2017-07-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Gjorde lite bakgrundkoll på planet (39131). Tydligen är det första planet som användes i operativ tjänst. Ska även ha varit målad med en blå tass tidigare för 80 års jubileumet: http://imgproc.airliners.net/photos/airliners/6/3/2/1069236.jpg?v=v40

39131 ska tydligen vara det första planet som nådde 1000 flygtimmar 2002! 2008 va den uppe i 1830 timmar.
Planet verkar vara vara splinter målad 2015 (troligtvis än idag): https://c1.staticflickr.com/2/1555/24288729199_59b7764a42_b.jpg

39-131 är en A-individ och dessa är idag ur tjänst och tyvärr slaktade för att
tillföra material till nya C och D individer.
Citera
2017-07-30, 15:17
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
39-131 är en A-individ och dessa är idag ur tjänst och tyvärr slaktade för att
tillföra material till nya C och D individer.

Vilket jag också nämnde. Inget säger att man inte bör se ett någorlunda komplett 39-131 plan än idag. Dock troligtvis inte i flygbart skick. Men verkar som att man använt den för att öva markpersonal på att byta motor och dylikt. Så chanserna att fortfarande få se den (iaf ett till synes komplett plan) i Splinter färg tror jag är goda.
Citera
2017-07-30, 17:10
Medlem
Citat:
Vilket jag också nämnde. Inget säger att man inte bör se ett någorlunda komplett 39-131 plan än idag. Dock troligtvis inte i flygbart skick. Men verkar som att man använt den för att öva markpersonal på att byta motor och dylikt. Så chanserna att fortfarande få se den (iaf ett till synes komplett plan) i Splinter färg tror jag är goda.

Eftersom vingar samt landställ är några av de saker som återvinns är nog tyvärr chansen minimal.
Citera
2017-07-31, 14:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nope. Belgiska kravet var att systemet skulle kunna bära kärnvapen, även om det inte sades i klartext.

Då baxnade FMV på order av S o MP.
Belgien saknar kärnvapen så det låter väldigt märkligt.
Frankrike och Storbritannien är förutom Ryssland, Europas kärnvapenmakter.
Har svårt att tänka mig att USA vill låta Belgien förfoga över amerikanska kärnvapen.
Sen undrar jag vilka som har kärnvapen som flygbomber idag?
Låter helt osannolikt det du skriver.
Citera
2017-07-31, 15:08
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Belgien saknar kärnvapen så det låter väldigt märkligt.
Frankrike och Storbritannien är förutom Ryssland, Europas kärnvapenmakter.
Har svårt att tänka mig att USA vill låta Belgien förfoga över amerikanska kärnvapen.
Sen undrar jag vilka som har kärnvapen som flygbomber idag?
Låter helt osannolikt det du skriver.

Gammal artikel i ämnet:

Citat:
Belgium Forced to Buy F-35 If Nuclear Strike Mission Maintained
...
For decades, Belgium has assumed nuclear missions within NATO, but these were gradually reduced to one, assigned to fighter-bombers stationed at Kleine-Brogel air base (F-84E, F-104G and since 1982 the F-16A). These aircraft are able to carry and drop the American B-61 nuclear bomb, although the presence of these weapons on Belgian air bases - ten to twenty bombs, according to unofficial estimates - is generally "neither confirmed nor denied."
...
If Belgium decided to retain its only remaining nuclear task, and if the RFP confirms this requirement, only the F-35A - the conventional take-off and landing version of the new American Joint Strike Fighter (JSF) will be compliant.
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/162912/no-alternative-to-f_35-if-belgium-keeps-nuke-mission.html
Citera
2017-07-31, 15:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Gammal artikel i ämnet:

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/162912/no-alternative-to-f_35-if-belgium-keeps-nuke-mission.html
Extremt märkligt att släppa kärnvapen med stridsflyg. Antikverat känns som ett understatement.
Citera
2017-07-31, 17:33
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Extremt märkligt att släppa kärnvapen med stridsflyg. Antikverat känns som ett understatement.

Ja. USA.s arsenal med taktiska kärnvapen* lämnar sannerligen mycket att önska. Man har i dagsläget bara flygfällda B61. Britterna har inga taktiska kärnvapen ö.h.t. utan deras enda alternativ är att exponera deras enda robotubåt till havs, genom att skjuta en Tridentrobot.

Det hade varit önskvärt om USA och Storbritannien införskaffade några hundra franska ASMP-A-robotar (flygfälld, >500km räckvidd, mach 3 och 100-300kT) till sig själv och Tyskland/Nederländerna/Belgien/Italien och tog tillbaka TLAM-N (Tomahawk) i tjänst, till samma länders jakt och attackubåtar (både kärnreaktordrivna och konventionella) som kortsiktig lösning och sedan började jobba på att ta fram nya taktiska kärnvapen.

(*) Som vid behov även finns disponibelt för Tyskland, Nederländerna, Belgien, Italien och Turkiet, även om jag misstänker att USA har tömt Incirlik i Turkiet på sina kärnvapen.
Citera
2017-08-01, 10:24
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ja. USA.s arsenal med taktiska kärnvapen*
....
(*) Som vid behov även finns disponibelt för Tyskland, Nederländerna, Belgien, Italien och Turkiet, även om jag misstänker att USA har tömt Incirlik i Turkiet på sina kärnvapen.

Det skulle också kunna förklara Norges och Danmarks beslut i frågan om Gripen/F-35. Officiellt inte kärnvapenbärare i förfrågan för det är politiskt omöjligt men inofficiellt är det kravspecen som styrde beslutet.

Väljs F-35 ges möjlighet till fortsatt tillgång till USA:s taktiska kärnvapen. Svårt val?
Citera
2017-08-01, 13:32
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Likadana bomber i Incirklik.
Citera
2017-08-02, 16:27
Medlem
wasfuns avatar
http://www.defenseworld.net/news/20116/US_Denies_Transfer_of_Critical_Technology_and_F_16 _Fighter_Production_in_India#.WYGBAK0mL-s

Citat:
US has denied transfer of critical technology and production of F-16 fighter jets under the ‘Make in India’ initiative.
...
It was certain by March this year that the production line would not be set up in India. Lockheed Martin started shifting production of its F-16 fighter jets to Greenville from its existing Fort Worth, Texas facility effectively burying its plans to move the production line to India.

Detta låter som mycket bra för SAAB. Deras erbjudande innehåller ju en helt ny produktionslinje i Indien. Chanserna att SAAB landar denna ordern ökar markant med detta.
Citera
2017-08-02, 19:50
Avstängd
Citat:
http://www.defenseworld.net/news/20116/US_Denies_Transfer_of_Critical_Technology_and_F_16 _Fighter_Production_in_India#.WYGBAK0mL-s

Detta låter som mycket bra för SAAB. Deras erbjudande innehåller ju en helt ny produktionslinje i Indien. Chanserna att SAAB landar denna ordern ökar markant med detta.

Skulle bli mycket förvånad om inte F414 är "critical technology". Därmed är det kört även för Saab. Fältet åter öppet för fransmän och ryssar.
Citera
2017-08-02, 20:23
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Skulle bli mycket förvånad om inte F414 är "critical technology". Därmed är det kört även för Saab. Fältet åter öppet för fransmän och ryssar.

Indien har ju sagt att det endast är singelmotor plan som gäller. USA har även skrivit under ett Statement on Intent på att SAAB har grönt ljus att sälja till Indien.

Det är alltid osäkert kring köp av stridsplan, men jag skulle trots detta säga att Gripen har bäst chanser i denna affären!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in