27
Citera
2017-08-05, 10:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/06/09/top-secret-outcome-of-china-and-thailand-first-strike-falcon-joint-military-exercise/

Vet inte om det varit uppe tidigare, är ju från 2016. Vet inte heller om källan är seriös. Men annars kul läsning om gripen vs su 27

Och vs F22. Gripen hade tydligen klarat sig bra.

Men problemet är att det var en amerikansk övning. Övningar har man ju för att man ska göra misstagen då och inte i strid. Situationer där man själv är i överläge och där utgången därmed är given är inget att spilla övningstid på. Så då kan man tänka sig att F22 försattes i underläge och att övningen gick ut på att ta sig ur dessa situationer varvid Gripen fick en onaturligt hög killrate mot F22.

Så allt beror på hur övningen var upplagd. Vad var det nu han sade, överstelöjtnanten i "Repmånad"? Jo: "Övning i fred sparar liv i krig".

Edit: Men det hela styrker min tes om att Gripen kan jämföras med Spitfire. Planet är lättfluget och piloten kan koncentrera sig på det flygtaktiska läget och på striden. Planet flyger sig självt, eller om man uttrycker det på ett annat sätt: Piloten blir ett med planet.

Not: Spitfire och Bf 109 var i stort likvärdiga på så vis att det ena planet kunde göra allt som det andra kunde. Och vice versa. Men "Spitten" var mer lättfluget och hade mycket bättre ergonomi än Bf 109. (Därför kunde britterna slänga in helt oerfarna piloter i strid mot de grundligt utbildade tyska piloterna och ofta ändå gå segrande ur striden).
Senast redigerad av Eerieye 2017-08-05 kl. 11:07.
Citera
2017-08-05, 11:41
Medlem
perry2s avatar
På frihand kan jag tänka mig att tvåmotor Su27 kräver 4ggr mer service mellan varje flygtimme jfr med Gripen.

Gripen levererar förmåga för låg kostnad bland moderna flygplan.
Citera
2017-08-05, 17:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
På frihand kan jag tänka mig att tvåmotor Su27 kräver 4ggr mer service mellan varje flygtimme jfr med Gripen.

Gripen levererar förmåga för låg kostnad bland moderna flygplan.

Sedan ska man komma ihåg att Gripen är avsedd för att spöa just SU-27. SU-27 var ju det första ryska jaktplanet som kunde nå Sverige och ha räckvidd kvar till att kunna operera i svenskt luftrum.

SU-27 må klara av halsbrytande manövrer på flyguppvisningar men om ett sådant flygförband skulle möta ett lika stort gripenförband i svenskt luftrum, eller strax utanför, så tror inte jag att ryssarna skulle ha en chans. Gripen, samt dess piloter och beväpning, är helt enkelt för bra för det.

Så Gripen levererar som det ska. Vilket ju är god effekt, i form av i första hand avskräckning, till lägsta kostnad. Vi kan helt klart vara nöjda med riksdagsbeslutet på 1980-talet där man beslutade att köra på JAS 39 Gripen.
Citera
2017-08-05, 23:29
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Detta låter som mycket bra för SAAB. Deras erbjudande innehåller ju en helt ny produktionslinje i Indien. Chanserna att SAAB landar denna ordern ökar markant med detta.

Citat:
The critical technologies in question are integrated systems for active electronically scanned array radar, electro-optical targeting pod, infrared search and track and radio frequency jammer.

Hur skulle detta göra någon skillnad för Saab? Sist jag kollade så tillverkar inte Saab dessa komponenter själva, utan man är helt utlämnad till de utländska tillverkarna. Jag skulle bli väldigt förvånad om Saab kan dela med sig av denna teknologi på ett annat sätt än vad USA kan.

Sedan så har USA inte nekat någonting ännu, det är enbart parlamentariker i Indien som svarat på en fråga ifall USA ännu beviljat lov till att dela denna teknologi. Detta är något de ännu inte tagit ställning till.
Citera
2017-08-06, 01:01
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Hur skulle detta göra någon skillnad för Saab? Sist jag kollade så tillverkar inte Saab dessa komponenter själva, utan man är helt utlämnad till de utländska tillverkarna. Jag skulle bli väldigt förvånad om Saab kan dela med sig av denna teknologi på ett annat sätt än vad USA kan.

Sedan så har USA inte nekat någonting ännu, det är enbart parlamentariker i Indien som svarat på en fråga ifall USA ännu beviljat lov till att dela denna teknologi. Detta är något de ännu inte tagit ställning till.

Precis, både t.ex IRST och AESA radarn är från Italienska företag. Detta borde göra att möjligheterna kan se mycket olika ut för USA/LM Sverige/SAAB. Sen vad resultatet blir återstår att se. Jag vill fortfarande hävda att SAAB erbjuder en mycket bredare teknisk kompetensöverförning än vad Amerikanarna gör.
Citera
2017-08-06, 12:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det skulle också kunna förklara Norges och Danmarks beslut i frågan om Gripen/F-35. Officiellt inte kärnvapenbärare i förfrågan för det är politiskt omöjligt men inofficiellt är det kravspecen som styrde beslutet.

Väljs F-35 ges möjlighet till fortsatt tillgång till USA:s taktiska kärnvapen. Svårt val?

Danmark och Norge har massor av olika samarbeten och överenskommelser med USA. Det är det som är förklaringen, bortsett från att F35 också är ett bra plan förutom priset.

Men det kan väl inte vara så svårt att integrera ex vis B61 på Gripen? F16 kan ju "leverera" en dylik helvetesmaskin. Det blir förstås liv i svenska media om att svenska företag är inblandade med kärnvapen, men det får vi väl ta.
Citera
2017-08-06, 13:54
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Sen vad resultatet blir återstår att se. Jag vill fortfarande hävda att SAAB erbjuder en mycket bredare teknisk kompetensöverförning än vad Amerikanarna gör.

Jag skulle tro att helhetslösningen, alltså där företaget visar hur man plockar ihop alla komponenter till ett flyg och sedan får det att fungera, kommer att vara bättre från Saabs sida.

Men sen pratar vi om Indien, de kommer förmodligen att ändra sig innan det blir något. Försiktighet i sin upphetsning bör iakttas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in