2010-12-03, 11:31
Medlem
Äh, vill baggarna kasta pengar i sjön så får de la göra det. Jag är dock jävligt förvånad, då norrmän är så jävla snåla att de till och med river ut sina element när de flyttar...

Den lilla kusinen på landet gör allt för att visa upp sig för den stora, tuffa killen på andra sidan sjön. De verkar bara inte fatta att de gör bort sig totalt.
Citera
2010-12-03, 13:31
Medlem
Nintendokids avatar
Oj vad förvånad jag blir. Skrattar bäst som skrattar sist. Det där jävla planet kommer ha sönder deras ekonomi. Om det nu kommer till 2020 vilket jag inte tror. Sen blir jag så jävla lack på tolgefors som är så mesig. Det är nu man ska starta världens ord krig med norge. Vilka tönar dom är
Citera
2010-12-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankmeister
Äh, vill baggarna kasta pengar i sjön så får de la göra det. Jag är dock jävligt förvånad, då norrmän är så jävla snåla att de till och med river ut sina element när de flyttar...

Den lilla kusinen på landet gör allt för att visa upp sig för den stora, tuffa killen på andra sidan sjön. De verkar bara inte fatta att de gör bort sig totalt.

Jag är övertygad om att de har en del krav på flygplanet, relaterat till mängd vapen, räckvidd och liknande, som bara andra plan än gripen uppfyllde.

Gripen NG kanske klarar det där, men då är ju upphandlingen över.
Datalänkarna och radarn är nice, men kryptona handlar bara om handshake&programming så det är inte något annat än samarbete.
Citera
2010-12-03, 14:16
Medlem
Vad är denna ASEA för radar som alla svenska tidningar skriver om?
Citera
2010-12-03, 15:11
Medlem
Det gällde en variant på Raytheons RACR radar (betäcknad NORA III inom Ericssons Not-only-radar projekt).
Citera
2010-12-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbcooper
Det gällde en variant på Raytheons RACR radar (betäcknad NORA III inom Ericssons Not-only-radar projekt).
Jag gjorde förvisso bara narr av journalisterna på DN, GP och Aftonbladet som alla har skrivit ASEA, men var hittade du mer information om saken?
Citera
2010-12-03, 16:31
Medlem
kronoliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Gripen NG kanske klarar det där, men då är ju upphandlingen över.

Det var väl just Gripen NG som erbjöds norrmännen, såvitt jag vet. Hursomhelst så tycker jag att norrmännen får välja vad de vill för flygplan, det är ju deras pengar. Norge är ju dessutom kända för sitt never-ending fjäskande för USA i olika sammanhang, så utgången var väl mer eller mindre given iallafall.

Däremot, deras totalsågning av Gripen i media gick lite väl långt utöver det nödvändiga. Man fick känslan av att de lika mycket ville leverera en käftsmäll åt Sverige och Saab som att motivera sitt val av F-35 inför sina skattebetalare. Sånt skall man komma ihåg, och när tillfälle ges vederbörligen kvittera.
Citera
2010-12-03, 20:26
Medlem
Nintendokids avatar
Men runt 2030 är det vi nog som skrattar...
Vem är mest lurad?
Senast redigerad av Nintendokid 2010-12-03 kl. 20:38.
Citera
2010-12-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Men runt 2030 är det vi nog som skrattar...
Vem är mest lurad?

År 2030 har Norge ett toppmodernt stridsflygplan i tjänst medan Sverige börjar fundera på en ersättare. Då kommer det luta åt... just det... F-35.
Citera
2010-12-03, 21:27
Medlem
Nintendokids avatar
Äh vaa? Ett hett tips är att googla på Neuron. Men vem vet om sverige finns kvar 2030.
Citera
2010-12-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
År 2030 har Norge ett toppmodernt stridsflygplan i tjänst medan Sverige börjar fundera på en ersättare. Då kommer det luta åt... just det... F-35.
Neutron är en drönare inget jaktplan, Det kommer alltid sitta någon i flygfarkosten när det gäller luftstrid eller jakt/ Bevakning av gräns.

År 2030 kommer världen säkerligen se annolunda ut, Vem vet hur det går med Euron och dollarn ? Får spanien en pengakris är Euro valutan så gott som körd. Och många länder måste då dra ner på alla onödiga utgifter. Dvs försvarsmakterna. Eh, Norge kanske dock klarar sig bra undan krisen pga sin jävla olja.
Har vi tur så går hela JSF projektet i graven och då får vi väl se vem som skrattar
Men att Sverige skulle köpa F-35 är ju bara dumt påstående, Sverige har och kommer alltid utveckla sina egna flygplan. Punkt slut!
Senast redigerad av XanX 2010-12-03 kl. 21:45.
Citera
2010-12-03, 22:40
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Men att Sverige skulle köpa F-35 är ju bara dumt påstående, Sverige har och kommer alltid utveckla sina egna flygplan. Punkt slut!
Det nya planet kommer nog vara genom ett sammarbete mellan olika länder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in